+FishEco
Följ oss på Facebook
Följ oss på Twitter
December

Bloggnytt, hård vind men fin gös, ut och vertikala!

Skriven av: Jan O +FishEco, 0 kommentarer

Inspirerad av min gode vän Håkan Franssons skickliga bravader den senaste tiden stämde jag träff med alltid fiskesugne Tuben vid sjön idag. Elak sydvästvind på ganska många sekundmeter ställde till det de första timmarna.

Å inte blev det bättre av att de gamla säkra ställena endast snodde en jigg för oss. I ett sista försök, som det brukar heta, stack vi rätt över sjön till en kant som gett fisk för många år sedan, det tog bara några minuter innan det begav sig. När jag lyfte på jiggen satt det plötsligt bara på en fisk! Så där lattjo som det kan bli ibland. Gösen tog alltså när jiggen var på väg mot botten i ett lockryck. En riktigt tjock och nästan gyllene gös av bästa sort var snart i båten med Tubens assistans. Den lilla fläcken höll mer fisk, men bara gädda. Som plåster på såren fick i alla fall Tuben resterande tre fiskar men dock av märket Esox Lucius.

Vampyr!

En liten passus till, idag när det blåste rejält fick jag återigen ett kvitto på att det kan var bra med elmotor både fram och bak på båten. Den främre Minn Kotan, drog stadigt båten fram i ca 0,2 knop och jag gav extra skjuts och styrde med den bakre motorn. På så sätt kunde vi fiska idag med byar på kanske 6-7 sekunmeter, kanske mer, annars hade det inte alls gått.

November

Spinnare regerar ännu på Mälaren...

Skriven av: Bobbo +FishEco, 0 kommentarer

Häromdagen var jag ute med Tom Backund Stockholms Fiske & Fritid, redskapshandlare från Bro för att jaga gäddor med niky-spinnare. Fisket var  trögt men Tom fick en fin nia och några mindre gäddor.

Tom

Fisket har blivit lite mer "höststelt" nu till skillnad mot för bara någon vecka sedan när det nappade för fullt. Nu är det bara att hoppas på att på att säsongen fortsätter ett tag till... ska nu snart testa ABUs nya nanofillina för haspel... En riktigt spännande nyhet.

//Bo Gunnars +FishEco

Oktober

Biwaa, lägg det på minnet!

Skriven av: Jan O +FishEco, 0 kommentarer

Biwaa, vad kan detta vara, vilket lattjo namn... Jo, förvisso men lägg det på minnet. Förutom Japans bästa fiskesjö är det namnet på ett relativt nytt företag inom den globala redskapsbranschen.

Två dagars umgänge med fransmannen Vincent Alexandre, den ene av bröderna Alexandre som 2008 grundade företaget Biwaa, har gjort att jag är övertygad om att Biwaa kommer att höras och synas inom sportfisket de närmaste åren. Vincent och hans bror är tävlingsfiskare och redskapsutvecklare.

GT-BIO BLAADE BAIT

Tävlandet födde många idéer om bättre beten, bättre metoder, bättre spön osv... Bröderna har inte låtit något hindra dem, idéerna förverkligas på löpande band, det blir kanske heller inte sämre av att Vincent flyttat till Shanghai, och där på plats kan arbeta med fabrikerna som tillverkar Biwaas redskap.

Divinatör

I Sverige representeras Biwaa av Splash International som just nu arbetar med att marknadsföra och få ut produkterna på Svenska marknaden. Nåväl, det här är bara ett blogginlägg, det färdiga reportaget kommer snart, antingen i +MagazineFishEco eller här på sidan, vi får se... :)

//Jan O

Om jag bodde i Mörrum...

Skriven av: Jan O +FishEco, 1 kommentar

Så, åter till Mörrum.  Det är över tio år sedan sist. Jag slutade att fiska i Mörrum då vi istället skiftade över våra årliga höst och vårfisken till Emån. Det var verkligen skönt att slippa trängseln som de sista åren infann sig i Mörrum, trängsel pga riktigt bra laxfiske...!

Men, visst längtade man till Mörrum, och när erbjudandet kom så tackade jag snabbt ja... Min kamrat "Tuben" ordnade med allt från fiskekort till boende och en improviserad Bruce Springsteenfestival i bilen både dit och hem... Fisket gick väl sisådär men det var intressant att se den för mig nya sträckan Vittskövle. Fiskade den noggrant och belönades med två st chanser som jag lyckades bränna, men så är det ju ibland.

Mörrums gamla laxodling

Kanske dax att öppna upp gamla laxodlingen...

Mycket var sig likt, Laxerian med bra mat, Laxens Hus, inskrivningen, Bringséns Sportfiske mm mm... allt det som för mig alltid varit synonymt med just Mörrum fanns kvar... men för hur länge. Laxen och öringen i ån är lixom navet som hela Mörrum kretsar kring. När tom Mörrum börjar att betraktas som fisktom, hur ska det då gå med själva samhället. Jag tänker då framförallt på det riktigt usla laxfisket i maj och juni. Ingen fisk, inga turist- och fiskekortsintäkter. Ja, hur ska det gå... Kanske är det dags att öppna den gamla laxodlingen, inte för att det är en bra lösning men det känns nästan som om alternativet är att laxen helt försvinner. Trögheten i det politiska maskineriet och inom EU kommer säkert att fördröja de beslut om minskat yrkesfiske som så väl behövs för laxens överlevnad i hela Östersjön... Om jag bodde i Mörrum skulle jag faktiskt vara lite orolig...

September

Mälaren fiskar grymt bra just nu...

Skriven av: Bobbo +FishEco, 0 kommentarer

Kort rapport från Mälaren, 16 gäddor 11,5 kg på top. En blåsig dag slutade med nytt pb för Ola 110 cm och sammanlagt sex gäddor.

Själv fick jag åtta gäddor stösta vägde 11,5 och var 121 cm lång och en som var 115 lång. Alla gäddor stod på 1-2 meters djup och högg på ”niky-spinner”

//Bobbo

Nikyspinnaren levererar

Grymma gäddor. 115 cm

Läs mer om Nikyspinnaren här -> Niky

September

Gäst i +FishEcobåten Torbjörn "Buster" Odén...

Gäst i +FishEcobåten Torbjörn \

Gäst i +FishEcobåten denna dag är en livs levande legend. Mannen, myten, sportfiskaren Torbjörn "Buster" Odén. Jag blev faktiskt ganska häpen för en tid sedan när jag kontaktade Buster för att försöka intressera honom att stödja vårt nya e-magasin. Den delen klarades snabbt av och Buster gick in på livets väsentligheter, dvs vertikalfiske och frågade ödmjukt om han fick plats i båten för lite VJ någon dag.

Visst fick han det, å i dagarna gjorde vi slag i saken och bjöd Mälargösarna på vertikala måltider i mjukplast med krok. Att spendera en hel dag med mr "Buster Jerk" var verkligen intressant. Hur Buster hinner med livet är en gåta, fem barn, fru och ett krävande försäljningschefsarbete på BIOS skulle ta musten ur vem som men inte honom. Buster bjuder generöst på många härliga anekdoter från sitt sportfiskeliv och sina många härliga turer. Extra roligt är naturligtvis att få höra om det berömda gäddfisket i Eriksberg som blev filmen "Gäddfeber". Vi talar om ett av världens mest omtalade gäddfisken!

Buster vertikalar

Mannen, myten, sportfiskaren. Rutinen lös igenom...

Trots att fisket är trögt de första timmarna denna dag visar Buster den där sköna attityden som bara riktiga "hardcore" fiskare har. Fisken finns där, ge den tid och variera ditt fiske så når du framgång. Å visst blev det så, lika kass som morgonen var lika bra blev eftermiddagen. Busters glöd för fisket svalnade aldrig en sekund.

Ca 90 cm lång, uppskattningsvis elva kilo...

Tillsammans fick vi kanske 30 Mälargösar, vertikalade efter konstens alla regler. Vi kunde inte heller låta bli att skicka en vänlig känga till de som praktiserar otyget att hålla fram sina fiskar för att de ska lixom se lite större ut... Därav bilden ovan :). Själv fick jag också tillfälle att vända och vrida lite på Busters spännande räkneverks Daiwa ICV, en riktig fullträff för både vertikalfisket pelagiskt och även förmodligen en riktig hit för ismetet. Tack för en trevlig tur Buster, det måste vi göra om :)

Augusti

Mälargädda i fin kondition...

Skriven av: Bo Gunnars +FishEco, 0 kommentarer

Efter en dags katastrofalt gösfiske med svågern Ola och med världens sämsta humör, gick vi från gösfiske till gäddfiske. Löja efter löja hade kommit upp söndertuggade av gösarna och när vi räknade kom vi fram till att jag säkert missat 6-8 stycken trots trixande och fixande efter konstens alla regler.

Ola ledde med en gös och en gädda, jag låg alltså under med 2-0. Okej, dags att vända läget. Jag sade till mig själv; fimpa självömkan och funderingar på varför det inte funkar och gör det jag kan. Nu ska jag fiska gädda aggressivt och med självförtroende!

På med favoritdraget för gädda och ut med det bland växterna och ryck o slit. Resultatet lät inte vänta på sig: några smågäddor på 1-3 kg, vi låg nu 2-2.  Humöret var tillbaks. Nikyspinnaren jobbade perfekt - in med den bland växterna, ryck o slit och gäddorna blir som tokiga. Självklart jämnade Ola och vi låg 2-3....  När vi nådde slutet på vassen konstaterade vi att det var länge sedan vi såg en större gädda och pang, dDär satt den. En underbar mälardam gav mig en dans som varade i 10 minuter... Adrenalinet pumpade och frågan om jag skulle få se den innan den lossnade ekade i mitt huvud. Att den var en av de strörre kändes direkt - "Den här damen gör du inte som du vill med..."
Nikyspinnare

Väl i båten var det
mätning och fotografering och sedan återutsättning.  Det finns få saker som är så härliga som att få återutsätta en stor gädda,  bara känslan av att få kämpa med dem, hååla i dem och sedan sedan släppa dom... ahhh. Att dessutom göra det på egna spinnare som fungerar som man har tänkt sig. Det är trevligt. Dagen slutade 5-5, att jag gick från underläge till lika var bra för egot, att jag dessutom fick en härlig fight slog allt!

//Bo Gunnars

Mot Lofoten!

Skriven av: Andreas Dybedahl +FishEco, 0 kommentarer

När detta publicerats är delar av +FishEco på väg till Lofoten och underbara ön Vaeröy. Idag åker vi, Jag, Ulric och Mamo. Två sköna lirare, den ene har sett Lofoten förr och flera fisketurer i sydligare fjordar, den andre har knappt varit norr om Sundsvall och aldrig sett torsk och sej mer än i köket på hans egen restaurang. Fisket kommer bestå av torsk och sej, men även efter hälleflundran. Ja självklart består resan av drömmar om tokfiske med ömmande armar som det sipprar mjölksyra ur också, vilket undertecknad varit med om flera gånger där uppe på det så kallade "Rösthavet".

Om tekniken är med oss, och om fiskelyckan är med oss!? Ja då kommer jag avlägga korta rapporter och förhoppningsvis även bilder på våra dagliga upplevelser.   Vi kanske t.o.m. redan är framme när detta kommer ut i cyberetern och som bäst tacklar upp våra utrustningar i det lilla fiskarsamhället som hyser ca 400 boende om sommaren och mer än det dubbla under vinterns fiskesäsong, det sk. skreifisket. Undertecknad åker dit för tredje gången, första resan var det bara Röst som var omtalat, fisketurismen på Vaeröy var obefintlig, jag menar verkligen obefintlig. Nu är det vida känt och till Röst och Vaeröy kommer sportfiskare från stora delar av världen varje år för att fiska den stora sejen och den kustnära stora torsken. På senare tid, för er som inte vet är även hälleflundran populär då den om somrarna simmar in på grundvattnet och kalasar på maten i der solvarmare relativt grunda sandbottnarna.

Den enda turism som fanns då, för mindre än 10 år sedan var fågelskådning och en del vandrare. Min andra resa bestod av 7 dagars fiske, eller rättare sagt, det skulle varit 10 dagar. Jag ledsnade då på alla sejar och torskar och tog mig till fots runt på vandringsleder på ön. Underbart att se allt det lilla jag sett från havet, nu i stor skala från land. Fåglar, det kryllar av häckande lunnefågel, denna havets papegoja är en fröjd för ögat. Så otroligt klumpig i start och landning, men kämpandes för att under en  kort period häcka i hundratusenalts på ögruppernas branta sluttningar för att sedan bege sig ut på atlanten resten av året där den ligger och guppar och gör det den är bäst på, att simma och dyka efter krill och andra småfiskar där ute.

Oavsett resultat på fisket, så kommer jag insupa doften av fiskehamn, salt hav och den där karakteristiska doften av tång. Njuta av livet och intala mig själv hur lyckligt lottat jag är som är här igen, dock bara några dygn. Men det får räcka för denna gång, jag kanske får med mig ett lika fint minne som 2003, då jag nosade på världsrekordet på flugfångad sej!

Hälsningar, Andreas

Augusti

Stor abborre vill ha stora beten...

Skriven av: Jan O +FishEco, 1 kommentar

Sitter just nu och skriver en artikel om abborre och vad man ska ha för beten för att tillredställa de lite större exemplaren. Min och kamraters erfarenheter de senaste åren säger att abborren fungerar precis som en del andra predatorer. Stoooora beten triggar stooora abborrar. Ett bevis för detta fick jag och Niclas Jonsson för några dagar sedan när vi fiskade gös men bara fick stor abborre... Det konstiga är att när du kommer in hos din favortihökare för att handla jiggar så är det kanppast stora jiggar du blir rekommendad. Artikeln kommer snart, några bilder kvar att ta bara.

Juli

På Storsjön med Cecilia Grönberg...

Skriven av: Jan O +FishEco, 0 kommentarer

I dagarna har jag haft förmånen att få fiska ihop med Cecilia Grönberg. Cecilia har under flera år varit omtalad som en av Storsjöns och Dalälvens kanske skickligaste gösfiskare, det var jag helt enkelt tvungen att kolla upp.

Cecilia Grönberg +FishEco

Så, en hel dag letade vi efter arten Lucioperca från+FishEcobåten på spännande Storsjön i Sandviken. Elmotorerna fick jobba och ekoloden scanna, solen höll batterierna laddade under hela dagen. Hur det gick? Det kommer en längre artikel om det snart, inte missa det. Jo, om ni undrar, Cecilia kan verkligen fiska gös, jag fick mig en bra lektion :)...

Första Föregående 1 [2] 3 Nästa Sista

Sida:[1] 2 3 4 5 6 7 8 Sist
Orkla Foods Sverige satsar på 100% MSC-märkt fisk!

Eko/ Miljö Orkla Foods löper linan ut och satsar på att bara ha miljömärkt certifierad fisk. Detta i en process med flera avstamp fram till 2020... Det blir alltså lättare att välja rätt de närmste åren...

+Magazinet Att pimpla riktat efter de riktigt stora abborrarna är bland det roligaste som finns. Du ökar dina chanser till kontakt med fisken om du tar med dig ett ekolod...

Eko/ Miljö Länsstyrelsen i Kronobergs län arbetar långsiktigt med att återintroducera öring i ett antal vattensystem där bestånden tidigare slagits ut av försurning och vandringshinder....

Spinn Rügen lockar många svenskar varje år... En av dessa är skicklige Tobias Fränstam, å visst blev det gädda...

Eko/ Miljö Nu är laxtrappan i Stornorrfors utanför Umeå stängd för säsongen. Efter stängningen har ungefär 100 laxar blivit kvar i den nu i stort sett torrlagda älvfåran...

Press/ reklam När Gäddfiskelegenden Jonny Thofeldt delar med sig av sin kunskap, då är det smart att lyssna noga... Här får ni superheta tips på hur man får jiggen rätt riggad för dom riktigt stora gäddorna...

Notiser Top Videos Fishing har samlat några a tidernas brutalaste och även roligaste spöbrott, det hemskaste som kan hända när den riktigt stora hugger!!!

Eko/ Miljö Mycket positivt för vår misshandlade Östersjö - Saltpulsen började under helgen, uppger Kai Myrberg vid Finlands miljöcentral Syke. Det har gått tio år sedan välbehövligt saltvatten senast vällt in....

Nya regler för svenskt fiske vid årsskiftet - \

Nya regler för svenskt fiske vid årsskiftet - "Målet är att minska utkast och få ett mer selektivt fiske"...

Eko/ Miljö Från och med 1 januari börjar så kallad landningsskyldighet att gälla inom svensk fiske. När landningsskyldigheten nu införs innebär det att fångst som tidigare inte fick landas nu måste landas i hamn och då också avräknas från tillåten kvot. Så kallade oönskade bifångster måste också landas...

\

"Robotfiskar" hjälper forskare att studera fisk...

Eko/ Miljö I Arizona’s East Verde River kommer 35 st "robot" regnbågar snart att simma. Fiskarna har fått implantat för att kunna spåras. Dessa fiskar ska sedan i sin tur bidra till...

Sida:[1] 2 3 4 5 6 7 8 Sist
Senaste nytt  Mest lästa

Nyhetsbrev / +MagazineFishEco

Ja tack, jag vill gärna prenumerera på nyhetsbrevet från +FishEco. På så sätt får jag ta del av erbjudanden och nyheter.