Rödingfiske mitt i natten

Efter ett fantastiskt gäddflugfiske uppe i Storsjö Kapell så behövde jag få rasta ett av mina andra spön. Vi tog sällskap med Nicklas Hedström och Kristian Rantala, efter att de slutat jobba för dagen, för att traska upp till ett tjärn. Björnhåbergstjärn skulle visa sig vara en spännande pöl där det i princip varit ofiskat i fem år. Här finns stödinplanterad röding men det sägs även att de självproducerar sig.

Efter att kört bilarna upp så långt man kan, ja det var ju en ganska ok väg men det fanns viss risk att få oljetråget sönderkört så vi åkte lugnt och sakta i följe efter Nicklas som guidade upp oss med sin Saab.

Klockan hade passerat långt efter midnatt och det var ganska så skumt ute men det var inga problem att traska stigen upp till tjärnen. Väl framme så drog Lasse (fiskeäventyr) och Kristian iväg åt ena hållet, jag stannade kvar där vi kom fram och Nicklas och Niclas (lillebror) drog iväg åt andra hållet. Jag rotade runt i min lilla flugask och tänkte att jag skulle prova en av foamflugorna som Johan Nygren bundit. De flugorna är mer eller mindre heliga för mig då jag haft lyckat fiske på rödingarna under Grönlandsvistelsen men även på öring och regnbåge på hemmaplan.

Redan på första utlägget var det en fisk som var uppe efter flugan men missade den, men på andra utlägget satt det en sprallig och pigg röding på den hullingfria kroken. Nicklas Hedström kom springandes och var till hjälp med fotograferandet innan rödingen fick simma tillbaka.

Sussi med tjärnröding

Som sagt, ljuset var ju inte optimalt så här mitt i natten, närmare bestämt 01:30 men vad gör väl det. Rödingar brukar ju inte vara så lätta att få till hugg men denna resa hade jag turen nog att fått kroka två stycken av denna vackra art.

Återutsätter rödingen

Nicklas vägde rödingen och den landade på 800gr. Jag lånade ut min andra foamfluga till Nicklas och vi fortsatte fiska tills vi båda förlorande våra flugor någonstans bland talltopparna. Men sorg i hjärtat över att förlorat dessa två flugor som jag haft i några år så måste jag nu leta upp Johan Nygrens bindbeskrivning över dessa braiga flugor (om jag nu inte beställer ett knippe direkt av honom eller binder upp några själv)

Jag hittade en bindbeskrivning på Allt om Flugfiske´s hemsida så tills jag får tag i Johan, som är ute på fiskeäventyr så får jag nöja mig med denna. Vill du också binda foamflugor så kolla in länken –> HÄR <—