Isande seger!

Det ”sibiriska” kylan biter rejält i mina kinder och skapar kaos i delar av södra Sverige. Men för att balansera kylan med lite värme så kommer här ett inlägg från helgens bravader.

För första gången skulle jag delta i en seriös isfisketävling, arrangerad av Bengtssons fiskebutik i Korsberga. Jag tvekade länge om jag skulle vara med eller inte, ville avvakta väderleksprognosen och den såg ok men inte optimal ut inför tävlingshelgen. Men tillslut bestämde jag mig och kollade med mina två kumpaner, lillebror Niclas och särbon Jens om de ville vara med. Niclas kunde ställa upp och Jens sa sig behöva en paus från betesbyggadet, så bara några dagar innan tävlingen var nästan allt klart. Jag skulle bara fjäska lite extra för min chef och kollegor så att jag kunde ta ledigt från jobbet eftersom det var min jobbhelg, även det gick vägen.

Varken Niclas eller Jens har någon ismetesutrustning så jag kastade iväg en beställning för att utöka mina spön från 7 till 15 stycken, då 15 var maxantalet/team i tävlingen. Dessutom har jag några spännande projekt på gång framöver så jag behövde ändå utöka ismetespöna för att kunna ta mig an kommande uppdrag. Nåja, för att återgå till tävlingen så satt vi tre ”dårar” och knåpade ihop nya vippor, tafsar, ispluggar, mat och ved på fredagskvällen och kom till sängs lite väl sent.

Lördag morgon kl 04:45 påkallade larmet att det var dags att lämna den varma sängen och bege sig ut i kylan. Ärligt talat så är det egentligen inte min melodi att ismeta när det är minusgrader, men är det tävling så är det och har tävlingsledningen inte blåst av så är det bara till att tuta och köra och försöka göra sitt bästa för att skydda eventuellt fångade gäddor utefter bästa förmåga.

Efter att släpat pulkorna i snö och stöp, borrat femton hål och placerat ut alla spöna så var det bara till att pusta ut och invänta fäll. Ganska omgående kom första plinget från bjällrorna på ett av spöna och Niclas fick äran att kroka fisken och det visade sig vara en riktigt fin pjäs. Vilken start!! Gäddan mätte 107 cm och den var tung, riktigt tung. Eftersom det troligtvis var ett nytt pb för lillebror så tog vi även en vikt på gäddan och den landade på 9,8 kg. Japp, där satt ett nytt pb för honom!!

Vi hade en hel del fäll under dagen och många bomhugg men lyckades skramla ihop en längd på 462 cm på de fem längsta gäddorna.

Följande fiskar efter dag 1: 107+84 cm Niclas Stridh, 92+90 cm Sussi Stridh och 89 cm Jens Norblad

Med hettande kinder efter en dag i strålande solsken så gav vi upp strax innan mörkrets inbrott för att bege oss till mina mörtstugor. Mörten tröt så det var lite halvpanik att få tag i mer betesfisk. Tyvärr vart det ingen vidare fångst och det rådde brist på betesfisk hos alla i närområdet, så det var bara att gilla läget och kämpa på med de vi hade kvar. Det blev sänggående väldigt tidigt på lördagskvällen då larmet skulle väcka oss, mer eller mindre, mitt i natten på söndagen kl 04:15 närmare bestämt.

Söndagen bjöd även den på minusgrader och kyla men det hindrade inte oss att tåga ut på isen med glatt humör. Vi hade ingen som helst aning om hur vi låg till eller vilka lag sam var med så det var bara till att kämpa på.

Sista tävlingsdagen hade vi stora förhoppningar om att kunna byta ut några gäddor, gärna hitta minst en meter+ och ett par 90+are.

Vi lyckades hitta dem efter att successivt flytta spöna, vilket gav oss ett slutresultat på 497 cm, tre fiskar kunde vi byta ut genom följande

105 cm Niclas Stridh, 98 cm Jens Norblad och 95 cm Sussi Stridh.

Jens har härmed introducerats i ismeteträsket och det är inte dåligt att ställa upp i en tävling och göra det med bravur med tanke på att det var hans andra ismetepass någonsin.

Måndag och dags för prisutdelning, vilket skedde i butiken i Korsberga. Det var jag som fick åka iväg och representera teamet då Jens hade åkt hem till Blekinge igen och lillebror hade hockey på schemat. Vi hade ju ingen susning om hur vi låg till med det visade sig att vi gick segrande ur denna tävling.

Förutom äran så fick vi en hoodie var och ett presentkort på 6000 kr. Med resultatet i hand så kunde vi konstatera att vi hade segern i hand redan efter dag ett men det var värt att kriga på även dag två.

Glädjebilder på vårt ”team seuppfördårarna” tog vi efter tävlingstidens slut i söndags, vi var ju såklart superglada för en trevlig och rolig helg som bjöd på ett superbra gäddfiske men bilden passade ju även bra så här i efterhand.

Ismete är något jag verkligen brinner för och lägger väldigt mycket tid på, dels vad gäller att fånga egen betesfisk men även att lära mig mer om sjöarna i närområdet.