Kul och spännande dag på nytt vatten.

I söndags testade jag ett nytt vatten och det kändes spännande eftersom jag inte hade en aning om hur resultatet skulle bli. Jag såg att vattnet var ganska klart så jag tänkte direkt att jag skulle börja med transparenta och naturtrogna färger. När dagen var slut så kunde jag konstatera att det var helt rätt beslut!

04042016-IMG_20160403_110348-1

04042016-IMG_20160403_123529-1

Jag fick några fina gösar och dom högg på jiggen ”Vertical shiver” i färgerna Smelt och Violet. Känns riktigt hett när man har flexheads i liknande färger och mönster som jiggarna.

04042016-20160404_204710_resized

Jag testade den här dagen min nya givare till mitt Lowrance-lod. Det är en 3D-givare och det verkar grymt! Jag hade väldigt bra hjälp av den att läsa bottenstrukturen och var det fanns fläckar med hård och intressant botten. Eftersom jag märkte att dom flesta gösar stod kring dom hårda fläckarna och i närheten av fiskstimmen så var 3D-givaren till stor hjälp. Ska bli väldigt spännande att använda den framöver och lära mig mer hur allt funkar.

20160405_154800_resized_1

Pelle Johansson som var ute på samma vatten fick även han ett gäng gösar på transparenta jiggar.

20160403_171731

Hoppas på fler spegelblanka dagar framöver. Det känns verkligen trollskt och magiskt när man är ute då :)

Skitfiske på er!!

Intensivt ismete!!

Sista tiden har det blivit en hel del ismete, både ensam och med goda vänner vilket har varit supertrevligt! Fisket har varit bra och dåligt men har fått några fina firrar vilket känns kul när man  har nött på.

Första dagen var jag ut på älven i det vackra vädret. Jag åkte inte ut så jättetidigt utan jag tänkte det fick bli en dag då jag tog det lugnt och njöt av hur fridfullt det var eftersom jag var helt ensam, inte en människa i sikte. Mitt mål med den här dagen var att få åtminstone en finare gädda, det skulle kännas som en bra start på flera dagars kommande fiske. Det började med fäll direkt, en gädda på 4-5 kilo, en helt ok start. Efter ett tag kom min kära mor ut och gjorde mig sällskap nån timme och det var perfekt tajming! Då fick jag gäddan jag var ute efter den här dagen, en härlig gädda på 7.8 kg och mamma fick vara fotograf.

03032016-20160225_123753-2

Resten av dagarna var jag på en sjö som det finns både fina gäddor och gösar i och jag hade lite olika sällskap på isen. Jag hoppades få min första gös för året och det dröjde inte länge innan den satt på kroken! Riktigt kul att få se en gös igen, som jag har längtat!! :)

Foto: Pelle Johansson

Efter all borrning och utsättning av spön så brukar man vara rätt slut, men det glömmer man så fort det blir fäll :)

Foto: Daniel Nilsson

Det blev även några riktigt fina gäddor dom här dagarna. När jag minst anade det så fick jag en gädda på 9.12 kg, 109 cm vilket kändes så otroligt kul! :)

Foto: Jessica Fastesson

Dagen efter blev det riktigt rallyfiske! Första timmarna fick vi springa på fäll nästan hela tiden! Det var kul, men lite smått jobbigt att springa i flera centimeters snö hela tiden.

Det började väldigt bra, jag fick en riktigt tjock gädda på 7.7 kg bara efter en stund.

Foto: Viktor Rasjö

På den här bilden syns det bättre hur tjock den var:

And back she goes!

Strax efter fick Viktor Rasjö en gös på 5.5 kg. Den var riktigt tjock vilket tyvärr inte syns på bilden.

02032016-20160302_084316

Den här dagen fick vi säkert 25-30 fiskar och det var mycket smågäddor, men riktigt kul med så mycket action!

Idag är benen ganska möra efter allt springande på isen, men det känns ändå skönt i kroppen. Blir inget fiske på ett tag framöver.

Nu är det inte långt kvar till sportfiskemässan och jag kommer vara där alla dagar i CWC-montern. Kom gärna dit och snacka lite :)

Jag kommer även vara på stora scenen och det första tillfället är på lördagen kl.13.00 då jag medverkar i ”Gösshowen”. Dom andra medverkande är Daniel Nilsson, Håkan Franson och Björn Tunmats.

Sen har jag en föreläsning på söndagen kl.12.30.

Kom gärna och lyssna på både gösshow och föreläsning :)

Skitfiske och hoppas vi ses på mässan!!

Äntligen fiske och nu längtar jag till våren och 3D från Lowrance!

I söndags kom jag äntligen ut på fiske igen efter 4 veckors uppehåll. Det har antingen varit för kallt, för mycket snö eller att jag inte haft tid så det var verkligen kul att komma ut igen!! Det var jag, Pelle Johansson, Viktor Rasjö och Erik Widgren som skulle ut och alla var supertaggade!! Efter att vi fått ut alla spön tog det inte lång stund innan Viktor fick fäll och fick första gäddan.

01022016-Aaaa (1)-2

Bara ett minuter efter fick jag fäll på mina spön och när jag kom fram var det massa slaklina och jag brukar alltid känna på linan tills jag får kontakt med fisken och gädan hade förmodligen simmat åt sidan och ställt sig. När jag kände kontakten gjorde jag mothugg och kände att det var en fin gädda. Efter flera rusningar så fick vi till slut upp den och den vägde 8.5 kg, 104 cm, vilken start på dagen!! :)

Viktor filmade lite från drillandet

01022016-Aaaa (1)

Sen hade vi en hektisk period då alla fick springa lite då och då och det bästa av allt var alla fick en fin gädda över 100 cm!

01022016-Aaaa (3)

01022016-Aaaa (2)

Jag var tvungen att åka hem kl.12 eftersom jag skulle spela fiol på två konserter och ni som varit ute på isen vet ju hur man brukar känna sig efter att man varit ute på isen så jag hade lite panik hur jag skulle orka! Men det gick över förväntan på konserterna. Tur man har inbyggda extrabatterier! :)

När jag jag lämnade isen hade vi fått 12 gäddor och sen hade det tydligen dött ut så jag missade inte så mycket när jag var tvungen att åka iväg .

Jag testade den här dagen mitt lowrance-kit med givare, Lowrance Elite 5 Chirp och det var till stor hjälp. När det gäller ismete så vill jag veta var betesfisken befinner sig och då är det här perfekt hjälp. Det många inte vet är att man kan sätta givaren mot isen och se samma sak som man skulle ha den i ett borrat hål. Det är verkligen perfekt att gå runt och kika och den här dagen var det nästan blankis vilket gjorde det enklare. Om det skulle vara snö kan man skrapa bort snön och hälla på lite vatten och sen sätta ner givaren på isen.

03022016-20160131_110927-1

För att hitta hetaste ställena att fiska använder jag insight genesis-karta!

03022016-20160131_111017-1_resized (1)

Så här ser det ut med flöte och allt

03022016-20160131_110225-1

Nu längtar jag så otroligt till öppet vatten och att få prova 3D-givaren från Lowrance. Verkar grymt bra vad jag har sett på youtube-klipp!

03022016-20160202_160058-1_resized_1

En otrolig båtsäsong!!

Nu är båtsäsongen över för i år och det känns tråkigt, men jag laddar för isfisket vilket tyvärr verkar dröja…  Det har varit ett fantastiskt år som jag tror jag får svårt att toppa. Jag trodde inte jag skulle kunna toppa förra året vilket också kändes kanonbra men där hade jag fel :)

Tänkte börja med att berätta om sista fisketuren/fiskeresan med båt vilket var på Sibbofjärden. Det var för drygt 2 veckor sen och jag hade Fredrik Lundberg med mig i båten. Jag sa till honom att jag hade en riktigt bra känsla och hade ända sen jag var där sist känt att om jag kommer ut en gång till i år så kommer den efterlängtade 10:an i år att komma upp. Jag hade hela året längtat efter en ”10+ Grand slam”, det vill säga en 10+ gös i en älv, en 10+ gös i en klassisk gössjö och det enda som var kvar var en 10+ gös i havsmiljö. Nu var det sista chansen och efter 1 1/2 timme så fick jag ett rejält hugg som kändes som gädda och betedde sig också som en sån. Jag sa därför till Fredrik att ”Äh det är nog en gädda, men riktigt fin” men när den visade sig vid ytan så såg vi att det var en monstergös. Fredrik slängde sig över håven och lyckades håva den och vi var båda otroligt nyfikna att se om det kunde vara 10+!!! Efter vägning så blev min Grand-slam-dröm sann!! Den vägde 10.25 kg! :)

15112015-Cias 10

Två dagar efter var jag ut igen och den här gången helt ensam. Gösarna var tröga och ville inte hugga. När det började skymma hade jag inte fått en enda gös och tänkte åka in till land. Men såg då ett riktigt fint eko som jag tänkte fick bli det sista jag skulle fiska på den dagen och jag blev verkligen paff när jag fick värsta hugget och det sen visade sig vara en gös på 9 kg!!

21112015-IMG_20151117_152841-1

Eter att den gösen högg så kunde jag självklart inte sluta utan jag körde på ett tag till. Det blev mörkt snabbt och jag hittade då ännu ett fint eko som precis som förra gösen högg nästan direkt och det visade sig vara en gös på 9.2 kg!! Jag trodde knappt det var sant att från skitfiske hela dagen till att det exploderade!! Det var lite spännande att vara ute i mörkret helt ensam och det som blir väldigt svårt är att man inte ser hur mycket man svänger motorn när man ska backa på en fisk. För er som fiskar mycket ensam kan jag rekommendera kamera-appen ”Timer kamera” eller ”Sensor kamera”, det är riktigt bra appar för när man ska ha självutlösare!

21112015-IMG_20151117_163123-1

Eftersom båtsäsongen är över så satt jag och kollade igenom det fiske jag har haft i år och det var riktigt kul! Dels tänkte jag tillbaka på många turer och sen så insåg jag vilket bra fiske jag har haft!

Summan av gösarna i år blev så här:

30 gösar över 7 kg. 10 av dom mellan 8-9 kg och 9 av dom var 9+ varav en över 10 kg.

30 Supersize blev det!

Det känns som sagt att jag kommer få svårt att slå det här året, men det sa jag om förra året också :)

Här är lite bilder på resterande över 9 kg utöver dom ovan.

9.5

9 kg

97 cm

07072015-123004 (7)

02122015-9.1

02122015-9.3

Här är 8-9 kilos gösarna!

02122015-888

7-8 kilos

02122015-7 gösar

Nu får vi hålla tummarna för att det blir vettig is nån gång!! Det ska bli riktigt kul när isfisket kommer igång!!

Skitfiske på er!! :)

Händelserik vecka och spännande jobb!!

Förra veckan var verkligen händelserik!! Åkte ner till Sibbofjärden och hade med en filmare från HF chanel som skulle filma och göra dokumentär om mig. Han filmade både fiske, fiolspel och fisket var tufft. Det märktes att gösarna inte alls var på G men lyckades få ett par riktigt fina gösar :) Den andra gösen som vägde 8.25 kg var en av dom vackraste gösar jag har sett!!

29102015-90.5 cm

29102015-8.25 91

I fredags skulle jag hem för att spela fiol i ”Sound of music” i Gävle (Gasklockorna) men hann med en dryg timmes fiske innan jag var tvungen att åka och det var som proppen ur! Jag fick 8 gösar på den timmen varav två var 8 kg!! Helt otroligt kul och jag provade en ny jiggteknik som verkade funka!  Dom över 8 kg vägde 8.45 kg och 8.1 kg.

01112015-8.45 92

01112015-8.1 kg 91 cm 1

För ett par månader sen frågade Jean Jältsten mig om jag skulle vara intresserad av att börja guida på Sibbofjärden och jag sa ja!! Jag har funderat på att guida men det har inte blivit av. Nu blev det ett gyllene tillfälle och dessutom så älskar jag att vara ute på Sibbofjärden!! :)

12189608_1678523595693662_8884412937685842658_n

Så här skrev Jean (Big fish sweden) om mig och finns även info om hur man kan boka guidningar!

Swedish Top Angler Cecilia Grönberg joins Big Fish Sweden ABCecilia Grönberg, known as one of the top anglers for zanders, with a great track record (she has caught 3 zanders over 10 kg & a numerous of big predators) will be working as a fishing guide & workshop instructor, in the famous Lake Sibbo in Sweden, known for it’s huge zanders & pikes, starting spring 2016.- I have fished and caught so many nice fish in Lake Sibbo the last couple of years and feel that it’s time to share my knowledge as a guide, says Cecilia. I have been asked before about guide trips, and now it’s the time to get professional!– We are very happy and proud to offer, not only the best, but also one of the few women in the fishing guide community, says Jean Jältsten, manager at Big Fish Sweden.- Cecilia also plays a big part of our collaboration with CWC AB (catch with care), testing new products in the future line of predator fishing and this will be a unique opportunity to develop lures, rods & equipment that really works, says Jean Jältsten.- Our ambition is to develop the fishing for zanders in the private lakes that surround Lake Sibbo and Cecilia is the perfect choice of guide. Our clients will now not only get the best, but also the funniest and most positive guide there is!Big Fish Sweden AB has fishing camps in Lake Sibbo, Västervik & Lapponia

More info: www.bigfishsweden.com
Bookings: info@bigfishsweden.com

Och om 4 dagar är det dags för fiskekryssningen, hoppas vi ses där!!

Nu är hösten här och även fiskekryssningen!!

Nu har verkligen hösten kommit på allvar och på sistone har det inte blivit så mycket fiske för mig eftersom det har varit mycket annat nu som musikerjobb. Det senaste fisket förutom ett försök på en annan sjö som blåste bort var när jag åkte ner till Sibbofjärden för att fiska med journalisten David Gauduchon igen som var med mig när jag hade kanonfisket i somras då han skulle skriva om mig till Frankrikes största fisketidning! Vi planerade nu lite fiske i Frankrike vilket ska bli riktigt spännande!! Jag fick i alla fall några fina gösar den här gången också med 9.1 kg på topp, men huggen var inte många. Den på 9.1 kg var den enda fisken jag fick ena dagen, men då räcker det med ett hugg :) Nästa vecka kan det bli lite filmande om vädret tillåter….

07102015-IMG_20151004_150823-1

11102015-IMG_20151005_130107-1

Snart är det dags för fiskekryssningen och det ska som vanligt bli jättekul!! Jag och flera andra gösfiskeprofiler ska vara med i Gösshowen och det blir spännande :)

Jag hoppas vi träffas där!!

Här är länk med all info!

11903698_990694014303733_3727948641420198732_n

Tangerat PB under reportagefiske!!!

Förra veckan var verkligen intressant! Jag hade inte fiskat på länge och var riktigt fiskesugen i onsdags när jag åkte ut på Sibbofjärden. Upptäckte ganska snart att gösarna inte alls var på G, men ibland räcker det med ett hugg!! :) Fick en gös på hela dagen och den var 96.5 cm och vägde 9 kg! Den högg stenhårt på en Ismo-jigg. Jag hade innan jag åkte ut pratat med en kille som hette Henric Nordlöf som skulle ut med hans kusin och kusinbarn och jag ringde dom direkt när jag fått gösen så dom kunde komma och hjälpa till att fota och dom låg bara ett par hundra meter ifrån. Dom tyckte det var skitcoolt att se en sån gös och delad glädje är ju alltid roligare! :)

13092015-20150909_140404-1

I torsdags blev det ett par fina gösar, i finvädret. Det var så skönt att det inte blåste och man kunde stundtals sitta i linne.

6.3 kg 91 cm

14092015-IMG_20150910_123112-1

6.1 kg 88 cm

14092015-IMG_20150910_134953-1

I fredags hade jag med supertrevliga Nicolas Jändel som skriver för tidningen ”Land” och det var även då svårt att få dom att hugga. Men dom få som högg var fina och Nicolas fick nytt PB på 6.1 kg och höjdpunkten var när jag fick en riktig supersizegös på hela 100 cm!! Tangerat längd-PB för mig!! :) Den hade inte ryggbredden så vikten var 8.5 kg men helt otroligt med en gös på 100 cm, min andra på 100 cm eftersom min första 10+ gös också var 100 cm. Den högg på jiggen vertical shiver. Ni som läser tidningen ”Land får läsa mer om den här dagen när tidningen kommer ut om några veckor :)

12092015-20150911_122645-1

12092015-20150911_122736-1

14092015-20150911_115035-1

11092015-20150911_123420

I lördags hade jag med det trevliga paret Tony Häll och hans sambo Linda-Maria och det var dom som vann tradera-auktionen ”karma” där folk fick buda på en fiskedag med mig och alla pengar går till barncancerfonden! Deras bud var på 6000 kr så kändes otroligt bra att vara med och bidra till det! Mitt mål med dagen var att dom skulle få nytt PB. Jag åkte ut supertidigt för att reka lite var fiskarna stod och det var fantastiskt ljus på morgonen.

12092015-20150912_062731

Det blev tufft i blåsten, men dom fick båda nytt PB! :) Först Linda-Maria på 5.4 kg och sen Tony på 7.2 kg vilket var en supersizegös på 92 cm!

14092015-20150912_083722-1

14092015-20150912_094404-1 (1)

Jag skaffade ett nytt lod för ett tag sen, ett Lowrance hds touch 9 gen 3. Nu har jag testat det ett tag och jag är verkligen supernöjd! Jag kommer skriva mer om det framöver.

Nu blir det inte fiske på ett tag eftersom jag har spelningar och annat som ska bli riktigt kul! Bl.a ska jag vara med och spela i orkestern till musikalen ”Sound of music” som kommer att framföras i stora gasklockan i Gävle i höst.

20150913_180701-1_resized

Skitfiske på er!!!

PB!! Och riktigt kul fiske!!!

Den senaste veckan har jag fått nytt PB på gädda och flera häftiga gäddor, dom verkar vara i stöten!!! Det har dessutom blivit några fina gösar i trevligt sällskap.  Det började med att jag åkte ut på Mälaren och fick en gädda med ovanligt utseende, stora gäddfläckar vilket var fränt :) Den var 96 cm och vägde den inte.

21082015-5

Sen smällde det på en riktigt stark gädda och när jag såg den komma upp till ytan så häpnade jag över hur vacker den var!! Och dessutom så anade jag att det var nytt PB!! :) Jag gjorde illa fingrarna rejält när jag skulle kroka av den, blir lite extra krångligt när man är själv ute i båten. Men det var värt lite blod för den vackra gäddan :)  Efter vägning och mätning så var den 10.48 kg och 108 cm vilket betydde nytt PB, underbart!!

PB

Jag har aldrig sett en gädda förut med det vackra mönstret på ryggen.

11892228_10152968636985178_7241887645785663583_n

19082015-20150819_112548-2

Sen åkte jag och Fredrik Lundberg ut på Sibbofjärden och det skulle visa sig att gäddorna älskar mig nu även där!! :)

Fick först en på hela 115 cm, 8.7.

20082015-20150820_114243-2

Och sen en på 112 cm, 9.2 kg!!

20082015-20150820_154539-1

Vi fick även några fina gösar :)

20150820_094804-1_resized 20150820_120353-1_resized

20150820_104533-1_resized

Sen blev det en kort tur på Mälaren igen då det blev fin gädda igen! 7 kg 104 cm och gav en grymt kul fight!!

21082015-6

I förrgår hade jag med Tomas Edenfeldt som skriver för fiskejournalen. Vi åkte ut på Sibbofjärden och det blev en riktigt kul dag!! :)  Fina gösar och min största var på hela 97 cm!! Och dessutom fick Tomas ett nytt PB!! :) Hans förra PB var också i min båt då han och Johan Broman följde med mig på en annan sjö för några år sen. Har tyvärr inget kort på Tomas PB men här är ett par av mina gösar.

26082015-20150824_092743-1

26082015-20150824_123437-1

Nu blir det fokus på annat ett tag framöver men sen hoppas jag det blir spännande fiske igen :)

Skitfiske på er!!!

Kul och trevligt äventyr söderut!!

I tisdags eftermiddag åkte jag söderut för några dagars fiske med Felix Frey. Vi hade bestämt oss för att fiska både gös och röding. Första dagen så satsade vi på röding på vättern. SMHI hade lovat svaga vindar så då tänkte vi att det borde vara lugnt. Som vanligt så kan man inte lita på SMHI så vi fick kämpa i blåsten, men det var ett par timmar som det var lugnare och då fick vi ett gäng rödingar varav jag fick en som blev nytt PB :)

R_ding_1

15082015-13082015-felixröding

12082015-cissi4

Dagen efter blev det gösfiske!!! :) Jag har fiskat ovanligt lite gös på sistone så jag var riktigt taggad!! För en gångs skull så kunde vi inte klaga på vinden, det var bleke nästan hela dagen vilket är ovanligt på den här sjön. Vi fick några fina gösar och tappade tyvärr några riktigt stora men det kändes som det inte gjorde nåt eftersom man bara njöt att den fantastiska sommardagen!! :) Det är en dag man kommer tänka på när man skrapar bilrutorna i vinter!!!

13082015-cissig_sglan2

13082015-felixg_sglan

13082015-cissig_sglan

Inte att förglömma, den fantastiska soluppgången når vi åkte ut tidigt på morgonen :)

20150814_061211_resized

När jag kom hem väntade ett efterlängtat paket som jag hade beställt. Jag har ju länge velat ha ett större lod istället för flera små och nu kan jag äntligen sälja bort dom jag har och använda det här! :) Jag har alltid älskat Lowrance så det ska bli kul att testa en större skärm och se hur Hds touch generation 3 känns :)

20150815_161042_001_resized_1

Skitfiske på er!!

Starweldträff och rödingfiske!!

I helgen hade vi Starweld-träff vilket känns som en riktig höjdpunkt på året!! Vi skulle ut på Vättern och fiska röding vilket jag har velat prova på länge. Vi blev 27 Starweldbåtar från hela Sverige som träffades och fiskade och det var otroligt kul och trevligt!! Ett gyllene tillfälle att träffa både nya och gamla bekanta inom fisket :) Innan vi började fiska samlades vi allihopa för en fotosession med båtarna

11823683_10204505351215989_492789791_n

Och resultatet blev så här:

11258271_483756315117006_548774393123563547_n

Jag hade med mig Pelle Johansson i min båt och efter att fotosessionen var klar så körde alla ut till området där vi skulle fiska. Vi åkte först runt och kikade lite djupkurvor eftersom det var första gången vi var ute där och efter ett tag så såg vi Kristian Keskitalo vinka åt oss att komma dit. Han och hans fru hade då fått 8 rödingar direkt när dom kom ut vilket var grymt! Jag fick hoppa över till hans båt efter ett tag för att se hur ett proffs på vertikal på rödingfiske jobbar och det var verkligen jätteintressant och kul! Jag slog mitt PB två gånger.

03082015-IMG_5802

03082015-11822568_10205928618473222_4198107241368145113_n

Mitt på dagen fick vi vara med om nåt nytt, drive in med båtarna för att hämta grillad korv!! Göran Borg hade då med sig sin bastuflotte ut där dom grillade korv åt alla, riktigt häftigt!!

11846224_10204505350815979_296555118_n

11822675_10205928716995685_9198520833821798623_n

Här är Magnus Olsen med en röding, han är från mina trakter och lyckades bra för att vara första gången han testade på röding på Vättern :)

11223915_10207511409853967_3228404386042482816_n

Det var tävling den här dagen, längsta rödingen var det som gällde. Vinnaren blev Carina Keskitalo på 69 cm!! Här står hon med det fina priset som Navico hade sponsrat med.

11813350_10205935087114934_7156526817459775201_n

Själv kom jag tvåa vilket jag tyckte var superkul!

Här är hela gänget som var med!

11813472_483756325117005_2647534991814813727_n

Jag vill säga ett stort tack till Borgs motor som har arrangerat det här! Jag ser verkligen fram emot nästa års Starweldträff!