Flöden:
Inlägg
Kommentarer

Jag måste ärligt erkänna att jag är oerhört glad som har fantastiskt trevliga och bra vänner runt om i detta avlånga land.

Jag är också glad över att inte bara ha passion för gäddflugfisket utan även för fotografering, för det finns stunder där ute som är så magiskt vackra att det inte går att beskriva med ord.

Uppspolad gädda

För hur vacker är inte en tjock liten höstgädda? Som i det här fallet precis ska krokas av i vågskvalpet och få simma tillbaka till friheten.

Pike on Frankfly

Jo, det finns gott om vackra gäddor men de flesta blir inte ens avbildade utan krokas av så snabbt som möjligt.

Drillar gädda från en sten

Hur många tusentals vackra vyer lyckas man inte se under ett fiskepass om man då och då stannar upp och lyfter blicken lite?

Åtskilliga soluppgångar och solnedgångar har etsat sig fast i min näthinna, som upplevts tack vare detta fiskeintresse.

Fiskar in i mörkret

Jo det är nästan som en fantasivärld som vi fiskenördar äntrar lite då och då.

Flygande start

Så mina kära vänner, glöm inte att lyfta era vingar lite då och då för även en grå månad som november, så finns det många vackra väsen och vyer på riktigt där ute.

Taggar:, , , , , , , , ,

Dagens tips!

Det är onekligen väldigt kul att umgås och träffa lite olika fiskefolk där ute.

Jörgen är ju en kul kille som jag fiskat ihop med några gånger tidigare, men jag har då aldrig lagt märke till hur han förvarar sina flugor.

Jörgen med flugpåse

Jo, en kalsongpåse funkar kanon att förvara gäddflugorna i!!

Innanför vadarbyxorna

Sen kan man ju undra vad Jörgen gör med handen långt ner innanför vadarbyxorna??!!

Aha, det är där mobilen förvaras…

Tusen tack för att du delar med dig av dina ovärderliga tips Jörgen!!

Taggar:, , , ,

Varför ska det vara så omöjligt för mig att komma iväg i tid, om jag inte har någon direkt tid att passa?

Gick upp ganska så tidigt hemma och tänkte att det är bara till att äta frukost, packa bilen och sedan ratta iväg mot Blekinge för att hinna med några timmars fiske innan det blir för mörkt.

Jo tjena… Timmarna gick där hemma och när jag väl skulle plocka med det sista så vart spöna ockuperade..

Snuttan vaktar spöna

Mellan spöna och linkorgen, låg kattskrället och fräste!!

Jag vet inte vad hon menade med detta, antingen var det väl att

– Nähä du matte, nu får du allt stanna hemma du var ju nyss iväg..

Eller så tyckte hon helt enkelt att spöna och dess fodral tillhörde henne, hon låg nog väldigt bekvämt där.

Det känns ju fint på ett sätt, jag behöver ju knappast skaffa mig en vakthund, det räcker med en fräsig birmakatt.

Jag hann dock, trots allt, med att svinga venusspöet ett par timmar innan det blev kolsvart ute.

Nu är det högvatten här och storm från andra hållet, jämfört med förra veckan.

Hänger i stingerkroken

Jag testade Simon Hermanssons fina SMS fluga… Sandhamn Marine Special, eller om det var en variant av den.

Gäddorna gillade den definitivt och nu har jag även fått kvitto på att mina egenbundna krokriggar håller att fiskas med.

I morgon SKA jag vara ute i tid och njuta av fisket hela dagen lång!

Taggar:, , , , , , ,

Igår fick jag klartecken, det blir ingen fiskekryssning för min del i år.

Många av mina vänner ska åka med, men lika många stannar på land.

Som den gäddfreak jag kommit till att bli så är det med glädje jag hellre styr kosan mot Blekinge och Sandhamn Marine för nu börjar det bli hett på riktigt!

Vattentempen ligger på ca 10,5-11,5 grader just nu, jag hade dock önskat att den låg på strax under 10. Men men…

Iglar på gång

… redan förra veckan hittade jag en del gäddor som börjat bli lite mer stilla.

Iglarna har börjat ta plats på gäddornas kroppar och jag minns vilket toppenfiske jag fick uppleva förra hösten.

Så, nu packas det för fullt för fiske i några dagar och redan nu vet jag att jag ska få fiska ihop med både lite nya och gamla bekantskaper.

liten gädda och venus

Ser verkligen fram emot vassa gäddkäftar, skrikande rullar och vinande höstvindar.

Jag önskar alla som kliver ombord på Galaxybåten, att ni får ett härligt dyng med lite gung Blinkar

Taggar:, , , , , ,

Förra veckan när jag var i Blekinge, Sandhamn Marine så såg Uffe till att ge mer näring åt det frö han planterat.

Sandström 460

(foto Ulf Johansson/Sandhamn Marine)

Nämligen att se till att jag köper båt!

Vi hann inte diskutera så mycket just då, men nu har jag nästan sålt min häst och för dom slantarna blir det ett båtköp helt klart!

Båten är en Sandström Classic 460 och den verkar passa mig och mina behov perfekt, enligt Uffe.

Så det är bara en tidsfråga nu innan jag står där som båtägarinna och då öppnas väl en helt ny värld skulle jag tro.

Jag vet bara att jag vill ha en båt och den ska jag klara av att dra upp och ner ur plurret och kunna traila mellan olika fiskevatten.

Sussi i nya Vision båtbyxa

(foto Ulf Johansson/Sandhamn Marine)

och med båtköpet måste såklart ett par båtbyxor införskaffas så jag passade på att prova Visions Bib&Brace Denim som Steffan Jensen hade med sig.

Verkligen ett par “måste ha” för min del då jag inte har några som helst “båt”kläder för det måste man väl ha eller?

Sen ska man väl döpa en båt med va, annars betyder det väl otur? Så om jag inte fixar champagne till själva dopet så finns det andra drycker att ta till från Uffes hamnbar . Blinkar

Det är inte lätt detta med båt och jag tror att många av er därute skulle kunna tipsa mig om både det ena och det andra, så känner ni för att dela med er av vad jag bör tänka på så meddela gärna mig.

Jag har som sagt inga som helst erfarenheter av båtar och dess motorer…

Taggar:, , , , , , , , , , ,

Min vän Johnny gick och fyllde jämt i slutet av augusti. Av respekt för honom så tänker jag inte berätta vilket det jämna talet var som han fyllde men däremot tänker jag berätta vad jag “gav” honom i födelsedagspresent.

Jo han fick lite fiskealternativ att välja mellan och det blev Gäddflugfiske i Bleking All inclusive som Johnny valde.

Som vanligt valde jag boende på Sandhamn Marine.

Vi fick även sällskap av Sanne från Mörrum, även hon ville lära sig gäddflugfiske så jag passade på att ta mig an de båda nybörjarna på en och samma visit.

Förutom min egna utrustning så lyckades jag även låna ihop lite prylar från min bror och från Vision / Flydressing, på så vis fick Johnny och Sanne en kanonstart på deras fiske.

För med rätt utrustning och bekväm sådan så går allt så mycket lättare.

Vädret bjöd på växlande molnighet och vindar på ca 11m/s (värre i byarna såklart) så det här med att köra kastteknik med snygga och tajta linbågar struntade jag i att lära ut.

Vi hoppade i plurret med en gång och jag valde den delen av Torhamn udde som gynnade oss bäst vad gäller vind och vadning.

Det dröjde inte länge fören födelsedagsbarnet krokade sin första flugfångade gädda.

Johnny med spöböj

Att få se glädjen i ögonen och smilet som löper från ena örat till det andra, är verkligen värt allt!

Glädje över drillning

Johnnys skötte drillningen superfint!

Sanne med första gäddan

Även Sanne fick sin första flugfångade gädda på kroken.

Stolt kvinna_

Jag vet inte vem av oss som var gladast, dessa två som nu blivit invigda i gäddflugfiskets värld eller jag som lyckats hålla vad jag lovade.. Att de båda skulle få lära sig att flugfiska efter gädda och även drilla sina första fiskar på flugspö!

Sussi visar avkrokning

Sen är det ju det där kruxet med att kroka av gädda.

Det är lite bökigare när de är små så risken är att det gör väldigt ont i fingrarna att utöva gälgreppet, det fick bli en liten demonstration över hur man kopplar nackgreppet istället..

Sussi med lite större gädda

Jag hade turen nog att dra på en lite större gädda, tack vare den kunde jag visa hur gälgreppet går till så jag hoppas att både Johnny och Sanne känner sig trygga i hanteringen av deras framtida gäddor.

And off u go

Tusen tack Sanne för hjälpen med bilderna!

Johnny med gädda

Jodå, det krokades allt en bunt gäddor under vår tvådagars vistelse..

Samarbete

Det var väldigt trevligt att se mina “elever” hjälpa varandra när gäddorna väl klev på.

Stilstudie Sanne

Att se dem kämpa mot vädrets makter..

Sträcker sig efter tafsen

… och mot vassa gäddtänder..

10407896_10152487871347081_6164263296235863892_n

Dag två hade vi äran att haka på Viktor Sjöqvist och Steffan Jensen på ett par timmars fiske, samma gäng hade strålat samman kvällen innan och suttit och tjötat långt in på småtimmarna. Men ni ser ju själva, det var inga ledsamheter här inte.

Steffan och Viktor

Bästa betyget jag fick var väl när både Johnny och Sanne undrade när vi kunde träffas nästa gång och fiska. Så jag hoppas att vi inom snar framtid kan snubbla oss fram mellan nyponbuskarna..

Sanne och havet

Glädja oss åt varandras framsteg..

Lycklig Johnny

.. se glädjen och det ökade självförtroendet hos en ny gäddfiskare…

Sussi i motljus

.. och njuta av att drilla urstarka och ursinniga Blekingegäddor.

Tusen tack ska ni ha alla berörda, som gjorde dessa två fiskedagar till de bästa jag upplevt på länge!! <3

Taggar:, , , , , , , , ,

Gnugga sömnen ur ögonen och gäspa käkarna ur led, det var återigen dags för en gäddtävling och denna gången trailades båtarna till rampen vid Stegeborgs Hamn som ligger i viken Slätbaken mellan Göta Kanals mynning och S:t Annas skärgård

Ivriga deltagare hjälptes åt att få båtarna i vattnet. Den ena trailern efter den andra backades ner för rampen och där stod jag och försökte urskilja båtar och skepnader i mörkret. Jodå, en och annan gäddkändis hann jag allt med att hälsa på och språka med en liten stund.

När lagkaptenerna registrerat sina team och hämtat ut startkort och mätplankor och det så sakta börjat ljusna ute så radades båtarna upp längs en, för mig, osynlig startlinje.

Här passades det på att skämtas lite mellan båtarna i väntan på startskottet..

Frank spexar innan start

Frank Gustavsson luftade lite gummibeten..

Antispinn spexar innan start (1 av 1)

Harri och Marcus från Team Antispinn visade vad de ansåg om den fiskemetoden, typ..

start bland vågorna (1 av 1)

Plötsligt slog klockan 08:00 och det vart full gas på båtarna..

Från att varit lugnt och ganska så tyst vart det på bara några få sekunder ett spektakel av gasande båtmotorer och vågor som piskade upp vattenstänk..

river upp havet (1 av 1)

Full ös medvetslös mer eller mindre.

Jag fick ge upp fotograferandet och i stället fokusera på att hålla mig fast i den guppande båten medan vi drog fram i full gas.

Efter vad som kändes som en evighet av båtåkande, kom vi till slut fram till platsen som Cristian och Joel planerat att vi skulle fiska av denna dag.

spännande vassruggar (1 av 1)

Här var det lugnt, tyst och stilla och det tog inte lång stund innan jag lyckats kroka ett par gäddor. Tyvärr sa våra ögonmått att de gäddorna inte ens behövdes lyftas i båten då de vart för korta för att vara godkända i denna tävling.

Ett mått på minst 70 cm var det som krävdes som godkänd längd.

joel skepparen (1 av 1)

Skepparen Joel Berlin fiskade på men ingen stor gädda ville krokas på hans flugor.

Sagge fokuserad (1 av 1)

Kapten Cristian Sagmar slet också som ett djur i flera timmar men lyckades inte heller kroka någon lång gädda.

Vi kämpade på i vår båt men lyckades inte hitta några större gäddor. Vattnet var bra grumligt och att det var bleke gjorde inte saken bättre.

Vi fiskade av det ena spännande vassruggen efter den andra men icke. Fiskelyckan stod helt enkelt inte på vår sida.

Efter ett samtal med de andra i teamet beslöt vi oss för en längre förflyttning. Vi förstod nu att det andra gänget hade haft ett rent brutalt, galet bra fiske och vi kunde bara konstatera att en pallplats var säkrad.

grabbarna i antispinn (1 av 1)

Några minuters taktiksnack teamen emellan ett par timmar innan tävlingen var slut, kanske skulle rädda oss från bottenresultat..

Sagges gädda på måttbrädan (1 av 1)

Cristian lyckades till slut kroka en gädda som var värd att mäta..

Sagges med godkänd gädda (1 av 1)

Ja, vad säger man?

Hur vi än slet och vilka flugor vi än dängde i vattnet så gick det bara inte att locka de större gäddorna till hugg.

Banan och pokal, första plats (1 av 1)

Men grabbarna i andra båten, Marcus Hermansson-Thorvald, Rickard Florentz och Harri Nyman lyckades inte bara med bedriften till pallplats utan även att stå högst upp på den!!

Marcus kan inte sluta glädjas över bananernas hjälp i båten medan Harri speglar sig i pokalens glans.

Så jäkla bra jobbat grabbar!!!!

Tusen tack till våra sponsorer som hjälper Team antispinn på vägen fram:

hökensåssportfiske

vision / flydressing

Darts

Miljoner tack till arrangörerna av St Anna Pike Open, ( Tobias TJ Baits Jackteus, Jens Gäddan Hedström och Magnus Stendahl ) ni är guld värda!! För att inte tala om alla fantastiska sponsorer som gör att tävlingen blir ännu mer attraktiv!!

Vill ni läsa mer om oss i Team Antispinn och se på alla fina gäddor och dess fångstmän, som fixade vinsten av tävlingen klicka –> HÄR <– för att komma till teamets facebooksida

Taggar:, , , , , , , ,

Ibland är kontrasterna ganska stora i mitt fiskeintresse.

Men det är ju precis det som är så härligt, det blir aldrig långtråkigt!

För lite över en vecka sedan bar färden av till Blekinge och Mörrum för att delta i projektet Kvinnor fiskar vackrare

Fiskelack Mörrum

Jag vart bjuden till detta event för att fotografera och skriva lite om vad det hela går ut på.

Så jag deltog i kastkursen där vi tjejer fick låna utrustning från Bringséns och med hjälp av kastinstruktörer/guider lära oss tvåhandsfiske efter lax och havsöring.

Helena och Jeanette_

Helena Wiklund och Jeanette “fiskemorsan” Linnarud in action.

Frustrerad Sussi och Helena

Efter ett tags kastande med en garntuss ute i tafsspetsen, drabbades både jag och Helena av fiskefeber.

Linda in action

Linda Svärd kämpade dock tålmodigt på med sina snygga kast!

Efter en superb lunch fick vi prova på att fiska med riktig fluga

Hängbron

Så vi begav oss iväg till pool 32

Linda i vattnet

Vad som hände under vår härliga höstdag i Mörrum, tänker jag inte skriva mer om i bloggen utan jag sparar allt till en kommande artikel i nästa nummer av +MagazineFishEco. Men ni kan nog ana vad det är Linda håller i händerna på bilden ovan.

Eira och Linda

Fast den finaste fångsten för Linda och hennes Magnus är ändå lilla Eira.

Tusen tack Sanne Sörensen och Suzanne von Köhler, Kvinnor fiskar vackrare, för att jag fick möjligheten att vara med denna dag.

Sussi på balkongen

Mörrum var mycket vackrare än vad jag föreställt mig och jag åker gärna tillbaka igen för att få njuta av miljön och lära mig mer om tvåhandsfisket och allt vad det innebär.

Taggar:,

Vad var det som hände egentligen?

Ja, det är en fråga jag ställer mig en söndag som denna.

Kroppen är mör, knoppen fungerar inte på långa vägar som den borde och det råder konstant sjögång för min del.

Jag har inte fiskat gädda sedan jag var i Blekinge i somras och knappt flugfiskat alls sedan dess, av olika anledningar.

Längtan efter denna helg var stor.

Att få fluga gädda i två dagar, i nytt vatten och i båt, med nya fiskevänner kan ju bara inte bli fel!!!

När jag fick frågan av Rickard Florentz, om jag ville vara med i team Antispinn, så kunde jag inte låta bli att byta skeppare.

Tanken var från början, att jag skulle fiskat med Niklas Rosenqvist från flytfiske men eftersom Niklas bara fick reservplats i tävlingen så fick jag överge hans skepp och hoppa i antispinn 2´s båt istället.

Någon gång mitt i natten i fredags så ringde väckarklockan och det var bara att rulla ur slafen, efter allt för få timmars sömn, och göra sig beredd att bli upphämtad av Marcus Hermansson Thorvald för vidare transport till Lysingsbadet i Västervik.

Det var förväntansfulla fiskare som stod och trajade inför startsignalen på pikeopen västervik, 100 båtar med 3 fiskare/båt.. Ja ni kan ju själva räkna ut att det var en hel del folk på plats!

Klockan 09:00 drog tävlingen igång, vi hoppade in i våra bilar och det gick sedan i en rasande fart ut mot Gamleby, där våra båtar låg och väntade.

Dimman låg tät under morgonen. Vattentemperaturen pendlade mellan 17 och 18 grader. Ska det inte vara höst nu??

Båtar for hit och dit i jakten på gädda. Vi fiskade enbart med fluga i våra båtar, ljudet från svischande fluglinor överröstades av plaskljudet från diverse olika drag som kastades ut från båtarna jämte oss.

Jag fick ju äran att fiska tillsammans med Cristian Sagmar och Joel Berlin i team Antispinn 2.

Gädda i håven

Så här är Joel i full gång med att landa en gädda.

Gädda på bräda

Jodå, den mätte över 60 cm

Så ett foto med gäddan på mätbrädan

Joel Berlin

och ett foto med fångstmannen, sen tillbaka med gäddan och dokumentera allt i protokollet för att sedan fiska vidare.

Team Antispinn 1

Grabbarna i team Antispinn 1, Rickard Florentz som inte spiller någon tid vad gäller att fortsätta att fiska medan Marcus Hermansson Thorvald drillar gädda och Harri Nyman hjälper till med håvningen.

Efter första dagens fiske åkte jag och Marcus ner till Lysingsbadet för att överlämna resultatet och bilderna från våra respektive team. Vi hörde från de flesta att fisket varit supertrögt och vi kunde bara instämma.

Team Antispinn 1 och 2

Team Antispinn 1 och 2 utanför villavagnen på camp Gamleby.

Det hjälpte inte att släpa sig ur loppelådan klockan 4 på morgonen och bege sig ut i mörkret och dimman.

Lördagens fiske var också supertrögt.

Vi insåg att någon pallplats var det definitivt inte tal om så efter att båtarna dragits upp efter dagens fiske, så åkte jag och Marcus hem, vi hade helt enkelt inte energi till att stanna kvar på middagen och prisutdelningen.

De andra i teamet åkte också hem efter att lämnat över mätbrädor och fångstrapporter.

Lack och bananer

Fast jag gjorde allt i min makt så lyckades jag inte kroka en enda gädda över 60 cm. Kan det varit bananernas fel? Att jag inte hade med dem i båten…

Hur som hur så grattar jag de team som drog längst gädda och fiskade superbra dessa dagar.

Själv ska jag återhämta mig och samla kraft inför nästa event som då blir St: Anna Pike Open den 18:e oktober.

Taggar:, , , , , , , ,

För ett tag sedan hade vi ju metartävling/trivselkväll hemma vid sjön.

prisborden

Prisborden dignade av alla fina priser som skänkts av bla Abu Garcia ( tack Olle Lidesjö ), FåröFishing ( tack Jamie Rae och Christoffer Malmqvist ), Sandhamn Marine ( tack Ulf Johansson och Peter Jörgensen ), Hökensås ( Tack Marcus Hermansson-Thorvald ), Frohms Reklam ( tack Jan Frohm ).

Hugo riggar metspöet

Eftersom jag själv inte skulle delta på denna tävling i år så lånade jag ut mitt metspö till Hugo. Han kunde nästa få till spöet själv..

Hugo med metspö

.. och han kämpade länge och väl från det att startskottet gick tills tävlingstimmen var slut.

Mamma och Noel

Hugos storebror Noel och farmor Barbro stod en bit bort i det ljumna vattnet.

liggande flöte

Fiskarna var inte på bettet och det fattades ett och annat sänke lite här och var, eller så låg kroken med masken nere på botten. Nere på botten finns det stor chans att kroka brax och sutare och det vet de erfarna att en av dessa fiskar på kroken kan leda till vinst i tävlingen.

grillmästaren

Korvgrillargubben dvs pappa Stridh, var i full färd med att få glöden lagom varm och så fort tävlingstiden var avblåst så ringlade kön till grillad korv.

korvkön

Alla vet ju att sjön suger!!

prisborden spanas in

Efter invägning av fisken, vilket inte blev så mycket, så var det då dags för prisutdelningen. Det var totalt 26 barn och 18 vuxna som deltog denna härliga sommarkväll.

Hugo med priser

Hugo vann lite priser och var riktigt stolt över det han vunnit. Hans tröja med fiskar gjorde nog fiskelyckan fulländad.

Barnen med priser

Alla barn fick såklart var sitt metspö från Abu Garcia och lite annat smått och gott som de valde från prisborden. Vi i fiskevårdsföreningen har ju alltid varit noga med att alla barn som deltar ska få ett litet pris med sig hem och det lyckades vi med även i år!

Tack alla som sponsrade med priser och alla som deltog i tävlingen.

Tack även till tävlingskommittén för ett bra jobb