Spännande fiske i Afrika!!

För ett par veckor sen så fick jag åka iväg på en drömresa till Egypten och fiska i värmen. Det kändes som perfekt tid att åka iväg när det ändå var massa snö och kallt hemma så kändes nästan overkligt när man klev av planet och det var 27 grader varmt, underbart!! :)

Det skulle bli flera dagars fiske med guiden Negrashi som har Red sea fish och jag var otroligt förväntansfull. Eftersom det inte var säsong där för GT så inriktade vi fisket mest på gulfenad tonfisk vilket det var säsong för och enligt Negrashi så var dom lika häftiga att drilla som GT så det kändes som det inte gjorde nåt att det inte blev GT.

Första två dagarna skulle det bli blåsigt så det gällde att ha koll på balansen och när jag fick på min första tonfisk så blev det åka av och det var dessutom väldigt guppigt i dom stora vågorna så det var en tuff utmaning men så otroligt häftigt och kul!! :)

När jag väl hade fått upp första tonfisken så blev jag så här glad.

2015-02-15 12.05.45_resized

Jag bara längtade efter att få drilla ännu en superstark tonfisk och nästa blev större och en tuffare kamp :)

2015-02-10 10.28.15_resized

2015-02-04 15.18.05_resized_1

Eftersom vi bodde på en stor båt å blev det både bad och bottenmetesfiske efter spännande korallfiskar. Det var lika spännande varje gång man fick nåt på kroken och se vad det var för färg och utseende på fisken eftersom man fick ny sort hela tiden.

2015-02-16 17.08.19_resized

20150207_123532_resized 20150207_182835_resized

Det blev sen nya roliga fighter med flera tonfiskar och andra häftiga fiskar och den som var roligast var nog en Mahi mahi som gjorde häftiga hopp under drillningen och Negrashi filmade med sin iphone och jag kunde inte låta bli att både sjunga och skratta högt :)

Vilka grymt vackra färger!!

2015-02-05 16.34.25_resized_1

Bonito.

2015-02-07 11.20.25_resized

Mera tonfisk :)

2015-02-10 10.26.26_resized

Negrashi poserar med en tonfisk.

20150209_101335_resized

Kaptenen och ”Lady gaga” som han kallade mig :)

20150209_124027_resized

Negrashi var en väldigt proffsig, trevlig och duktig guide som jag kan rekommendera till alla som vill fiska på röda havet utanför Egypten. Jag skulle gärna åka tillbaka igen och får se om det kan bli nån gång igen i framtiden, det var en otroligt minnesvärd resa.

När jag kom hem till Sverige igen så var jag sugen att komma ut på ismete trots att jag blivit van vid värmen så jag och Viktor Rasjö bestämde oss för att fiska i helgen. Det blev tidig morgon på lördagen och en uppfriskande promenad ut till där vi skulle fiska. Min hund Bella är perfekt hjälpreda när hon drar hundpulka med motorborren på :)

Så här taggade var jag och Bella när vi hade fått ut alla spön, eller jag var nog taggad får oss båda. Bella satt förmodligen mest och längtade efter att springa efter en snöklump.

2015-02-16 17.39.09_resized

När vi väl hade fått ut alla spön så tog det inte lång stund innan första gäddan fick se ovansidan av isen och sen var det mycket action till och från hela dagen. Det blev till slut 20 gäddor, flera riktigt fina och Viktor fick största på 8.3 kilo vilket var årsbästa för honom.

20150214_132708_resized

2015-02-15 11.30.51_resized

Nu hoppas jag det blir soliga och härliga dagar på helgerna framöver så man kan njuta av både väder och fiske på isarna :)

Skitfiske på er!!

2015 har börjat riktigt bra!!

Idag vräker snön ner och ska göra så hela helgen. Det känns jättetråkigt eftersom jag var så taggad att komma ut och fiska. Men eftersom det är inneväder så tänkte jag passa på att skriva och berätta om mitt ismete hittils i år. Eftersom jag sällan har tid att fiska nuförtiden så har det inte blivit så mycket fiske men dom få gånger jag har varit ut så har det varit riktigt kul fiske! :) Av dom 4 tillfällen jag har varit ute så har det blivit 8+ på tre av dom vilket känns som en riktigt bra start på det här året.

Tänkte börja berätta om det senaste fiskepasset och det blev lite lustigt. Jag hade tre killar med mig och av nån anledning så verkade gäddorna gilla mina mörtar bäst, eller så var det min hemliga mäskning som gjorde susen :)  Dagen började väldigt bra då jag fick en vacker gädda på 8.9 kg, 111 cm, jag hade en liknande start gången innan och det känns alltid så kul när man får en riktig rivstart på dagen! 8.9

Det blev 6 gäddor och två gösar till slut för mig den här dagen och det var riktigt kul med en fin första gös för i år :)

Gös

Dagens näst största gädda.

Gädda

Mitt på dagen så blev det riktigt häftigt ljus när det snabbt kom in dimma som försvann på nån timme.

Dimma

Dom tidigare tre passen så har jag haft sällskap av bl.a. Daniel Nilsson, Jessica Fastesson, PelleJohansson, Stipo Lipovac, och då har vi fått ett gäng fina gäddor. Här är lite bilder från dom tillfällena.

8.6

7.2 kg

Cia

8.4 kg

Daniel drillar i en fantastiskt fin soluppgång!

Danne drillar

Gädda på väg tillbaka och blev lite lustigt kort då jag har en rolig min eftersom jag blev överraskad av kameran :)

2015-01-31 12.07.18_resized

Nu är det inte långt kvar tills jag säger hejdå till kylan och åker till Egypten och fiskar GT och andra spännande fiskar! Ska bli så otroligt häftigt!! :)

Skitfiske på er!!!

Årskrönika 2014! Vilket fantastiskt år!!

Nu är det snart dags för ett nytt fräscht år och det känns spännande!! Men först tänkte jag sammanfatta det här fiskeåret och det har varit ett fantastiskt år som blir tufft att överträffa. Det blev 23 gösar över 7 kg varav två över 10 kg och dessutom några för mig nya fiskarter :)

Här följer text och bilder från det här året.

I början av det här året blev det ovanligt lite ismete eftersom det var så dåliga isar och kort isperiod, men jag hann med lite ismete efter gädda och ett dopp med min ursuit i en vak som blev till av en fyrhjuling som gick igenom isen. Det var ett perfekt tillfälle att testa isdubbarna :)

Gädda 2 (1 av 1)

Här är videoklippet på doppet i vaken:

Sen längtade jag efter att åka och hämta nya båten som skulle bli en Starweld 1600 Pro SC med 50 hästars Suzuki. Det kändes riktigt spännande med ny båt och det skulle visa sig att den här båten och jag fann varandra direkt och det samspelet har haft stor betydelse eftersom jag har haft mitt livs fiske i år.

Båt

Jag fick en härlig start på gös-säsongen, på första fiskepasset efter gös så tog det bara 30 minuter innan jag fick en härlig tjockisgös på 7.4 kg, vilken härlig känsla! :)

Sen var det sportfiskemässa i Kista och då bestämde jag och Evelina att vi skulle åka ut på lite fiske när vi kom hem igen och vi hade både trevligt och fick fina gösar varav en av dom var den här som Evelina fick på 6.4 kg.

y (1 av 1)

Sen hände nåt oväntat, jag trodde att efter att fick min 10+ gös förra hösten skulle få vänta länge innan jag skulle få uppleva det igen men det skulle inte dröja så länge :) I början av April så small det på ännu en 10+ gös och jag kunde knappt tro att det var sant!! 10.1 kg vägde den, en riktig tjockisgös! Fick även en otroligt vacker gädda den här dagen så det var en riktigt härlig dag :)

10.1 kg (1 av 1)

Gädda 116 (1 av 1)

Här är ett videoklipp från den dagen:

Nån vecka efter det så var jag och min kompis Jörgen Roos ut i blåsigt väder, men vi lyckades ändå kämpa till oss några fina gösar varav Jörgens jättefina på 8.75 kg och jag fick ett par fina, största på 6.8 kg, en riktig tjockis :)

8.75 kg

6.8 kg

I slutet av April så åkte jag och min kompis Pelle Johansson ner till Småland för att delta i en 2-dagars göstävling. Vi hade 70 mil enkel resa så det var en bit att åka, men det skulle visa sig att det var värt det :) Vi kom 2:a av 33 båtar vilket kändes otroligt kul eftersom det var ett helt nytt vatten för både mig och Pelle. Vann gjorde Ismo och Stipo och på 3:e plats kom Peter Ludvigsson och Ulf Torstensson. Här är en bild från prisutdelningen

Blogg2 (1 av 1)

Nästa roliga äventyr var att åka och fiska på Sibbo-fjärden vilket var ett nytt vatten för mig så det kändes spännande! Det blev en 3 dagars då jag hade med mig Alan ”Lo Sgrizzo” första dagen och han jobbar som guide där. Sen hade jag med Pelle Johansson dag 2 och Jörgen Roos dag 3. Det var fantastiskt fiske, 8 gösar över 90 cm blev det dom här dagarna.

2 (1 av 1)

Alan (1 av 1)

4 (1 av 1)

9 (1 av 1)

10 (1 av 1)

Här är ett videoklipp från dom dagarna:

Sen blev det ett par fisketurer på hemmavattnet igen med härligt resultat varav en på 8 kg.

8 kg (1 av 1)

6.6 kg (1 av 1)

5.7 kg (1 av 1)

Sen hände det oväntade! Jag trodde ju inte att jag skulle få uppleva en till 10+ gös på länge, men det händer igen i början av Juni och det är dessutom ett nytt PB på 10.5 kg!!

10.5 3 (1 av 1)

Jag kunde knappt prata för jag var så uppspelt vilket ni hör på det här videkilippet:

Jag hann knappt med nåt mer fiske eftersom jag satt i telefon lyrisk över  min 10+, men fick helt otroligt en till fin gös som vägde 7.3 kg! Sen åkte jag hem :)

7.3 (1 av 1)

Jag fick vara med på helsida i Aftonbladet vilket kändes overkligt :)

Aftonbladet (1 av 1)

Några dagar efter det så var jag med i fishecos Livefiske och det kändes lite nervöst eftersom jag inte var riktigt bekväm med tidpunkten på dagen vi skulle ut eftersom mina tidigare erfarenheter var att fisket sög mot kvällningen. men det kändes som det inte var livsviktigt att det skulle komma upp nån monstergös då. Här kan ni se det:

Sen blev det fiske på både gössjö och älv och fick en riktigt vacker gös på 8.5 kilo på gössjön och jag knäckte i samma veva koden på den svårfiskade älven vilket kändes otroligt kul!! En av gösarna från älven hade väldiga märken som ni kan se på bilden längre ner och jag undrar fortfarande vad det kan ha berott på.

7.5 (1 av 1)

7.4 (1 av 1)

7.2 (1 av 1)

Här är ett videoklipp med båda mina 10+ i år och två av älvgösarna som syns ovan:

Sen var jag iväg på ett äventyr i nordnorge i Havöysund på havsfiske på CWC-veckan och det var nåt nytt för mig med sådant fiske. Min kompis Pelle var med och första dagen vi var ute så var det helt vindstilla och man kunde fiska i linne vilket inte tillhör vanligheterna där uppe. Jag fick då en riktigt fin havskatt. Sen fick vi lite blandat med fina fiskar varav Trumman med en fin Hälleflundra.

Katt (1 av 1)

Trumman

Sej

Pelle

När jag sen kom hem igen så visade det sig att det hade blivit värsta algblomningen i den sjö jag brukar fiska mest i efter gös och så här äckligt såg det ut.

10540645_10152180284501682_1001350614_n

Algerna gjorde det omöjligt att se nånting på lodet så då fiskade jag på andra vatten istället efter både gädda och abborre.

Borre (1 av 1)

Gädda 8 kilo (1 av 1)

Sen satsade jag lite mer på älven på olika ställen med lyckat resultat :) Mycket tålamod krävdes och här är resultatet av det, den största på 9.6 kg fick jag en härlig sommarkväll då jag åkte ut på ett spontanpass :)

9.6 (1 av 1)

7.6  kg (1 av 1)

7 kg (1 av 1)

Efter den intensiva perioden så blev det sen lugnt med fiske ett bra tag och det som sen kändes kul var att få åka söderut och fiska Lax och Öring. Jag blev medbjuden av Göran och Stig Björk och jag fick både mitt livs första lax och ett nytt härligt PB på öring!! :)

2014-12-05 14.04.53_resized_1

2014-12-05 15.03.25_resized

Nu blickar jag framåt och ser fram emot nästa år!! I februari ska jag åka på mitt livs resa, jag ska åka till Egypten och fiska GT i röda havet och det känns nästan overkligt! :) Efter nyår är det hårdträning och diet som gäller så man orkar med dom otroligt starka fiskarna!!

Jag har förresten skaffat instagram för några månader sen, bättre sent än aldrig :)        Jag heter zanderqueen där om det är nån som vill följa mig där.

God fortsättning och gott nytt år!!

Nu är det över….

Nu är båtfisket över för i år och efter att ha kunnat fiska från öppet vatten ovanligt länge det här året så känner jag ändå en separationsångest ifrån min båt. Det blev sånt tråkigt slut eftersom jag åkte på värsta förkylningen och inte kunde båtfiska dom sista veckorna innan isen nu kommer….   Men det är bara att acceptera att det är isfiske som gäller framöver och göra klar ismetespulkan. Hoppas på blankis som det var när det här kortet togs så kan Bella dra hundpulkan med dom flesta prylarna så åker jag skridskor :)

68804_10151125448500178_394308996_n

Jag fick i alla fall åka lite båt i helgen då jag åkte söderut och fick följa med Göran och Stig Björk ut på lax och öringsfiske och det var kul med tanke på att jag aldrig har fiskat lax förut och har fiskat väldigt lite öring tidigare. Vi var ut på ett blåsigt Vänern men det blev både min allra första lax och en rejäl PB-höjning på Öring, kul!!! :)

2014-12-05 14.04.53_resized_1

2014-12-05 15.03.25_resized

Ska faktiskt bli kul med isfiske när det sätter igång med tanke på att det är mycket mer socialt än det fiske jag håller på med i vanliga fall för tyvärr så blir pelagiskt vertikalfiske ganska osocialt när man glor på lodet som en galning.

Men hoppas både folk jag känner och inte känner bjuder in mig till lite trevligt isfiske och mycket fiskesnack, det vore kul att träffa lite nya fiskenördar :)

Här är ett klipp från två vintrar sen när vi var ute ett helt gäng och dom andra hade retat mig hela dagen för att jag bara fick gädda, men när solen gick ner så small det på och jag trodde först det var ännu en gädda eftersom den gjorde rejäla gäddrusningar direkt men sen så visade det sig äntligen vara största gösen för dagen som fick tyst på retstickorna :) Den vägde 6.75 kg.

Frustrerande höst!!

Kände att det var dags att skriva nåt nu eftersom det var ett tag sen. Den här hösten har inte alls blivit riktigt som jag hade tänkt mig. Min plan var ju att det skulle bli mycket fiske, men till och börja med så fanns inte riktigt tiden och sen hade jag inte den riktiga gnistan som jag normalt brukar ha och dessutom så blåste det typ storm varje dag jag hade tänkt fiska. För två helger sen så var det äntligen dags för fiskekryssning och jag skulle då hålla föreläsning om gösfisket och det kändes spännande. Jag tänkte tiden innan kryssningen att efteråt så skulle jag ut och fiska som en galning eftersom jag hade fullt upp innan med olika saker och förberedelse för föreläsningen. Fiskekryssningen var i alla fall som väntat en höjdare precis som förra året och trots att jag var nervös för föreläsningen så kändes det riktigt bra när jag väl stod där och pratade och jag fick riktigt bra respons från publiken vilket kändes superkul!! :) Vi hade även en monter från CWC så det var Trumman, Albin, Martin och jag som var där från CWC.

Cwc

När jag jag kom hem från kryssningen så var jag jättetaggad att fiska och kändes bra att ha gnistan tillbaka igen!! Men två dagar efter att jag kom hem så fick jag feber och började må riktigt risigt så det var bara att glömma fiske, frustrerande!! Men jag tänkte då att det går väl över på några dagar men där hade jag fel. Det visade sig bli den segaste förkylning som jag har haft i vuxen ålder. Fick dessutom hela paketet, feber, hals och öron. Nu är det bara öronen kvar som är åt skogen, hör nästan ingenting på grund av öroninflammation så om nån jag känner träffar på mig så får ni prata högt och tydligt!! Jag var i alla fall ut en kort sväng igår och fiskade gädda för att stilla mitt begär och hade Pelle Johansson med och det var härligt att få känna lite spöböj igen :)

2014-11-23 17.59.21

Nu vill jag verkligen bli frisk nån gång så jag hinner ut på några båtpass innan isen lägger sig!!

Skitfiske på er och hoppas ni klarar er från förkylning!!

Gäddfiske (och lite gös) och ett tappat storsjöodjur!!!!

Hösten är här på allvar!!!! Jag är ju inget höst-fan och brukar oftast bli lite nere och känna lite tomhet, men i helgen fick jag besök av Pelle Johansson och Hugo Juhlin vilket livade upp tillvaron :) Vi bodde i mina föräldrars hus som dom hyr ut, och för dom som är intresserad av att bo där så är det bara att ringa till mina föräldrar 02675124. Huset ligger knappt 100 meter ifrån båtrampen i Marma/Dalälven.

Vi var i alla fall ut i helgen, Pelle o Hugo i en båt och jag i min och vi körde flötestrolling. Jag hade tidigare i veckan metat upp ett gäng fina mörtar i gavleån, alla var mellan 20-30 cm! Men gäddorna verkade inte sugna till och börja med men när vi bytte ställe så började det hugga.

Jag fick några mindre gäddor och Hugo en riktigt fin på nästan 7 kg.

2014-10-12 20.30.34

Hugo

Jag blev lite less på det ovanligt sega gäddfisket för årstiden så jag tänkte att jag skulle avsluta dagen med lite gösfiske och då small den här damen på 6 kg på :)

Gösta (1 av 1)

Men det som svider mest nu är när jag var på min favoritgössjö sist, då hittade jag ett eko på en brant från 7-13 meter och det här ekot stod en dryg meter över botten där det var 8 meter djupt så det var svårt att avgöra exakt hur stor fisken var, men såg att det var en riktigt fin fisk. Den högg efter en stund och jag kände att den var hur tungt som helst och den gjorde göstunggung i några sekunder men så släppte den. Jag svor typ hundra gånger som vanligt när jag har tappat en stor fisk och kollade sen på lodet, då hade den ställt sig under båten igen och jag fick en chock när jag såg hur stor gösen egentligen var!!! Och båten hade drivit ut lite djupare och gösen stod bara och hängde med på 6-7 meters djup så jag släppte jiggen igen och den följde med och var intresserad men den ville inte. Jag skulle gärna ha sett den gösen….har faktiskt aldrig sett sånt megaeko.

Storgös!!! (1 av 1)

Det är bara att bryta ihop och komma igen :)

Skitfiske på er!!!

Snart fiskekryssning!!

Förra året så åkte jag med på fiskekryssningen vilket kändes spännande eftersom det var nåt helt nytt. Jag hade inga förväntningar förutom att ha kul och träffa andra fiskenördar och dessutom var det skönt att inte ha några åtaganden utan bara vara och få tid att prata med folk. Det visade sig bli en riktig höjdpunkt på året! Jag kommer ihåg att jag var helt lyrisk efter förra resan för jag tyckte det var så kul. Om man jämför med t.ex sportfiskemässan då det också är mycket fiskefolk så är det oftast stressigt och svårt att få tid att prata för det är så väldigt intensivt med folk. Men på fiskekryssningen så blev det nåt helt annat och det var riktigt kul att få träffa andra fiskenördar i lite mer normala förhållanden än sportfiskemässan :)10511130_801368579897637_5399836645566891908_n

Förra året så delade jag o min kompis Ella Micalsen hytt och vi umgicks mycket med Emma Bäcker Håkonsen och hennes Atle. Det var jättetrevligt och det var många från Facebook som jag inte hade träffat tidigare som kom fram och pratade och det var kul!
I år ska jag ha en föreläsning om mitt fiske och det ska bli spännande! :)
Men för övrigt så ser jag fram emot att få umgås med lika stora fiskenördar som mig själv!
Här är lite bilder från sista resan då Martin och flera andra hade spexat till sig och var pirater :)
Fiskekryssning1-1-av-1-584x328
Fiskekryssning2-1-av-1-393x700
4-1-av-1-584x328
3-1-av-1-584x328
Kan verkligen rekommendera att åka med och hoppas vi ses!!

Håll Sverige rent!

För ett tag sen så blev jag kontaktad av Sportfiskarna om att medverka i en kampanj för ”Håll Sverige rent” och självklart sa jag JA! Jag är ju en otrolig naturälskare och månar otroligt mycket om att vi sköter om naturen. Jag blir så ledsen när jag ser folk skräpa ner och undrar lite hur dom tänker… Grejen är ju att om alla bara gjorde en liten ansträngning att ta med sig hem det man har tagit med sig ut i naturen så skulle det bli så mycket bättre. Jag har ju själv sett när jag fiskar och åker i land på öar att folk lämnar massa skit som tomburkar, ketchupflaskor, engångsgrillar, plastpåsar, tändvätskeflaskor o.s.v. I år så åkte jag och min kära mor ut i ett enda syfte, att plocka glas-skärvor som låg på marken på den ö som jag oftast går i land på och som är en av dom populäraste öarna där. Jag skar upp foten rejält förra året på grund av att det låg glas-skärvor och jag som har hund får panik när jag ser glas-skärvor, det kan bli ett dyrt veterinärbesök på grund av nån annans festande och lathet! Hoppas ni som läser det här tänker på det.

Egentligen så är det bara sunt förnuft att ta reda på skräp efter sig!!

Här är kampanjbilden

cecilia-gronberg-540x300 (2) (1)

Och här är länk till kampanjen

Algblomning och tröga gösar!!

Nu kände jag verkligen att det var dags att skriva nåt!! Sista månaden har det verkligen varit rent ut sagt skitfiske!! Den sjö jag normalt brukar fiska gös i på sommaren fick värsta algblomningen i år så det har inte ens gått att fiska där sen slutet av Juli. Jag hade bra fiske i älven ett par veckor efter men sen var det tvärstopp där med.  Men då fick det bli lite borrefiske i älven istället vilket var kul som omväxling :)

Borre (1 av 1)

Så här illa såg det ut med algblomningen.

10540645_10152180284501682_1001350614_n

FOT1EDC

Eftersom fisket har varit trögt länge hemma så bestämde jag mig för miljöombyte och åkte söderut till härliga Sibbofjärden. Gösarna var kinkiga även där men jag blev superglad när min kompis Ella Micalsen fick nytt PB!! Jag fick en gös som vägde exakt lika som Ellas en timme senare och vi skrattade åt det och sa att det verkligen var systerligt fiske :)

Ella (1 av 1)

Cia (1 av 1)

Jag ser verkligen fram emot när gäddfisket kommer igång på allvar här, har ju blivit väldigt mycket gösfiske i år så ska bli kul med lite gäddjakt också!! :)

Skitfiske!!

Hyra båt på storsjön/dalälven!

Eftersom jag bara nämnde i ett tidigare inlägg att jag hyr ut min förra båt så tänkte jag göra det lite tydligare nu. Jag hyr ut min förra båt främst på storsjön vid Sandviken, men om det finns önskemål så går det att hyra den även i dalälven, men då måste den som hyr garantera att han eller hon har koll på stenar och grynnor. Jag hyr ut min Linder sportsman 445 max med 20 hästars Suzuki och motorn köpte jag sprillans ny i slutet av förra sommaren.

400 kr per dygn kostar det per dygn och sjökort till storsjön ligger i båten och om man vill ha lod så finns det Lowrance elite 5 som givaren kommer sitta på ett minnkota-fäste att sätta på sidan eller där man tycker det passar. Det kommer även finnas djupkarta i plottern i elite 5:an där man ser alla grynnor och djup! :) Det är jag själv som spelat in den kartan under 1 års tid! Finns ett externt batteri till lodet i båten. Finns även givare i bak som passar Lowrance hds-lod. Ankare och fender finns i båten.