Årskrönika 2016

DSC_0196-2 Snart är 2016 över och jag skall försöka sammanfatta detta året så gott de går. Ett händelserikt år på många sätt när det gäller det privata och fisket så har varit upp och ner. Först av allt vill jag bara tacka alla er som läser min blogg. Förra året hade jag runt 35 000 besökare och i år är det uppe i strax över 45 000 unika besökare. Rätt galet egentligen och jäkligt roligt! Så stort tack till er och hoppas jag kan inspirera er lite och kanske bjuda på ett och annat fint foto ibland. 2017 hoppas jag vi når över 50 000 besökare och jag skall fortsätta uppdatera så mycket jag bara kan och satsa mer på videos är tanken.

Squirmy – Ful fluga men otroligt effektiv. Garanterat den fluga som jag band mest av detta året, skeppade nog iväg runt 100 st till olika ställen i vårt avlånga land

Det var många saker som inte gick som planerat detta året mycket pga extremt lågt vatten en lång period och perioder då det tidigare år har varit bra fiske men i år varit stendött. Jag tänker framförallt på öringfisket i den lilla bäcken som det inte blev mycket av alls i år pga väldigt lite vatten.

Egen gravyr på flugbindningsverktygen ordnas lätt på nya jobbet

Att åka dit och fiska på de öringarna som kämpade för att överleva i det låga vattnet kändes bara onödigt och fel. Näbbgäddefisket missades helt eller så kom de aldrig riktigt in på de platserna där de brukar hålla till under våren. Vårfisket efter gäddan var sämre än det varit många år och dåliga resultat från vår gäddfabrik. Fiskeresan till Norrbyströmmen blev inte av och inte heller blev det någon fjällresa i år.

or3

Det eviga sökandet efter havsöring

Men det har inte bara varit negativt. Året började på bästa sätt och den mest minnesvärda fångsten från detta året tog jag en kylig dag februari. Jag var ute och letade ställen att fiska på och hade börjat ge upp då nästan alla ställen var istäckta när jag ringde Hasse. Han berättade om ett ställe som det fanns öppet vatten på, inte mycket men en liten lucka. Han hade varit där tidigare under dagen och dragit tre fina fiskar på 5, 6 och 8 kg.

gädda2 Jag drog snabbt ner dit och i tredje eller fjärde kastet så ser jag en enorm gädda som följer flugan. Den gör en explosiv attack mot flugan men missar den! Jag drar då sakta flugan hem och den gör en ny attack och en nervös kamp  följer. Där fisken snurrar in sig runt grenar och fluglinan fastnar i allt den kan fasta i. Men till slut kan jag dra in den enormt feta gäddan.

gf02

Många gäddflugor band jag under året

Aldrig sett en gädda som varit så bred runt nacken som denna och riktigt välgödd dessutom. Vågen på 10 kg slog i botten och jag uppskattar vikten till runt 11kg. Fisken fick snabbt simma tillbaka och ett nytt pb var satt.

alster16-2-redigerad-web

Vacker premiäröring

I April var jag på premiärfisket i min favorit bäck/å Alsterån. Jag fick se flera fina fiskar dock ingen som föll för mina flugor men Jonas drog ett flertal vackra öringar denna dag och det var en bra uppslutning med folk på denna premiären.

006

I maj månad fick jag inviga mitt nya spö Scott Radian och drog ett par fina regnbågar i Biskopsberg.

l1

Det var också dags att släppa ut ynglen från gäddfabriken. Detta var dock ett misslyckande då vi endast fick ut ett tiotal gäddyngel. Det verkade som att det kommit in spigg genom filtret till dammen och som med all säkerhet ätit upp många yngel för oss. Men det blir nya tag 2017 med bättre planering och nya filter.

pikebaby-web

En liten och otroligt värdefull gädda för framtiden

Under Juni, Juli och Augusti var det ett flertal turer till Alsterån som bjöd på fint fiske de flesta gångerna och värdparet för Strömfiske Alsterån och Vidinge gård Eva-Lena och Johan har gjort ett kanonarbete med vattnet. Det kommer bara bli bättre och bättre detta vattnet.

005

En av flera turer med Jonas till Alsterån

Jag besökte också Klavreström för första gången. En mycket varm sommardag men fiskarna var på hugget om än svårflörtade så blev det ett tiotal fiskar.

k03

I oktober månad så handlade det mesta såklart om Bergkvara Gäddfestival som min förening arrangerar.

Självklart var jag och Hasse med i lokalpressen

Vi fick tuffast möjliga förhållanden med lågvatten och hårda vindar. Men ett 50-tal tappra fiskare var på plats och totalt fångades det runt 40 st (godkända gäddor 70cm+) gäddor varav den längsta på 108 cm. Det får anses som fullt godkänt med tanke på förutsättningarna och det var hela 6 st som var över 100 cm. Ett stort tack till alla sponsorer till tävlingen.

den-nya-rosa

Under oktober månad började jag även mitt nya jobb som guldsmed och skaffade mig en tatuering med ett gäddmotiv.

14725711_754913241327173_7875996621651497067_n

Gäddan som pryder min arm

November och december har varit två månader med relativt mycket fiske nästan en tur varje helg och det har varit gäddfiske på agendan. Vi har äntligen fått en del högvatten igen och fisket har bitvis varit riktigt bra. Gäddfisket har blivit det fiske jag utövar mest numera. Från nästan ingeting för bara några år sedan till att dominera min fiskekalender. Men gäddan fascinera med sina explosiva hugg och dessutom bor jag nära havet med kanske landets bästa gäddfiske runt hörnet.

ring1

Mitt nya jobb ger utlopp för kreativitet

I övrigt har jag haft två auktioner där jag sålt flugor för kampen mot cancer. Vi skänkte dessutom 10% av inträdesavgiften från gäddfestivalen till cancerfonden och det blev en summa på 1000:-
Jag har som tidigare år jobbat mycket med föreningen och det tillsammans med att vara småbarnpappa gör att fisketimmarna inte är riktigt lika många numera.

gb05-2-3

En av många fina höstgäddor

Men en grej som jag jobbat extra hårt med detta året kommer förhoppningsvis möjliggöra fler fisketimmar. Vi har snart ett eget medlemsvatten där vi kommer att plantera in regnbåge och öring. Vattnet ligger ca 10 minuter från min bostad och jag tror det kommer bli ett fantastiskt fint fiskevatten. Jag kan se vakande öringar och regnbågar framför mig en ljummen sommarkväll. Inte helt fel.

al7

Flugbyte i Alsterån

Detta året har även den grymma flugfiskaren och landslagsmannen Jonas Olsson skrivit 3 väldigt läsvärda inlägg från sitt äventyr i USA.

DEL1, DEL2 och DEL3

Dessutom hade jag ett inlägg med en SBS beskrivning av en gästflugbindare. Något som jag tror det kommer bli mer av nästa år.

blue-river-2

Jonas under ett fiskepass i Blue River

Jag var riktigt nära att köpa ett onlineföretag med inriktning på flugfiske detta året också. Planer finns fortfarande på att ev köpa det men det har varit mycket runt omkring mig som gjort att det inte blivit av och det hoppas jag lugnar ned sig framöver så får vi se vad framtiden visar.

laken

Ett specialdesignat bete för Bergkvara Gäddfestival tog fram tillsammans med den grymma betesbyggaren Björn på Nettelbaits

Tack vare föreningen har jag fått många nya vänner och bra fiskekompisar som jag varit ute och fiskat med i år. Peter Svensson, Peter Lappen Nilsson, Richard och Eric Thunberg för att nämna några.

14055790_1103147233097035_1230071706_n

Peter med en fin gädda

Jag har under mina senaste fiskeår många gånger fiskat ensam men det blir bra mycket roligare när man kan dela glädjen med en fiskepolare. Richard som har blivit en riktigt god vän till mig, har jag ”lurat” in i flugfiske världen. Han har haft en kanonår när det kommer till gäddfisket. Hans första flugfångade gädda var på 97 cm och under året har han tagit en gädda på över 10 kg och ett monster på 128 cm i Rügen! Dessutom 5:a i lagtävlingen i SM i Gäddfiske. Grymt duktig sportfiskare och en god vän.

Fisket förenar.

bb08

Min favoritbild under 2016. Richard första flugfångade gädda på 97 cm och brorsan Eric inspekterar

Jag brukar alltid lista upp en lista för vad jag vill åstadkomma under nästa år så här kommer 2017 års lista

• Få igång Torsåsbygdens Sportfiskeklubbs medlemsvatten
  • Åka till Strömhult
  • Fiskeresa till fjällen med far och farbröder.
  • Fånga en 100 cm + gädda på fluga
  • Fånga en röding i Svarte göl
  • Utforska mer av Alsterån
  • Göra mer fiskevideos
  • Havsöring på fluga (varit mer förr men plötsligt händer det sägs det)
  • Ut och fiska med dottern
  • Fiska mer!

Tack för detta året och hoppas vi syns vid något fiskevatten nästa år. Tack till Fishline, Mayfly.seGäddfabriken och Strömfiske Alsterån under året.