Semester i norrskenslandet

Att få uppleva en veckas höstfiske i Norrland har länge stått på min önskelista.

Jag har drömt om att få se fjällen “stå i brand”, norrsken och myggfritt fiske och i år gjorde jag slag i saken.

Sommarsemestern tog jag aldrig ut, utan sparade den till min favoritårstid, hösten.

Frank gjorde mig sällskap på resan och vi planerade köra gäddflugfiske i jakten på de stora madammerna. Men de vill dock inte visa sig i närheten av våra flugor.

Vi hann lägga en och en halv dag längs älvarna, vandrandes kilometer efter kilometer, fiskandes i alla tänkbara sel och vassruggar vi kunde nå men icke.

Sedan drabbades jag av hög feber, förkylning och en enveten hosta så energin var minst sagt minimal.

Big daddy i Norrland

Så istället för att slita ut sig på jakten efter gädda riggade vi om till harrfiske istället.

Frank med höstharr Storsjö_

Frank har aldrig fiskat harr tidigare så om inte annat vart det ju en ny merit att lägga till bland fiskeupplevelserna.

Magisk solnedgång Mellersta Rotsjön

Efter ytterligare ett par dagar var det Franks tur att bli sjuk så vi gjorde allt vi kunde för att orka med lite fiske om dagarna.

Vi körde båtfiske på Mellersta Rotsjön en av dagarna för att vila benen, men ingen av oss lyckades kroka varken öring eller röding. Däremot fick vi njuta av en vacker solnedgång.

Frank med Sölvbackaharr

Vi tog oss till de mest energisnåla platserna i Sölvbacka Strömmar och där hittade vi en hel del fina harrar.

Skog och Norrsken

Fyra kvällar/nätter på raken fick vi i uppleva vackert norrsken. Jag kunde inte låta bli att försöka fånga detta himlafenomen via kameran men det var inte helt enkelt. Mitt stativ låg kvar hemma så bilderna blev inte direkt toppenbra men men..

Norrsken på ruet

En kväll tog vi oss till och med upp på Flatruet för att försöka fånga norrsken på bild. Liggandes på knä, på vägen bakom bilen, med feber i kroppen i isande snålblåst så blev det inte mer än så här på bild.

Sussi med Sölvbackaharr

Sakta men säkert började min energi hitta tillbaka, jo jag är hellre sjuk på en semestervecka uppe i fjällen en liggandes på soffan där hemma. Men Franks förkylning eskalerade till max under de sista dagarna. Så sista dagarna blev det bara lite enkelt harrfiske.

Stugan under stjärnhimmeln

Vår höstvecka i Storsjö Kapell med omnejd blev inte riktigt som vi tänkt oss men vi båda kommer definitivt bege oss norrut igen i jakten på monstergäddor. Det låter kanske lite galet att åka till Norrland för att fiska gädda men vyerna, naturen och upplevelserna runt omkring ger en helhet som är svårslagen söderut. Att stå utanför stugan på kvällarna och titta på stjärnhimmeln..

Vid Rövrafallet

.. och njuta av den vackra naturen på dagtid, det är livskvalitet det!