”Fiskeligan” är i Norrefors och fiskar regnbåge

Camp Mayfly – Norrefors, ja detta ställe kan jag snart kalla mitt hemmavatten. Jag har varit här och fiskat många gånger nu. Och det som är så kul är att Norrefors bjuder på nya överraskningar hela tiden. Det är i slutet av April och vi är här med ”Fiskeligan”, ett skönt avslappnat gäng grabbar som har ett gemensamt intresse, just de, passionen för flugfiske! I dag har min son Filip ”Fille” fått möjligheter att komma med då det blivit ett avhopp och en plats blev ledig. Med i gänget är också min andre vapenbroder Magnus ”Strorfiskarn”. Det är med sann glädje vi ger oss av hemifrån mot Camp MayFly och Norrefors. Vi är inte först på plats, men med en gång börjas det pratas fiske.

Norrefors, denna pärla som ligger inbäddad i skogen en bit utanför Karlshamn. Anläggningen består av två dammar och en strömsträcka som är en naturlig del av Mieån som rinner igenom anläggningen. Det hela är finurligt sammankopplat på så vis att de nivåskillnader som finns gör att vattnet genom självtryck bildar ”fontäner” som syresätter de odlingsdammar som även de är sammankopplade i detta vattensystem. I dag ger ”bananen” utdelning, en sträcka jag inte fiskat i så mycket tidigare. Min grabb Fille börjar där och bara några kast senare ser jag på håll att hans spö står i spänd båge, spötoppen viftar frenetiskt.

En kanonfin båge kunde inte motstå hans fluga, efter några kast är det dags igen. Fille är riktigt duktig med flugspöet, som Pappa sträcker jag självklart på mig lite extra. När Fille fiskat sig igenom Bananen tänker jag att det borde finnas fler huggvilliga regnbågar, polen är ju ganska står ändå.

Jag börjar denna dag med en grön fluga i färgen chartreuse. Jag ser hela förloppet genom mina polaroidbrillor. Flugan som ivrigt dansar några decimeter under vattenytan och fisken som kommer i full fart och glupskt slukar flugan, mothugget sker instinktivt och efter en intensiv kamp får regnbågen se sig besegrad.

Morgonen är bister, det måste ligga precis under nollan för det fryser i spöringarna och om inte flugan är i vattnet fryser den snabbt och ser ut som, ja som vadå?

Några kast är det dags igen, en fin båge gör vad den kan för att inte hamna i håven. Denna fisk får återgå, jisses vad pigg den var!

Jag gör en förflyttning, pratar lite med de andra i gänget, fast det ännu är ganska tidigt på morgonen har nästa alla redan fått fisk. Ja, det är sannerligen inget dåligt gäng, vi träffades några av oss under ansvar kvällen innan, åt och drack gott. Samtalsämnena är ömsom alvarliga men så plötsligt skrattar alla så de sitter och vrider sig. Vi har fiskat ihop många gånger nu och vi känner varandra ganska väl. Ett glatt gäng som har fisket som gemensam nämnare, gammal som ung. Några anslöt sig i morse och det fina är ju att man gör som man vill. Speciellt i dessa tider då pandemin härjar för fullt. Det är då skönt att ha fiske som hobby och intresse. Att kunna umgås utomhus i dessa former är definitivt ”Coronasäkert”. Jag provar ”gropen”, flugbyte och javisst, det finns fisk här också, tänk att det är en sådan härlig känsla att drilla fisk, att ha överlistat firren, lurat den till hugg. Jag njuter i fulla drag.

Fille har gått över till att fiska i dammarna, han har satt på en fluoröd Boobyfluga, och du milde tid vad fiskar han tar, jag kan ju inte annat än övergå till Boobyfisket jag med, men det verkar konstigt nog vara så att de bara vill ha Filles röda Boobyfluga, jag har inte ett pet på min fluga medans han snart får ”drillarmbåge”. Jag glädjes åt hans fiskfångeri.

Efter lite käk fortsätter vi fiska och som det brukar vara så är det lite trögare fiske uppåt dagen. Jag smyger mig på nytt längs ”bananen”, denna gång på motsatta sidan mot morgonen och plötsligt sprattlar det på nytt i spötoppen.

Eftermiddagen kommer och det är dags för hemfärd. Fastän det fortfarande är April så går tiden fort, snart är det ”Danicatid”, jag längtar redan tillbaka hit. Jag minns med pirr i maggropen fisket vi hade här i Norrefors i slutet av Maj förra året, då sländorna dansade i luften och fisken glupskt mumsade på våra Danicaimitationer. Här ett filmklipp från förra året Mayfly Madness in Norrefors – Part 2

Gälgreppet – Flugfiskebloggen med drag i

/Tight Lines

2 svar på ””Fiskeligan” är i Norrefors och fiskar regnbåge

1. Då måste ni fiskat på förmiddagen innan vi kom på kvällen kl 17 den 16/5.
    Upplevde mycket kläckningar men fisken vakade knappt.
    Minns att storleken på fisken brukade vara något större också. Hur som haver landade vi 13 fiskar jag och min son allt som allt. Strömmen vart ju trevlig men kort. Men man kan ju inte jämföra allt med baltak. Fantastiskt fint ställe norrefors för övrigt. Och att all fisk under 1.5kg inte räknades till kvoten var också välkommet.
    Det var i vart fall bra städat i stugan, kanske möts vi där en dag bland kläckande danicor och fjädermygg. Tight lines och tack för en trevlig blogg!