Hyra båt i storsjön!!

Här kommer en liten påminnelse om att jag har en båt som går att hyra på storsjön vid Sandviken. Det är en Linder 445 sportsman max med 20 hk Suzuki. Motorn är endast 2 år gammal och går som en klocka och är väldigt bensinsnål. Båten är verkligen infiskad, jag har haft kanonfiske i den båten dom åren jag hade den innan jag bytte till Starweld som jag också har haft kanonfiske i :)

Så här ser båten ut!

mms_img-3957971761

Förra veckan hyrde Tina Jarpe och Niklas Sandtröm båten för tredje gången och dom hade bra fiske! Dom fick 55 gösar på både spinn och trolling, största på 4.3 kg och flera till kring 4 kg.

Här är lite bilder från deras fiske.

mms_img-4332784111 mms_img5119936571

Dubbelhugg!!

mms_img12479110231

Min största gös i den båten är den här på 10.4 kg, en fantastiskt vacker gös och min första 10+ gös som alltid kommer ligga mig varmast om hjärtat :)

10391445_10152419913825178_4120169133131026723_n

Det kostar 400 kr per dygn att hyra båten och då finns det ett lowrance elite 4 hdi med djupkarta (insight genesis) monterat på båten som man får låna. Hyr man fler än 3 dagar i sträck så blir det billigare dygnshyra.

Kontakta mig vid intresse mobil 0725357689.

Skitfiske på er! Cecilia

Fantastiskt Mälarfiske!!

I torsdags och fredags skulle jag, Pelle Johansson och Thomas Johansson ut på Mälaren och fiska gös. Christer Olsson skulle ansluta i Pelles båt senare på dagen och vara med hela fredagen. För mig var det första gången jag skulle fiska på Mälaren så det var extra spännande. Vi åkte i varsin båt och när vi kom fram till området vi skulle fiska tog det ett tag innan jag hittade några vettiga ekon, det kändes som att jag behövde ett tag för att vänja mig vid det nya vattnet och hur jag skulle tänka. När jag väl hade fått koll på läget började ekona dyka upp och fick mina första mälargösar. Ingen bamsegös men nån kring 5 kilo. Pelle och Thomas fick också några i samma size. Det var fantastiskt väder och man kunde äntligen sitta i shorts och linne. Jag hittade några riktigt fina ekon som jag trodde skulle hugga men dom ville inte riktigt. När kvällen närmade sig hittade jag ett väldigt fint eko som jag släppte ner min jigg på och den högg brutalt och gjorde värsta gäddrusningarna och jag trodde därför först att det var gädda. Men efter en stund förstod jag att det var en fin gös och ropade till Pelle som inte var så långt ifrån min båt och han kom närmare och precis då kommer fisken upp till ytan och vi ser båda vilken otroligt fin gös det är och jag börjar som vanligt skaka i benen och tänka ”jag får inte tappa den!” Efter några rusningar till så får jag den äntligen i håven och vi båda jublar och jag kan inte fatta att det är sant!! Första gången på svårfiskade Mälaren får jag en sån grym gös, helt otroligt! Pelle hoppar över i min båt och fotar och efter vägning och mätning visade den sig vara 8.7 kg tung och 91 cm lång! :)

8.7 kg  mälaren  (1 av 1)

20150611_165316_resized_1

Blev inte så mycket mer fiske den dagen utan vi åkte in och grillade och summerade fisket.

Dagen efter åkte vi ut tidigt och jag kände mig fortfarande så glad över den fina gös jag fått dagen innan och hade inga förväntningar på att jag skulle få en till fin Mälargös, men det skulle inte dröja så länge.. Hade bara varit ute 15 minuter då jag hittade ett riktigt fint eko som jag släppte jiggen på och fisken var först tveksam men när jag gjorde några vevtag simmade den upp mot jiggen och högg hårt! Kände direkt att det var en fin gös och hade Pelle i telefon i min örsnäcka och sa åt honom och Christer som åkte med honom att komma direkt. När dom kom fram hade jag precis håvat gösen och jag gissade på 7+ och det stämde bra, den vägde 7.1 kg och det kändes nästan overkligt att ha fått ännu en fin gös på Mälaren! Christer hoppade över i min båt och fotade.

7.1 mälaren (1 av 1)-2

Den här dagen blev kul för oss alla, det kom upp många gösar mellan 4-6 kilo och mälargösarna är väldigt kul att drilla, dom är otroligt starka!! Lasse Karlsson anslöt till Pelles båt den här dagen och här är lite mer bilder.

Pelle

Christer

Gulan

Lasse

2015-06-15 15.07.02_resized_1

Efter dom här två fantastiskt roliga dagarna kommer jag garanterat att lägga mer tid på Mälaren framöver! :) Kul när det finns mycket att utforska!!

Skitfiske på er!!

Lowrance, motorguide, starweld etc…

Eftersom jag får en hel del frågor om vad jag använder för utrustning som lod, båt givarfäste etc. så tänkte jag berätta lite om utrustningen och vad jag tycker om det. Jag börjar med lod och jag har två st lowrance hds 7 touch gen 2. Dom har fått jobba hårt efter sökandet efter stora gösar! Det jag verkligen gillar är att dom är lätt att jobba med i menyerna och när man söker efter ekona så får man verkligen bra skuggekon. Jag började med det pelagiska fisket för flera år sen med en hds 5 utan structurescan och då var man ju väldigt beroende av att hitta fiskarna utan nån extra hjälp och när man väl hade lärt sig att skilja på skuggekon och vad som var annat så var det ju som en riktig seger! Jag skulle klara mig bra idag också utan structurescan, det största som egentligen skiljer är att idag så ser jag vilken sida fisken står på. Det jag också verkligen gillar med lowrance är realtids-fönstret. Just att ekot där blir som en svamp som växer eller minskar gör att man får en väldigt bra känsla för när man är på väg att få en bra träff. En kompis till mig uttryckte sig väldigt bra, han sa att det är som att se jiggen dansa med fisken och det stämmer väldigt bra! :) Här är en ekolodsbild där jag fick träff på två st större fiskar. Efter tredje släppet med jiggen så fick jag den övre att hugga och det var en gös på 9.1 kg! :)
20150510_140509_resizedJag har en djupkarta i mitt lowrance och då använder jag mig av Insight genesis. Dom flesta sjöar i hela Sverige finns att ladda ner om man registrerar sig på insight genesis och det bästa av allt är att det är helt gratis!! :) Här är ett exempel på hur det kan se ut med en sån karta. Den första är lite mindre detaljerad och den andra väldigt detaljerad.
2015-05-28 18.22.07_resized
När det gäller Gofree så kan jag inte uttala mig än eftersom jag inte har ett gen 3 lod eller wifi-modul men det kanske kommer framöver :)
Jag har sen snart ett år sen haft en motorguide xi5 och jag är verkligen toknöjd! Det jag tycker är viktigt med en frontmonterad elmotor är att den är lättmanövrerad, lätt att ta upp och ner om man ska förflytta sig mycket och att den verkligen håller ankringspositionen! Kan ju säga att den har alla dom sakerna. För det första så är det lätt att förstå hur man ska styra den med handkontrollen. Det jag tänkte direkt när jag skulle prova motorguiden första gången var att jag saknade display på handkontrollen men det visade sig efter en stund att jag inte saknade det utan gick lika bra utan det. När man ska förflytta sig så vill man gärna att det ska gå lätt och smidigt när man ankrar och så går det ju så otroligt lätt att ta upp och ner motorguiden, man behöver inte vara styrketränad eller ta i för att hantera motorn! När det gäller ankringsfunktionen så är jag otroligt imponerad! När man ankrar så vill man ju att motorn ska hålla samma position no matter what, ska ju inte spela nån roll om det är vindstilla, blåsigt eller väldigt strömt!! Jag har provat vindstilla, väldigt blåsig storsjön och en kraftigt strömmande dalälven och motorguiden har inte rubbat sig utan hållt exakt position!  Är ju inget kul med en motor som tappar position och sen får fnatt och åker full fart tillbaka till ankringspositionen, då tappar ju nästan balansen och ramlar i!! En annan funktion som är väldigt användbar är att man kan med ett enkelt knapptryck förflytta sig några meter i önskad riktning när man är ankrad, det använde jag mig av mycket i höstas!Finns en jättebra sida som heter Naviguide där det finns mycket info om Lowrance, motorguide och insight m.m och här är länk till den sidan.http://www.naviguide.se           Här är en bild på min motorguide in action när jag fick en gädda på 8 kilo.
Motorguide
På bilden finns mitt givarfäste vilket är det jag ska berätta om nu. Jag har i nästan två år använt VPF givarfästen och stabilare givarfäste är nog svårt att hitta!! Rekommenderas starkt! Det som är bra förutom att dom är grymt stabila är att man kan justera lätt hur långt ifrån båten man vill ha givarna eller vinkeln på dom. Jag råkade glömma att ta upp givarna en gång och gasade på upp till 20 knop och det hände inget med givarna, dom satt precis som dom skulle men jag blev jävligt blöt haha.Nästa sak jag ska prata om är ju kanske det viktigaste! För att kunna komma ut och fiska så måste man ju ha en båt och jag har sen ett drygt år haft en Starweld 1600 SC pro och jag hade ju mitt livs bästa fiskeår förra året, mycket på grund av samspelet med min Starweld.  Det jag gillar med starwelden är att den är smidig att köra och traila samtidigt som den känns väldigt stabil och rymlig. Jag fiskar ju mycket på en sjö som är ganska vindkänslig och det har gått bra att kämpa i vinden tack vare dess stabilitet men också gått bra att lägga i båten i mindre sjöar. När jag skaffade båten så tänkte jag ”Nu måste jag tokträna så jag orkar vinscha båten” men tack vare att det var så grym utväxling på min Thule-trailer så kunde jag veva upp den utan paus med bara en hand, kände mig som he-woman haha :)
Länk till att köpa Starweld: http://www.borgsmotor.se
Motorguide-2I det fisket som jag bedriver så är motorn extra viktig och eftersom jag hade haft Suzuki tidigare som jag var jättenöjd med så blev det Suzuki igen på Starwelden och den har gått som en klocka. Det jag tycker är viktigt med det här fisket är att det går lätt och smidigt att växla och att det inte låter för mycket och Suzukin är tyst som en mus och går hur lätt som helst att växla.! Har hört flera gånger av folk jag har haft med mig i båten eller folk jag har träffat ute på sjön att motorn är så otroligt tyst!
Skitfiske på er!!

Fantastiskt fiske och dubbelt PB-bad!!

I förrgår åkte jag ut på ett långpass då jag hade bestämt att jag skulle vara ensam i båten, inte ens min hund Bella fick följa med :)
Det skulle visa sig bli en riktigt händelserik dag! Det var jättekonstigt väder då det spöregnade då och då, och mellan skurarna tittade nästan solen fram, men det verkade trigga gösarna för när dagen var slut hade jag fått ett helt gäng fina gösar varav fem av dom var mellan 87-97 cm!!  Den största på 97 cm vägde 9.1 kg och precis när jag håvat den så öppnade sig himmelen och regnet bara öste ner, men jag var glad ändå fast jag blev dyngsur :)
Här är bilder på några av gösarna!
97 cm
91 cm
89 cm-3
Jag försökte filma när jag skulle sätta tillbaka gösen på 9.1 kg och det blev som det blev med kamervinkeln :) Det var inte enkelt när man var själv och regnet bara öste ner men så här blev det :)

Den här ekolodsbilden är lite kul. Jag hittade dom här två stora ekona som verkade vara ute på söndagspromenad eftersom dom inte stod still utan simmade lite långsamt åt nåt håll. Första släppet med jiggen hann jag inte ner till fisken eftersom dom simmade så jag fick ingen träff. Andra släppet är det som syns på bilden. Då kom jag precis för sent ner, jag passade då på att ta kort på lodet eftersom jag tyckte det var fränt med dom två simmande stora ekona. Sen körde jag på dom igen och släppte jiggen och fick fullträff på det översta ekot och den högg nästan direkt! Det visade sig vara gösen på 9.1 kg!! Ekot som simmade under såg ju minst lika stort ut så det hade varit kul att se den fisken också :)

20150510_140509_resized

Har testfiskat nya jiggen Vertical shiver och Gunslinger och gösarna verkar gilla dom starkt!

20150512_163236_resized

Igår skulle Adam Landén och Markus Wickelgren följa med och filma och fiska och jag sa att om dom skulle få nytt PB så skulle dom bada i det 12-gradiga vattnet och det visade sig vid dagens slut att båda skulle få bada :)

Adam var först med att ta nytt PB på 7.6 kg, 93 cm. Sen fick Markus nytt PB på 7.4 kg, 91 cm. Båda var helt lyriska över sina PB:n och ännu mer lyriska blev vi alla efter ett tag då Adam tog ännu ett nytt PB på 9.2 kg, 97 cm!! Helt otroligt!! Adam 93

Markus

Adam

Här är PB-badet!!

Markus var ju redan härdad eftersom han har badat i betydligt kallare vatten vilket ni kan se i det här Youtubeklippet med Markus och Adam som har över 3 miljoner visningar!

Skitfiske på er!!

Spännande och roliga uppdrag!!

Igår var jag med på en riktigt rolig och annorlunda grej. Jag blev kontaktad för ett tag sen av en före detta kollega till mig från när jag jobbade som fiollärare i Söderhamn och hon undrade om jag var intresserad av att vara med på en konsert där dom skulle spela forellkvintetten av Schubert och det var inte för att spela fiol utan jag skulle då prata om mitt fiske. Jag tyckte det lät som en jättekul idé att kombinera musik och fiske som i min värld är dom bästa intressen som finns! Jag åkte till Ljusne kyrka igår där konserten skulle vara och det blev nästan fullsatt i kyrkan vilket var superkul! Upplägget var att jag skulle prata vid 4 tillfällen mellan dom 5 satserna av forellkvintetten och det blev en succé :) Ingen har gjort nåt liknande förut vilket kändes extra kul och jag hoppas det inte blir sista gången som jag är med på nåt liknande :)
 Nästa roliga uppdrag jag ska på är den 14:e Maj. Då ska jag ner till Småland på något riktigt kul och spännande!  :) Ödevata fiskecamp har 1:a metardagen som firas varje år på kristi himmelfärd. I år är det 10-års jubileum och det betyder att det blir extra festligt med många spännande aktiviteter! Jag kommer att vara där hela dagen och prata fiske med folk och umgås och hålla i föreläsningar om mitt gösfiske. Jag hoppas vi ses där och det skulle var underbart om vi får kanonväder med strålande sol hela dagen :)
Här är en länk till deras sida där man kan läsa mer om den dagen:
Blogg2

Vilken resa och vilken fångst!!!

Förra helgen fick jag ett spontanryck och jag ville åka iväg och fiska nånstans. Jag bestämde mig för att åka till Sibbofjärden. Tanken var att åka ner på söndag kväll för att slippa köra i ottan för att fiska måndag, tisdag och eventuellt onsdag, men eftersom jag kom iväg i god tid på söndagen hann jag även fiska en kort sväng då och jag hade aldrig kunnat drömma om hur den fisketuren skulle bli…

Jag kom fram vid 16-tiden och tog det lugnt eftersom det fortfarande blåste kraftigt när jag kom fram, men efter en timme lugnade det sig och jag lade i båten och åkte ut på sjön. På väg ut, träffade jag på en av båtarna som fiskade gädda och det var två franska journalister med guiden Johan som var i den båten och vi snackade en stund och dom ville att jag skulle ringa om jag fick en fin gös. Eftersom jag har haft bra fiske på jiggen ”Vertical shiver” på sistone bestämde jag mig för att börja med den och jag hann fiska i 5 minuter innan jag fick första hugget och det var en gös på 7 kilo. Då fick Johan och fransmännen komma och fota och den ena fransmannen undrade om han kunde använda korten till sin tidning och det kändes bara kul att få vara med i en fransk fisketidning :)

7 kg

Efter att dom åkt iväg igen satte jag mig ner och bara kände hur härligt allting kändes! Fridfullheten att vara ute i båten och häftigt med sån rivstart! Sen fick jag några mindre gösar och när solen började gå ner funderade jag på att ge mig och åka in, men det var svårt att sluta och dessutom väntade jag på att Pelle Johansson skulle komma ner under kvällen eftersom han skulle med och fiska dagen efter. Jag ringde upp honom och kollade hur långt han hade kvar och han skulle komma fram om 10 minuter så jag fiskade vidare medan vi pratade i telefon, det är verkligen kanon med örsnäcka när man fiskar :) Efter en stund hittar jag värsta ekot och den pangade på så jag nästan tappade spöt! Jag skymtade gösen direkt eftersom den högg väldigt högt upp i vattnet och jag hade ju Pelle kvar i luren och han fick höra hela drillningen i telefon och jag har ju en tendens att svära lite när jag drillar, haha. Den var enormt stark och gjorde tunga rusningar. Sen bara stod den och jag kunde knappt rubba gösen, men när jag äntligen fick in den i håven bara vrålade jag och sa till Pelle att det kan vara 10+ men vi får se. Han hade precis kommit fram till bryggan där en av guiderna var och Pelle berättade för honom att jag landat en monstergös, så dom gasade ut med en av båtarna och hjälpte mig fota. Efter vägning och mätning visade det sig att den vägde 9.5 kg och var hela 96 cm lång, en riktigt mäktig och vacker gös!!

9.5 kg 9.5 kg 2 9.5

Måste tillägga att jag är toknöjd med mitt nya spö ”Bft Lizzard” som verkligen fick bekänna färg!

Spö

Dagen efter åkte Pelle och jag ut och den här dagen var lite speciell eftersom Pelle fyllde jämna år :) Han ville ju helst fiska på sin födelsedag och då tyckte jag det skulle vara kul om han hängde med mig den här dagen. Ville så gärna att han skulle få en fin gös på sin födelsedag, men den här dagen var inte dom stora gösarna på hugget utan det blev några mindre fiskar. Vi skulle inte hinna fiska så länge eftersom Pelle var tvungen att åka hem för att ta emot gäster, så vi åkte in vid 13-tiden och jag hade tänkt fortsätta fiska, men då hade det börjat blåsa rejält och det blev inget mer fiske den här dagen.

Dagen därpå fick jag sällskap av Adam Landén och han skulle filma och ge mig tips om hur man använder och filmar med Go pro på bästa sätt. Det blev en riktigt kul och trevlig dag! Vi hade kanonväder på förmiddagen då det var sol och nästan spegelblankt men det var svårt att få dom stora gösarna att hugga och dessutom skyggade dom för båten. När det sen började blåsa blev gösarna mer på hugget men dom stora var fortfarande svårflirtade. Blåsten tilltog rejält och jag sa då till Adam att jag var sugen att åka och prova ett ställe som jag aldrig hade testat förut och där var det lite mer lä. Det var på vinst eller förlust och när jag nu har facit i handen så önskar jag att jag hade testat det stället tidigare. Vi fick några fina gösar där och det roligaste var att Adam fick nytt PB på 7.2 kg, en riktigt fet gös!! :)

Adam

Cia

Vi hann tyvärr inte fiska så mycket mer, eftersom klockan hade blivit mycket och vi båda skulle köra bil 3 timmar åt varsitt håll.

Nu längtar jag till nästa fiskepass bara blåsten vill ge sig någon gång!!

Rivstart på gössäsongen!!

I söndags så blev det äntligen premiär för årets gösfiske från båt! Jag och Pelle Johansson åkte Söderut till Sibbofjärden och eftersom dom hade lovat riktigt skitväder så tog vi det lugnt och kom inte ut förrän mitt på dagen och då blåste det en hel del men eftersom vi var så taggade så struntade vi i det. Jag hittade nåt finare eko direkt som jag släppte på när vi kom ut men den ville inte ha. Sen körde jag på ett jättefint eko som Pelle släppte på och den pangade på nästan direkt och det visade sig vara en kanonfin gös på 9.1 kg.

2015-04-05 20.39.59_resized

Vi var i helt extas och tänkte vilken kanonstart på dagen!! Sen fiskade vi på några finare fiskar som inte ville ha men efter ett tag så högg det för mig och det blev en gös på 6.1 kg.

2015-04-05 20.38.22_resized

Vi såg sen på håll att det var oväder på gång och det kom som ett brev på posten, både storm, snö och hagel.

20150405_171650_resized

Vi kämpade på men under själva ovädret så var dom större fiskarna som bortblåsta, men sen dök dom upp igen och då hittade jag ett kanonfint eko som jag kämpade med en bra stund.  Jag släppte på den först en gång och den simmade upp och följde efter ända upp till ytan men simmade sen undan… Jag tänkte att jag ska inte ge mig och letade upp samma fisk igen och släppte jiggen igen och den här gången så började jag tokveva efter att jag såg att den visat intresse och den simmade ikapp och gjorde världens hugg!! Efter flera riktigt härliga rusningar så kom till slut en riktigt tjock och fin gös på 8 kilo upp och kändes så härligt att jag fick den på grund av min envishet och det är så sällan dom hugger när man redan har släppt på dom en gång strax innan.

2015-04-05 18.02.39_resized

Sen fick Pelle en till fin gös på 6.9 kg.

2015-04-05 20.41.33_resized

Det som var så roligt var att vi provfiskade nya betet ”Vertical shiver”  som CWC kommer att släppa så småningom och med tanke på det fiske vi hade så var det betet en riktig fullträff!!  Och fler modeller kommer. Bilder på nya jiggarna kommer inom kort.

Det blev som sagt en riktigt härlig start på säsongen!! :)

Vi såg ut som ut som banditer när vi åkte in haha

20150405_195436_resized

Skitfiske på er!!

Spännande fiske i Afrika!!

För ett par veckor sen så fick jag åka iväg på en drömresa till Egypten och fiska i värmen. Det kändes som perfekt tid att åka iväg när det ändå var massa snö och kallt hemma så kändes nästan overkligt när man klev av planet och det var 27 grader varmt, underbart!! :)

Det skulle bli flera dagars fiske med guiden Negrashi som har Red sea fish och jag var otroligt förväntansfull. Eftersom det inte var säsong där för GT så inriktade vi fisket mest på gulfenad tonfisk vilket det var säsong för och enligt Negrashi så var dom lika häftiga att drilla som GT så det kändes som det inte gjorde nåt att det inte blev GT.

Första två dagarna skulle det bli blåsigt så det gällde att ha koll på balansen och när jag fick på min första tonfisk så blev det åka av och det var dessutom väldigt guppigt i dom stora vågorna så det var en tuff utmaning men så otroligt häftigt och kul!! :)

När jag väl hade fått upp första tonfisken så blev jag så här glad.

2015-02-15 12.05.45_resized

Jag bara längtade efter att få drilla ännu en superstark tonfisk och nästa blev större och en tuffare kamp :)

2015-02-10 10.28.15_resized

2015-02-04 15.18.05_resized_1

Eftersom vi bodde på en stor båt å blev det både bad och bottenmetesfiske efter spännande korallfiskar. Det var lika spännande varje gång man fick nåt på kroken och se vad det var för färg och utseende på fisken eftersom man fick ny sort hela tiden.

2015-02-16 17.08.19_resized

20150207_123532_resized 20150207_182835_resized

Det blev sen nya roliga fighter med flera tonfiskar och andra häftiga fiskar och den som var roligast var nog en Mahi mahi som gjorde häftiga hopp under drillningen och Negrashi filmade med sin iphone och jag kunde inte låta bli att både sjunga och skratta högt :)

Vilka grymt vackra färger!!

2015-02-05 16.34.25_resized_1

Bonito.

2015-02-07 11.20.25_resized

Mera tonfisk :)

2015-02-10 10.26.26_resized

Negrashi poserar med en tonfisk.

20150209_101335_resized

Kaptenen och ”Lady gaga” som han kallade mig :)

20150209_124027_resized

Negrashi var en väldigt proffsig, trevlig och duktig guide som jag kan rekommendera till alla som vill fiska på röda havet utanför Egypten. Jag skulle gärna åka tillbaka igen och får se om det kan bli nån gång igen i framtiden, det var en otroligt minnesvärd resa.

När jag kom hem till Sverige igen så var jag sugen att komma ut på ismete trots att jag blivit van vid värmen så jag och Viktor Rasjö bestämde oss för att fiska i helgen. Det blev tidig morgon på lördagen och en uppfriskande promenad ut till där vi skulle fiska. Min hund Bella är perfekt hjälpreda när hon drar hundpulka med motorborren på :)

Så här taggade var jag och Bella när vi hade fått ut alla spön, eller jag var nog taggad får oss båda. Bella satt förmodligen mest och längtade efter att springa efter en snöklump.

2015-02-16 17.39.09_resized

När vi väl hade fått ut alla spön så tog det inte lång stund innan första gäddan fick se ovansidan av isen och sen var det mycket action till och från hela dagen. Det blev till slut 20 gäddor, flera riktigt fina och Viktor fick största på 8.3 kilo vilket var årsbästa för honom.

20150214_132708_resized

2015-02-15 11.30.51_resized

Nu hoppas jag det blir soliga och härliga dagar på helgerna framöver så man kan njuta av både väder och fiske på isarna :)

Skitfiske på er!!

2015 har börjat riktigt bra!!

Idag vräker snön ner och ska göra så hela helgen. Det känns jättetråkigt eftersom jag var så taggad att komma ut och fiska. Men eftersom det är inneväder så tänkte jag passa på att skriva och berätta om mitt ismete hittils i år. Eftersom jag sällan har tid att fiska nuförtiden så har det inte blivit så mycket fiske men dom få gånger jag har varit ut så har det varit riktigt kul fiske! :) Av dom 4 tillfällen jag har varit ute så har det blivit 8+ på tre av dom vilket känns som en riktigt bra start på det här året.

Tänkte börja berätta om det senaste fiskepasset och det blev lite lustigt. Jag hade tre killar med mig och av nån anledning så verkade gäddorna gilla mina mörtar bäst, eller så var det min hemliga mäskning som gjorde susen :)  Dagen började väldigt bra då jag fick en vacker gädda på 8.9 kg, 111 cm, jag hade en liknande start gången innan och det känns alltid så kul när man får en riktig rivstart på dagen! 8.9

Det blev 6 gäddor och två gösar till slut för mig den här dagen och det var riktigt kul med en fin första gös för i år :)

Gös

Dagens näst största gädda.

Gädda

Mitt på dagen så blev det riktigt häftigt ljus när det snabbt kom in dimma som försvann på nån timme.

Dimma

Dom tidigare tre passen så har jag haft sällskap av bl.a. Daniel Nilsson, Jessica Fastesson, PelleJohansson, Stipo Lipovac, och då har vi fått ett gäng fina gäddor. Här är lite bilder från dom tillfällena.

8.6

7.2 kg

Cia

8.4 kg

Daniel drillar i en fantastiskt fin soluppgång!

Danne drillar

Gädda på väg tillbaka och blev lite lustigt kort då jag har en rolig min eftersom jag blev överraskad av kameran :)

2015-01-31 12.07.18_resized

Nu är det inte långt kvar tills jag säger hejdå till kylan och åker till Egypten och fiskar GT och andra spännande fiskar! Ska bli så otroligt häftigt!! :)

Skitfiske på er!!!

Årskrönika 2014! Vilket fantastiskt år!!

Nu är det snart dags för ett nytt fräscht år och det känns spännande!! Men först tänkte jag sammanfatta det här fiskeåret och det har varit ett fantastiskt år som blir tufft att överträffa. Det blev 23 gösar över 7 kg varav två över 10 kg och dessutom några för mig nya fiskarter :)

Här följer text och bilder från det här året.

I början av det här året blev det ovanligt lite ismete eftersom det var så dåliga isar och kort isperiod, men jag hann med lite ismete efter gädda och ett dopp med min ursuit i en vak som blev till av en fyrhjuling som gick igenom isen. Det var ett perfekt tillfälle att testa isdubbarna :)

Gädda 2 (1 av 1)

Här är videoklippet på doppet i vaken:

Sen längtade jag efter att åka och hämta nya båten som skulle bli en Starweld 1600 Pro SC med 50 hästars Suzuki. Det kändes riktigt spännande med ny båt och det skulle visa sig att den här båten och jag fann varandra direkt och det samspelet har haft stor betydelse eftersom jag har haft mitt livs fiske i år.

Båt

Jag fick en härlig start på gös-säsongen, på första fiskepasset efter gös så tog det bara 30 minuter innan jag fick en härlig tjockisgös på 7.4 kg, vilken härlig känsla! :)

Sen var det sportfiskemässa i Kista och då bestämde jag och Evelina att vi skulle åka ut på lite fiske när vi kom hem igen och vi hade både trevligt och fick fina gösar varav en av dom var den här som Evelina fick på 6.4 kg.

y (1 av 1)

Sen hände nåt oväntat, jag trodde att efter att fick min 10+ gös förra hösten skulle få vänta länge innan jag skulle få uppleva det igen men det skulle inte dröja så länge :) I början av April så small det på ännu en 10+ gös och jag kunde knappt tro att det var sant!! 10.1 kg vägde den, en riktig tjockisgös! Fick även en otroligt vacker gädda den här dagen så det var en riktigt härlig dag :)

10.1 kg (1 av 1)

Gädda 116 (1 av 1)

Här är ett videoklipp från den dagen:

Nån vecka efter det så var jag och min kompis Jörgen Roos ut i blåsigt väder, men vi lyckades ändå kämpa till oss några fina gösar varav Jörgens jättefina på 8.75 kg och jag fick ett par fina, största på 6.8 kg, en riktig tjockis :)

8.75 kg

6.8 kg

I slutet av April så åkte jag och min kompis Pelle Johansson ner till Småland för att delta i en 2-dagars göstävling. Vi hade 70 mil enkel resa så det var en bit att åka, men det skulle visa sig att det var värt det :) Vi kom 2:a av 33 båtar vilket kändes otroligt kul eftersom det var ett helt nytt vatten för både mig och Pelle. Vann gjorde Ismo och Stipo och på 3:e plats kom Peter Ludvigsson och Ulf Torstensson. Här är en bild från prisutdelningen

Blogg2 (1 av 1)

Nästa roliga äventyr var att åka och fiska på Sibbo-fjärden vilket var ett nytt vatten för mig så det kändes spännande! Det blev en 3 dagars då jag hade med mig Alan ”Lo Sgrizzo” första dagen och han jobbar som guide där. Sen hade jag med Pelle Johansson dag 2 och Jörgen Roos dag 3. Det var fantastiskt fiske, 8 gösar över 90 cm blev det dom här dagarna.

2 (1 av 1)

Alan (1 av 1)

4 (1 av 1)

9 (1 av 1)

10 (1 av 1)

Här är ett videoklipp från dom dagarna:

Sen blev det ett par fisketurer på hemmavattnet igen med härligt resultat varav en på 8 kg.

8 kg (1 av 1)

6.6 kg (1 av 1)

5.7 kg (1 av 1)

Sen hände det oväntade! Jag trodde ju inte att jag skulle få uppleva en till 10+ gös på länge, men det händer igen i början av Juni och det är dessutom ett nytt PB på 10.5 kg!!

10.5 3 (1 av 1)

Jag kunde knappt prata för jag var så uppspelt vilket ni hör på det här videkilippet:

Jag hann knappt med nåt mer fiske eftersom jag satt i telefon lyrisk över  min 10+, men fick helt otroligt en till fin gös som vägde 7.3 kg! Sen åkte jag hem :)

7.3 (1 av 1)

Jag fick vara med på helsida i Aftonbladet vilket kändes overkligt :)

Aftonbladet (1 av 1)

Några dagar efter det så var jag med i fishecos Livefiske och det kändes lite nervöst eftersom jag inte var riktigt bekväm med tidpunkten på dagen vi skulle ut eftersom mina tidigare erfarenheter var att fisket sög mot kvällningen. men det kändes som det inte var livsviktigt att det skulle komma upp nån monstergös då. Här kan ni se det:

Sen blev det fiske på både gössjö och älv och fick en riktigt vacker gös på 8.5 kilo på gössjön och jag knäckte i samma veva koden på den svårfiskade älven vilket kändes otroligt kul!! En av gösarna från älven hade väldiga märken som ni kan se på bilden längre ner och jag undrar fortfarande vad det kan ha berott på.

7.5 (1 av 1)

7.4 (1 av 1)

7.2 (1 av 1)

Här är ett videoklipp med båda mina 10+ i år och två av älvgösarna som syns ovan:

Sen var jag iväg på ett äventyr i nordnorge i Havöysund på havsfiske på CWC-veckan och det var nåt nytt för mig med sådant fiske. Min kompis Pelle var med och första dagen vi var ute så var det helt vindstilla och man kunde fiska i linne vilket inte tillhör vanligheterna där uppe. Jag fick då en riktigt fin havskatt. Sen fick vi lite blandat med fina fiskar varav Trumman med en fin Hälleflundra.

Katt (1 av 1)

Trumman

Sej

Pelle

När jag sen kom hem igen så visade det sig att det hade blivit värsta algblomningen i den sjö jag brukar fiska mest i efter gös och så här äckligt såg det ut.

10540645_10152180284501682_1001350614_n

Algerna gjorde det omöjligt att se nånting på lodet så då fiskade jag på andra vatten istället efter både gädda och abborre.

Borre (1 av 1)

Gädda 8 kilo (1 av 1)

Sen satsade jag lite mer på älven på olika ställen med lyckat resultat :) Mycket tålamod krävdes och här är resultatet av det, den största på 9.6 kg fick jag en härlig sommarkväll då jag åkte ut på ett spontanpass :)

9.6 (1 av 1)

7.6  kg (1 av 1)

7 kg (1 av 1)

Efter den intensiva perioden så blev det sen lugnt med fiske ett bra tag och det som sen kändes kul var att få åka söderut och fiska Lax och Öring. Jag blev medbjuden av Göran och Stig Björk och jag fick både mitt livs första lax och ett nytt härligt PB på öring!! :)

2014-12-05 14.04.53_resized_1

2014-12-05 15.03.25_resized

Nu blickar jag framåt och ser fram emot nästa år!! I februari ska jag åka på mitt livs resa, jag ska åka till Egypten och fiska GT i röda havet och det känns nästan overkligt! :) Efter nyår är det hårdträning och diet som gäller så man orkar med dom otroligt starka fiskarna!!

Jag har förresten skaffat instagram för några månader sen, bättre sent än aldrig :)        Jag heter zanderqueen där om det är nån som vill följa mig där.

God fortsättning och gott nytt år!!