+FishEco
fiskesnack.com
Följ oss på Facebook
Följ oss på Twitter

Välkommen till vår Bloggplattform. Här finner du kvalitativa bloggar från utvalda bloggare.
Maj

Nytt PB på vertikalfisket....

Skriven av: Cecilia Grönberg, 0 kommentarer

Sitter i soffan och njuter efter en underbart kul fiskedag i båten. Jag var supertaggad eftersom min förra båttur blev avbruten väldigt snabbt på grund av att gasvajern gick av, men nu var den fixad.

Med mig hade jag en kompis, Jon Persson som åkte från Leksand, och även Tommy Suomela som inte visste förrän i sista sekund om han hade möjlighet att följa med. Det var kanonväder och blåste nästan ingenting, härligt! Det började med några smågösar, men även dom minsta pangade på så det knakade i spöt, riktigt kul.

Gös

Sen började dom större gösarna komma igång och efter ett tag så fick jag ett riktigt tungt hugg på mitt spö. Kände tunga knyckar så förstod att det var en finare gös och när den kom till ytan såg vi en otroligt vacker gös, men den tvärvände när den såg oss och gjorde rejäla rusningar.

PB

Tillbaka

Jag började som vanligt skaka av adrenalinet och rädslan för att tappa den, men efter en stund fick vi äntligen in den i håven, underbart!!! Efter vägning som visade 6.5 kg så konstaterade jag att det var nytt PB på gös på vertikaljigging!

Grabbarna

Gös

Efter det så fick vi ett antal gösar
till och tyvärr några tappade som kändes riktigt fina. Nu längtar jag ut i båten igen efter att idag haft supertevligt sällskap, skönt väder och fått nytt PB. Kan inte bli så mycket bättre!!

//Cecilia Grönberg CWC fishingteam

April

Grym pelagisk gös, men inte pb...

Skriven av: Cecilia Grönberg, 0 kommentarer

Igår åkte jag ut på jakt på storgös med en ny och trevlig bekantskap  Björn Tunmats, en suverän gösfiskare. Eftersom det tokregnade så kom vi inte ut förrän mitt på dagen.

Det var pelagiskt vertikafiske som gällde och jag valde att använda en fin-s jigg i färgen Mahi mahi.  När vi kom till första stället så tog det inte lång stund innan det dök upp en stor fisk på lodet. Jag skulle ta första nedsläppet och fisken var helt klart intresserad av jiggen. Jag gjorde några försiktiga rörelser och efter en stund så pangade den på, härlig känsla! Den kändes riktigt fin och kämpade bra, men plötsligt tog det stopp och då hade den simmat in i givaren och lossnat från jiggen...

Björn

Kändes tungt att tappa den så det tog en stund innan jag blev glada Cecilia igen, men Björn muntrade upp mig. På mitt nästa nedsläpp på en fisk som såg riktigt stor ut så tog det bara några sekunder innan den högg och det kändes verkligen på hugget att det var nåt stort. Den kämpade bra och när den kom upp i båten så såg vi en jättefin gös, dock inte nytt pb, romfylld och vacker. Blev ett antal foton innan den skulle tillbaka.

Grym!

När jag skulle återutsätta gösen så
hade jag tänkt att Björn skulle ta kort, men gösen hade så bråttom att simma iväg så vi fick bara kort på när den glatt simmade iväg och skvätte ner oss med vatten vilket gjorde att vi båda skrattade högt. På Björns nästa nedsläpp så fick han på en fin fisk, men den släppte halvvägs upp.... Jag blev lika knäckt över att den släppte som min första, men det var nya tag igen som gällde.

Splash

Därefter såg vi på lodet att fiskarna var intresserade av våra jiggar på våra nedsläpp och tittade på jiggen en stund, men mer ville dom inte och simmade iväg. Det blev en riktigt kul och spännande dag, det behövde jag verkligen efter att knappt ha fiskat nåt på ett tag så nu blev jag verkligen taggad igen!!! På onsdag åker jag till Gotland för att fiska havsöring, ska bli riktigt kul! Ha det och skitfiske på er alla som ska ut! Hälsningar

Cecilia CWC fishingteam

April

Cecilia "Gösdrottningen" Grönberg, vertikalpremiär för i år...

Skriven av: Cecilia Grönberg, 3 kommentarer

Cecilia \

Idag blev det äntligen fiske igen efter en tids uppehåll. Först var det sportfiskemässan vilket var superkul och sen har det varit blåsigt och snöoväder.

Men idag åkte jag och en ny bekantskap, Johanna Färdigh ut och målet var första vertikalgösen för i år. Johanna fick dagens första hugg på sitt spö, tyvärr släppte den. Sen tog det inte lång stund innan det pangade på på mitt spö och då kom årets första vertikalgös, ingen jätte men kul att se om dom är lite på G.

Det blev ett par gösar till sen åkte vi till ett annat ställe och Johanna hann knappt få ner jiggen innan det högg,  en fin gädda som kämpade bra. Målet var sen att Johanna skulle få en vertikalgös, men hon hade lite oflyt och tappade en hel del fisk. Men nästa gång hon hänger med så sitter dom. Hade en riktigt kul och trevlig dag och jag fick också kämpa med ett par tjocka gäddor!

Johanna Färdigh med fin gädda...

Hoppas på värme och varmare vatten nu så det blir lite mer fart på gösarna. Nästa båttur ska jag prova lite nya jerkbaits efter storgädda. Skitfiske på er som ska ut!

//Cecilia CWC-fishingteam

Mars

Drömfiske, en gös på sju, kan det bli bättre...

Skriven av: Cecilia Grönberg, 4 kommentarer

Jag fick en jättefin gös i tisdags på 5.52 kg och tänkte då att jag skulle vila ifrån isfisket till nästa vinter och vänta på öpet vatten och båtfisket.  Men  fiskebegäret tog över och därför blev det fiske igår igen.

Med mig hade jag Jörgen Söderström, Tommy Suomela, Pirre Westin och Marcus Kyller, ett trevligt gäng! Vi kom ut strax före kl.7.00. Det dröjde inte länge innan första fället kom på ett av mina spön, det blev en gös på 3.9 kg, bra start och fick en känsla av att det skulle kunna bli en riktigt kul dag. Och den känslan stämde för vi hade att göra nästan hela dagen.  Blev bra många gäddor, vi tappade räkningen. Fyra av gäddorna var kring 7 kg, härliga bonusfiskar eftersom vi var ute efter gös.

Bra gädda

En till bra gädda

Strax efter kl. 9.00 så hugger det
på ett av mina spön och vippan åker upp, jag smyger dit men ser ingen lina gå ut. Jag tänker att den kanske står still så jag drar ut lite lina och avvaktar en stund, sen gör jag ett rejält mothugg och känner nåt riktigt tungt. Jag ropar till dom andra att det känns som en gös och när den närmar sig och jag skymtar den så ropar jag till dom andra att det är en monstergös!!

Eftersom det var blank is kunde
man se hela gösen när den kämpade och det tog en bra stund att få upp den genom hålet, dels för att den satt lite tokigt med krokarna och sen för att den var så tjock. När den kommer upp så får jag se den tjockaste gös jag någonsin har sett.  Snabb avkrokning och vågen visar exakt sju kilo vilket betydde ett nytt PB igen inom en vecka på ismetad gös, skitkul!!

Sju kilo prick, drömgös

And back she goes...

En timme innan vi hade bestämt oss för att åka hem så blev det väderomslag och började regna och blåsa. Sen blev det storm och hagel och åska när vi skulle plocka in grejorna. Blev lite kämpigt avslut...  Jag har varit med om att det har varit sjukt bra fiske innan oväder förut och tror att det kan ha varit så igår också. Nu vill jag ha sol och värme!!!!

Cecilia  CWC fishing-Team

Mars

Flotta skymningsgösar 5,52 och 4,1 kilo...

Skriven av: Cecilia Grönberg, 0 kommentarer

Igår åkte jag och mina vänner Tommy Suomela och Kjell Bohlin för att ismeta. Målet var gös och att Tommy och Kjell skulle få sin första ismetesgösar. Vi åkte bil ut på isen och stannade vid ett ställe där jag tappade en monstergös i somras på vertikaljigging.

Vi hann bara sätta ut några spön när första fällningen kom och det var på Tommys spö. Tyvärr ingen gös utan en liten gädda. När solen kom fram blev det en hemsk isåska och jag har tidigare upplevt att det inte är bra för fisket. Det var nåt försiktigt hugg och blev nån till gädda men vi fick sitta ett bra tag och njuta av solen och det mäktiga ljudet från isåskan. När det väl lugnade sig med isåskan så kom fisket igång. Tommy fick nästan dubbelhugg på sina spön men tyvärr smågäddor. Strax efter så gick jag iväg en bit och då ringde telefonen. Jag hinner knappt svara förrän Tommy och Kjell ropar på mig att det är fällning på ett av mina spön. Det blev en finare gädda, men lite besviken att det inte var gös. Kjell blev sen tvungen att åka. Men vi visste att bästa gösperioden skulle komma mot kvällningen och tänkte vara envisa. Det verkade stämma för efter kl.17 så började dom försiktiga göshuggen.

Gösmörker

Tommy hade ett par fällningar men när han gjorde mothugg så hade dom spottat. Sen hände en liten rolig grej. Jag gick till ett av mina hål längst bort och fixade till vippan och tog bort is. När jag går tillbaka mot stolen så ringer Erik Andersson, en duktig gösfiskare och undrar hur det går. När jag vänder mig om och ska sätta mig så ser jag en vippa som står rakt upp och tänkte då att det måste vara samma hål som jag var vid och att jag satte vippan för löst. Så jag går lugnt tillbaka medans jag pratar med Erik i telefon, men ser när jag närmar mig att det inte var samma hål som jag var vid. Jag går lugnt dit tar bort is kring linan, men ingen lina drog ut så jag tänkte att den som var där hade spottat. Tommy ropar "är det fisk"? "Jag vet inte" svarar jag. Jag säger till Erik att jag ska testa att göra ett mothugg och lägger ifrån mig telefonen. Jag gör mothugg och känner nåt riktigt tungt och ropar FIIIIISK!!! När den närmar sig hålet ser jag att det är en jättefin gös. Jag kände hur jag började skaka av rädsla för att tappa den, men vi fick upp den och den var otroligt tjock och fin. Vågen visade 5.52 kg, nytt PB på ismetad gös, kul!

Drömgös 5,52

Åter

Sen satte vi oss ner och pustade ut och jag säger till Tommy att dagen skulle bli fulländad om han fick en fin gös nu. Efter ett tag blir det fällning på ett av mina spön och jag säger åt Tommy att gå dit. När han kommer fram så ser han att linan har trasslat sig kring bjällran och måste fixa det innan han kan göra mothugg. Men tyvärr hade fisken spottat under tiden. Jag hade räkneverk på den rullen och kom ihåg att jag hade satt det spöt på 12 fot så jag sa åt Tommy att ha ner det på samma djup igen. Det tog bara 20 sekunder så blev var den på igen och fällde ut vippan. Tommy gjorde mothugg och där satt den!

Tommy med flott gös

Tillbaka

Det visar sig vara ännu en fin gös. 4.1 kg, nytt PB för Tommy. Det var tur att det var räkneverk på den rullen så vi kunde få ner mörten på samma djup för den gösen måste ha stått kvar och funderat var maten tog vägen. Det blev en härlig avslutning på den dagen och jag var så glad för Tommys skull att han fick en så fin första ismetesgös.

//Cecilia CWC fishingteam

Februari

Ismetetävling Marmafjärden...

Skriven av: Cecilia Grönberg, 0 kommentarer

I lördags var det ismetestävling i Marma som jag och en kompis Pirre Westin hade anordnat. Intresset för att medverka var högt och förväntningarna stora.  Men både fisket och vädret var inte som det skulle den dagen. Det blåste, regnade och snöade till och från, men då tänkte man ju att kanske fisket skulle vara bra, men icke...

Möte

På 120 spön kom det endast upp 7 godkända fiskar och då börjar man fundera vad det beror på. Kan det vara det ovanligt hårda fisketryck som har varit i vinter? Eller var det bara en trög dag? Det som stärker min teori om det hårda fisketrycket är att dom som satt där alla brukar sitta fick inte en enda fisk. Vi som sökte oss till andra ofiskade ställen fick fisk.

Jessica Dolk

Micke Westberg

Det som räddade min dag var att jag vann första spurtpriset med en godkänd gädda. Vi hade som kul grej med spurtpris kl. 10.00, 11.00 och 12.00. Jag hade bjudit med en bra kompis ifrån Hudiksvall till tävlingen, Jessica Dolk heter hon. Vi kommer att fiska mycket tillsammans i framtiden. Det som var jättekul var att hon och hennes fiskepartner Micke Westberg vann tävlingen med 2 godkända gäddor, men det var spännande ända in i slutet....

Calle Björk Foto Jonas Asplund

Calle Björk som var en av deltagarna på tävlingen tog ordentlig revansh med en fin gädda på 119cm på hemlig sjö. Han är en ung jätteduktig storfiskare med en lysande framtid inom fisket. Då fick han bra användning av avkrokningsmattan han vann på tävlingen. Nu hoppas jag att det blir vår och öppet vatten snart eftersom jag längtar så otroligt efter båtfisket!

Häsningar

Cecilia CWC fishingteam

Februari

Ismete med kompisar och fin gös...

Skriven av: Cecilia Grönberg, 0 kommentarer

Äntligen blev det fiske igen efter att det har varit allt för kallt en tid. Hur sugen man än är så måste man tänka på fiskens bästa när det är för kallt eftersom det är C & R som gäller. Men igår var det äntligen varmare igen.

Det blev  ismete efter gös på ett av mina absoluta favoritvatten. Med mig hade jag två kompisar, Rikard Falk och Patrick Holmström och dessutom en ny bekantskap Per Eriksson. Vi åkte bil ut på isen eftersom det är en bra bit dit där jag vill vara och det var en spännande bilfärd eftersom det hade blåst mycket dagen innan och blivit snövågor. Jag satt i första bilen och pekade var vi skulle och min kompis skrattade lite åt hur petig jag var med var vi skulle vara. Men jag vill hamna rätt från början eftersom det är lite jobb med allt hålborrande...

Ismetespön

När vi väl kom fram så var alla så ivriga att börja fiska så vi fick ut grejerna ganska snabbt.  Jag satte mina spön på olika djup. Hade fått lite tips av göskungen Roger Larsson dagen innan om det pelagiska som jag kommer att gå in för i år. Det tog inte lång stund innan jag fick springa till ett spö där vippan hade löst ut. Tyvärr blev det en tappad fisk och göshuggmärken i mörten. Jag hade satt det spöt på 4 meter där det var 9 meter djupt. När jag sa det till Rikard så vevade han upp sina spön till ungefär det djupet. Därefter hade vi några napp men dom var jätteförsiktiga....

På eftermiddagen  började dom äntligen bli mer på hugget. Eftersom Patrick inte har egna ismetesspön så fick han dela med mig och hans första napp blev en fin gädda. Vi hade hoppats på att det var en gös, men det blev en kul kamp i alla fall. Vi tappade ännu en som kändes som en riktigt fin gös....tråkigt.

Gädda

Men sen blev det intensivt för Rikard. Han började med en fin gös på 2.3 kg, sen en gädda direkt efter. Och sen dröjde det inte länge innan han fick napp igen. Det blev nytt PB för honom, en gös på 5.3 kg. Superkul för superfalken!!  Det var uppenbart att gösarna simmade mer pelagiskt och jagade. Synd att dom var tröga och försiktiga den här dagen. Jag har en liten teori om att fullmåne inte är bra för fisket, i alla fall inte som jag har upplevt. Men på fredag blir det simete efter gös igen på samma vatten. Hoppas dom är riktigt på hugget då!!

Januari

Nytt ställe gav resultat!

Skriven av: Cecilia Grönberg, 0 kommentarer

Igår var jag och en kille som heter Jörgen ut och ismetade. Jag tyckte det var dags att prova ett nytt ställe eftersom det varit så stort fisketryck på det vanligaste stället. Och dessutom hade jag hört att det varit dåligt fiske där dagen innan. Det var en bit att gå dit vi skulle, men jag hade spark och den perfekta hjälpen, min hund Bella med hundpulka.

Vi borrade upp ett gäng hål, satte ut spöna och det tog inte lång stund innan det nappade. Resultatet blev en gädda kring 5 kg. Bra början och kul eftersom det var spännande med annat ställe. Tog inte lång stund innan det nappade igen i samma hål, dock en mindre gädda. Men kul att det hände grejer så man fick springa lite. Sen var det dött ett tag förutom nåt falskt alarm.

Borra

Då åkte kaffetermosen fram och vad händer, jo det berömda kaffehugget slår till! Nu var det inga tveksamheter, vippan small upp på bara nån sekund och jag slängde iväg kaffekoppen och började springa. När jag närmade mig hålet såg jag att det bara sprutade ut lina. Det var bara att ta tag i spöt och göra ett rejält mothugg! Kände ganska snabbt att det var en finare gädda, det blev en rolig kamp eftersom den gjorde flera häftiga rusningar. Jörgen tog tag i gäddan och lyfte upp den och vi uppskattade vikten mellan 8-9 kg. Han höll sedan gäddan under vatten i hålet tills jag hade hämtat kamera och våg. Sedan snabbt upp för några kort och vägning, och vågen visade 8.2 kg. Tangerade största i år eftersom jag fick en på 8.2 kg när jag var ute på sista flötestrollingpasset för två veckor sen.

Bella myser

Spön på rad

Därefter lugnade det ner sig och då blev till och med Bella lite uttråkad och lade sig i hundpulkan och väntade på hugg. Ett flertal försiktiga kontakter samt stulen mört tydde på att även gösen varit framme på betet. Kommande vecka är jag bjuden till Jessica Dolk och Håkan Rotter som bor i  "glada Hudik" . Då blir det både lakfiske och ismete efter gädda. Det är alltid kul att få prova på nya vatten. Rapport kommer....

Januari

Sista första passet för i år...

Skriven av: Cecilia Grönberg, 4 kommentarer

Idag var det verkligen sista första passet för i år!!  Åkte ut för att flötestrolla och hade inga högre förväntningar eftersom jag inte ens visste om det gick att komma ut. Jag har aldrig någonsin båtfiskat dagen före trettondagen förut och det kommer nog dröja många år innan det går att göra det igen.

När vi skulle lägga i båten så var det is en bra bit ut så min kompis Jörgen fick ta fram yxan och hacka lös isen och sedan sparka bort isflaken. Det tog en stund, men skam den som ger sig. Fisket var en riktig utmaning för att allting frös. Från snabbtilten på elmotorn till rullar, linor etc. Tur man har kylvattnet från motorn med lite värme J

Hacka is

Dagar som denna är det A och O att vara rädd om fisken och använda "karpsäck" för skonsam hantering av gäddorna. Trots kylan så var det en fin vinterdag och blåste nästan ingenting. När vi kom till första stället så fick vi börja med att försöka köra och "svalla" bort isen, men det hjälpte inte så mycket. Isen packades mer och mer ihop under dagen. Så därför var största problemet idag att få flötena och paravanerna att undvika isflaken och det var inte lätt.

Pravan

Tjock gädda

Men det tog inte så lång stund innan det högg på en av paravanerna. En riktigt tjock fin madame!  När vi väl hade tagit kort, återutsatt fisken och satt i spöna igen så tog det inte lång stund innan det högg igen, skitkul!!

Gädda

and back she goes

Efter samma procedur med den gäddan så gick det knappt att flötestrolla på grund av all is som hade tillkommit under den korta tid vi hade varit ute. Vi letade efter öppet vatten, men det var inte lätt att hitta och när vi åkte uppströms igen så gick det knappt att ta sig fram. När vi väl hittade öppet vatten igen så blev det en mindre gädda och några hugg på jigg. Sen var det bara att bege sig mot rampen för att överhuvudtaget få upp båten. Den här dagen blev en  riktigt trevlig avslutning på den här säsongens båtfiske.

Skitkul med stora feta fiskar :)

//Gösdrottningen

December

Mellandagsfiske...

Skriven av: Cecilia Grönberg, 4 kommentarer

Det är helt otroligt att det har varit jul och fortfarande går att fiska från båt! I alla fall i mitt hemmavatten Marma. Idag vaknade jag upp och var supertaggad eftersom jag inte hade fiskat på ett tag.

Det blåsiga vädret på sistone har gjort det omöjligt att fiska så därför blev jag överlycklig att det inte var storm längre eftersom jag och min kompis Evelina hade planerat att åka till Marma och jaga storgädda. Vi kallar oss team (Gös)ta eftersom vi har en förkärlek till Gösen :)  Jag blev lite arg på mig själv att jag glömde min nya Canon system-kamera hemma, så det fick bli iphonen istället... Jag hade gjort lite olika tafsar och vi satte ut två flöten och två paravaner för flötestrolling.

gädda 6,5

Första hugget blev på min sida, en gädda på 6.5 kg, en bra start! :) Sen var det segt ett tag och jag tog fram mobilen och satte igång lite musik på spotify och det dröjde inte länge innan Evelina fick en pigg gädda på 3.5 kg till en poppig låt av Rihanna :). Sen var det dött ett tag. Det var grymt med fisk på lodet, men dom ville inte hugga.... Efter ett tag så kom en kompis till oss, Jonas (hdfreak) Stenberg fram och frågade hur det gick. Medans vi pratade så nappade det på en av paravanerna och han som är duktig fotograf var snabb fram med kameran och tog kort medans jag drillade gäddan och Ewe också fotade. Det visade sig vara en gädda på 5.2 kg.

Efter det blev längtan efter gös för stor så vi åkte till ett av mina favoställen. Där åkte vertikalspöna fram! Har en liten hotspot där som det ofta hugger på. Jag brukar säga till Ewe att hålla i spöt när jag ser på lodet att jag har hittat hotspoten. Och förra gången vi var där så pangade det på på hennes spö direkt, men idag så sa jag samma sak "Håll i spöt" och några sekunder efter så hade jag en gös på.

Den kändes liten först för den gjorde knappt något motstånd. Men när den kom till ytan så blev både jag och Ewe förvånad över hur stor och fin den var. En riktig tigergös :) Det blev 2 gösar till och det är uppenbart att dom är tröga nu. Det är inte alls som på sommaren när gösarna pangar på så det känns i hela kroppen. Dom verkade suga i sig jiggen när den låg på botten så man kände knappt huggen. Förhoppningsvis hinner jag med en båttur till innan isen lägger sig, sen ska det bli riktigt kul med ismetet! :)

Sida: [1] 2 3 Nästa Sista

Sida:[1] 2 3 4 5 6 7 8 Sist
Sportfiskarna - Nedskräpning vid populära fjällvatten ökar!

Eko/ Miljö Svineriet vid våra vatten ökar! Ska det verkligen vara så... Nej, så klart inte...

Notiser Butikskontrollanten förstod att det var något fishy med kvinnan. I barnvagnen uppdagades sanningen. Nu blir det böter med över sex lax.

Notiser Miljöprövningsnämnden har gett tillstånd till fiskodling i Omnefjärden. Men längs med Höga kusten finns kritik mot fiskodlingarna eftersom de läcker stora mängder näring rakt ut i vattnet.

Notiser Det finns stora mängder spökgarn vid vrak utmed svenska sydkusten. Det visar ett dykprojekt som Håll Sverige Rent genomfört vid åtta vrak utanför Ystad.

Livefiske Efter ett antal timmar i bil är vi nu på plats hos Abu Garcia i Svängsta. Stämningen är på topp å vi riggar för fullt för morgondagens LIVEsändning av Joel Abrahamssons film Andörja World Record Expedition!

Eko/ Miljö Nu finns det bättre möjligheter att sätta press på Länsstyrelserna att dom agerar kring olagliga vandringshinder mm....

Press/ reklam Deeper Smart FishFinder är världens första smarta ekolod som fungerar tillsammans med din iOS eller Android-enhet. Den kan användas i hav, floder eller sjöar; salt- eller sötvatten; sommar eller vinter.