Känslosamma dagar med två drömgösar!!

I fredags hände det nåt otroligt kul, jag fick ännu en drömgös och lyckan var total. Jag hade planerat att blogga och skriva om det på söndag kväll eftersom jag skulle ut och fiska på dagen. Men allting omkullkastades av en händelse på den fisketuren som gjorde att jag bara blev så ledsen och helt tom….

Jag tänkte jag kan börja med att berätta det roliga och det är fisket i fredags. Jag hade med mig en ny bekantskap som heter Robin Molin som också bor här i Skutskär. Vi har träffats ute på älven några gånger och bestämde att det vore kul att fiska ihop. Han hade aldrig sett hur det pelagiska vertikalfisket går till så han tyckte det skulle bli spännande.

Det tog inte lång stund innan jag lyckades lura en gös på nästan 6 kilo och han tyckte det var skitcoolt!

Gös 6 (1 av 1)

Han fick prova släppa på några fiskar men dom ville inte hugga då och nu när fiskarna står så högt upp i vattnet så är det nog extra svårt för dom som inte är van vid det här fisket.

Ett tag senare så jagar jag en simmande fisk och när jag till slut får kontakt med den så smackar den på och det visar sig vara en fin gädda på 116 cm och den hade så otroligt fin täckning!

Gädda 116 (1 av 1)

På eftermiddagen så börjar det blåsa lite mer och plötsligt så hittar jag fler fiskar på mer normalt djup kring 4-5 meter och jag fick snabbt ett par gösar till och Robin lyckades också lura en att hugga. Sen så hittar jag ett riktigt fint eko som jag får trilskas med ett bra tag innan den bestämmer sig för att hugga och det känns direkt att det är en bra fisk. Först gjorde den tokrusningar som en gädda men när den sen ställde sig och sen började stånka som en gös så förstod jag att det var en riktigt fin gös. När den kommer upp till ytan så säger jag åt Robin som stod redo med håven i fram att flytta sig och ställa sig bakom mig så han skulle kunna göra en bra håvning och han gjorde som jag sa direkt och allt gick jättebra och det blev jubel i båten! Efter vägning och mätning så konstaterade vi att den vägde 10.1 kg och var 98 cm lång och det betydde andra gösen över 10 kg!! :)

10.1 kg (1 av 1)

Robin filmade lite när jag släppte tillbaka den till friheten och det klippet kan man se här:

Jag var så glad sen att jag nästan gick på moln och önskar nu att jag inte hade åkt ut och fiskat i söndags.

I alla fall så åkte jag och en kompis ut och jag hade sagt till flera jag känner att det lär ju dröja länge innan jag får se en drömgös igen så det kändes högst osannolikt att det skulle kunna hända snart. Men det otroliga händer, efter att vi varit ute en timme så jag släpper på ett fint eko och den hugger nästan direkt och fisken gör samma beteende som min gös i fredags, först rusningar och sen bara stod den helt still och jag kunde inte rubba den!! Efter en stund så gör den tunga knyck och jag säger till min kompis att det här är en jättegös! Benen börjar skaka på mig och när den äntligen kommer till ytan så ser jag den största gös jag någonsin har sett och eftersom det blåste ganska mycket så drev gösen bakåt från mig och jag sa åt min kompis som stod med håven i fram att hoppa i bak för annars går det inte och han försökte håva ändå och eftersom han inte riktigt nådde så fastnade en av krokarna högst upp i håvnätet och gösen hängde utanför och efter en stund så lossnade gösen. När jag såg att gösen simmade iväg så blev jag helt tom, det går inte ens att beskriva. Dom som har tappat en stor fisk förstår nog precis vad jag pratar om. Jag har sedan dess ältat hela händelsen tusen gånger i huvudet och tänkt ” varför tog jag inte håven själv” ”varför gjorde inte min kompis som jag sa” och jag önskar man kunde stänga av hjärnan men det kommer nog ta tid innan jag kan släppa det. Idag har jag börjat bli mig själv igen och fått tillbaka fiskelusten, men jag kommer förmodligen tänka på den där dagen resten av mitt liv och känna mycket sorg.

Nu har jag fått skriva av mig lite och ska försöka se framåt nu istället och tänka på och glädjas över den drömgös som faktiskt kom upp i fredags. Hade jag inte tappat den i söndags eller inte varit ut så hade jag ju fortfarande varit jätteglad och gått som på moln. Fisket kan verkligen vara känslosamt, speciellt när man har det som passion och brinner för det.

Kul start på gössäsongen!!

I torsdags fick jag äntligen komma ut på det första riktiga göspasset och jag var inställd på att det skulle vara trögt fiske så jag blev något paff när jag efter bara 30 minuter lyckades få en gös på 7.4 kg!! Vilken härlig start på säsongen!!  Sen var det precis som väntat svårt att hitta fisk och dom fiskar man hittade simmade och var svåra att fiska på, men det gjorde inget eftersom den dagen var räddad direkt :)

7.4 (1 av 1)

På Sportfiskemässan så bestämde Evelina Henriksen och jag att det var dags för lite gemensamt fiske så vi åkte ut på det spegelblanka vattnet och var supertaggade! Till och börja med så skyggade fiskarna för båten eftersom dom stod så högt upp i vattnet, men mitt på dagen började det äntligen hända grejer. Det var fortfarande svårt eftersom dom stod extremt högt upp i vattnet och simmade undan men vi var envisa och när första fisken pangade på så kändes det hoppfullt!! Den vägde 4.7 kg och det var en bra början.

g (1 av 1)

Sen sa jag till Evelina att hon skulle ta en större och bara 10-15 minuter senare så klämde hon till med en gös på 6.4 kg vilket betydde nytt PB för hennne! Det var en riktigt fin tjockisgös. Den gösen var lite häftig för den stod c:a 2.5 m ner när Evelina släppte jiggen på den och den hängde sakta med och när både jigg och gös var bara 1 meter under båten så stod gösen bara och tittade på jiggen en stund men med lite försiktiga ryckningar på jiggen så fick Evelina den att hugga till slut och nästan direkt när hon gjort mothugget så började det plaska vid ytan :)

y (1 av 1)

Sen fick vi varsin gös till på 5.4 och 5 kg så vi hade fin medelvikt på gösarna. Alla gösar stod högt upp i vattnet, dom står antagligen och värmer rommen i ytvattnet :) Kändes extra kul att lyckas nu när det gösarna verkar vara svårflirtade, envishet lönar sig!

s (1 av 1)

n (1 av 1)

Vilken härlig dag det blev, underbart väder, mycket skratt och fina fiskar. Kan inte bli så mycket bättre :)

Sen trivs jag så otroligt bra med nya båten!! Grymt härlig att köra och verkar vara en riktig fiskmagnet :)

Star2 (1 av 1)

Det är perfekt med den stora sumpen i båten, jag brukar fylla upp den med vatten direkt när jag kommer ut så den är redo om man får en finare fisk för då behöver man inte stressa ihjäl sig eftersom fisken håller sig fräsch den stund den är där i.

Här vilar Evelinas 6.4-kilos gös upp sig innan fotografering och den var så pigg sen när hon skulle sätta tillbaka den i friheten att jag inte hann få med det på film vilket var tanken.

h (1 av 1)

Nu hoppas jag att våren kommer på allvar snart med lite mer värme!

Skitfiske på er!!

Snart sportfiskemässa!!

Insåg att det var ett tag sedan jag gjorde ett blogginlägg så jag tänkte skriva några rader om senaste tiden och vad som sker närmsta dagarna.  En av dom roligaste sakerna som har hänt på sistone var att jag äntligen fick hem nya båten för ett par veckor sedan och har hunnit med några korta turer. Det är en Starweld 1600 Pro SC med 50 hästars Suzuki och den känns verkligen kanonbra. Jag kommer att berätta lite mer om den när jag har hunnit ut på lite fler fiskepass. Så här ser den ut och jag kommer framöver att få dit lite dekaler.

1888511_10151921181070178_1558737831_n

Det har som sagt blivit några korta korta fiskepass där några fina gäddor har varit på hugget och det har varit svårt att komma ut på vertikalfiske eftersom det har blåst så mycket senaste tiden. Men härligt ändå att kunna fiska från båt så här tidigt på året, förra året vid den här tiden så var det fortfarande drygt 50 cm is och då blev mycket ismete.

Gädda

1958302_10151925970190178_914595049_n

Känns som att tiden har rusat iväg på sistone eftersom sportfiskemässan har känts så långt fram men nu är det äntligen dags och det ska bli jättekul! Känns lite extra spännande i år eftersom jag ska hålla föreläsning på stora scenen och det känns lite pirrigt eftersom det blir en ny situation för mig. Jag är van att stå på scen, men då har det varit i egenskap av musiker. Jag kommer att prata om min väg in i gösfisket fram till nu och ”Det pelagiska vertikalfisket på mitt sätt” vilket betyder att jag kommer berätta utifrån min synvinkel vad som funkar för mig. Eftersom jag vet att det kommer sitta andra pelagiska fiskare i publiken som kommer analysera vad jag säger så valde jag den titeln för att verkligen poängtera att jag bara berättar hur jag gör och säger inte att nåt är rätt eller fel utan alla gör vi olika :)

Jag kommer att vara på mässan hela helgen och kommer då hålla till i CWC:s monter så alla är jättevälkomna att komma förbi och snacka fiske eller nåt annat intressant :)

Hoppas vi ses och till er som väljer att fiska istället i helgen säger jag skitfiske!!

Nu får det vara nog med påhopp på mig och oss sportfiskare.

Förra året var det en kvinna som heter Nette som skrev en artikel i tidningen ”Fria tidningen” där hon påstod att det bara var att köpa ett ekolod och sen få hur mycket fisk som helst, att det bara var att släppa ner jiggen så skulle varenda fisk hugga. Hon kritiserade ”Catch and releasefisket” och  skrev dessutom att hon hört om dussintals trailers med ekolodsutrustade båtar som mot kvällen dragits upp fulla med göslaster för att transporteras till städernas krogar och butiker och till och med hämtats med helikopter!! Hon var totalt ute och cyklade och många blev upprörda över artikeln och jag blev extra upprörd eftersom hon tog mig som ett exempel  i artikeln för att jag har ekolod och hon hade läst om mig i en lokal tidning. Alla vi som fiskar med ekolod vet ju hur svårt fiske det är och att det inte är nåt mängdfiske och att det finns dagar man blir helt utan fisk…

Jag skrev ett svar till hennes artikel och då hoppade hon totalt över mina argument och gick vidare till att attackera en annan del av sportfisket.

Här om dagen fick jag höra att hon skrivit en ny artikel och den här gången så attackerade hon karpfisket och eftersom jag själv inte fiskar karp så är jag dåligt insatt i det, men det som gjorde mig mest irriterad var att hon gör ett personligt angrepp mot mig i slutet av artikeln, nåt som inte har nånting med resten av artikeln att göra. Så här står det där hon skriver som andra person:

”Nette undrar hur Länsstyrelsen Gävleborg tänkte när de gav ”Gösdrottningen” arbete för fiskefunktionen, där hon bland annat ska inventera gös. Hur sannolikt är det att en sponsrad sportfiskare erkänner om sportfisket visar sig skada fisken?”

Jag kände att nu får det vara nog med personliga angrepp och att idiotförklara oss sportfiskare så jag har skrivit ett svar som jag har skickat till Nette och så här har jag skrivit:

Jag är förvånad över att du är så oseriös och använder konstiga metoder.

Du börjar din kontakt med mig med ett rent personangrepp och en mycket elak och felaktig beskrivning av en naturnära fritidssysselsättning som fiske som över en miljon svenskar ägnar sig åt och älskar. Väldigt många blev upprörda och ledsna och skrev in kommentarer med svar och förklaringar till dina påståenden. Då väljer du att vända argumentationen med att jämställa deras svar med kvinnohatare och kallar deras försvar för något de älskar för hat och irrationellt självförsvar.

Jag lade också märke till att du helt hoppade över mina argument i mitt förra svar och gick vidare till att attackera en annan del av sportfisket.

När det gäller ”catch and release” så gjordes ett märkningsprojekt förra året för att få reda på hur just ”catch and release” påverkar gösen. ALLA gösar som fångades överlevde. Mottagare över hela Västerfjärden registrerade de märkta gösarna långt efter fångsten.

I ditt senaste inlägg så skriver du om Karp och karpfiske. Jag har ALDRIG fiskat karp i hela mitt liv och har ingen som helst relation till det, ändå avslutar du med att dra in mig och skriva att jag inte skulle passa att jobba på Länsstyrelsen för att jag är sportfiskare? Jag undrar om du ens vet vad inventera inom fisket betyder? Jag tolkar detta som ett personligt angrepp på mig och börjar undra om det ligger någon typ av avundsjuka bakom dina personliga påhopp på mig. Varför skulle du annars angripa Länsstyrelsen för att de anställer mig?

Du får gärna skriva synpunkter på sportfiske eller vad helst annat du vill ha synpunkter på men det är mycket opassande med personliga påhopp och jag förutsätter att du lämnar mig i fred framöver.

Min chef på Länsstyrelsen Kalle Gullberg hälsar att du är mer än välkommen att höra av dig till honom om du har några funderingar över hur att han sköter sina rekryteringar.

Hälsningar, Cecilia Grönberg

Bra att veta för alla gäddfiskare.

Jag har genom åren sett bilder vid olika tillfällen på Gäddor med konstiga bölder och det har jag oftast sett på olika sociala medier bl.a. på Facebook. Då har det oftast varit nån som fångat en Gädda som haft bölder/svulster och undrat vad det har varit. Jag har själv också undrat när jag har sett dom här bilderna, men eftersom jag inte har fångat en gädda som har haft bölder så har jag inte tagit reda på vad det har varit. Men jag fick ett bra tillfälle nu när jag jobbar på Länsstyrelsen att forska lite om det. Sjukdomen heter Lymfosarkom och yttrar sig som en stor svulst eller tumör och är väldigt smittsam mellan gäddor. Det är därför det är bra för alla gäddfiskare att känna till den här sjukdomen eftersom det är väldigt viktigt att ta upp sjuka gäddor för att hindra spridning av sjukdomen. Kalle Gullberg som är länsfiskekonsulent på Länstyrelsen Gävleborg berättade att när det var som värst i Yttre fjärden utanför Gävle så var det 13 % av gäddorna som var smittade. Nu finns det säkert många som redan känner till den här sjukdomen, men jag kände att det kan vara bra att nå ut till dom som inte vet vad Lymfosarkom är. Genom mer kunskap så kan vi stoppa spridningen av sjukdomen. Här har jag sammanställt fakta jag har fått ifrån SVA (Statens veterinärmedicinska anstalt).

Parasiter på fisk

Här kommer lite information om en virussjukdom på gäddor som är bra att känna till. Sjukdomen heter Lymfosarkom och den yttrar sig som en stor svulst eller tumör och är mycket smittsam mellan gäddor.Tumörerna kan variera i utbredning och färg, men är ofta vita-gråvita med inslag av röda stråk och med en fuktig, köttig snittyta. Lymfosarkom är i Sverige endast påvisad på gädda i Östersjön, men har i Norge även sporadiskt påvisats på lax. Om du stöter på en smittad gädda så bör du ta upp och avliva gäddan.  Du bör sedan gräva ner eller bränna upp gäddan och inte kasta den i vattnet. Denna fisksjukdom är smittsam mellan gäddor och om en gädda blir sjuk och uppäten av andra gäddor så överförs smittan. Smittspridning kan också ske via kontakt och om man vill minska spridningen av sjukdomen bör man alltså ta bort dessa individer. Annars så finns risken att gäddor kan sprida sjukdomen ytterligare i samband med vårleken då gäddorna samlas och smittspridningsrisken ökar. Det finns också en etisk aspekt som vi ofta tar hänsyn till när det gäller våra husdjur och det är att man inte skall utsätta djuren för onödigt lidande. Denna infektion är kronisk, d.v.s. kan pågå en längre tid, vi vet inte hur mycket lidande det orsakar sin värd, men eftersom denna sjukdom kan bilda dottertumörer på andra ställen i kroppen så skulle djuret kunna lida ytterligare om ett vitalt inre organ angrips av sjukdomen. Så man bör alltså avliva och ta bort dessa djur ur ekosystemet. Sjuka fiskar ska inte kastas tillbaka i vattnet utan tas upp på land för att destrueras. Sjukdomen är inte överförbar till människa eller andra djur, men sjuka gäddor bör beroende på försämrad köttkvalitet kastas. I vissa fall verkar sjukdomen kunna läka och då efterlämnar sjukdomen ärrbildningar i huden.  Någon behandling mot sjukdomen finns inte. Här är en bilder på hur det kan se ut.

250PX-~1

Lymfosarkom

Källa är e-post kommunikation med Anders Alfjorden som är en av Sveriges ledande experter på fisksjudomar på Sveriges veterinärmedicinska anstalt och SVA:s hemsida.

Jag vidarebefordrade två kommentarer ifrån Facebook-gruppen ”Svenska Gäddfiskare” till Anders Alfjorden på SVA och här är först kommentarerna:

En del skär bort bölderna med filékniv eller tunn fiskelina sen släpper tillbaka gäddan. Vet inte riktigt om det hjälper. Nån som vet bättre?

Det finns ju också de som säger att dessa ”oftast” läker av sig självt och inte påverkar gäddan nämnvärt. Som också tycker man ska släppa tillbaka gäddan…

Jag fick snabbt svar av Anders Alfjorden och han säger såhär:

”Att ge sig på att operera en fisk riskerar att öppna upp stora sårytor för andra infektioner dvs. risk för sekundära bakteriella,  mykotiska (svamp) eller parasitära infektioner med de komplikationer och risk för kroniska sjukdomstillstånd som detta innebär. När det gäller utläkning så har jag sett ett enstaka fall som tyder på att detta delvis kan gå tillbaka samtidigt som nya hudområden utvecklar tumörer. Vi har på SVA haft en lymfosarkom-infekterad fisk som vid undersökning båda hade nybildade hudförändringar med tumörer men också uppvisar tecken på utläkta sårskador i andra områden där huden tycks ha läkt ihop. Så det kan vara så att vissa av dessa förändringar kan gå tillbaka delvis eller helt. Men det innebär dock inte att man skall bidra till att sjukdomen sprids till nya icke infekterade gäddor.”

Äntligen är årets ismete igång!

I helgen så blev det äntligen ismete och det var storgädda som var målet. Jag fick sällskap av Pelle Johansson och vi hade tänkt fiska hela helgen, men det blev bara en kort sväng mitt på dagen på lördagen eftersom vi tyckte det var för kallt för fiske på morgonen. Jag fick en fin gädda på 105 cm direkt innan jag ens hann få ut alla spön och då kändes det lovande, men sen var det trögt. Det var två andra fiskegäng som hade varit ute sen tidigt och dom berättade att det hade varit bäst fiske på morgonen.

Gädda (1 av 1)

Det blev en händelserik dag när vi sen såg en fyrhjuling som körde genom isen. Efter mycket kämpande och med hjälp av en traktor som drog från land med lång lina så fick dom till slut upp fyrhjulingen och det var mycket tack vare Peter Widmark som hade Ursuitdräkt på sig och på grund av det kunde han stå i vattnet och trycka på och styra upp fyrhjulingen. Han var i det iskalla vattnet i nästan 1 1/2 timme!

Fyrhjuling (1 av 1)

När dom hade fått upp fyrhjulingen så fick jag idéen att det var ett jättebra tillfälle att testa isdubbarna eftersom jag aldrig hade använt såna och dessutom var det bra att testa Ursuit-dräkten. Jag hade badat med den förut i 4-graders vatten men då var det öppet vatten. Jag bad Pelle att filma badet i vaken och det finns att se här: https://www.youtube.com/watch?v=xkLAQrcHkfA

Dagen efter så var det inte alls lika kallt så vi åkte ut tidigare och fick ett gäng fina gäddor. Det blev en härlig dag på isen, snöade lite lätt när vi kom ut, men sen sprack det upp och blev kanonväder :)

Gädda 2 (1 av 1)

Pelle (1 av 1)

Min hund Bella passade på att använda min ismetespulka att vila i efter allt springande efter pinnar som kastades.

Bella (1 av 1)

Det blev väldigt fint ljus i solnedgången och passade då på att ta lite kort.

Solnedgång (1 av 1)

Till vardags har jag börjat praktik på Länsstyrelsen Gävleborg och det är riktigt spännande och kul. Det kommer att bli flera intressanta projekt framöver som jag ser fram emot.

Skitfiske och var försiktig på isarna!

Nyårsgäddor och skymningsgösar.

På nyårsdagen blev det årets första fisketur. Med mig hade jag min gode vän Pelle Johansson och det blev jakt på storgäddor och det kändes helt otroligt att man kunde lägga i båten mitt i vintern :) Det kom upp några skapliga gäddor så det var en kul start på året.

d (1 av 1)

j (1 av 1)

n (1 av 1)

Igår gick det äntligen att få i båten i en gössjö härikring och jag var jättetaggad eftersom jag aldrig hade åkt båt där mitt i vintern förut. Det jag tyckte skulle bli väldigt intressant var att se var gösen höll till nånstans, om den stod högt eller lågt och grunt eller djupt etc…

Det jag kunde konstatera efter ett tag var att dom flesta gösar stod och tryckte jättenära botten och dom som stod pelagiskt simmade som galningar vilket gjorde det svårt och dom jag lyckades pricka var inte intresserad av jiggen.

När klockan var 13 så hade jag inte fått nån gös än utan endast tappat en, men eftersom det brukar vara hett på ismetet när det börjar skymma så hade jag förhoppningar om att det skulle vara så nu också och det stämde! Under dom sista timmarna såg jag fler och fler gösar pelagiskt och när jag väl hade hittat rätt jigg för dagen så började det hugga. Det var en av mina absoluta favoritjiggar ”Fin-s Rainbow trout” som funkade bäst och jag fick 8 gösar under eftermiddagen och den största fick jag sist av alla när det hade blivit ganska mörkt. Den var 88 cm och vägde c:a 6 kg, trodde den skulle väga mer men såg att den var ovanligt smal över ryggen och inte hunnit bli nån tjockis än.

C (1 av 1)-2

En intressant sak jag kom att tänka på i efterhand var att jag mitt på dagen tog fram min lilla högtalare och lyssnade på spotify på ganska hög volym och jag undrar om gösarna blev nyfikna och stimulerade av min musik eftersom det var då det började hugga :) Jag har varit med om samma sak förut så man börjar ju fundera. Om inte annat så blir ju jag stimulerad och glad av musiken och kanske fiskar bättre :)

God fortsättning! Jag önskar er alla ett roligt fiskeår 2014!!

Vilket fantastiskt fiskeår!!

Idag är det värsta snöstormen ute och kände att det var en bra dag att passa på att summera det här årets fiskesäsong som har varit fantastiskt kul! Jag fick nytt PB i både gös, gädda och abborre och måste nog säga att PB-gösen var den som kändes roligast och mest fantastisk :)

I början av året blev det ganska mycket ismete och det kom upp en hel del fina gösar och gäddor och det var trevliga dagar på isen med roligt sällskap.

Min största gädda för året blev nytt PB, den vägde 10145 gram och jag slog det gamla med hela 45 gram :)

Cecilias PB

Min största ismetesgös för året vägde 6.75 kg och det blev ett lite roligt videoklipp från när jag fick den eftersom jag var säker på att det var gädda och var lite besviken eftersom jag bara hade fått gädda hela tiden samma dag. Jag ville ju ha gös!! :) Här är en länk till det videoklippet.

Cecilia Grönberg drillar gös 6.75 kg på ismete

6.7 kg 2 (1 av 1)-2

Här är lite bilder på fina fiskar från när jag och mina kompisar har varit ute.

Cecilia1 (1 av 1)-5

Viktor Rasjö PB 6.7 kg

Victor (1 av 1)

Marcus Eriksson PB 5.6 kg

Marcus (1 av 1)

5.96 kg

Thomas Larsson

Sen satte äntligen båtsäsongen igång och man kan säga att det blev en rivstart. Hade besök av Jonas Hellström i mitten av maj och då fick han en fin gädda på 10.5 kg.

Jonas gädda (1 av 1)-6

Jag åkte ut själv dagen efter och fick då en gädda på 9.1 kg, det var en riktigt kul kamp med vertikalspöt.

Ett par dagar senare var det bestämt att jag skulle ha med Curt Kvicker från Dala-Demokraten som ville skriva om mig och mitt fiske. Kommer ihåg att jag på vägen ut satt och tänkte för mig själv och önskade så otroligt mycket att det skulle kunna komma upp en  riktigt fin gös, men tänkte att fiske är som det är och man vet aldrig hur det blir. I alla fall så gick det över mina förväntningar, jag hann bara fiska i c:a 20 minuter innan jag fick en praktgös på 8.25 kg! Jag kunde inte annat än skratta, dagen var ju verkligen räddad på en gång :)

8.25 (1 av 1)

Samma vecka följde Pirre Westin med ut och då blev det jubel i båten eftersom han fick nytt PB på 8 kg. Han hade lovat att bada om han fick nytt PB och han höll sitt löfte och badade i det 14-gradiga vattnet.

Därefter följde Thomas Larsson med och då blev det också jubel i båten eftersom han fick nytt PB på 7.73 kg. Vilken otrolig vecka det var och jag fick även en tjockis på 6.35 kg samma vecka.

7.73 (1 av 1)-3

Jag var ner till Småland och hälsade på Jonas Hellström och där fick jag den konstigaste gös jag nånsin har sett :)

Sen var jag och Sivan Jansson ut och hade tidningen Expressen med som ville få ett bra kort på en storgös till framsidan på deras fiskebilaga som skulle publiceras under sommaren. Jag kände självklart pressen att det måste komma upp en fin gös och det blev inte bättre av att gösarna var hopplösa och vägrade hugga. Men till slut så så blev det jubel i båten då jag lyckades få en gös på 7.5 kg och jag kände en sån otrolig lättnad!!

7.5 (1 av 1)

Och så här blev framsidan.

Sen blev det en hel del fiske och Tommy Suomela var med en dag och jag fick då nytt vertikal-PB på gädda på 9.7 kg. Fiskade annars mycket själv med min ständiga följeslagare, min hund Bella :)

Tommy

Gös 2 (1 av 1)

Gös

Gös 6.2

Gös 7.4

Bella

Sen kom min gode vän Johan Broman hit och vi fiskade då i två dagar och ena dagen var även Tomas Edenfeldt med. Under dom dagarna körde jag Johans Starweld-båt och kände på en gång att jag trivdes väldigt bra med den båten så jag bestämde sen att skaffa en likadan. Så nästa år kommer jag att ha en Starweld-båt istället för Linder som jag har haft i ett par år nu.

Jag åkte sen söderut för att fiska med Albin Sharghi då vi skulle vi skulle bli filmade för Strikepro-TV och det var superkul! Här är en länk på resultatet av det.

Strike Pro TV – Pelagic sharpshooting

Sen blev det fiske efter gös på hemmaplan igen och då körde jag även lite spinnfiske efter abborre som resulterade i nytt PB på 1.2 kg.

Abborre (1 av 1)

87 cm 6 kg (1 av 1)

94 cm 6.8 kg (1 av 1)

Sen kom hösten och fisket blev sämre och sämre och det blev inte så mycket fiske men lyckades få en finare gös på 7 kg i alla fall. Kände att tiden började rinna ut och att drömmen om att få en 10+ gös i år kändes långt borta och hade mer eller mindre gett upp hoppet.

Den 13:e Oktober är ett datum jag alltid kommer att minnas med glädje :)  Jag hade dagen innan varit ut på gössjön jag brukar fiska mest på och bestämde då att det var sista turen dit eftersom fisket var så trögt. Jag åkte därför ut på Dalälven istället och hade inga förhoppningar utan tyckte det var kul att komma ut på annat vatten. Hade försökt flera gånger tidigare på Dalvälven att hitta fisk utan resultat men den här dagen fick jag en ”aha-upplevelse” och plötsligt så öppnades en helt ny värld. Och det var tack vare det som jag hittade på ett jätte-eko som jag fick kämpa med flera gånger under en timmes tid innan den bestämde sig för att hugga. Det visar sig vara min drömgös och när jag äntligen fick den i håven så bara vrålade jag ut min lycka!! Den vägde 10.4 kg och var 100 cm lång och jag kunde knappt tro att det var sant! Precis när jag hade gett upp hoppet så fick jag min drömgös :) Vilken fantastisk avslutning på det här året!

Gösta (1 av 1)

333 (1 av 1)

Här är även ett videoklipp på drömgösen.

Cecilia Grönberg med gös på 10.4 kg

Nu längtar jag otroligt mycket till våren och när isarna släpper. Ska bli väldigt spännande med nya båten :) Men innan dess har jag tänkt hinna med lite ismete så jag hoppas verkligen att det blir bra isar den här vintern.

Skitfiske och var försiktig på isarna.

Cecilia

Bo billigt vid ett gäddparadis!

Den 9:e november förra året var sista gången det gick att åka båt, fick då knacka mig ut för att envisheten tog över och tänkte inte låta lite is hindra mig från att komma ut :)

Eftersom jag är en båtälskande person som helst vill fiska från båt så jublar jag nu över att det verkar bli en lång mild höst och fokuset just nu blir mer och mer flötestrolling efter gädda som omväxling efter all tid jag har suttit och stirrat på ekolod i jakt på gös.

Jag är uppvuxen i Marma, en del av nedre Dalälven vilket anses vara ett grymt bra fiske för gädda, speciellt på hösten och tänkte därför tipsa för dom som inte vet att det finns billigt boende c:a 70 meter ifrån båtrampen där. Det är ett tvåvåningshus med 8 bäddplatser, finns tv på båda plan, dusch, kök med micro och kaffebryggare och Wifi kommer att finnas snart. Kostar 200 kr per person/dygn och vid längre boende så kan priset diskuteras.

Finns båt att hyra från fiskekvårdsföreningen för dom som vill, kostar 300 kr per dag inklusive bensin.

Här är lite bilder på hur det ser ut.

Ett sovrum

Kök

Sovplatser

Läsvrå

Vardagsrum

Utsikt ifrån huset.

Utsikt från kök

Kontakta mig Cecilia Grönberg 0725357689 eller Kjell Grönberg 02675124 för mer info och bokning.

Fiskekryssning och pelagiska gäddor!

I helgen så var det äntligen dags för fiskekryssningen och jag laddade upp med lite fiske ett par dagar innan, det gäller att passa på nu innan det blir is! Hade riktigt bra fiske för att vara den här årstiden, fick 5 gösar på bara en halvtimme och dom måste verkligen ha haft värsta huggperioden för annars har det varit väldigt svårt att få dom att hugga på sistone.

Gös (1 av 1)

Sen åkte jag för att testa och se om jag kunde hitta några fina gäddor i närheten av all stimfisk som hade samlats och jag hittade direkt ett jättfint eko precis under stimmen och hann knappt släppa ner jiggen förrän den simmade i 170 och klippte jiggen! Därefter följde en kul kamp med vertikalspöt och när den äntligen hade landats så mätte den 110 cm, hade glömt min nya våg hemma så fick ingen exakt vikt på den.

Gädda (1 av 1)

Sen hittade jag på ett liknande eko igen precis under stimmen och upp kom en gädda på 100 cm. Blev sen tvungen att åka hem eftersom jag hade en tid att passa.

I fredags så var det då äntligen dags för fiskekryssningen och eftersom Silja line-bussen inte skulle gå förrän kl.16.25 från Tierp så hann jag med en kortare fisketur på förmiddagen, skönt med lite frisk luft innan man skulle vara på en färja i ett helt dygn :)

Jag stannade hos mina föräldrar i väntan på att åka till bussen och fick skjuts av min käre far till Tierp. Klockan gick och vi började fundera varför bussen aldrig kom nån gång och då ser vi plötsligt bussen åka förbi och inser då att jag väntat på fel ställe, panik!! Men slängde mig i bilen och farsan körde ikapp bussen och sen förbi och stannade framför så bussen var tvungen att stanna och jag slängde mig ur och viftade med armarna så dom skulle fatta att jag skulle med och det gick till slut bra så jag kom med och tur var det för annars hade jag missat vad som skulle visa sig bli en riktig höjdpunkt på det här året!

När jag kom fram så mötte jag upp min kompis Ella Micalsen som jag skulle campera ihop med och träffade direkt flera bekanta som jag inte hade träffat på länge, bl.a gulliga Sussi Stridh. När vi kom på båten så lämnade vi våra grejor i hytten och sen följde en jättetrevlig kväll med god mat, bra musik och trevligt sällskap! Vi umgicks mycket med Emma Bäcker Håkonsen och Atle Håkonsen under kvällen och det var kanontrevligt och det blev självklart mycket fiskesnack :) Vi planerade in fiske i Norge under nästa år vilket ska bli jättekul! Här kommer lite bilder från kvällen.

Fiskekryssning1 (1 av 1)

Fiskekryssning2 (1 av 1)

3 (1 av 1)

4 (1 av 1)

På lördagen var det intressanta föreläsningar som vi gick och lyssnade på.

Fiskekryssningen var verkligen en höjdare och för er som inte var med den här gången kan jag verkligen rekommendera att följa med nästa gång, det ska jag! :) Det är ett kanonbra tillfälle att umgås och lära känna andra som är lika fisketokiga.