+FishEco
Följ oss på Twitter
Följ oss på Instagram
Härlig höstrapport från Tommy \
Hösten bjuder på toppenfiske. Här en höstdam på 116cm och 11,1kg till Tommy Blixt, tagen på en Bjerks tail...
Fotograf: Tero

Härlig höstrapport från Tommy "Flash" Blixt

Härlig höstrapport från Tommy \
Läckra tailar från Bjerks var betet som skördade flest pikes...
Foto: Tero

Tommy Blixt med ännu en stygg flicka på 110cm...

Härlig höstrapport från Tommy \
Tommys betessnidande polare Johan ´Bjerks´ med en fin spinngädda...
Foto: Tero
Äntligen höst! Efter mycket pillande med scheman lyckades jag, betessnidaren Johan Björck och Tero hitta en långhelg som vi alla kunde lägga på en rejäl gäddsatsning på Teros hemmavatten. Vi var på besök hos Tero även i våras, men då med ett mediokert resultat. Men nu var det andra förutsättningar.

Första halva dagen hängde även Teros yngsta son Petter (nyligen sex år fyllda) med i båten. Med ett pers på 11 kg och ett gäng fiskar över fem kilo på sitt samvete är det inte vilken sexåring som helst vi pratar om. Både jag och Johan blev sjukt imponerande när vi såg han börjar fiska. Med kuslig precision dammar han av kanterna med sina jerkprylar (ja, han fiskar med multirulle!), och när vi efter 20 minuter hör Petter utbrista ”Ja, nu har jag en!” så kunde man inte annat än skratta. Resans första gädda var ett faktum. Pappa Tero frågar om Petter vill bli fotad med gäddan (ca 2 kg) och när han svarar att den är för liten så bryter vi nästan ihop.

Efter några försiktiga pet på dragen och en följare lämnar vi första stället och åker vi vidare till nästa. Där hänger jag på en Bjerks Tail och drar iväg ett kast. Vevar hem den ett par meter och gör ett långt vevstopp…Smack! Efter en hård fajt väger vi in gäddan på fina 11.1 kg. Hon mäter 116 cm. Galet kul!

Efter dag ett kan vi summera ihop totalt 9 gäddor, men ingen mer av storlek. Gäddorna var inte alls i stöten, utan många var där och smånafsade på våra beten eller lojt följde efter för att sedan vända vid båtkanten. Så fortsatte det hela helgen, och det som funkade bäst var långsamt infiskade tailbeten med låånga vevstopp.

Andra dagen fick vi 11 gäddor upp i båten med en topp på 6.4 kg (tagen på en Bjerks tail). Tero brände dock en riktigt fin fisk som missade hans bete precis under ytan.

Dag 3 lös gäddorna med sin frånvaro, och kl. 4 på eftermiddagen hade vi endast en snipa upp i båten. Men sen började det blåsa och fiskarna vaknade till. Jag lyckas kroka en urstark gädda på en Pig 7” som visade sig väga 8.3 kg och var 110 cm lång. På dagens sista ankring smackar Johan på en fin fisk på 6.7 kg precis vid båtkanten. Även den tog på en Bjerks tail.

Sista dagen är det bara jag och Johan i båten då Tero jobbar. Vi har bara tid med en halv dags fiske på oss innan vi måste börja packa ihop för att åka hemåt. Men utan Teros expertis lyckas vi bara dra några snipor.

På det hela
blev det en riktigt lyckad resa med några riktigt fina fiskar, och som vanligt grymt sällskap. Och hösten har bara börjat…..

//Hälsningar Tommy Blixt

Dela denna artikel...

Lägg till kommentar
Namn
Rubrik
Meddelande
När du kommenterar på +FishEco får du inte kränka andra personer. Inläggen får inte heller innehålla hets mot folkgrupp eller på annat sätt ha något rasistiskt innehåll. +FishEco förbehåller oss rätten att redigera dina kommentarer vid behov. Tänk på att hålla en god ton.
Jag godkänner avtalet ovan

Ange säkerhetskoden:

Sida: [1] 2 3 4 ... 108 Nästa Sista

Kustinventering ska ge balans i havet!

Eko/ Miljö Med nya havsinventeringsprojektet Mar Pro X vill Länsstyrelsen få en bättre bild av vad som döljer sig under ytan i Gävleborg. Något som på sikt ska leda till bättre skydd från miljöförstörelse...

Spinn Abborrfisket är populärare än någonsin, här får du bra tips för hur du ska hantera abborren efter fångst. Rätt gjort kan den simma tillbaka och må hur bra som helst...

Press/ reklam I lucka 17 hittar vi ett flugspö från A.Jensen! A.Jensen Slate är det perfekta flugspöet för den varierande flugfiskaren...

Eko/ Miljö Miljö och klimat är den fråga som flest unga väljare mellan 18-29 år ser som sin viktigaste politiska fråga. Det visar en undersökning från Novus som P3 Nyheter beställt...

Press/ reklam Patrik Tjörnmark plockar fram minnen från spännande havsfisken man gärna hade varit med på...