Dalälvsgösar!!

I höstas fick jag min första 10+ gös och det var på Dalälven vilket ligger mig varmt om hjärtat eftersom jag är uppväxt 100 meter ifrån Dalälven och har fiskat där sen jag kunde gå. Jag hade under hela året varit ut vid flera tillfällen och letat fisk pelagiskt på samma sätt som jag gjort på andra sjöar och inte hittat ett vettigt eko. Men samma dag jag fick min 10+ så fick jag värsta aha-upplevelsen och förstod hur jag skulle tänka och det kändes så otroligt skönt att knäcka koden efter så många timmars kämpande och dessutom  helt otroligt att få drömgösen samma dag!!!

I år åkte jag ut på Älven vid några tillfällen efter att isen hade gått och då var fiskarna som bortblåsta! Dom stod inte alls vid samma ställen som i höstas så då var det bara att lägga upp en ny plan och efter många timmars nötande på olika sätt och vis så knäckte jag äntligen koden igen!! Sån underbart härlig känsla!!!! Jag var ut för en dryg vecka sen och det brutala hugget och tokrusningarna gjorde först att jag trodde det var en gädda men sen visade det sig vara en gös på 7.5 kg :)

7.5 (1 av 1)

Jag förstod då att jag hittat rätt och åkte dit för några dagar sen igen på kvällspass och precis som förra gången så var det väldigt få ekon, men dom jag såg var fina och fick en på 7.4 kg som också var så otroligt kul att drilla!  Hade med en kompis som aldrig sett hur det pelagiska vertikalfisket går till och han blev helt lyrisk!! :)

7.4 (1 av 1)

Jag kunde knappt fatta att det var sant att jag fått två 7+ gösar på rad i Dalälven!! Kändes så otroligt kul och jag åkte ut dagen efter igen eftersom jag bara ville ut ett par timmar så jag valde Älven igen istället för en av Sveriges bästa gössjöar och det visade sig vara ett bra beslut, jag fick en annorlunda gös på 7.2 kg med ganska rejäla och färska sår på sidan. Lekskador eller ja, jag vet inte vad det kan ha varit…

7.2 (1 av 1)

Igår var det midsommarafton och jag brukar ALLTID var på sjön då!! Det var blåsigt och kallt och jag skulle egentligen åka till min favoritsjö och möta upp några kompisar men det var ju bara att glömma fiske där på grund av blåsten. Så jag åkte ut på Älven igen och tänkte att det skulle vara helt otroligt om jag lyckades få en fin gös igen! Och det otroliga händer och jag får en fin gös på 7 kilo!!

7 (1 av 1)

Det som känns kul är att tålamod vinner, det är verkligen inget mängdfiske på älven. Jag har hittat i genomsnitt 3-4 ekon att släppa på på flera timmar och det är så kul när det lönar sig!! :)

Här är ett youtubeklipp på några av mina största gösar och även dom jag fick på älven häromdagen :)

Skitfiske på er!!

Morgongös på 8.5 kilo och lite annat kul!

Igår åkte jag ut svintidigt, jag var ute på vattnet kl.3. Jag hade bestämt mig för att få revansch på det tröga fisket som var gången före då Live-fisket var så jag hade bara ett mål, en stor gös, helst över 8 kilo!! Jag fick en 6-kilos direkt när jag kom ut men hade som sagt höga krav den här dagen så jag letade och letade tills jag äntligen hittade ett eko som jag kände direkt att det var en gös som skulle göra att jag nådde mitt mål! Jag släppte ner jiggen och den betedde sig precis som en storgös, stod nästan helt still och simmade långsamt åt sidan. Jag fick leta på den 3 gånger till innan jag fick den att hugga och när den väl bestämt sig så blev det ett brutalt hugg och en kul kamp med en uppenbart morgonpigg gös. Direkt efter att jag hade håvat den så vinkade jag åt en båt i närheten att komma och hjälpa mig fota och vi konstaterade båda att det var en otroligt vacker gös som inte hade ett enda märke på sig trots sina många år i vattnet. Den vägde 8.5 kilo och var 96 cm så jag kände mig otroligt glad att jag lyckades med mitt tuffa mål :)

8.5 (1 av 1)

I fredags kontaktade tidningen Aftonbladet mig och ville träffa mig och skriva lite om mig och det kändes häftigt! Direkt efter telefonsamtalet i fredags när dom tog kontakt så tänkte jag ”Hörde jag rätt? Sa han Aftonbladet?” Det kändes ju lite overkligt men jag hade hört helt rätt :) Vi träffades för intervju i förrgår och det kom in i tidningen och på nätet redan igår, snacka om snabba ryck! Jag fick höra det av en kompis när jag fortfarande var ute i båten, men åkte snart hem eftersom jag blev nyfiken att se det och så här såg det ut.

Aftonbladet (1 av 1)

Och intervjun finns på den här länken:

Apropå nåt helt annat så kommer jag att hyra ut min förra båt, främst på storsjön. Det är en Linder 445 sportsman Max och den är väldigt infiskad så den styr nästan sig själv till bra gösställen haha. Motor är en Suzuki 20 Hk som köptes sprillans ny i slutet av förra sommaren. Om ni är intresserad av att hyra så kontaktar ni mig på 0725357689.           400 kr per dag är priset.

PB!!!!

I måndags var det meningen att jag skulle vara med på Fishecos Live-fiske, men jag hade blivit tokhes så vi blev tvungna att skjuta upp det vilket var frustrerande eftersom jag var pigg för övrigt. Nu kommer Live-fisket bli imorgon istället och jag är jättetaggad!! Igår så bestämde jag mig för att åka ut på sjön, mitt enda sällskap var min hund Bella och jag hade bestämt mig för att vila rösten och vara tyst så mycket som möjligt. Jag hade svårt att sova så jag kom ut tidigt, men tyvärr blåste det väldigt mycket så jag åkte in till en ö och tog det lugnt nån timme innan jag åkte ut igen och till och börja med så var det ont om stora ekon men jag tänkte att dom dyker nog upp så småningom och fick några mindre gösar så länge. Efter ett tag så hittar jag ett område där det står flera stora fiskar väldigt högt upp i vattnet, jag släpper ner jiggen på ett fint eko som står 3 meter under båten men den var bara nyfiken och simmade sen undan. Jag bytte jigg och satte på en av mina favoritjiggar Slug-go Mahi mahi och efter en stund så ser jag på Sidescan att det står en stor fisk väldigt högt upp i vattnet c.a 8 meter till vänster så jag backar ut mot den och när den börjar visa sig på ekolodet så förstår jag att det är en väldigt stor fisk! När jag får klockren träff så är det ett toktjockt grönt eko 2.5 meter under båten så jag smyger ner jiggen och ser fisken simma lite sakta uppåt och sen smäller det bara till i spöt, ett brutalt hugg!!! Innan den började sina rusningar så fick jag upp den så jag skymtade gösen nån meter ner i vattnet och såg hur stor den var, sen gjorde den rusningar och jag kände hur jag började skaka!! Den bara rusade och rusade och tankarna for ju i huvudet ”tänk om jag tappar den!” När den stannade så fick jag upp den nån meter innan den tryckte sig neråt igen och jag kunde inte göra nånting eftersom den var brutalt stark. Men jag tog det ganska lugnt och efter att den lugnat ner sig så fick jag äntligen upp den till ytan och efter den lyckade håvningen så kunde jag inte låta bli att skrika av lycka med min hesa röst :) Jag ringde min kompis Thomas Andersson direkt och sa åt honom med darrig röst att komma direkt och han kom som ett skott! Han fotar och vi väger och mäter och när jag förstår att det är nytt PB så kan jag inte låta bli att jubla igen!. Vågen visade 10.5 kg och längden 98 cm, en gös i grym kondition! :)

10.5 3 (1 av 1)

10.5 2 (1 av 1)

10.5 1 (1 av 1)

Efter att gösen fått simma tillbaka så satte jag mig ner i båten och kunde knappt tro att det var sant, tredje gösen över 10 kilo på mindre än ett år, helt otroligt!! :) Jag var fortfarande  skakig ett bra tag efter och hade lite svårt att koncentrera mig på fisket sen och dessutom ringde telefon hela tiden, men det mojnade och blev så skönt väder så jag bestämde mig för att köra på ett tag till och jag lyckades få en till fin gös på 7.3 kg mellan telefonsamtalen men sen kändes det som att det var lika bra att jag åkte hem :)

7.3 (1 av 1)

Nu laddar jag inför morgondagen och hoppas vädergudarna är med oss. För er som vill titta på live-fisket så är det kl.18.00 imorgon på den här länken:

Skitfiske på er!!!

Härliga morgongösar och allt om min Starweld!!

Jag har på sistone åkt ut och fiskat supertidigt, dels för att hinna ut innan blåsten har kommit och sen för att hinna plugga resten av dagen. Det har i alla fall lönat sig. I fredags blev det en rivstart då jag fick jag två stycken fina gösar nästan direkt på 6.6 och 5.7 kg, härlig start på dagen!!

6.6 kg (1 av 1)

5.7 kg (1 av 1)Tappade sen en större fisk, men det var bara att acceptera att ibland måste fisken få vinna!!

Men igår fick jag revansch! Jag var ute tidigt och gösarna var till och börja med inte alls intresserade av jiggen. Jag fick några mindre gösar, men dom största vägrade hugga. Jag hade bestämt mig för att åka hem kl.10 eftersom jag hade mycket att göra resten av dagen och strax innan jag tänkte plocka ihop så hittade jag en fint eko på 5 meter och till och börja med så reagerade den inte på nånting utan bara stod där. Men efter att ha varit lite mer aggresiv med jiggen med risk för att den skulle bli skrämd så fick jag den reaktion jag ville ha. Den sprattlade till och simmade upp mot jiggen med superfart och det blev ett hårt hugg!! Den gjorde härliga rusningar direkt och det blev en rolig kamp! När den till slut kom upp så visade det sig vara en gös på 8 kg, 93 cm. En otroligt vacker och välbyggd gös!! :)

8 kg (1 av 1)

Även om det kan ta emot att gå upp när klockan ringer kl.2.30 så blir man pigg av tanken på att man ska fiska och det är otroligt vackert med soluppgången när man är ute på det spegelblanka vattnet :) Här är en bild med magiskt ljus från när jag och min kompis Pontus Bengtsson åkte ut kl.4 för några dagar sen.

10381146_10203188577487997_928838043_o

Jag skaffade inför den här säsongen ny båt, en Starweld 1600 SC Pro med 50 Hk Suzuki och det var kärlek vid första ögonkastet! När jag var ner till Borgs motor i Kumla för att hämta den så kände jag direkt att jag gillade utseendet på den med det svarta och röda som är mina favoritfärger. Passade dessutom väldigt bra till suzukimotorn :)

Trodde sen att det skulle ta ett tag att anpassa mig till Starwelden eftersom den är annorlunda än min förra båt men det tog inte lång stund innan jag trivdes och kände att jag kunde hantera båten på ett bra sätt för att hitta fiskarna. Har haft ett grymt bra fiske hela våren och en stor del av det är samspelet mellan mig och Starwelden. Jag har lättare att pricka ekona och det är mycket för att den är stabil och inte så vindkänslig som min förra båt. Tänkte visa med lite bilder hur den ser ut.

Så här ser den ut när den står på trailern hemma på min gård.

1 (1 av 1)

Och så här ser den ut i vattnet när jag och Bella är på väg ut!

Star2 (1 av 1)

Här är lite bilder innifrån båten.

2 (1 av 1)3 (1 av 1)

4 (1 av 1)

Finns ett jättebra fack för att förvara spön med plats för 6 spön.

5 (1 av 1)

Sen finns det två stora fack att förvara allt möjligt som man inte behöver ha framme.

16 (1 av 1)

Finns en stor sump som jag har väldigt stor nytta av, speciellt eftersom jag fiskar mycket själv. Jag brukar fylla upp den med vatten direkt när jag kommer ut där jag ska fiska och då är den redo och klar om jag får en större fisk som då går jättebra att ha där en stund om det behövs för att göra redo kamera och sånt. Eller om man vill ha fotohjälp så är det bara att sumpa den och åka bort till nån båt i närheten.

Så här ser den ut tom.

6 (1 av 1)

Och här är den fylld med vatten och en gös på 6.4 kg.

h (1 av 1)

I bak finns det två fack och i det ena facket förvaras motorbatteriet och i det andra finns det plats för vad man vill.

7 (1 av 1)

Finns även ett mindre fack på sidan.

9 (1 av 1)

Det jag kan säga om min Suzukimotor är att i det fisket som jag bedriver så är det viktigt att det går lätt och tyst att växla och det kan jag säga att den här motorn är. Dom som har provkört min båt har blivit paff när dom har märkt vad lättväxlad den är. Jag har speciellt vid vindstilla väder märkt en stor skillnad på en motor som växlar tyst och en som låter mer, fiskarna simmar undan vissa dagar av ljudet av en motor som låter mycket när den växlar.

När jag skulle traila upp min Starweld första gången så var jag lite orolig för att det skulle bli jobbigt och tungt eftersom den väger mer än min förra båt, men jag blev otroligt förvånad när jag märkte hur lätt den gick att traila upp. Det beror på den höga utväxlingen i Thule-trailern, det känns väldigt bra att det går så enkelt och fort att traila båten.

Jag tänkte också berätta lite om givarfästet jag använder, det är ett givarfäste som heter VPF och det är Kalman Kovacs som gör dom. Det är otroligt stabilt och enkelt att använda. Jag har testat det upp till 20 knop bara för att se vad som hände och det rörde sig inte ur fläcken utan det enda som hände var att det sprutade massa vatten :)

Så här ser själva fästet ut som sitter på båten när inte stången är ditsatt.

10 (1 av 1)

Så här ser det ut när stången är fastskruvad och nedfälld. Det som är väldigt bra är att det är enkelt att ställa in om man vill få ut själva givarstången en bit från båten eller om man vill ha den nära.

11 (1 av 1)

Och så här ser det ut när man har fällt upp den för att transportera sig nånstans.

12 (1 av 1)

Nu är det bara 13 dagar kvar tills jag ska vara med på Fishecos Livefiske och det känns både kul och pirrigt :) Vore kul om både väder och fisk-gudarna är med oss den dagen!!

Skitfiske på er!!

Gössatsning på nytt vatten resulterade i riktigt drömfiske.

Den här veckan kom jag äntligen iväg till Sibbofjärden som jag har tänkt åka till i 2 års tid men inte blivit av av flera olika anledningar. Men nu så åkte jag dit och det ångrar jag inte :) Det kändes spännande och utmanande med ett nytt vatten och att det var havsmiljö gjorde det extra spännande. Jag lämnade av min hund Bella tidigt på morgonen i tisdags hos mina föräldrar och vände blicken mot Sibbo och var supertaggad!!

Bil o båt (1 av 1)

Självklart så hamnade jag i värsta rusningstrafiken när jag skulle passera Stockholm och det kändes inte kul, speciellt när jag ville fram så fort som möjligt och komma ut på vattnet!! På så sätt är jag verkligen glad att jag inte bor i Stockholm!

När jag kom fram vid 10-tiden så mötte jag upp Alan ”Lo Sgrizzo” vid rampen. Han jobbar i vanliga fall som Gäddguide där men han ville jättegärna få följa med och se hur det pelagiska vertikalfisket går till. När vi kom ut så hittade jag några fina ekon direkt men det tog ett tag innan man knäckte koden och kom på tricket för att få just dom här gösarna att hugga för dom betedde sig väldigt annorlunda. När dom väl började hugga så var det brutala hugg och vilka roliga drillningar! Dom rusade och betedde sig som stora gäddor så det var riktigt kul!

Här är dom gösar vi fick över 6 kilo den dagen.

7 kg, 91 cm

2 (1 av 1)

Alan tyckte det var spännande fiske och när han fått in snitsen på släppen av jiggen så fick han tangerat PB på 6 kg.

6.6 kg

3 (1 av 1)

Kändes bra att drilla dom starka gösarna med Microwavespöt som är lite styvare.

Drillning

Sen tog Alan nytt PB på 7.85 kg, 91 cm.

Alan (1 av 1)

Och bara en stund efter så fick jag på 7.6 kg 93 cm

4 (1 av 1)

Hade inga förväntningar eftersom det var helt nytt vatten för mig så det kändes som en otrolig dag! Och så här glad var jag varje gång fisken hamnade i håven :)

net

8 (1 av 1)

I onsdags så fick jag sällskap av min gode vän Pelle Johansson och det blev en trevlig dag med ett helt gäng gösar och dagen toppades av 7.6 kg, 94 cm och 6.4 kg 93 cm.

5 (1 av 1)

Och här är Pelle med en på 5 kg.

7 (1 av 1)

I torsdags följde min kompis Jörgen Roos ut och det blev väldigt svårfiskat den här dagen eftersom det började tokblåsa efter ett tag och av nån anledning så stod i princip alla gösar uppe vid ytan. Innan blåsten kom så släppte Jörgen på en fisk som stod typ en meter under givaren och den small på direkt och jag skrattade eftersom den var uppe vid ytan direkt efter hans mothugg. Det visade sig vara en gös på 6.8 kg, 93 cm.

9 (1 av 1)

Sen blev det några gösar till varav dom här på 6.9 kg, 94 cm och 6.5 kg, 90 cm.

10 (1 av 1)

11 (1 av 1)

Sen blev vi tyvärr tvungna att ge upp på grund av den tilltagande blåsten.

För dom som inte känner till Sibbofjärden så arrenderas den av Big fish Sweden och dom har samarbete med CWC och i och med det så får vi ha egen båt där.

Det var superkul att åka iväg på vinst och förlust till nytt vatten och den här 2 1/2 dagars gössatsningen kändes lyckad!! Det enda som var synd var att dom flesta fiskar var urlekta, men nästa år ska jag dit lite tidigare innan dom hunnit leka! Nu ska det provas flera nya vatten framöver!! :)

Sammanfattning av några roliga dagar i båten!

Den här veckan blev det en hel del fiske. Det började i onsdags då jag och Evelina Henriksen åkte ut på morgonen och det var riktig råkallt och dom hade lovat väderomslag under dagen, men vi tänkte att vi kör så länge det går. Vi hittade några huggvilliga gösar och fick 7 st med 5.1 kg på topp. När väderomslaget kom så hände något med gösarna, dom ställde säg typ en meter under vattenytan och var omöjliga eftersom dom skyggade direkt för båten så då drog vi oss hemåt men det blev en trevlig förmiddagstur i alla fall :)

2 (1 av 1)

I torsdags blev det en eftermiddagstur och med mig hade jag Markus Burström som var i Gävle några dagar och ville hänga med och se hur det pelagiska fisket går till. Min kompis Thomas Larsson åkte också ut och hade med sig Niklas Lundgren i sin båt och Niklas är kompis med Markus. Både Markus och Niklas hade knappt fått nån gös innan och Thomas och mitt uppdrag var att guida upp några fina gösar så dom fick ett bra PB och det gick över förväntan! Första halvtimmen kom det upp 3 gösar kring 7 kilo och både Markus och Niklas fick ett grymt fint PB! Det var min favoritjigg fin-s Rainbow trout som var grym den här dagen!

Marcus

I fredags så åkte jag och Jörgen Roos ut i varsin båt. Det var superkonstigt väder och haglade och var storm emellanåt och lugnare ibland men det verkade trigga några finare gösar i alla fall :)  Efter nån timme så får Jörgen en praktgös på 8 kg 93 cm som jag åker och fotar. Jag säger på skoj till Jörgen att snart får du komma och fota mig och skrattar och det tar inte så lång stund innan jag får en gös på 6.4 kg som han får komma och fota. Sen tog det bara 10 minuter innan jag får en till fotogös på 7.1 kg, vilket härligt fiske!! Sen började det tyvärr blåsa alldeles för mycket så då fick vi ge upp vilket kändes tråkigt när man märkte att dom var på hugget.

3 (1 av 1)

5 (1 av 1)

Igår hade jag bestämt mig för att åka ut jättetidigt eftersom smhi lovat hård blåst mitt på dagen. Det blåste och var kallt direkt när jag kom ut men lugnade sig efter ett tag. Den första som ville hugga var en gädda på 110 cm 7.8 kg som gav en rolig kamp :) Synd att den inte var tjockare. Sen vaknade gösarna till liv och det blev riktigt kul! Jag fick 4 gösar som alla var över 5 kg och största på 6.2 kg, och dom pangade på så jag inte ens såg jiggen när dom kom upp.

DCIM100GOPRO

Idag har jag varit och handlat lite prylar så jag kan sätta upp kamera bättre i båten för självutlösare. Kändes som att det behövdes eftersom korten har blivit sådär när jag har kört självutlösare, så nu ska det förhoppningsvis bli bättre :)

Cecilia

Trevlig göstävling och kul med prisplats!!

I helgen så var jag och min kompis Pelle Johansson med på en Göstävling som hette ”Vertikalmästaren” som var på sjön ”Åsnen” i småland. Man kan säga att det blev en rejäl utflykt eftersom det var 70 mil enkel resa från Skutskär där jag bor, men vad gör man inte för fiske :) Eftersom jag skulle spela fiol på begravning i fredags på eftermiddagen så kom jag inte iväg förrän 15-tiden och när jag kom fram till Enköping och mötte upp Pelle så räknade vi ut att vi skulle komma fram vid midnatt och det stämde bra.

Åsnen var en helt ny sjö för både Pelle och mig så det kändes spännande, men det som kändes skrämmande var att det tydligen skulle vara väldigt mycket sten i sjön och det visade sig stämma eftersom två båtar körde sönder sina propellrar under tävlingen…

Målet i tävlingen var att ha det sammanlagda resultatet av dom 5 längsta gösarna under 2 dagar.

På lördag gick starten kl.10.00 och vi åkte till ett område där det var ett maxdjup på 11 meter. Jag hade bestämt mig för att köra ganska aggresivt och på så sätt hinna söka av området snabbare och det tog inte lång stund innan jag hittade ett hyfsat eko som jag släppte på och den pangade på direkt! Kändes som en bra start! Sen dök det upp några fina ekon, men dom flesta av dom var svåra att lura och tittade bara på jiggen. Men efter ett tag så stannade jag båten över ett finare eko som Pelle släppte på och efter lite lirkande med jiggen så pangade den på och upp kom en riktigt fin gös på 6.6 kg 87 cm vilket var Pelles största gös för i år! Kändes som vi hade bra teamwork med mitt båtkörande och hans släppande av jigg :) Efter första dagen så hade vi full pott med 5 godkända gösar varav dom två längsta var 87 och 84 cm och vi hade då sammanlagt 366 cm och på det låg vi tvåa 16 cm efter Ismo och Stipo.

Åsnen 2 (1 av 1)

Pelle (1 av 1)

På söndag gick starten betydligt tidigare eftersom en del hade långt att åka efter tävlingen och vi hade målet klart för oss, att försöka knapra in på Ismo och Stipo. Men det var väldigt trögt den här dagen och svårt att hitta fisk. Det var stundtals helt omöjligt och dom få bättre fiskar vi hittade ville inte hugga. Men sista timmen så hittade jag på några finare ekon och inom loppet av 10 minuter så hade vi fått 3 godkända gösar varav två var längre än dom minsta från lördagen så då hade vi förbättrat med 21 cm. Vi hade ingen aning om hur det hade gått för dom andra lagen så vi åkte in och kände att vi gjort så gott vi kunnat och att vi skulle bli jätteglada om vi blev topp 3.

Pelle2 (1 av 1)

Åsnen 3 (1 av 1)

När alla hade kommit in så dröjde det inte länge innan det var prisutdelning och då ropade dom först upp 3:e plats och det var ”Team stinger” vilka bestod av Peter Ludvigsson och Ulf Torstensson, dom hade fått ihop 367 cm och då förstod vi att vi skulle komma topp 3. Och vi kom på 2:a plats med våra 387 cm och det var inte mer än 7 cm som skiljde mellan oss och Ismo och Stipo så det var jämnt.

Blogg2 (1 av 1)

Det kändes så otroligt kul att lyckas så bra på en helt ny sjö och komma på 2:a plats av 33 båtar, speciellt när man hade åkt så långt :) Och eftersom jag har bestämt mig för att åka runt och testa ett gäng nya sjöar i år så känner jag mig extra taggad nu!

Dom som arrangerade tävlingen var Filip Sjöstrand och Niklas Johansson och dom gjorde ett kanonbra jobb med tävlingen så jag säger ett stort tack till dom för en trevlig och kul tävling! :)

Känslosamma dagar med två drömgösar!!

I fredags hände det nåt otroligt kul, jag fick ännu en drömgös och lyckan var total. Jag hade planerat att blogga och skriva om det på söndag kväll eftersom jag skulle ut och fiska på dagen. Men allting omkullkastades av en händelse på den fisketuren som gjorde att jag bara blev så ledsen och helt tom….

Jag tänkte jag kan börja med att berätta det roliga och det är fisket i fredags. Jag hade med mig en ny bekantskap som heter Robin Molin som också bor här i Skutskär. Vi har träffats ute på älven några gånger och bestämde att det vore kul att fiska ihop. Han hade aldrig sett hur det pelagiska vertikalfisket går till så han tyckte det skulle bli spännande.

Det tog inte lång stund innan jag lyckades lura en gös på nästan 6 kilo och han tyckte det var skitcoolt!

Gös 6 (1 av 1)

Han fick prova släppa på några fiskar men dom ville inte hugga då och nu när fiskarna står så högt upp i vattnet så är det nog extra svårt för dom som inte är van vid det här fisket.

Ett tag senare så jagar jag en simmande fisk och när jag till slut får kontakt med den så smackar den på och det visar sig vara en fin gädda på 116 cm och den hade så otroligt fin täckning!

Gädda 116 (1 av 1)

På eftermiddagen så börjar det blåsa lite mer och plötsligt så hittar jag fler fiskar på mer normalt djup kring 4-5 meter och jag fick snabbt ett par gösar till och Robin lyckades också lura en att hugga. Sen så hittar jag ett riktigt fint eko som jag får trilskas med ett bra tag innan den bestämmer sig för att hugga och det känns direkt att det är en bra fisk. Först gjorde den tokrusningar som en gädda men när den sen ställde sig och sen började stånka som en gös så förstod jag att det var en riktigt fin gös. När den kommer upp till ytan så säger jag åt Robin som stod redo med håven i fram att flytta sig och ställa sig bakom mig så han skulle kunna göra en bra håvning och han gjorde som jag sa direkt och allt gick jättebra och det blev jubel i båten! Efter vägning och mätning så konstaterade vi att den vägde 10.1 kg och var 98 cm lång och det betydde andra gösen över 10 kg!! :)

10.1 kg (1 av 1)

Robin filmade lite när jag släppte tillbaka den till friheten och det klippet kan man se här:

Jag var så glad sen att jag nästan gick på moln och önskar nu att jag inte hade åkt ut och fiskat i söndags.

I alla fall så åkte jag och en kompis ut och jag hade sagt till flera jag känner att det lär ju dröja länge innan jag får se en drömgös igen så det kändes högst osannolikt att det skulle kunna hända snart. Men det otroliga händer, efter att vi varit ute en timme så jag släpper på ett fint eko och den hugger nästan direkt och fisken gör samma beteende som min gös i fredags, först rusningar och sen bara stod den helt still och jag kunde inte rubba den!! Efter en stund så gör den tunga knyck och jag säger till min kompis att det här är en jättegös! Benen börjar skaka på mig och när den äntligen kommer till ytan så ser jag den största gös jag någonsin har sett och eftersom det blåste ganska mycket så drev gösen bakåt från mig och jag sa åt min kompis som stod med håven i fram att hoppa i bak för annars går det inte och han försökte håva ändå och eftersom han inte riktigt nådde så fastnade en av krokarna högst upp i håvnätet och gösen hängde utanför och efter en stund så lossnade gösen. När jag såg att gösen simmade iväg så blev jag helt tom, det går inte ens att beskriva. Dom som har tappat en stor fisk förstår nog precis vad jag pratar om. Jag har sedan dess ältat hela händelsen tusen gånger i huvudet och tänkt ” varför tog jag inte håven själv” ”varför gjorde inte min kompis som jag sa” och jag önskar man kunde stänga av hjärnan men det kommer nog ta tid innan jag kan släppa det. Idag har jag börjat bli mig själv igen och fått tillbaka fiskelusten, men jag kommer förmodligen tänka på den där dagen resten av mitt liv och känna mycket sorg.

Nu har jag fått skriva av mig lite och ska försöka se framåt nu istället och tänka på och glädjas över den drömgös som faktiskt kom upp i fredags. Hade jag inte tappat den i söndags eller inte varit ut så hade jag ju fortfarande varit jätteglad och gått som på moln. Fisket kan verkligen vara känslosamt, speciellt när man har det som passion och brinner för det.

Kul start på gössäsongen!!

I torsdags fick jag äntligen komma ut på det första riktiga göspasset och jag var inställd på att det skulle vara trögt fiske så jag blev något paff när jag efter bara 30 minuter lyckades få en gös på 7.4 kg!! Vilken härlig start på säsongen!!  Sen var det precis som väntat svårt att hitta fisk och dom fiskar man hittade simmade och var svåra att fiska på, men det gjorde inget eftersom den dagen var räddad direkt :)

7.4 (1 av 1)

På Sportfiskemässan så bestämde Evelina Henriksen och jag att det var dags för lite gemensamt fiske så vi åkte ut på det spegelblanka vattnet och var supertaggade! Till och börja med så skyggade fiskarna för båten eftersom dom stod så högt upp i vattnet, men mitt på dagen började det äntligen hända grejer. Det var fortfarande svårt eftersom dom stod extremt högt upp i vattnet och simmade undan men vi var envisa och när första fisken pangade på så kändes det hoppfullt!! Den vägde 4.7 kg och det var en bra början.

g (1 av 1)

Sen sa jag till Evelina att hon skulle ta en större och bara 10-15 minuter senare så klämde hon till med en gös på 6.4 kg vilket betydde nytt PB för hennne! Det var en riktigt fin tjockisgös. Den gösen var lite häftig för den stod c:a 2.5 m ner när Evelina släppte jiggen på den och den hängde sakta med och när både jigg och gös var bara 1 meter under båten så stod gösen bara och tittade på jiggen en stund men med lite försiktiga ryckningar på jiggen så fick Evelina den att hugga till slut och nästan direkt när hon gjort mothugget så började det plaska vid ytan :)

y (1 av 1)

Sen fick vi varsin gös till på 5.4 och 5 kg så vi hade fin medelvikt på gösarna. Alla gösar stod högt upp i vattnet, dom står antagligen och värmer rommen i ytvattnet :) Kändes extra kul att lyckas nu när det gösarna verkar vara svårflirtade, envishet lönar sig!

s (1 av 1)

n (1 av 1)

Vilken härlig dag det blev, underbart väder, mycket skratt och fina fiskar. Kan inte bli så mycket bättre :)

Sen trivs jag så otroligt bra med nya båten!! Grymt härlig att köra och verkar vara en riktig fiskmagnet :)

Star2 (1 av 1)

Det är perfekt med den stora sumpen i båten, jag brukar fylla upp den med vatten direkt när jag kommer ut så den är redo om man får en finare fisk för då behöver man inte stressa ihjäl sig eftersom fisken håller sig fräsch den stund den är där i.

Här vilar Evelinas 6.4-kilos gös upp sig innan fotografering och den var så pigg sen när hon skulle sätta tillbaka den i friheten att jag inte hann få med det på film vilket var tanken.

h (1 av 1)

Nu hoppas jag att våren kommer på allvar snart med lite mer värme!

Cecilia

Snart sportfiskemässa!!

Insåg att det var ett tag sedan jag gjorde ett blogginlägg så jag tänkte skriva några rader om senaste tiden och vad som sker närmsta dagarna.  En av dom roligaste sakerna som har hänt på sistone var att jag äntligen fick hem nya båten för ett par veckor sedan och har hunnit med några korta turer. Det är en Starweld 1600 Pro SC med 50 hästars Suzuki och den känns verkligen kanonbra. Jag kommer att berätta lite mer om den när jag har hunnit ut på lite fler fiskepass. Så här ser den ut och jag kommer framöver att få dit lite dekaler.

1888511_10151921181070178_1558737831_n

Det har som sagt blivit några korta korta fiskepass där några fina gäddor har varit på hugget och det har varit svårt att komma ut på vertikalfiske eftersom det har blåst så mycket senaste tiden. Men härligt ändå att kunna fiska från båt så här tidigt på året, förra året vid den här tiden så var det fortfarande drygt 50 cm is och då blev mycket ismete.

Gädda

1958302_10151925970190178_914595049_n

Känns som att tiden har rusat iväg på sistone eftersom sportfiskemässan har känts så långt fram men nu är det äntligen dags och det ska bli jättekul! Känns lite extra spännande i år eftersom jag ska hålla föreläsning på stora scenen och det känns lite pirrigt eftersom det blir en ny situation för mig. Jag är van att stå på scen, men då har det varit i egenskap av musiker. Jag kommer att prata om min väg in i gösfisket fram till nu och ”Det pelagiska vertikalfisket på mitt sätt” vilket betyder att jag kommer berätta utifrån min synvinkel vad som funkar för mig. Eftersom jag vet att det kommer sitta andra pelagiska fiskare i publiken som kommer analysera vad jag säger så valde jag den titeln för att verkligen poängtera att jag bara berättar hur jag gör och säger inte att nåt är rätt eller fel utan alla gör vi olika :)

Jag kommer att vara på mässan hela helgen och kommer då hålla till i CWC:s monter så alla är jättevälkomna att komma förbi och snacka fiske eller nåt annat intressant :)

Hoppas vi ses och till er som väljer att fiska istället i helgen säger jag skitfiske!!