Tävlingen vi aldrig kommer att glömma.
Men vi backar bandet några veckor till sm i gädda som gick av stapeln i Nyköping denna gång.

Jag och Haris bildade ett av våra två team under tävlingen i Nyköping, vi fiskade så horribelt dåligt och hade stolpe ut. Vi hade flertalet följare och hugg under tävlingens första dag men det va bara två stackare som ville syna insidan av båten. Det blev tyvärr dom enda två gäddorna som vi fick titta på för dag nummer två hade vi inte ens ett litet Pet på våra beten….

FRUSTRATION

När då tävlingen var avslutad bestämde vi oss för att ta en sväng på Mälaren på hemvägen för att försöka skrapa ihop skärvorna efter det totalt sönderslagna självförtroendet, vi lyckas kroka 3 snipor och äran va något i behåll. Vi trailar upp och fortsätter vår resa emot Falun, i bilen börjar vi prata om hur vi skulle kunna förbättra oss inför kommande tävlingar, vi diskuterar och en gnista tänds och brinner så fruktansvärt hårt! Vi är revansch sugna till tusen. Vi vet att tävlingen ”king of hovran” kommer att hållas om några veckor, vi börjar redan göra upp planen på hur vi ska lägga upp dagen då vi båda två tidigare har fiskat på hovran.

Rekdag.

Efter all planering över telefon och chatt så har vi en bra plan inför Rekdagen, vi lägger i båten och är taggade till tusen, vi fiskar av första området…….Inte ett hugg….. Vi fiskar av område nummer två…. Inte ett hugg…. Och vad dagen lider så lyckas vi kroka två snipor innan vi gör en sista förflyttning. Vi har åkt en bra bit ifrån rampen och påväg en hem stannar vi. stoppet blir precis som vi skulle ha fiskat hemma, ett något djupare område med gott om betesfisk och de dröjer två kast innan håven måste veckas ut och Haris spö bugar på, denna fisk är inget monster men en riktigt bra tävlings fisk på 98cm. Vi känner oss rätt slitna efter dagen och de börjar bli mörkt så detta får sätta punkt för rekningen.

Tävlings dag

Vi har diskuterat, planerat och funderat med hjälp av det vi kunde sammanfatta ifrån rekningen, våran plan är mycket tydlig och vi alla tre är mycket överens om hur vi ska lägga upp våran dag.
Alla som ska tävla är på plats, vi hejar och snackar lite skit, tar en kopp kaffe och nervositeten börjar göra sig skrämmande påminnd. Jag, Haris och Casper är snart påväg ut på tävlings vattnet, men denna gång är de skarpt läge. Det blir kaptens möte och mätbrädor delas ut.

Starten går!!! Vi springer emot båten för att vara säker på att vi ska komma först till våran plats, Haris alumacraft gör jobbet väl och vi är på plats innan någon annan potentiell inkräktare hunnit före.

Vi börjar fiska, det dröjer inte mer än 5 kast innan Haris smäller i ett groteskt hårt mothugg att den slöaste av krokar kunnat tränga igenom sten.

spöt bugar, pulsen ökar, håven åker fram, fisken dras allt närmare båten och casper gör sig beredd, fisken kommer nära båten och möts av håven……..fisken glider i och vi tror knappt våra ögon, fisken är hela 105cm och den smakstarten vågar man knappt drömma om. Det dröjer inte länge innan jag bränner en fisk… Ångesten ”va den stor, hade jag kunnat gjort något annorlunda” några minuter senare är Haris framme igen och krokar även denna gång en bra tävlingsfisk 88cm. Vi fortsätter fiska och de blir en dö period, inget händer men vi nöter på. Tillslut nitar casper dit dagens tredje fisk på 70cm och bara ett par kast efter smäller de i mitt spö, fiskarna högg så tätt inpå varandra så caspers bete är fortfarande kvar i håven när min fisk börjar närma sig.

”FRI KOPPLA RULLEN”

Casper som precis släppt tillbaka sin fisk håvar även min, trots ett bete hängandes i håven utan problem. När denna fisk dom mäts till 88cm nu ligger i håven utbrister en eufori och alla skrattar och nästan gråter, vi har nu fiskat i tre timmar och har redan 351cm vi är Aldeles tagna av stunden. Vi fortsätter fiska och vi säger gång på gång

”rätt va det är så kan det nypa i en bättre fisk”

Vi kastar och kastar och kastar tills det sjunger till i mitt spö och jag känner direkt att detta är bättre fisk! Fisken stånkar tungt mot botten… Fisken visar sig första gången, ”det kan va en meterfisk” den gör två rusningar till innan den glider över på rätt sida håv kanten. ”hur lång är den?”

Fisken mäts och den är hela 103cm!!!

Detta betyder att vi nu har 454cm och klockan är strax efter tolv. Vi blir helt tagna utav stunden, vi sätter oss ner och fikar. Alla bara ler och vi undrar alla vad vi precis har lyckats med. Den nästan tomma känslan som infinner sigg när man fått en stor fisk, precis så känns det. Vi är överväldigad

Tiden går och vi lyckas inte öka vårat resultat, jag drar en fisk på 68cm men den gör ingen skillnad i resultatet. Vi åker in och lämnar in vårat resultat.

Paniken börjar infinna sig ”hur har alla andra fiskat, kommer detta räcka…”

Tävlings ledningen räknar ihop alla resultat och går från 3-1 plats och det sista namnet som ropas upp som segrare för king of hovran 2017 äääääär:

TEAM Gäddstorm!!!!!

känslan när vi kliver upp på pallen och får ta emot applåder och glädje rop är obetalbar, vilken jävla känsla❤️