Camp Mayfly – Norrefors

norre2

Krutpaket

Camp Mayfly:s anläggning i Norrefors är ett fantastiskt fint och välskött put and take vatten. Här finns det dammar, strömmande vatten, regnbåge och öring. Jag var här för några år sedan med min far men hade den gången ingen lycka med fisket och lyckades aldrig landa någon fisk, dock 2-3 st tappade fiskar.     norre5Denna gången blev det annorlunda, kan man nog lugnt säga.

Gänget från Sunnedamm-fisket var återigen samlat denna dagen, tidigt på morgonen hämtde Amir och Damir upp mig för att sedan plocka upp farsan på vägen. Sedan bar det av mot Norrefors, som ligger strax utanför Karlshamn ca 2h bilfärd från Kalmar.

Fantastisk teckning på fisken

Vi kom fram till Norrefors strax innan 9.00 och solen strålade och det var fantastiskt väder något som vi inte varit bortskämda med denna sommaren. Det visade sig att vi i stort sett hade anläggningen för oss själva då det endast var en annan fiskare som hade bokat fiske denna dagen, så absolut ingen trängsel. Vaken duggade tätt i dammarna och Amir, Damir och farsan stannade där för att lura fisken där medan jag begav mig till min favoritpool. Jag vet inte om den heter något särskilt men när man går till den strömmande delen så går man över en bro och den första poolen till vänster, där står det alltid mycket fisk.

norreöring

I tredje kastet nöp det till och på min lilla vita streamer. Det var en relativt kort kamp och jag var lite förvånad då jag hört att regnbågarna här skall vara urstarka. Men när fisken glider in mot håven ser jag att det inte är någon regnbåge utan en öring. Fantastiskt fin prickig öring på runt 1.5 kg.

norre10

Jag hade riggat två spön mitt ena Loop AEG spö #5 med intermediate lina och med en snabbsjunkande tafs i änden för att få ner flugan snabbt på djupet. Det andra mitt Vision glassic #3 med flytlina ämnat för torrflugefiske och fiske med mindre nymfer.

norre7

Efter öringen fått simma vidare så dröjde det inte länge innan nästa hugg kom. Denna gången var det betydligt mer fart och detta var definitivt en regnbåge. En fin fisk i toppkondition på runt 3 kg som även den föll för en vit streamer. Ett väldigt enkelt mönster med vit maraboustjärt, vit bindtråd som kropp och ett par rejäla nickelögon som får flugan att dyka snabbt och det blir en jiggeffekt när man fiskar hem flugan.

norre9

Jag gick sedan uppströms för att testa glasfiberspöet och pröva att tjecknymffiska i den mer strömmande delen. Jag bytte till en rejält förtyngd haröra och för att få ner flugan snabbt i djuphålorna klämde jag dit ett litet blyhagel på tafsen.

norre3

Det tog inte många kast innan det var fisk på igen, det korta glasfiberspöet fick jobba ordentligt och rullen skrek flera gånger när fisken rusade. Efter en lång fight kunde ännu en båge på runt 3 kg håvas. Grymt kul att drilla fisk på detta lilla ”retro” spö.

När det var dags för korvgrillning så hade vi haft ett fantastiskt bra fiske allihop och jag hade drillat 5 regnbågar och 1 öring än så länge och dagen hade bara börjat.

norre13

Efter lunch fortsatte jag nedströms och ett par fina fiskar var uppe och vakade men ingen som ville ta på torrt så jag bytte till streamer och efter haft lite trögt fiske med den vita streamern gick jag på ett liknande mönster men i röd/orange färg. Jag gjorde ett kast snett uppströms över en sträcka som kändes het och följde med flugan med spöet nedströms och smack så satt det en regnbåge till på. Ett brutalt hugg där fisken gjorde flera rusningar och det var bara att hänga på nedströms. En galet stark regnbåge som kämpade tappert och denna gången var det loop spöet som fick jobba ordentligt. Fisken som till slut kunde håvas var en regnbåge i perfekt kondition även denna på runt 2.5 – 3 kg.

norre12-2

Regnbåge i toppkondition som fick glasfiberspöet att jobba

Efter ytterligare några fiskar senare så bestämde jag mig för att minst en fisk skall tas på torrfluga då det trots allt har vakat en hel del. Jag gick uppströms denna gången på den vilda delen av strömmen. I mitten av strömmen var det en fisk som gick upp flera gånger och vakade. Det var svårt att avgöra vad den åt, så jag knöt på en stor rocken imitation då jag trodde den skulle ha svårt att motstå en sådan munsbit flyta förbi. Det kunde den inte heller och i första kastet slurpade den i sig flugan och gjorde en ordentlig rusning vilket resulterade i att tafsen small. Stora fiskar så jag bytte tafsspets till o.20 istället och satte på en liten dagslända imitation och kastade ut igen. Pang igen small det till i första kastet så tog den flugan.

norre12

En pigg fisk men något mindre en de tidigare, runt 1.5 kg men en fisk som förmodligen varit i vattnet lite längre än de andra då den var vansinnigt vacker och prickig med helt perfekta fenor, såg nästan vild ut.

norre14

Det blev sedan ännu en fin regnbåge på torrt och vi kan summera detta inlägget med att vi hade ett helt galet bra fiske i Norrefors hos Tommy på Camp Mayfly. Totalt landade jag 11 fiskar varav en öring och den största regnbågen på runt 3 kg. Amir, Damir och farsan fick också ett par st vardera och värt att nämna är att detta var årets första fisketur efter regnbåge för min del och den kunde inte vart bättre.

norre6

En fluga som fungerade bra

Jag fortsätter njuta av min semester nu och förhoppningsvis blir det lite mer fiske innan det är dags att vara tillbaka på jobbet