+FishEco
fiskesnack.com
Följ oss på Facebook
Följ oss på Twitter
Mona Widen berättar om sin Jätteabborre på 2859 gram och stora mörtar...
Sportfiskad abborre 2859 gram fördelat på 54 cm... En obegripligt stor abborre!
Fotograf: Mona Widen

EN perfekt norrlandsmört på 1013 gram.
Foto: Mona Widen

Mona Widen berättar om sin Jätteabborre på 2859 gram och stora mörtar...
Ännu en fin mört från Norrland, denna på 842 gram.
En av Sveriges flitigaste och mest välrenommerade sportfiskare just nu heter Mona Widen, som  är en väldigt aktiv tjej inom svenskt specimenfiske. Vi kunde i slutet av juli berätta om den enorma abborre som Mona fångade dagarna tidigare, men under sin expedition i norra Sverige var det inte bara abborren som fångades, utan även fina mörtar fick besöka livet ovan vattenytan. Mona har varit snäll och skrivit några rader om sin drömabborre och fisket de senaste veckorna, jag lämnar över text och bild till Mona Widen.

"Jag och min sambo Dan Dellerfjord har varit ute på en 5 veckors fisketur norröver. Färden startade med ett par dagar i Ursjön vilket gav en ruda på 11hg och 70 mm regn. Vi fortsatte upp till Flästasjön där vi fiskade 4 dagar utan någon större fisk och ytterligare 50 mm regn. Härifrån hade vi egentligen tänkt att köra kustvägen upp och fiska av ett antal vatten men då väderrapporterna lovade mycket regn och åska längs hela kusten bestämde vi oss för att köra inlandsvägen istället. Vi körde ett pass i Landösjön men det gav bara mindre fisk. Vi kom då på att Hotingsjön låg längs vägen så det kunde vara kul att prova.

Efter att ha hittat fiskeplatsen
och fixat en hyrbåt så körde vi ett eftermiddagspass som inte gav mer än några mindre abborrar. Dagen efter körde vi igång fisket lite tidigare, första platsen gav bara några mindre abborrar upp till kilot så vi flyttade oss och ankrade på ett annat ställe. Här var det ca 12 m djupt och det låg ett massivt stim med löja och mört på ungefär 6 m djup så vi ställde in djupet på flötmetena på 7 m strax under löjstimmet och agnade med löjor på ca 20 cm.

Efter någon timmes fiske så drog det upp rejäla åskmoln som närmade sig snabbt och min gubbe tjatade om att vi skulle åka iland innan det började ösregna, men jag sa vi skulle köra en stund till då solen fortfarande sken. Strax efter sjönk mitt flöte sakta och jag gjorde mothugg. Jag kände direkt att det var en större fisk som jag krokat och efter några rejäla rusningar var jag helt säker på att det var en gädda i 5 kilosklassen. När fisken kom upp till ytan visade det sig vara en riktig monsterabborre. När Dan håvat fisken och lyft in den i båten var det knappt jag trodde mina ögon. Varken jag eller Dan hade sett en abborre i den storleken tidigare och jag begrep att den måste väga långt över 2 kg.

Efter att ha kommit iland så började det ösregna men det kvittade nu. Jag mätte fisken först och när den visade sig vara 54 cm lång och dessutom lika fet som en riktigt romstinn fisk fattade vi att den måste väga närmare 3 kg. Vågen stannade på 2859 gr vilket var drygt 1 kg mer än min tidigare personbästa. Dom som bor nere vid fiskeplatsen kom ner lagom till fotograferingen och när dom fick reda på vad vi fått gick det snabbt att hämta en kamera så det blev en riktig fotosession. Efter fotograferingen fick fisken gå tillbaka och den simmade lugnt ut mot djupet.

Jag har kämpat länge för att försöka få en abborre över 2 kg och fiskat på många olika vatten där det finns men aldrig lyckats så jag hade nästan gett upp detta mål, men nu satt den äntligen där och med rejäl råge. Jag var så nöjd med denna fisk att det inte hade gjort något om jag inte hade fått någon mer fisk på resan.

Nu blev det ju lite mer fisk norröver där vi körde några dagar i Jusvasstjärn efter mört. Första natten gav ingen fisk men andra natten fick jag en fin fisk på 1013 gr och en på 842gr, Dan som inte verkar ha något flyt med toppfiskarna fick nöja sig med en fisk på 6 hg.

Resan som helhet gav några riktiga toppfiskar men också många helt fisklösa dagar, men det får man ju räkna med när man fiskar på vatten med stor fisk som ofta är riktigt tröga. Det lär nog bli en resa norrut nästa år också och då blir det att fiska på en del av de vatten vi besökt i år, men även prova en del nya vatten, vilket alltid är spännande."