+FishEco
Magazinefisheco.se
Följ oss på Facebook
Följ oss på Twitter
Följ oss på Instagram
Skjut skarv och säl, skyddsjakt för att undvika fiskkollaps...
Skjut skarv och säl, skyddsjakt för att undvika fiskkollaps...
Fotograf: Jan O +FishEco

Skjut skarv och säl, skyddsjakt för att undvika fiskkollaps...

Sverker Lovén, fiskerikonsulent i Stockholm rekommenderar skyddsjakt för att komma åt problemet med den dramatiska nedången i fiskbestånden. Främst är det säl och den kontroversiella skarven som måste minskas, säger Sverker...

Läs mer här -> Metro 

Dela denna artikel...

   


Kommentarer

24 kommentarer...
Åke Thudén skrev...
Till Stefan Edgert
Hej Stefan. Du kan skriva dit på namninsamlingen mot den kinesiska mellanskarven "sinensis" på www.fiskevard.nu Sprid även detta till dina likasinnade.
Klockan 00:36, 29 Feb 2012

Stefan Edgert skrev...
Vad kan jag göra för att stödja skyddsjakt...
Som sportfiskare och en sann vän av havet mår jag dåligt av att se Skarvens tillväxt och framfart både över och under ytan. Självklart finns det andra faktorer än Skarv och säl som påverkar förutsättningarna för djurlivet.Jag har dykt i våra vatten i över 20 år och har på flera håll sett effekten av bla övergödning av Östersjön vilket i sig är mycket tråkigt och skrämmande. Men det är två olika problem som diskuteras bland alla insändare. Det är ett faktum att att beståndet av våra vanligaste sportfiskar kraftigt desarmerats pga Skarv och Säl. Ett annat faktum är att det är vanligt att sportfiskare reagerar på detta - Är det konstigt? Nej - De flesta sportfiskare är naturvänner av rang som verkligen bryr sig om miljön och våra fiskars välmående. Min fråga är vad kan jag göra för att stödja skyddsjakt eller andra aktiviteter för att KRAFTIGT minska populationen av Skarv - Säl beståndet bör balanseras med eftertanke!! Hur kommer vi från diskussion till handling och resultat? Hälsningar Stefan Edgert, Åkersberga
Klockan 09:41, 25 Feb 2012

Fredrik skrev...
Säl=öring utrotare
Har fiskat i skärgården flitigt i snart 40 år,framförallt havsöring. Klart som korvspad att mäniskan är den största boven i första hand med utsläpp,överfiske osv. Tack vare det så är det självklart att skarven och sälens födointag påverkar desto mer när eko systemet är rubbat...sälen har jag konstaterat utrotat havsöringen i sthlm då den lärt sig dess beteende vid lek och var den har sina favorit lokaler,ser säl numera väldigt långt in ända in framför slottet faktiskt,sälar som väntar i vikarna där de skall upp på lek typ åva viken där de sprättar upp öringar och bara äter romen.. Att öringen framför allt de stora är borta är enl mig sälens fel! Att kortsigtigt rädda fisken i skärgårn är att ta bort säl och skarv. Att ändra mäniskans påverkan är ett långtids projekt. Snabb åtgärd är meo utrota säl och skarv!
Klockan 23:38, 23 Feb 2012

EE skrev...
Ett svar
http://journalofresearches.wordpress.com/2012/01/24/is-shooting-the-predators-the-answer-a-reply-to-sverker-loven-statement-in-swedish-media-2012-01-16/
Klockan 01:05, 24 Jan 2012

Georgos skrev...
Va e fisken?
Tobias Fränstam. Många Europas länder har fiskeorganisationer sett det stora problem och tagit det stort allvar skydda fisk mot skarv. Fråga. Vet du hur ställer sig Sportfiskarna till skarven. Tack svaret.
Klockan 21:37, 20 Jan 2012

Gunnar Berglund skrev...
Sorry, Per
Du får ursäkta, men jag har svårt att ta din rapport på allvar. Menar du att abborrfisket var dåligt perioden 90 - 96 ??? Då undrar jag om det gick att få ner dragen i vattnen p g a all fisk 1980. det var inget jag upplevde iaf. Nu fiskade jag även i området Svartsö - S:a Ljusterö och har ganska bra koll utom då kanske på mört och sarv. Även din jämförelse med Mälaren och skärgården på den tiden , tyvärr ej trovärdigt i alla fall inget vi upplevde. Abborren var både större och fler i skärgården. Måste tilläga att detta är mitt område när jag både fisker, kör fisketillsyn (Forsmark - Västervik samt Mälaren) samt gör redskapskarteringar åt \"Fiskeriverket\" efter kusten och pratar fiske och fiskbestånd med fiskarna. Jag tror att jag har bättre koll en din enkät. Storhetsvansinne hmm kanske. Tobias; Även du min Brutus.
Klockan 20:06, 20 Jan 2012

Per Sandberg skrev...
Svingar vilt rätt eller fel
Som svar till Gunnar Berglund. När jag nämner att det inte fanns skarv i saxarfjärden så talar jag om 1967-1994. Den perioden som jag sammanhängande fiskade i samma område och såg hur fisket blev sämre. Framför allt kunde man se skillnaden i biomassan i fjärden. Den gick från en stor andel mört och sarv i innervikarna till att dom var som bortblåsta. När jag metade med bergmanpirk på bryggan vid linannäs fick man på en halv dags fiske minst 100 abborrar runt år 1980. Metade en halv dag i år i trälhavet utan napp. Skarven kom till stockholms skärgård 1994 enligt forskarna och inte såg man ett sälhuvud i saxar då. Ur en forskar rapport. "Enkätundersökningar visade, att flertalet fiskare ansåg att bestånden av abborre, gädda, lake,sik och torsk minskat starkt eller under särskilt 1980- och 1990-talen, medtyngdpunkten förlagd till 1990-talet för abborre, gädda och lake" Jag fiskade mer i mälaren och hjälmaren redan på 1990 talet just för att man såg skillnaden i biomassan. i dessa sjöar fick man då både små gäddor och abborrar, vilket var sällsynt i östersjön. Jag kan knappt minnas när jag fick en 1 kilos gädda i skärgården. Var i ekoln i höstas och såg tonvis med löjor i vasskanten. När såg du det sist i skärgården?
Klockan 17:44, 18 Jan 2012

Tobias Fränstam skrev...
Vägen framåt
Bra sagt Per! Det finns bara en organisation som har ett helhetsgrepp kring fiskevården i Sverige och det är Sportfiskarna. Från att framställa litteratur, anamma den senaste forskningen till praktisk fiskevård och skapa förutsättningar för lokal klubbunden fiskevård. Jag hoppas innerligt en dag att alla sportfiskare förstår hur mycket förbundet jobbar för att förutsättningarna för sportfiske skall finnas. Vad det gäller skarvens vara eller icke vara så har den lokalt en stor påverkan, inget snack! På vissa platser lokalt kan förvaltning definitivt vara på sin plats. Den generella nedgång vi ser hos fiskbestånden generellt har däremot ingenting med skarv eller säl att göra, detta är effekter som kommit från att vi själva skjutit ekosystemet i obalans genom överfiske, övergödning, exploatering och annan miljöpåverkan. Lyft gärna frågan om skarven men låt den inte få de orimligt stora propotionerna den fått, det finns värre problem att fokusera på.
Klockan 17:43, 18 Jan 2012

Gunnar Berglund skrev...
Rätt eller fel ?
Per Sandberg - du svingar åt alla håll ! När fanns det inte skarv i saxarfjärden ? (när fiskbestånden gick ner)Vilket år ungefär ? Scanner; Du har helt rätt att vi får skylla oss själva när vi (holländarna) tog hit den Kinesiska skarven. Kanske dags att plantera in vår ursprungsskarv. Den var inte poppis den heller men i jämförselse ganska harmlös. Stå på.
Klockan 15:32, 18 Jan 2012

Scanner skrev...
Bättre människor önskas
http://a3.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/400381_10150496694529423_650519422_8761101_1698909226_n.jpg Helt fel att skylla på skarv, säl m.m när det är vi människor som själva sabbar i Östersjön. Antalet sälar är bara en bråkdel av tidigare. Så jag kommer inte skriva på någon lista om att skjuta djur i alla fall. Minska miljöfarliga utsläpp och minska uttagen på ex.vis torskkvoter kan jag skriva på direkt.
Klockan 15:23, 18 Jan 2012

Per Sandberg skrev...
Vad kan vi göra ?
Tänkte lite på vad Bobbo säger i sin kommentar. Alla vet vi att vi behöver fiskevård och minska fisket i våra hav. Det finns en intressant artikel om att burfångade havskräftor är så mycket bättre och miljön på botten slits inte, ändå står den för en minimal yta och fångst i västerhavet. Sportfiskarna kämpade för en fiskegäld på 90 talet för att få ekonomiska muskler för fiskevård. Varför kan vi inte som lägger ner 1000 lappar frivilligt skänka en liten pengar till en för oss egen organisation som kämpar för det som vi tror på. Vi behöver ekonomiska muskler för att bli en lobby organisation och en som gör nått. Fiske vård i älven, åtgärder i skärgården. Och framför allt inte slösa bort pengar med gösutsättning om det nu inte fungerar. Att knyta näven i fickan hjälper inte vårt fritidsintresse. Nån som håller med ?
Klockan 10:43, 18 Jan 2012

Casper skrev...
Nät
läget att ta bort några hundra kilometer spöknät kanske....
Klockan 18:48, 17 Jan 2012

Bobo skrev...
En fråga
Varför frågar ni er inte vad NI kan göra för att erat fiske ska bli bättre ? Varför sätter inte NI igång nu i vinter och sätter ut risvassar.. Fäller träd så att dom hamnar i vattnet satt fisken får gömställen.Vi står alla för inför fakta, fisket har blivit sämmre men det kan vi LÄTT åtgärda om vi orkar lyfta röver ur stolen från datorn och sätter igång. Jag har redan börjat. Har ni?? Bobo
Klockan 13:25, 17 Jan 2012

Stefan skrev...
Hetsjakt
Ja så länge det gagnar ens egna intressen så får man säga och göra som man vill. Finns det verkligen nån som inte tror att det är vi själva som är den felande länken när det gäller fiskbristen i våra hav ? Vi som människor skulle kunna göra så himla mycket mer. Konsumera mindre,fiska mindre,släppa ut mindre gifter mm men är vi beredda till det ? Nej då är det lättare att skjuta av säl och skarv.
Klockan 10:30, 17 Jan 2012

Per Sandberg skrev...
Rätt eller fel?
Jag hade fördelen med att ha sommarstuga på linanäs med sjötomt från 1967 till 1985 så jag har sett hur fisket har gått ner. När jag var 4-5 år satt man på bryggan och metade mört och sarv och hade säkert 40-50 fiskar runt bryggan. Om man kastade i edsviken 1.5 meter djup så fick man alltid ett par abborrar eller en gädda på en timmme. Saxarfjärden var det så pass mycket fisk så att lade man nät fick man mellan 10-30 fiskar på ett nät. Vi fick torsk och gös bland annat. Sedan i slutet av perioden började mörten att ta slut i viken och man fick mindre och mindre av allt annat. Vid den tidpunkten fanns varken skarv eller säl i innerskärgården. Både abborrleken och gäddan är lokal så kom inte och säg att det kom säl från ytterskärgården och käkade dom var bara 4000 stycken. Vi är skyldiga och inga andra till nedgången genom ett överfiske. Hur man kan skylla på sälen som är 24000 enligt räkning 2008 när alla andra fiskande arter har gått tillbaka. Tänker på våra sjöfåglar. Och för att nämna ett annat skäl tjuvfiskade vi på slutat av 2001 på bondvatten på åland och fick hugg i varje kast. PÅ det vatten som vi hade fiskekort fick vi 0. Varför tittar ingen på VÅR inverkan på fisket som sportfiskare med fiske på lekgädda och lekgös. Vem av oss skulle som skjuta en gravid älg? men en lekgädda får man fiska på?
Klockan 09:59, 17 Jan 2012

Per Åkerlund skrev...
Sverker har rätt
Sambandet mellan abborrens försvinnande och skarvexplosionen är uppenbart för alla som följt de båda arternas utvecklingskurvor live ute i skärgården. Att skarvexplosionen sedan har djupare underliggande orsaken som t.ex. minskad havsörnspopulation till följd av DDT och PCB hindrar inte att vi måste återställa balansen med kraftigt ökad skyddsjakt. Det är faktiskt en hel kultur som gått förlorad de senaste årtiondet och det rör sig inte bara om en handfull yrkesfiskare som fått sina liv påverkade, utan tusentals sportfiskare, skärgårdsbor och naturälskare som berövats en meningsfull fritid ute i skärgården.
Klockan 21:08, 16 Jan 2012

Johan Larsson skrev...
Idioti
Jag håller helt med Per Sandberg! Att skylla på naturliga predatorer när det är människans vanvettiga brandskattning av haven som är problemet.
Klockan 20:02, 16 Jan 2012

Nigel Griffiths - MFA skrev...
What you see is what you get
Most major Swedish newspapers are subsidized be the Swedish Government. So you will always get a diluted version of the truth when reporting about the Government.Its called euphemisms, meaning for example, making lies sound more truthful The same applies to the problems regarding the drastic declines of the Baltic salmon and sea trout....I should know being involved with these problems since 2005. And at the end of the day after all the political rhetoric..........still nothing is done other than to come up with more stupid reasons for the declines of salmon and sea trout. I was told once that they have a special anally attentive department that is tasked with coming up with excuses. If you believe that, then you will believe whatever else that is said. \"it is not what is said or thought. It what is done that is the real currency of change\"
Klockan 17:58, 16 Jan 2012

Per Sandberg skrev...
Kolla artikeln i fiskejournalen
Helt otroligt att fiskejournalen kan publicera en artikel som bygger på så dåliga fakta. Skarven och sälen äter på några timmar vad yrkesfiskarna tar upp på hela året. Yepp hungriga är dom, så dom klara av 2010 års torskkvot på 14 685 ton på några timmar och dessutom lite abborre och öring på toppen. Man skäms över att vara sportfiskare med sådan propaganda.
Klockan 12:43, 16 Jan 2012

Per Sandberg skrev...
Sverker Lovén. ger inte upp
Helt otroligt att alla tidningar tar upp hans story om att sälen och skarven äter upp alla fiskar. Tittade i arkiven och ser att han sedan flera år skyller på skarven i olika artiklar. Från det fina fisket vi hade på 1970 talet till den brist på fisk som vi ha överallt idag så kan det inte vara skarven som är boven. Sluta med trålningen och se till att spöknäten försvinner. Sluta fånga lektorsk i östersjön och skydda laxen. Bara genom att vi verkligen ser vad som är fel kommer vi få tillbaka vårt fina fiske.
Klockan 12:36, 16 Jan 2012

Andreas skrev...
Nigel skrev
Håller med Nigel om jag tolkat det rätt; vad ska vi mer skylla på? Att lax och övrigt fiskbestånd närmar sig kollaps beror på ett fatalt misslyckande av politiska snedtramp och så vidare. I hela den baltiska regionen. Det är inte skarven och sälens fel, det är människan! - Sluta fiska och låt fisken återhämta sig, riv lite dammar och återställ föryngringsplatserna. Tolkar jag korrekt Nigel?
Klockan 12:08, 16 Jan 2012

Nigel Griffiths skrev...
re:
Nigel, what do you mean?
Klockan 10:41, 16 Jan 2012

Nigel Griffiths - MFA skrev...
And what else
What else can be blamed for the drastic decline of the salmon and sea trout in the Baltic Sea.........cosmic rays from Mars, salmon eating sharks that have migrated into the Baltic Sea because of global warming ? Get real, the real problem lies with the Government, politicians and authorities and their total disregard for the problems associated with the declines of salmon and sea trout. "Don't fix the blame, fix the problem"
Klockan 10:20, 16 Jan 2012

Gunnar Berglund skrev...
Rädda fiskbestånden
www.fiskevard.nu
Klockan 09:21, 16 Jan 2012

Lägg till kommentar
Namn
Rubrik
Meddelande
När du kommenterar på +FishEco får du inte kränka andra personer. Inläggen får inte heller innehålla hets mot folkgrupp eller på annat sätt ha något rasistiskt innehåll. +FishEco förbehåller oss rätten att redigera dina kommentarer vid behov. Tänk på att hålla en god ton.
Jag godkänner avtalet ovan

Ange säkerhetskoden:















Sida: [1] 2 3 4 ... 165 Nästa Sista



Kung Tommy Blomander med ny plussare!

Kung Tommy Blomander med ny plussare!

Vertikalfiske Vår egen kung av gösfisket, Tommy Blomander, har lagt ännu en "plussare" till sin redan grymma svit SuperSizegösar!

Inga kommentarer
Förstudie om att restaurera utdikad sjö!

Förstudie om att restaurera utdikad sjö!

Eko/ Miljö Sportfiskarna region syd har nyligen beviljats LOVA-medel från Länsstyrelsen Kronoberg för att undersöka förutsättningarna att återskapa en utdikad grund sjö i Helgeås avrinningsområde...

Inga kommentarer
Över båda drömgränserna för Steve McVey!

Över båda drömgränserna för Steve McVey!

Spinn Betesbyggaren och redskapsutvecklaren Steve McVey slår till med en magnifik abborre! Hela 50 cm och 2430 gram tung...

Inga kommentarer
Pedagogisk fiskevård förbättrade för kustgäddan!

Pedagogisk fiskevård förbättrade för kustgäddan!

Eko/ Miljö Under en vecka i höstas trotsade skolklasserna på Öregrunds skola både regn och snålblåst för att röja vass vid Kavaröbro i Öregrund. Målet var att skapa en blå bård där gäddorna kan leka under våren...

Inga kommentarer
Webinarium om skarv visar på allvarlig situation!

Webinarium om skarv visar på allvarlig situation!

Eko/ Miljö 23 mars arrangerade Sportfiskarna ett digitalt skarvseminarium med särskilt fokus på skarvens predation av havsöring och lax i södra Bottenhavet. Exakt hur stor påverkan skarven har är oklart men lågt räknat försvinner årligen tusentals öring- och laxsmolt ner i skarvmagarna...

Inga kommentarer

Senaste nytt  Mest lästa

Nyhetsbrev / +MagazineFishEco

Nyhetsbrev


Prenumerera kostnadsfritt på dagliga fiskenyheter från Fiske24/7 genom att ange din epostadress:
Fiske24/7 är ett helt gratis nyhetsbrev som sammanfattar utvalda nyheter från iFiske och Fisheco, filmer och blogginlägg kring svenskt sportfiske och andra vattenfrågor varje dag 365 dagar om året. Avprenumerera på Fiske24/7.