+FishEco
Följ oss på Facebook
Följ oss på Twitter
Följ oss på Instagram
SM i Mete, Jessica Wilhelmsson berättar...
Skickliga Jessica Wilhelmsson placerar sig även i år på pallen i SM i mete...
Fotograf: Norsjö SFK

Klicka för stor bild...

SM i Mete, Jessica Wilhelmsson berättar...

Efter flera veckors uppladdning var det nu dags. Torsdagen den 30:e juni packade vi i bilen hemma på gården. Planen från början var att vi skulle åka tidigt på fredag morgon men beslutade sen att vi gjorde klokast i att åka på torsdagsnatten, när det inte var lika varmt - och skönt var väl det! Hade inte velat åka 80 mil i stekande sol.

Klockan 22.30 lämnade vi gården och Malung efter att ha väntat en hel dag på att få åka iväg. Under de första timmarna så funderade vi på om det var någonting som vi hade glömt hemma men konstaterade sedan att det som var glömt bara hade varit onödigt att ha med sig från början.   Timmarna rullade på. Strax efter halv två på natten så tror jag det började ta emot lite, så musiken sattes igång i bilen och vi började digga lite - uppladdning? Det skulle man kunna säga. Bon Jovi, Sunrise Avenue, Strömstedt & Kristy MacColl m.fl. spelades på radion och stämningen var på topp. I Vemdalen stannade vi för första bensträckaren och resans första frukost. Klockan var då 02.00 och där uppe var det så kallt så vi bytte om från shorts till långbyxor på vår lilla parkering. Det fotograferades lite i mörkret och jag vet inte riktigt om det var nerverna eller tröttheten som spökade, men skrattattackerna kom med jämna mellanrum. Resan fortsatte lugnt uppöver landet och tror nog att alla utom chauffören sov en stund därefter. Jag vaknade dock på morgonkvisten runt 04.00 och får se en riktigt fin soluppgång, strax innan vi kommit fram till Strömsund. Vi tog ett stopp i Dorotea för att tanka och där vi alla var tvungna att sträcka på benen en stund. En fullpackad personbil med fyra passagerare blir lätt lite instängt i så många mil, men blev som tur var några fler stopp på vägen innan vi var framme vid hotellet i Malå, där vi skulle bo under helgen.

På resan upp såg vi en rad olika djur på eller vid sidan av vägen, såsom: älgko med kalv, en ensam älgko, en skabbräv och en liten rävvalp, harar, sorkar som sprang över vägen, tranor med ungar och en hel del med renar. Riktigt spännande! Vid hotellet så checkade vi in och fick nyckeln till den lilla stugan som vi skulle bo i. En grå liten stuga med fyra bäddar - precis lagom stor för en fiskehelg. Bilen packades ur och de andra började bädda i sängarna, för att sedan krypa ner och sova någon timme. Klockan var ungefär 09.30 när vi kom fram så lite sömn hade dem helt klart förtjänat. Själv placerade jag mig ute på trappan i solen, där jag satt och halvsov en bra stund innan vi började planera lite inför lördagens fiske och hur vi skulle ta det med mat och liknande. Kvällen bjöd på middagsbuffé på hotellet men efter maten så var det bara att lägga fram allt inför fisket och krypa till sängs. Klockan ringde 05.30 nästa dag ...

Lördag - tävlingsdag 1.
När klockan ringde var jag klarvaken. Frukosten, som brukar vara det svåraste på tävlingsdagarna, gick ner ganska lätt den här morgonen. Tänderna borstades och vi åkte iväg mot Järvträsk där årets SM skulle gå av stapeln. När klockan började närma sig 8.00 ropade tävlingsledarna ut i högtalarna att det var dags att bege sig mot lottningen. Med lätta steg gick jag fram till min kö och ställde mig där. Till viss del fokuserad, men mest kände jag nervositeten krypa i kroppen på mig. Denna dag var jag en av två tävlanden i min klass, äldre damjuniorer. Jag lottade först och drog en av platserna på min sträcka och tänkte att den här platsen kan vara riktigt bra. Line, som jag skulle tävla emot drog platsen bredvid mig, och jag tänkte "hjälp!", nu var jag ännu mer nervös eftersom utgångsläget jag hade drömt om hade varit annorlunda. När vi samlas vid vår funktionär och börjar gå ut till vår plats vid kl. 09.00 så känner jag ett sug i kroppen efter att få börja fiska och det känns bara bättre och bättre ju närmare sträckan vi kommer. Framme på plats vid vår lilla sträcka som jag och Line har så ser jag att det finns en extraplats till höger om mig som någon av oss kan byta till - efter 15 minuter (om vi vill), men de kändes ändå som att den platsen jag fick från början är den som jag ska stå på. Under tiden jag funderar på hur jag ska packa upp utrustningen så studerar jag vattnet noga med mina polaroidglasögon och ser ett tjockt stim med småfisk bara 50-60 cm från land och bestämmer mig då för att vara metodisk och ta upp metspön av längderna 3, 5 och 7 meter, för att kunna börja fiska inifrån land och ut. Därefter tacklar jag mitt bottenmete och gör redo resten av utrustningen innan jag studerar vattnet lite till.

Minuterna innan starten tar jag fram maggoten. Trär två röda och en vit maggot på kroken och inväntar startskottet. När tävlingen sedan är igång slänger jag ut precis utanför några vass-strån som sticker upp och kroken hinner knappt sjunga ner under vattenytan förrän en pigg mört sitter på. Jag krokar snabbt av och slänger ut igen och samtidigt som jag ska försöka bryta nacken av den första fisken, så sitter ännu en mört på. Hela första halvtimmen på tävlingen sitter jag på huk vid vattnet och drar mört på mört med mitt lilla spö på 3 meter. Jag står så nära Line att jag hela tiden ser att hon drar fisk på fisk, men dock tappar hon fler än mig så jag känner att jag har ett litet övertag redan där. När maggoten är slut trär jag snabbt på en liten röd eller vit och slänger ut, mer behövdes inte. Fiskarna var på hugget! När Line sedan slutade få fisk inne vid land så började hon fiska längre ut med ett längre spö, och jag såg i ögonvrån att hon tog några enstaka där ute. Själv fiskade jag med 3-metern så långt ut jag bara kom innan jag bytte till 5-metern. Fick napp direkt och fiskade en stund på den längden men fisken försvann snabbt så jag valde att ta 7-metern nästan direkt. Line hade nu börjat fiska inne vid land igen, och jag tänkte att det var väldigt dumt gjort av henne men kopplade snabbt bort henne och fortsatte med mitt eget race. Vid det här laget hade jag mycket mer fisk än henne i påsen och hade sedan en tid tillbaka stängt in mig i min s.k. "guldbubbla" - vilket tycktes fungera. Jag fokuserade på fisken längre ut och insåg snabbt att mörtarna hade finare storlek ju längre ut man kom, så när metet gick trögt så slängde jag ut mitt bottenbete 10-12 meter ut så jag fick tag i de lite större mörtarna. Emellanåt kom det upp lite abborrar också, men det var mörten som nappade mest åt mig. Line hade lite problem med fisket ett tag och slet bort lite fiskesaker, så jag kände att jag kanske hade en chans här ändå. Det spöregnade stor del av tävlingen men det hindrade inte fiskarna från att nappa. Dom var lika mycket på hugget trots att vädret ändrade sig till och från, vilket var ett stort plus.

Funktionären som hade följt oss ut till sträckan kom efter ca halva tiden av tävlingen och frågade om det behövdes nya påsar någonstans och jag tänkte "han är som en räddare i nöden", för jag hade nämligen stått och tänkt en stund på vad jag skulle ta mig till om inte påsen räckte, eller om den gick sönder och jag hann knappt prata med honom då jag drog fisk på fisk medan jag spinnfiskade längs botten, det enda jag reagerade på var "Det där var inte illa!" hörde jag honom säga bakom mig.   När klockan slagit 14.00 så var tävlingen slut. Det gick ovanligt snabbt att packa ihop spön och utrustningen på plats, kanske för att jag ville till invägningen så fort som möjligt? Tog på mig spöväskan och tog min fina påse i hand och började bege mig bort mot invägningen. Line kom en stund senare. Fick lite beröm för min stora påse och en del kommenterade mitt flås när jag gick om damveteranerna, men det var en del vikt jag bar på - både i hand och på ryggen. Några fotograferade mig i invägningskön och när jag kom fram till själva sållen och vågen så fick jag ytterligare lite beröm av funktionärerna som sa att jag hade gjort en riktigt fin insats idag. Vågen visade en vikt på 6756g och jag var helnöjd med vad jag presterat! Under den följande timmen var jag inne i min egen lilla värld och pratade med lite kompisar som man bara ser på sådana här tävlingar, men när högtalaren slog igång blev jag spänd och förväntansfull. Prisutdelningen var startad och dem ropade upp klass för klass. När de till slut kom fram till min och Lines klass så var jag så fylld av känslor att jag inte kunde sluta le. Jag visste att jag hade tagit hem guldet, men inte med hur mycket. Jag ropades upp som Svensk mästarinna i klassen äldre damjuniorer och började stega fram till pallen i takt med applåderna och fick återigen kliva längst upp på prispallen och blicka ut över alla tävlanden. Vilken härlig känsla! Line ropades upp som tvåa med en vikt på 3256g vilket innebar att jag hade mer än dubbla hennes vikt. Vilken lycka! Fotograferades i evigheter kändes det som innan det blev ännu mer applåder och vi fick kliva ner från pallen och ta emot gratulationerna från våra nära och kära. Helt underbart! Dalarna hade även fler medaljplatser så distriktet gjorde bra ifrån sig även detta år.

Väl hemma vid stugan hängde vi upp blöta kläder och duschade av oss lite innan vi begav oss bort till ett Stekhus i Malå, där vi skulle äta middag. Efter att ha samtalat lite om dagen och gett lite tips inför morgondagen serverades maten och vi åt i lugn och ro tillsammans med resten av klubbmedlemmarna. Kvällen avslutades med lite packning och sedan somnade vi alla ovaggade i våra sängar, laddade inför kommande dags lagtävling.   För att runda av lite så kan jag tala om att förväntningarna var höga inför lagtävlingen, men blev snabbt besviken när vi kom fram till vår sträcka och jag ställde mig på min lottade ruta. Vinden blåste emot oss i nästan isiga vindar och trots att solen sken så var det kyligt. Försökte meta under de första 15 minuterna på tävlingen men var helt dött, så jag bytte till bottenmete. Slet bort tacklet direkt och fick knyta nytt och under hela tävlingens gång så fastnade jag nog i stort sett varje kast och slet bort någonting i vartannat. Fick knappt någon fisk och när laget hade slagit ihop sin vikt efter tävlingen så räckte det endast till en 9:e plats av 10. Vilket inte var så speciellt kul.  Dalarna hade åtminstone några lag på prispallen vilket kändes bra, så efter att ha gjort mitt bästa i två dagar - så är jag nöjd med årets SM-helg!   Nästa år får vi se om jag lyckas få någon bra placering när jag då tävlar för första gången som damsenior. Det återstår att se! Men till dess så får ni alla sportfiskare därute ha en toppensommar och ett redigt skitfiske!