Nu är det över….

Nu är båtfisket över för i år och efter att ha kunnat fiska från öppet vatten ovanligt länge det här året så känner jag ändå en separationsångest ifrån min båt. Det blev sånt tråkigt slut eftersom jag åkte på värsta förkylningen och inte kunde båtfiska dom sista veckorna innan isen nu kommer….   Men det är bara att acceptera att det är isfiske som gäller framöver och göra klar ismetespulkan. Hoppas på blankis som det var när det här kortet togs så kan Bella dra hundpulkan med dom flesta prylarna så åker jag skridskor :)

68804_10151125448500178_394308996_n

Jag fick i alla fall åka lite båt i helgen då jag åkte söderut och fick följa med Göran och Stig Björk ut på lax och öringsfiske och det var kul med tanke på att jag aldrig har fiskat lax förut och har fiskat väldigt lite öring tidigare. Vi var ut på ett blåsigt Vänern men det blev både min allra första lax och en rejäl PB-höjning på Öring, kul!!! :)

2014-12-05 14.04.53_resized_1

2014-12-05 15.03.25_resized

Ska faktiskt bli kul med isfiske när det sätter igång med tanke på att det är mycket mer socialt än det fiske jag håller på med i vanliga fall för tyvärr så blir pelagiskt vertikalfiske ganska osocialt när man glor på lodet som en galning.

Men hoppas både folk jag känner och inte känner bjuder in mig till lite trevligt isfiske och mycket fiskesnack, det vore kul att träffa lite nya fiskenördar :)

Här är ett klipp från två vintrar sen när vi var ute ett helt gäng och dom andra hade retat mig hela dagen för att jag bara fick gädda, men när solen gick ner så small det på och jag trodde först det var ännu en gädda eftersom den gjorde rejäla gäddrusningar direkt men sen så visade det sig äntligen vara största gösen för dagen som fick tyst på retstickorna :) Den vägde 6.75 kg.

Frustrerande höst!!

Kände att det var dags att skriva nåt nu eftersom det var ett tag sen. Den här hösten har inte alls blivit riktigt som jag hade tänkt mig. Min plan var ju att det skulle bli mycket fiske, men till och börja med så fanns inte riktigt tiden och sen hade jag inte den riktiga gnistan som jag normalt brukar ha och dessutom så blåste det typ storm varje dag jag hade tänkt fiska. För två helger sen så var det äntligen dags för fiskekryssning och jag skulle då hålla föreläsning om gösfisket och det kändes spännande. Jag tänkte tiden innan kryssningen att efteråt så skulle jag ut och fiska som en galning eftersom jag hade fullt upp innan med olika saker och förberedelse för föreläsningen. Fiskekryssningen var i alla fall som väntat en höjdare precis som förra året och trots att jag var nervös för föreläsningen så kändes det riktigt bra när jag väl stod där och pratade och jag fick riktigt bra respons från publiken vilket kändes superkul!! :) Vi hade även en monter från CWC så det var Trumman, Albin, Martin och jag som var där från CWC.

Cwc

När jag jag kom hem från kryssningen så var jag jättetaggad att fiska och kändes bra att ha gnistan tillbaka igen!! Men två dagar efter att jag kom hem så fick jag feber och började må riktigt risigt så det var bara att glömma fiske, frustrerande!! Men jag tänkte då att det går väl över på några dagar men där hade jag fel. Det visade sig bli den segaste förkylning som jag har haft i vuxen ålder. Fick dessutom hela paketet, feber, hals och öron. Nu är det bara öronen kvar som är åt skogen, hör nästan ingenting på grund av öroninflammation så om nån jag känner träffar på mig så får ni prata högt och tydligt!! Jag var i alla fall ut en kort sväng igår och fiskade gädda för att stilla mitt begär och hade Pelle Johansson med och det var härligt att få känna lite spöböj igen :)

2014-11-23 17.59.21

Nu vill jag verkligen bli frisk nån gång så jag hinner ut på några båtpass innan isen lägger sig!!

Skitfiske på er och hoppas ni klarar er från förkylning!!

Gäddfiske (och lite gös) och ett tappat storsjöodjur!!!!

Hösten är här på allvar!!!! Jag är ju inget höst-fan och brukar oftast bli lite nere och känna lite tomhet, men i helgen fick jag besök av Pelle Johansson och Hugo Juhlin vilket livade upp tillvaron :) Vi bodde i mina föräldrars hus som dom hyr ut, och för dom som är intresserad av att bo där så är det bara att ringa till mina föräldrar 02675124. Huset ligger knappt 100 meter ifrån båtrampen i Marma/Dalälven.

Vi var i alla fall ut i helgen, Pelle o Hugo i en båt och jag i min och vi körde flötestrolling. Jag hade tidigare i veckan metat upp ett gäng fina mörtar i gavleån, alla var mellan 20-30 cm! Men gäddorna verkade inte sugna till och börja med men när vi bytte ställe så började det hugga.

Jag fick några mindre gäddor och Hugo en riktigt fin på nästan 7 kg.

2014-10-12 20.30.34

Hugo

Jag blev lite less på det ovanligt sega gäddfisket för årstiden så jag tänkte att jag skulle avsluta dagen med lite gösfiske och då small den här damen på 6 kg på :)

Gösta (1 av 1)

Men det som svider mest nu är när jag var på min favoritgössjö sist, då hittade jag ett eko på en brant från 7-13 meter och det här ekot stod en dryg meter över botten där det var 8 meter djupt så det var svårt att avgöra exakt hur stor fisken var, men såg att det var en riktigt fin fisk. Den högg efter en stund och jag kände att den var hur tungt som helst och den gjorde göstunggung i några sekunder men så släppte den. Jag svor typ hundra gånger som vanligt när jag har tappat en stor fisk och kollade sen på lodet, då hade den ställt sig under båten igen och jag fick en chock när jag såg hur stor gösen egentligen var!!! Och båten hade drivit ut lite djupare och gösen stod bara och hängde med på 6-7 meters djup så jag släppte jiggen igen och den följde med och var intresserad men den ville inte. Jag skulle gärna ha sett den gösen….har faktiskt aldrig sett sånt megaeko.

Storgös!!! (1 av 1)

Det är bara att bryta ihop och komma igen :)

Skitfiske på er!!!

Snart fiskekryssning!!

Förra året så åkte jag med på fiskekryssningen vilket kändes spännande eftersom det var nåt helt nytt. Jag hade inga förväntningar förutom att ha kul och träffa andra fiskenördar och dessutom var det skönt att inte ha några åtaganden utan bara vara och få tid att prata med folk. Det visade sig bli en riktig höjdpunkt på året! Jag kommer ihåg att jag var helt lyrisk efter förra resan för jag tyckte det var så kul. Om man jämför med t.ex sportfiskemässan då det också är mycket fiskefolk så är det oftast stressigt och svårt att få tid att prata för det är så väldigt intensivt med folk. Men på fiskekryssningen så blev det nåt helt annat och det var riktigt kul att få träffa andra fiskenördar i lite mer normala förhållanden än sportfiskemässan :) 10511130_801368579897637_5399836645566891908_n

Förra året så delade jag o min kompis Ella Micalsen hytt och vi umgicks mycket med Emma Bäcker Håkonsen och hennes Atle. Det var jättetrevligt och det var många från Facebook som jag inte hade träffat tidigare som kom fram och pratade och det var kul!
I år ska jag ha en föreläsning om mitt fiske och det ska bli spännande! :)
Men för övrigt så ser jag fram emot att få umgås med lika stora fiskenördar som mig själv!
Här är lite bilder från sista resan då Martin och flera andra hade spexat till sig och var pirater :)
Fiskekryssning1-1-av-1-584x328
Fiskekryssning2-1-av-1-393x700
4-1-av-1-584x328
3-1-av-1-584x328
Kan verkligen rekommendera att åka med och hoppas vi ses!!

Håll Sverige rent!

För ett tag sen så blev jag kontaktad av Sportfiskarna om att medverka i en kampanj för ”Håll Sverige rent” och självklart sa jag JA! Jag är ju en otrolig naturälskare och månar otroligt mycket om att vi sköter om naturen. Jag blir så ledsen när jag ser folk skräpa ner och undrar lite hur dom tänker… Grejen är ju att om alla bara gjorde en liten ansträngning att ta med sig hem det man har tagit med sig ut i naturen så skulle det bli så mycket bättre. Jag har ju själv sett när jag fiskar och åker i land på öar att folk lämnar massa skit som tomburkar, ketchupflaskor, engångsgrillar, plastpåsar, tändvätskeflaskor o.s.v. I år så åkte jag och min kära mor ut i ett enda syfte, att plocka glas-skärvor som låg på marken på den ö som jag oftast går i land på och som är en av dom populäraste öarna där. Jag skar upp foten rejält förra året på grund av att det låg glas-skärvor och jag som har hund får panik när jag ser glas-skärvor, det kan bli ett dyrt veterinärbesök på grund av nån annans festande och lathet! Hoppas ni som läser det här tänker på det.

Egentligen så är det bara sunt förnuft att ta reda på skräp efter sig!!

Här är kampanjbilden

cecilia-gronberg-540x300 (2) (1)

Och här är länk till kampanjen

Algblomning och tröga gösar!!

Nu kände jag verkligen att det var dags att skriva nåt!! Sista månaden har det verkligen varit rent ut sagt skitfiske!! Den sjö jag normalt brukar fiska gös i på sommaren fick värsta algblomningen i år så det har inte ens gått att fiska där sen slutet av Juli. Jag hade bra fiske i älven ett par veckor efter men sen var det tvärstopp där med.  Men då fick det bli lite borrefiske i älven istället vilket var kul som omväxling :)

Borre (1 av 1)

Så här illa såg det ut med algblomningen.

10540645_10152180284501682_1001350614_n

FOT1EDC

Eftersom fisket har varit trögt länge hemma så bestämde jag mig för miljöombyte och åkte söderut till härliga Sibbofjärden. Gösarna var kinkiga även där men jag blev superglad när min kompis Ella Micalsen fick nytt PB!! Jag fick en gös som vägde exakt lika som Ellas en timme senare och vi skrattade åt det och sa att det verkligen var systerligt fiske :)

Ella (1 av 1)

Cia (1 av 1)

Jag ser verkligen fram emot när gäddfisket kommer igång på allvar här, har ju blivit väldigt mycket gösfiske i år så ska bli kul med lite gäddjakt också!! :)

Skitfiske!!

Hyra båt på storsjön/dalälven!

Eftersom jag bara nämnde i ett tidigare inlägg att jag hyr ut min förra båt så tänkte jag göra det lite tydligare nu. Jag hyr ut min förra båt främst på storsjön vid Sandviken, men om det finns önskemål så går det att hyra den även i dalälven, men då måste den som hyr garantera att han eller hon har koll på stenar och grynnor. Jag hyr ut min Linder sportsman 445 max med 20 hästars Suzuki och motorn köpte jag sprillans ny i slutet av förra sommaren.

400 kr per dygn kostar det per dygn och sjökort till storsjön ligger i båten och om man vill ha lod så finns det Lowrance elite 5 som givaren kommer sitta på ett minnkota-fäste att sätta på sidan eller där man tycker det passar. Det kommer även finnas djupkarta i plottern i elite 5:an där man ser alla grynnor och djup! :) Det är jag själv som spelat in den kartan under 1 års tid! Finns ett externt batteri till lodet i båten. Finns även givare i bak som passar Lowrance hds-lod. Ankare och fender finns i båten.

För frågor eller för att boka, ring mig på 0725357689

Linder 1

Linder 2

Linder

Grymma sommargösar!!

Nu kände jag att det var dags för ett blogginlägg och berätta om den senaste tidens fiske. Jag var till Nordnorge en vecka och fiskade för ett tag sen och det kändes verkligen bra att få komma bort och ladda batterierna till gösfisket hemma. Jag hade en kul vecka uppe i Havöysund då jag fick en hel del nya sorters fiskar eftersom jag aldrig hade fiskat i Nordnorge förut. Den coolaste fisken jag fick var en havskatt på nästan 5 kilo och vädret var fantastiskt den dagen!

Katt (1 av 1)

När jag kom hem så var jag tokladdad att komma ut på lite gösfiske igen vilket kändes så härligt eftersom jag var lite less innan jag åkte iväg. Hade fått rapporter om att gösfisket var trögt så första fiskedagen när jag var hemma så bestämde jag mig för att testa min nya frontmonterade elmotor, en Motorguide Xi5 och passade på att spinnfiska lite efter gädda. Efter att ha testat alla funktioner på elmotorn så är jag supernöjd! Den är lätt att manövrera och går väldigt tyst och nånting som jag tycker är viktigt är att den håller sig på exakt samma position på ankringen och det gjorde den verkligen! Den är också väldigt lätt att ha ner och upp i vattnet så man behöver inte dra en suck varje gång man måste förflytta sig. Jag hade med spinnfiskespöt och det var så skönt att få kasta lite efter att ha stått och vertikalat en hel vecka med tunga sänken i Nordnorge. Tog inte så lång stund innan det small på en gädda på 8 kilo, kul!! :)

Gädda 8 kilo (1 av 1)

Medans jag stod och spinnfiskade så planerade jag nya ställen jag skulle prova att hitta gös på på älven. Eftersom jag hade knäckt koden och förstod hur gösarna betedde sig i älven så hade en helt ny värld öppnat sig. Det tog mig nästan två år och mååååånga timmar innan jag knäckte koden så det ligger mycket arbete bakom dom gösar jag nu ska berätta om.

Dagen efter åkte jag ut på ett spontant kvällspass till ett ställe som jag kände stämde in på mina teorier och efter en halvtimme så hittade jag ett grymt fint eko och jag fick hålla på länge för att ens få den att reagera. Jag gick jättenära med jiggen och släppte till och med förbi fisken flera gånger utan en reaktion, men till slut så såg jag en reaktion och den simmade sakta upp mot jiggen och jag vevade lite uppåt för att trigga den att hugga och då smällde den på! Efter att jag gjort mothugget så hade jag inget att sätta emot dom grymma rusningar den gjorde och när den slutade rusa så bara stod den och jag kunde inte rubba den. Jag förstod att det var en riktigt stor gös och började skaka av adrenalin och nervositet att tappa den. Den gjorde några till rusningar och tunga gösgung och när jag till slut fick upp den till ytan och håvat den så såg jag vilken grymt fin gös det var och tänkte att den kanske kunde vara en 10+ men det skulle vara på håret! Jag tog några snabba kort och vägde och mätte och vågen visade 9.6 kg så det var inte så långt ifrån och den var 97 cm lång. Jag önskar att jag hade tagit kort på ryggbredden eftersom det var en väldigt maffig och muskulös gös men jag tänkte inte på det då eftersom jag hade bråttom att släppa tillbaka den.

9.6 (1 av 1)

Några dagar senare var jag ut ett par timmar på förmiddagen och dagen började riktigt bra, en gös på 7 kg. Sen blev det för varmt så jag solade och badade och tänkte att jag åker ut igen mot kvällen och det var ett bra beslut, fick flera gösar och största blev en gös på 7.2 kg, en riktigt härlig dag med både bra fiske och sol och bad och njuta av värmen.

7 kg (1 av 1)

7.2  kg (1 av 1)

Eftersom värmen fortsatte så bestämde jag mig två dagar senare att åka ut tidigt och fiska ett tag innan värsta värmen kom och sen sola och bada. Dagen kunde inte börja så mycket bättre, fick den här gösen på 7.75 kg, 96 cm, men jag fick hålla på i nästan 40 minuter innan jag fick den att hugga eftersom den simmade och verkade väldigt svårflirtad. Men så otroligt kul när man till slut får dom att hugga när man har kämpat länge och till slut kommit fram till vilken jigg som den ville ha :)

7.6  kg (1 av 1)

Igår skulle jag hälsa på en kompis och åka vattenskidor och sola och bada men kunde inte låta bli att ta en kort fisketur på morgonen och det tog bara 3 minuter innan jag fick en gös på 6 kilo! Jag skrattade för mig själv över den roliga rivstarten på dagen och åkte så småningom iväg till vattenskidåkning och trevligt sällskap! Det var 7 år sen jag åkte vattenskidor sist så kändes lite pirrigt men när jag väl åkte så kändes det jättekul och takterna satt i och blev åkning på en skida. Idag har jag träningsvärk haha.

6 kg (1 av 1)

Snacka om att Norgeresan gav mig ny energi för fisket sen jag kom hem har som sagt varit riktigt kul!! :)

Skitfiske på er i värmen!

Dalälvsgösar!!

I höstas fick jag min första 10+ gös och det var på Dalälven vilket ligger mig varmt om hjärtat eftersom jag är uppväxt 100 meter ifrån Dalälven och har fiskat där sen jag kunde gå. Jag hade under hela året varit ut vid flera tillfällen och letat fisk pelagiskt på samma sätt som jag gjort på andra sjöar och inte hittat ett vettigt eko. Men samma dag jag fick min 10+ så fick jag värsta aha-upplevelsen och förstod hur jag skulle tänka och det kändes så otroligt skönt att knäcka koden efter så många timmars kämpande och dessutom  helt otroligt att få drömgösen samma dag!!!

I år åkte jag ut på Älven vid några tillfällen efter att isen hade gått och då var fiskarna som bortblåsta! Dom stod inte alls vid samma ställen som i höstas så då var det bara att lägga upp en ny plan och efter många timmars nötande på olika sätt och vis så knäckte jag äntligen koden igen!! Sån underbart härlig känsla!!!! Jag var ut för en dryg vecka sen och det brutala hugget och tokrusningarna gjorde först att jag trodde det var en gädda men sen visade det sig vara en gös på 7.5 kg :)

7.5 (1 av 1)

Jag förstod då att jag hittat rätt och åkte dit för några dagar sen igen på kvällspass och precis som förra gången så var det väldigt få ekon, men dom jag såg var fina och fick en på 7.4 kg som också var så otroligt kul att drilla!  Hade med en kompis som aldrig sett hur det pelagiska vertikalfisket går till och han blev helt lyrisk!! :)

7.4 (1 av 1)

Jag kunde knappt fatta att det var sant att jag fått två 7+ gösar på rad i Dalälven!! Kändes så otroligt kul och jag åkte ut dagen efter igen eftersom jag bara ville ut ett par timmar så jag valde Älven igen istället för en av Sveriges bästa gössjöar och det visade sig vara ett bra beslut, jag fick en annorlunda gös på 7.2 kg med ganska rejäla och färska sår på sidan. Lekskador eller ja, jag vet inte vad det kan ha varit…

7.2 (1 av 1)

Igår var det midsommarafton och jag brukar ALLTID var på sjön då!! Det var blåsigt och kallt och jag skulle egentligen åka till min favoritsjö och möta upp några kompisar men det var ju bara att glömma fiske där på grund av blåsten. Så jag åkte ut på Älven igen och tänkte att det skulle vara helt otroligt om jag lyckades få en fin gös igen! Och det otroliga händer och jag får en fin gös på 7 kilo!!

7 (1 av 1)

Det som känns kul är att tålamod vinner, det är verkligen inget mängdfiske på älven. Jag har hittat i genomsnitt 3-4 ekon att släppa på på flera timmar och det är så kul när det lönar sig!! :)

Här är ett youtubeklipp på några av mina största gösar och även dom jag fick på älven häromdagen :)

Skitfiske på er!!

Morgongös på 8.5 kilo och lite annat kul!

Igår åkte jag ut svintidigt, jag var ute på vattnet kl.3. Jag hade bestämt mig för att få revansch på det tröga fisket som var gången före då Live-fisket var så jag hade bara ett mål, en stor gös, helst över 8 kilo!! Jag fick en 6-kilos direkt när jag kom ut men hade som sagt höga krav den här dagen så jag letade och letade tills jag äntligen hittade ett eko som jag kände direkt att det var en gös som skulle göra att jag nådde mitt mål! Jag släppte ner jiggen och den betedde sig precis som en storgös, stod nästan helt still och simmade långsamt åt sidan. Jag fick leta på den 3 gånger till innan jag fick den att hugga och när den väl bestämt sig så blev det ett brutalt hugg och en kul kamp med en uppenbart morgonpigg gös. Direkt efter att jag hade håvat den så vinkade jag åt en båt i närheten att komma och hjälpa mig fota och vi konstaterade båda att det var en otroligt vacker gös som inte hade ett enda märke på sig trots sina många år i vattnet. Den vägde 8.5 kilo och var 96 cm så jag kände mig otroligt glad att jag lyckades med mitt tuffa mål :)

8.5 (1 av 1)

I fredags kontaktade tidningen Aftonbladet mig och ville träffa mig och skriva lite om mig och det kändes häftigt! Direkt efter telefonsamtalet i fredags när dom tog kontakt så tänkte jag ”Hörde jag rätt? Sa han Aftonbladet?” Det kändes ju lite overkligt men jag hade hört helt rätt :) Vi träffades för intervju i förrgår och det kom in i tidningen och på nätet redan igår, snacka om snabba ryck! Jag fick höra det av en kompis när jag fortfarande var ute i båten, men åkte snart hem eftersom jag blev nyfiken att se det och så här såg det ut.

Aftonbladet (1 av 1)

Och intervjun finns på den här länken:

Apropå nåt helt annat så kommer jag att hyra ut min förra båt, främst på storsjön. Det är en Linder 445 sportsman Max och den är väldigt infiskad så den styr nästan sig själv till bra gösställen haha. Motor är en Suzuki 20 Hk som köptes sprillans ny i slutet av förra sommaren. Om ni är intresserad av att hyra så kontaktar ni mig på 0725357689.           400 kr per dag är priset.