Supersize !

Det finns sjöar eller ställen som man känner lite extra för. Där man vill och tror man kan lyckas och mår lite extra bra när man fiskar. Ett ställe du hittat helt själv och fiskat på en hel del.

För mig är det iallafall så att jag känner lite extra för fiskar jag fångar i olika vatten, är dom fångade tex tjärnen jag är uppvuxen vid i Dala-Järna så skulle en sådan stor gädda slå en stor gädda i samma vikt som är tagen i Runn.

En sådan gädda skulle fångas denna dag men det återkommer jag till.

I lördags hade jag och Martin fått en dag över för ismete. Termometern hade visat -20 till -25 dagarna innan men på lördag skulle temperaturen ligga mellan +1 till -4 och solen såg ut att visa sig också. Så fiske skulle det bli! 😊

Jag åkte och hämtade Martin kl 6:45 och vi åkte till dagens ställe. När vi kom fram var det fortfarande mörkt så med hjälp av pannlampa förberedde vi och sparkade bort snön 1 x 1 m på dom ställen vi skulle placera spöna.Vi hade kvällen innan beslutat hur vi skulle fiska av området på bästa sätt.

Vi började borra och sätta ut våra spön och mörten placerades max 2 meter under iskanten och vissa mörtar hängde endast 2dm under isen.

När vi fått ut alla spön började solens strålar lysa igenom bakom trädtopparna, det såg ut som det skulle kunna bli en fin dag.

Men en tjock dimma hade drivit in och lagt sig som dimridå på snön som låg på isen. Nu såg vi inte alla vippor…..

Jag beslutade mig för att kolla dom spön som dimman dolde och när jag kommer 20 meter närmare ser jag att ett av dessa fällt.

Kände lite först med handen men det verkade tomt. Ropade åt Martin att komma med mört och sen började jag veva in…..

Rätt som det var fick jag kontakt med något och i ren reflex gjorde jag ett mothugg, och visst var det fisk!

Det verkade vara bra fisk också! Ropade på Martin igen så att avkrokningsmattan och tången också kom med.

Drillade upp den till hålet ett par gånger innan hon var redo för landning. Får tag i en fin skalle under isen och upp kommer en fin gädda på 105cm. En snabb mätning och en bild och i med den igen!

Vilken start!

Och vilken magisk soluppgång vi bjöds på!

Vårt eget lilla ställe hade levererat direkt!

Dags för dagens första kaffe! Tyvärr var min termos på fel humör så toarullen som delade plats med termosen i påsen såg ut att ha genomlidit 3 dagar med elak magsjuka.

Tur Martin är givmild och har en bättre termos, så varmt gott kaffe blev det för oss båda. Kan lova att det smakade extra gott med en 105a i bagaget tillsammans med denna soluppgång!image

Efter kaffet får vi fäll på närmaste spöt och Martin krokar en snipa. Så nu var det min tur igen då vi alltid kör vartannat fäll när jag och Martin är ute.

Det hände ingenting närmaste halvtimmen så det var dags att kolla till spöna.

Jag gick åt ett håll och Martin åt det andra.

Jag hinner till andra spöt då jag hör Martin skrika!

-Fäll Och den går!

Jag ropar åt honom att sätta mothugget så kommer jag!

Sagt och gjort och det såg ut att vara bättre fisk igen. Spöt bugar bra när jag närmar mig. Kommer fram till hålet och ser lina lämna rullen. Martin frågar om jag ska ta över men han ser ut att sköta det så bra så han får fortsätta ett tag till.

Men efter en liten stund räcker han mig spöt och jag får känna på ”tung gung”!

Efter ett par rusningar får jag första chensen att landa gäddan men missar hjälgreppet, gäddan rusar men får stopp och får upp henne till hålet igen och denna gång får jag tag i en koskalle!

Lyfter upp och det tar aldrig slut på gädda……

En riktig lång skönhet har vi tillsammans lyckats landa!

Sätter ner gäddan i hålet igen medans Martin förbereder mätning och blöter vågsäcken.

Gäddan väger 11,5kg med vågsäck !😍 Vår första 10+ från isen är ett faktum!

Och inte nog med det! Den passerar 120cm strecket och det är en supersize!❤️

Vår längsta gädda någonsin och den får vi tillsammans på vårt lilla egna ställe där vi trott och hoppats att det skulle kunna finnas sådana här damer!

Dags att få några kort!

Först jag  ……. Ner med gäddan i vattnet……

Sen Martin …

Och sen tillbaka med henne!

Vilken känsla! Supersize och 10+ ! Förhoppningsvis är det inte sista gången vi stöter på denna donna, hade suttit fint att ta henne på spinn!👌🏽

Smått cockade och väldigt lyckliga gav vi varann en sån där spontan underbar hård kram som bara kommer när man lyckats lura en stor gädda!😂

Dagen fortsatte och nu hade våra damer sovit klart, så som dom gentlemen vi är gick min bil i taxitrafik för att hämta in damerna.

Men fisket dog ut och det skulle dröja till eftermiddagen innan nästa fäll kom.

Nu var det Martins tjej Viktirias tur som aldrig fått en gädda förut! image

Kan lova att det inte var sista gäddan för den tjejen ! Tror hon tyckte detta var riktigt kul!

Vad underbart att se vilken lycka fiske kan ge!

Sista timmen får vi ett fäll till och Martin lyckas kroka !

Det visade sig vara en fin abborre som var sugen på våra mörtar!

Efter denna fisk var det dags att plocka ihop och åka hemåt!

Vilken underbar dag! Alla nöjda och belåtna och väl hemma i soffan blev man ”angelmosu” som Martin säger, tror ni känner igen det den känslan ! Får väl översätta det till ”ismete-mosig” för er som inte umgås med folk från Linghed😉😂

tack för denna gång!

Och tror ni på ett ställe så ge inte upp hoppet, magkänslan brukar vara nått att lita på!

Skit fiske!

Föregående

2016 ett år att minnas

Nästa

En bra dag med balansaren

1. Kerstin

Åh vilka bilder och härligt att läsa! Vilka bestar! Jag som tyckte min största gädda på tre kg var stor! Är själv fiskebiten sen farsan satte en pimpelfiske i näven på mig som femåring. Sen var jag fast, även om de t jag fick då mest var slemmiga lakar. Grattis till er och till din fina snipa Viktoria <3