Flöden:
Inlägg
Kommentarer

Gnugga sömnen ur ögonen och gäspa käkarna ur led, det var återigen dags för en gäddtävling och denna gången trailades båtarna till rampen vid Stegeborgs Hamn som ligger i viken Slätbaken mellan Göta Kanals mynning och S:t Annas skärgård

Ivriga deltagare hjälptes åt att få båtarna i vattnet. Den ena trailern efter den andra backades ner för rampen och där stod jag och försökte urskilja båtar och skepnader i mörkret. Jodå, en och annan gäddkändis hann jag allt med att hälsa på och språka med en liten stund.

När lagkaptenerna registrerat sina team och hämtat ut startkort och mätplankor och det så sakta börjat ljusna ute så radades båtarna upp längs en, för mig, osynlig startlinje.

Här passades det på att skämtas lite mellan båtarna i väntan på startskottet..

Frank spexar innan start

Frank Gustavsson luftade lite gummibeten..

Antispinn spexar innan start (1 av 1)

Harri och Marcus från Team Antispinn visade vad de ansåg om den fiskemetoden, typ..

start bland vågorna (1 av 1)

Plötsligt slog klockan 08:00 och det vart full gas på båtarna..

Från att varit lugnt och ganska så tyst vart det på bara några få sekunder ett spektakel av gasande båtmotorer och vågor som piskade upp vattenstänk..

river upp havet (1 av 1)

Full ös medvetslös mer eller mindre.

Jag fick ge upp fotograferandet och i stället fokusera på att hålla mig fast i den guppande båten medan vi drog fram i full gas.

Efter vad som kändes som en evighet av båtåkande, kom vi till slut fram till platsen som Cristian och Joel planerat att vi skulle fiska av denna dag.

spännande vassruggar (1 av 1)

Här var det lugnt, tyst och stilla och det tog inte lång stund innan jag lyckats kroka ett par gäddor. Tyvärr sa våra ögonmått att de gäddorna inte ens behövdes lyftas i båten då de vart för korta för att vara godkända i denna tävling.

Ett mått på minst 70 cm var det som krävdes som godkänd längd.

joel skepparen (1 av 1)

Skepparen Joel Berlin fiskade på men ingen stor gädda ville krokas på hans flugor.

Sagge fokuserad (1 av 1)

Kapten Cristian Sagmar slet också som ett djur i flera timmar men lyckades inte heller kroka någon lång gädda.

Vi kämpade på i vår båt men lyckades inte hitta några större gäddor. Vattnet var bra grumligt och att det var bleke gjorde inte saken bättre.

Vi fiskade av det ena spännande vassruggen efter den andra men icke. Fiskelyckan stod helt enkelt inte på vår sida.

Efter ett samtal med de andra i teamet beslöt vi oss för en längre förflyttning. Vi förstod nu att det andra gänget hade haft ett rent brutalt, galet bra fiske och vi kunde bara konstatera att en pallplats var säkrad.

grabbarna i antispinn (1 av 1)

Några minuters taktiksnack teamen emellan ett par timmar innan tävlingen var slut, kanske skulle rädda oss från bottenresultat..

Sagges gädda på måttbrädan (1 av 1)

Cristian lyckades till slut kroka en gädda som var värd att mäta..

Sagges med godkänd gädda (1 av 1)

Ja, vad säger man?

Hur vi än slet och vilka flugor vi än dängde i vattnet så gick det bara inte att locka de större gäddorna till hugg.

Banan och pokal, första plats (1 av 1)

Men grabbarna i andra båten, Marcus Hermansson-Thorvald, Rickard Florentz och Harri Nyman lyckades inte bara med bedriften till pallplats utan även att stå högst upp på den!!

Marcus kan inte sluta glädjas över bananernas hjälp i båten medan Harri speglar sig i pokalens glans.

Så jäkla bra jobbat grabbar!!!!

Tusen tack till våra sponsorer som hjälper Team antispinn på vägen fram:

hökensåssportfiske

vision / flydressing

Darts

Miljoner tack till arrangörerna av St Anna Pike Open, ( Tobias TJ Baits Jackteus, Jens Gäddan Hedström och Magnus Stendahl ) ni är guld värda!! För att inte tala om alla fantastiska sponsorer som gör att tävlingen blir ännu mer attraktiv!!

Vill ni läsa mer om oss i Team Antispinn och se på alla fina gäddor och dess fångstmän, som fixade vinsten av tävlingen klicka –> HÄR <– för att komma till teamets facebooksida

Taggar:, , , , , , , ,

Ibland är kontrasterna ganska stora i mitt fiskeintresse.

Men det är ju precis det som är så härligt, det blir aldrig långtråkigt!

För lite över en vecka sedan bar färden av till Blekinge och Mörrum för att delta i projektet Kvinnor fiskar vackrare

Fiskelack Mörrum

Jag vart bjuden till detta event för att fotografera och skriva lite om vad det hela går ut på.

Så jag deltog i kastkursen där vi tjejer fick låna utrustning från Bringséns och med hjälp av kastinstruktörer/guider lära oss tvåhandsfiske efter lax och havsöring.

Helena och Jeanette_

Helena Wiklund och Jeanette “fiskemorsan” Linnarud in action.

Frustrerad Sussi och Helena

Efter ett tags kastande med en garntuss ute i tafsspetsen, drabbades både jag och Helena av fiskefeber.

Linda in action

Linda Svärd kämpade dock tålmodigt på med sina snygga kast!

Efter en superb lunch fick vi prova på att fiska med riktig fluga

Hängbron

Så vi begav oss iväg till pool 32

Linda i vattnet

Vad som hände under vår härliga höstdag i Mörrum, tänker jag inte skriva mer om i bloggen utan jag sparar allt till en kommande artikel i nästa nummer av +MagazineFishEco. Men ni kan nog ana vad det är Linda håller i händerna på bilden ovan.

Eira och Linda

Fast den finaste fångsten för Linda och hennes Magnus är ändå lilla Eira.

Tusen tack Sanne Sörensen och Suzanne von Köhler, Kvinnor fiskar vackrare, för att jag fick möjligheten att vara med denna dag.

Sussi på balkongen

Mörrum var mycket vackrare än vad jag föreställt mig och jag åker gärna tillbaka igen för att få njuta av miljön och lära mig mer om tvåhandsfisket och allt vad det innebär.

Taggar:,

Vad var det som hände egentligen?

Ja, det är en fråga jag ställer mig en söndag som denna.

Kroppen är mör, knoppen fungerar inte på långa vägar som den borde och det råder konstant sjögång för min del.

Jag har inte fiskat gädda sedan jag var i Blekinge i somras och knappt flugfiskat alls sedan dess, av olika anledningar.

Längtan efter denna helg var stor.

Att få fluga gädda i två dagar, i nytt vatten och i båt, med nya fiskevänner kan ju bara inte bli fel!!!

När jag fick frågan av Rickard Florentz, om jag ville vara med i team Antispinn, så kunde jag inte låta bli att byta skeppare.

Tanken var från början, att jag skulle fiskat med Niklas Rosenqvist från flytfiske men eftersom Niklas bara fick reservplats i tävlingen så fick jag överge hans skepp och hoppa i antispinn 2´s båt istället.

Någon gång mitt i natten i fredags så ringde väckarklockan och det var bara att rulla ur slafen, efter allt för få timmars sömn, och göra sig beredd att bli upphämtad av Marcus Hermansson Thorvald för vidare transport till Lysingsbadet i Västervik.

Det var förväntansfulla fiskare som stod och trajade inför startsignalen på pikeopen västervik, 100 båtar med 3 fiskare/båt.. Ja ni kan ju själva räkna ut att det var en hel del folk på plats!

Klockan 09:00 drog tävlingen igång, vi hoppade in i våra bilar och det gick sedan i en rasande fart ut mot Gamleby, där våra båtar låg och väntade.

Dimman låg tät under morgonen. Vattentemperaturen pendlade mellan 17 och 18 grader. Ska det inte vara höst nu??

Båtar for hit och dit i jakten på gädda. Vi fiskade enbart med fluga i våra båtar, ljudet från svischande fluglinor överröstades av plaskljudet från diverse olika drag som kastades ut från båtarna jämte oss.

Jag fick ju äran att fiska tillsammans med Cristian Sagmar och Joel Berlin i team Antispinn 2.

Gädda i håven

Så här är Joel i full gång med att landa en gädda.

Gädda på bräda

Jodå, den mätte över 60 cm

Så ett foto med gäddan på mätbrädan

Joel Berlin

och ett foto med fångstmannen, sen tillbaka med gäddan och dokumentera allt i protokollet för att sedan fiska vidare.

Team Antispinn 1

Grabbarna i team Antispinn 1, Rickard Florentz som inte spiller någon tid vad gäller att fortsätta att fiska medan Marcus Hermansson Thorvald drillar gädda och Harri Nyman hjälper till med håvningen.

Efter första dagens fiske åkte jag och Marcus ner till Lysingsbadet för att överlämna resultatet och bilderna från våra respektive team. Vi hörde från de flesta att fisket varit supertrögt och vi kunde bara instämma.

Team Antispinn 1 och 2

Team Antispinn 1 och 2 utanför villavagnen på camp Gamleby.

Det hjälpte inte att släpa sig ur loppelådan klockan 4 på morgonen och bege sig ut i mörkret och dimman.

Lördagens fiske var också supertrögt.

Vi insåg att någon pallplats var det definitivt inte tal om så efter att båtarna dragits upp efter dagens fiske, så åkte jag och Marcus hem, vi hade helt enkelt inte energi till att stanna kvar på middagen och prisutdelningen.

De andra i teamet åkte också hem efter att lämnat över mätbrädor och fångstrapporter.

Lack och bananer

Fast jag gjorde allt i min makt så lyckades jag inte kroka en enda gädda över 60 cm. Kan det varit bananernas fel? Att jag inte hade med dem i båten…

Hur som hur så grattar jag de team som drog längst gädda och fiskade superbra dessa dagar.

Själv ska jag återhämta mig och samla kraft inför nästa event som då blir St: Anna Pike Open den 18:e oktober.

Taggar:, , , , , , , ,

För ett tag sedan hade vi ju metartävling/trivselkväll hemma vid sjön.

prisborden

Prisborden dignade av alla fina priser som skänkts av bla Abu Garcia ( tack Olle Lidesjö ), FåröFishing ( tack Jamie Rae och Christoffer Malmqvist ), Sandhamn Marine ( tack Ulf Johansson och Peter Jörgensen ), Hökensås ( Tack Marcus Hermansson-Thorvald ), Frohms Reklam ( tack Jan Frohm ).

Hugo riggar metspöet

Eftersom jag själv inte skulle delta på denna tävling i år så lånade jag ut mitt metspö till Hugo. Han kunde nästa få till spöet själv..

Hugo med metspö

.. och han kämpade länge och väl från det att startskottet gick tills tävlingstimmen var slut.

Mamma och Noel

Hugos storebror Noel och farmor Barbro stod en bit bort i det ljumna vattnet.

liggande flöte

Fiskarna var inte på bettet och det fattades ett och annat sänke lite här och var, eller så låg kroken med masken nere på botten. Nere på botten finns det stor chans att kroka brax och sutare och det vet de erfarna att en av dessa fiskar på kroken kan leda till vinst i tävlingen.

grillmästaren

Korvgrillargubben dvs pappa Stridh, var i full färd med att få glöden lagom varm och så fort tävlingstiden var avblåst så ringlade kön till grillad korv.

korvkön

Alla vet ju att sjön suger!!

prisborden spanas in

Efter invägning av fisken, vilket inte blev så mycket, så var det då dags för prisutdelningen. Det var totalt 26 barn och 18 vuxna som deltog denna härliga sommarkväll.

Hugo med priser

Hugo vann lite priser och var riktigt stolt över det han vunnit. Hans tröja med fiskar gjorde nog fiskelyckan fulländad.

Barnen med priser

Alla barn fick såklart var sitt metspö från Abu Garcia och lite annat smått och gott som de valde från prisborden. Vi i fiskevårdsföreningen har ju alltid varit noga med att alla barn som deltar ska få ett litet pris med sig hem och det lyckades vi med även i år!

Tack alla som sponsrade med priser och alla som deltog i tävlingen.

Tack även till tävlingskommittén för ett bra jobb

Vi ses nästa år igen!!

Taggar:, , , , , , ,

Äntligen är augusti här och det går med full fart mot hösten.

Hösten, jo eller hur.

Nog för att kantarellerna poppar upp både här och där men de skrumpnar ihop och torkar ut till tråkiga bleka torrbollar innan de vet ordet av.

Temperaturen klättrade över 31 grader här hemma idag och fröken Stridh svettades och våndades över att sommaren ALDRIG vill ta slut.

Det varnas för åskoväder till höger och vänster, så jag väljer att hålla mig på land i väntan på dunder och brak, dumt nog..

För SMHI´s prognoser verkar bara stämma till knappt hälften av vad förutspår.

Inte fasen har det varken åskat eller regnat här de senaste dagarna.

Men men, jag kan ju alltid stanna inomhus och njuta av sval luft från klimatanläggningen och titta igenom lite av bilderna jag tagit den senaste tiden.

Hittade lite bilder på mitt senaste fiskepass i Blekinge ihop med Jörgen Dahlin och Martin Stålhammar.

Det var en supervarm sommarkväll i mitten av juli.

Jag huserade som vanligt på sandhamn marine och sista kvällen där drog jag iväg för att möta upp grabbarna på, ett för mig, nytt ställe.

Jörgen i det stora blå

Visst känns det ganska mäktigt att blicka ut över det stora blå, leta efter huggvänliga gäddor bland sten och tång.

Försöka kasta ut flugan i alla möjliga vindriktningar som verkligen ger motvind vart du än befinner dig på ön, för ja.. Det var en ö vi åkte ut till just för att chansen att hitta på gädda var mest optimal här.

Martin letar fluga

Martin passar på att byta fluga under en paus i sommarvärmen.

Jo jag kan erkänna att det kan vara lite trevligare att vada och fiska i värmen, man kan röra sig lite lättare när man inte behöver bylsa på sig massa kläder, men nja.. Hösten är härligare på alla sätt ändå. Fisken är piggare och luften friskare att vistas i.

Avkrokning på gång

Jörgen hittar som vanligt på gädda.

Han är nog den värsta av oss alla på att alltid hitta dessa predatorer, oavsett väder och vind.

Fenor i solnedgången

Men jag misströstar inte då jag mer än gärna vill fota lite sommarbilder.

Visst blir det vackert när fenorna lyses upp av solen som är på väg ner.

Gädda i guld

och när solstrålarna färgar allt till skimrande guld…

Release bland tången

Gäddan sätts försiktigt tillbaka och även här lyckas ett par solstrålar bryta ytan och kasta sitt sken över fisken och Jörgens hand som varsamt leder gäddan på rätt väg.

Gädda på väg bort

Tack för fajten och tack för fotomodellandet du vackra gädda!!

Jo, det var en supertrevlig afton med mycket skratt och ett knippe galenheter som vanligt.

Tusen tack grabbar för att ni visade mig änne en av era fina platser.

Vi ses snart igen Ler

Taggar:, , , , , , , , ,

Solen bränner, temperaturen får hjärnan att koka och man får absolut inget vettigt gjort, i alla fall inte jag.

Att leka strandad blåval, brännandes fläsket och läsa romaner om påhittade liv runt om i världen är något jag slutade med för många år sedan. Med åldern har jag upptäckt att jag mår som bäst i kropp och själ av en aktiv ledighet där jag skapar mitt egna liv istället för att gotta mig i andras öden, eller påhittade öden.

Då jag fått några dagars sammanhängande, ofrivillig, ledighet på schemat så kändes det lämpligt att packa bilen och dra från värmen i inlandet ut till värmen på kusten istället.

Hettan kanske är mer uthärdlig i Blekinge.

“Min” stuga nere hos Uffe och Peter i Sandhamn Marine var ledig så det fanns väl egentligen inget att tveka på.

Gäddfiske-på-gång

Redan första kvällen gav jag mig ut, vadandes längs strandkanten och njöt av en underbar solnedgång.

Pulsen sjönk och alla stressrelaterade händelser jag varit utför den senaste månaden bara rann av mig.

Jag var helt ensam, inte en enda fiskare, inte en enda båt i sikte.

Det var bara jag, vattnet, tången runt mina ben, solen som bjöd på ett otroligt vackert färgspektra och så fåren en bit upp på land som bräkte ikapp.

Allt var så pass avkopplande att jag faktiskt missade ett rejält hugg på flugan, det enda hugget för kvällen. Men jag misströstade inte, jag njöt i fulla drag ändå.

Dagen därpå bjöd på kastvindar och regn i alla dess former så jag struntade i att ens gå ut i vattnet.

Först under kvällen kände jag ett sug att trotsa vädret och begav mig ut i duggregnet för att försöka hitta lite huggvilliga gäddor.

Liten-gädda-i-handen

Krokade ett gäng småttingar… Tappade en större gädda efter att drillat den en stund sen vart det tvärdött.

Efter regn kommer… tyvärr solsken!

skogsväg

Men jag drog iväg till havs ändå.

Jag fiskade på några timmar, hittandes några små gäddor och lite andra vattendjur.

Manet-under-ytan

Undervattensbild på en manet har jag inte sedan tidigare så jag fixade en till samlingen.

björnbär-på-g

På land är andra läckerheter på gång att frodas, hoppas jag kan återvända lagom tills björnbären mogna.

Sommarblekinge är ganska charmigt ändå, nu finns här massor av båtfolk, kantarellfolk och andra som semestrar i Sveriges trädgård.

Men jag har inte mött några direkta sportfiskare, vilket jag troligtvis ska råda bot på ikväll…

båtar-och-måne

Mina dagar här har varit underbara och jag har prioriterat att fylla på energilagret ordentligt.

Nu är det sista dagen, i morgon bär det av hemåt igen.

Kanske vi får skåda en vacker måne, stigandes över båtarna ikväll igen men jag hoppas mer på att få skåda ett antal fina gäddor…

Tack Ina, Uffe, Peter, Mattis, Natalie och Lisa för allt ni gör för oss “gäster” <3

Taggar:, , , , , , , , ,

Ibland kan man bara inte tacka nej.

Så efter inbjudan från Mattias Lindén, som vi lärde känna under lord of the fly, begav vi oss till norra Skåne.

Flugströmmen utan för Emmaljunga var vårt mål denna olidligt varma sommar dag då temperaturen steg till strax över 30 grader.

Det blev en liten omväg via Habo och Fly-dressing för att hämta ett efterlängtat litet paket.

Inslaget paket

Tack Peter Bratt för den snygga inslagningen, nu ska jag inte tjata mer om presentpapper m.m. framöver. Jag är helnöjd!! Blinkar

Väl framme vid timmerstugorna, några hundra meter från flugströmmen, möttes vi upp av tre glada grabbar.

Mattias, Fredrik och sist men inte minst Jörgen.

Kändes konstigt att träffa Jörgen här då han mest hör hemma i Blekinge, jagandes gäddor.

Men välden är bra liten och det visade sig att Jörgen och Mattias är gamla polare.

Jörgen-med-borre

Istället för gädda så hittade Jörgen en abborre som substitut. Men han lyckades också kroka ett gäng regnbågar i ån.

Att anläggningen heter flugströmmen kan vara lite vilseledande, det var snarare en liten å där det humusfärgade vattnet knappt flödade.

Ett rikt insektsliv fanns det, miljoner med mygg, knott, bromsar, hästflugor och andra flygfän som gjorde livet till pina i den redan allt för varma sommarkvällen.

Liten-sommarbåge

Men det gick att lura upp en och annan fisk, trotts att det verkligen tog på krafterna både på mig och fisken.

Det vakade i princip inget i ån.

Ett par nyfikna regnbågar synade ändå min foamfluga som stripade på ytan men de krokades inte.

Små nymfer däremot gav utdelning.

Tjock-nacke

Regnbågarna jag såg var i helt ok kondition och inga direkta fenskador.

Öringen lyckades dock ingen av oss kroka under denna resa. Jag hade så gärna velat se en av dem.

Vi fiskade tills mörkret la sig innan vi traskade tillbaka till stugorna och slogs med myggen i väntan på att det grillade köttet skulle bli klart.

Det blev inte många timmars sömn under natten.

Stugorna var kokheta, myggen hade letat sig in och surrade runt våra kroppar som blodtörstande vampyrer.

Morgonen kom och med den steg solen och temperaturen igen.

Jörgen var den enda av oss som orkat upp och begett sig ner till ån för att uppleva morgonfisket. Det hade varit lite aktivitet på ytan men ändå inte resulterat i ett superfiske.

Vi andra traskade ner till ån under förmiddagen men hettan var nästan olidlig.

Jag valde att bryta fisket ganska så tidigt.

Såg ett par regnbågar som simmade lite slött strax under ytan, de liksom jag flämtade i värmen och längtan efter den svala höstluften gjorde sig än mer påmind.

Trött, överhettad, myggbiten..

höga-trösklar

.. och ömma tår, ja jag är inte van vid höga trösklar så tårna slogs i ett antal gånger innan jag fick in rutinen att lyfta på fötterna i stugan, begav vi oss hemåt igen.

På frågan om jag skulle vilja åka tillbaka till flugströmmen svarar jag ja, men helst höst eller vår då både jag och fiskarna är mer aktiva och de blodtörstande insekterna mindre aktiva.

Tack Brian för att vi fick möjlighet att besöka din å, Mattias för inbjudan, Fredrik för att du fortsätter att bära de ärade FF namnet, Jörgen för ansandet av gräset längs ån och Niclas för att du följer med syrran din på diverse fiskeäventyr.

Tack alla för trevligt sällskap och många skratt!!

Taggar:, , , , , , ,

Ren lycka

Jag har fortfarande lite att visa upp och berätta om angående fjällresan till Storsjö Kapell.

Måltidsuppehåll

Vi var ju ett glatt fiskegäng på fyra personer som svingade våra flugspön både i strömmande vatten och i ett par sjöar.

Vi åt egenfångad fisk varenda dag och vi kan vara stolta över att vi åt upp varenda smula av den fisken vi valt att behålla som måltider.

Sussi-bakom-brasan

Här är jag i full färd med att locka upp fisken i Sölvbacka strömmar, med mitt Big Daddy spö och en stor gäddfluga. Varför inte? Det kanske finns en och annan gädda här..

Ove passade på att ta lite bilder från vår kaffebrasa, samtidigt som jag vänder mig om och säger att det går inte att ta bilder med systemkameran då inställningarna måste ändras lite pga det dova ljuset.. Men Ove tryckte av ändå och här är resultatet…

Vision-Nite-och-bäcköringstjärtfena

Vi hann med ännu ett pass i Ringbrynsbäcken, för de enda som var riktigt på hugget under vår vecka i Storsjö, var just bäcköringarna.

Vision-Nite-och-bäcköring

Jag tyckte verkligen att det var kul att locka upp dessa små ivriga fiskar och de bjöd sannerligen upp till fight utan dess like.

Det var kul enda tills Niclas kom upp till mig, när jag var i full färd med att kroka av fisk nummer 27 för kvällen, som det roliga var slut..

En kort stund senare kom Anna och Ove nedskuttandes, med leende på läpparna men ändå en oro som skymtade i blicken.

Niclas hade hört ett ljud bakom sig i skogsbrynet och Anna hade känt en doft som hon inte känt tidigare i sitt liv. Jodå, det hade passerat en björn alldeles i närheten och lämnat slag efter sig så det rådde inga tvivel.

Kan säga att Ringbrynsbäcken inte blev påhälsad av oss mer under denna resa.

Själv är jag inte så orolig över de vilda djuren skogen bjuder på, statistiskt sätt är risken minimal att man ska falla offer för dem.

Vi avslutade de sista två dagarna med sjöfiske. Detta på grund av att kläckningarna avtog och fisket blev mindre bra i de kalla strömmande vattnen.

Det är bara till att anpassa sig utefter naturens reglar och finna sig i andra alternativ.

Inget någon av oss ångrade då vi hade riktigt kul fiske i Mellersta Rotsjön.

Skönt-spöböj

Niclas fick allt bekänna färg med sitt spö, han var den som vann ligan över mest tagna nyinsatta blanka öringar via boobyfluga..

Eftersom vi ätit harr och öring i flera dagar så skojade jag om att åka ut och hämta en röding..

Det tog mindre än tio minuter så vart det en röding upp i båten..

Puss-på-rödingen

Det var med dubbla känslor jag valde att behålla fisken, hade ju så sett fram emot en god köttbit men de andra hejade fram en måltid med färsk röding så jag fick ge med mig i den frågan.

Dagen efter var det Ove som fick tampas med en halvgalen fisk..

Ove-med-spöböj

Ja vad kan det vara som sitter på andra sidan av fluglinan?

Glad-Ove-med-röding

Se där ja, en liten röding där också!

Sussi-med-öring-1

Öringar fanns det gott om i sjöarna, här kom Lasse Karlsson och Marie Wärnbring från Fiskeäventyr förbi precis i rättan tid. Marie är ju en professionell fotograf så här fick jag min lilla öring förevigad.. Tusen tack Marie för hjälpen med fotograferingen och er båda för trevligt sällskap <3

Anna-fotar-renar

Det är väl lite som man säger, man har inte varit i fjällen om man inte sett ren. Anna blev så lycklig över att får se en liten flock renar så hon hoppade mer eller mindre ur bilden i farten bara för att hinna fram och ta lite bilder..

ren-på-vift

Hela resan var ju en ren lycka och härmed vill jag verkligen tacka ALLA som befann sig i Storsjö Kapell med omnejd, alla underbara på fiskecampen som alltid gör ert bästa för att vi gäster ska ha det så bra som möjligt, Åkes Bilservice i Ljungdalen som fixade punkan på däcket på nolltid, myggen och knotten som höll sig undan och framför allt mitt underbara resesällskap Anna, Ove och Niclas.

Snart är vi där igen, kokandes kaffe, tittandes på kotte grön och blå, samlandes ved, filosoferandes över vilka flugor som ska doppas, hur fisken ska tillredas och vad som ska serveras till den, vildmarksbarens vara eller icke vara osv…

Taggar:, , , , , , , , ,

Härom dagen blev jag kontaktad av Sanne Sörensen från Mörrum.

Hon hade blivit tipsad av Daniel Krejic en av grabbarna i dyngballarna att kontakt mig.

Fasen va kul med ett nytt projekt “Kvinnor fiskar vackrare”!!

Sanne ville att jag skulle komma ner till Mörrum då de ska ha en flugfiskekurs, skriva lite om dem osv

Men jag vill verkligen delta på riktigt så i september blir det en tripp dit, för första gången för min del.

Detta är infon jag fått från Sanne:

“ Hej ALLA glada tjejer som anmält ert intresse för denna flugfiskekurs i Mörrums Ån!
Vi vill berätta att idag har Suzanne von Köhler och jag skyddat vårt varumärke "Kvinnor Fiskar Vackrare" ,
det är ett större projekt som denna flugfiskekurs ingår i, mer info och hemsida här på FB kommer inom kort !
Vi kan glatt berätta att Mörrums Kronolaxfiske och ABU Garcia sponsrar med fiskevatten till kursen! Bringse´ns Sportfiske sponsrar till nedsatt pris med fiskeguider och utrustning!
Det ingår utrustning, lättare lunch från Kungsforsens resturang, eftermiddagsfika från Ninas Konditori och en Afterfiskdryck på Ullsocken Bar & Restaurang!
Det kostar 500kr/person och anmälan är bindande och ej återbetalningsbar!
AnmälanSenast 31/7 på telefon 0454-531 35 till Suzanne på vardagar mellan kl 8,00-10,00.
Det blir två grupper med 10 deltagare i vardera grupp . Datumen är den Söndagen 7/9, mellan 10-17 och Lördagen 13/9, mellan 10-17.
Varmt Välkomna, det ska bli så roligt!
Sanne Sörensen & Suzanne von Köhler ”

Mycket mer än så vet jag inte i nuläget om projektet men det är ju det jag ska ta reda på i höst och dela med mig av till er andra.

Sanne vart alldeles till sig när hon såg några bilder från min sida..

Naglar och Venus

Ni vet, jag och mina lackade klor som jag försöker matcha med spön eller fiskarter…

Aftonklänningsfiske-i-lilla-ån

Vem vet, kanske det blir läge att fiska i aftonklänning igen Blinkar

Vi ses i september Sanne och alla andra härliga fiskebrudar!!

Taggar:,

I höstas under min vistelse på Storsjö Fiskecamp, träffade jag på ett par stammisar från Stockholm. Vi pratade lite om ditt och datt angående fisket och jag frågade dem om de varit i Sölvbacka strömmar.

- Sölvbacka strömmar, är du inte klok. Vi har varit här de senaste 20:e åren och aldrig besökt den turistfällan! Fick jag till svars.

Jo, jag kan till viss del hålla med.

Jag har själv inte direkt gillat att fiska i dess strömmar men i år bestämde jag mig för att faktiskt ge det en chans.

Kylan höll sig krampaktigt kvar men ändå lyckades det bli fina kläckningar av rocken.

Rätta mig om jag nu har fel, jag är långt ifrån en entomolog.

The-rise

De var överallt och jag hann inte riktigt med att fokusera på de flygfärdiga exemplaren.

Rocken

Men fy tusan så vackra de är när de är färdigutvecklade.

Fisken verkade dock ha missat inbjudan till vakfesten, det var bara några spontana vak då och då.

Så torrfluga funkade inte alls.

Harr-på-sten-Sölvbacka

Men nymf däremot satt som en smäck i mungiporna på de harrar jag lyckades kroka.

Rocken-kelarullen

Så fort jag släppte fokus på fisken så fanns där de vackraste av alla sländor, de trollbinder mig något enormt.

Jag bara satt där och tittade på den ena kläckningen efter den andra och vart omringad av flygande insekter likt en trolsk saga.

Rocken-ringen

Vissa av dem intresserade sig för blingbling också..

Sussi-med-harr-i-Kringeledan

Men lik förbaskat så var det tråkiga små nymfer som harren ville ha, de struntade blankt i det vackra som hände på ytan.

Harren som jag behöll, rensade Ove och passade på att kolla maginnehållet.

Bukinnehållet

Se där ja! En hel buffé av nymfer av alla dess slag, inte underligt att firrarna håller sig en bra bit under ytan.

Vem skulle inte gjort det om maten kom seglandes rakt framför munnen på en?

Det blev till att rota runt i flugaskarna..

Ove-spanar-i-asken

Ove letar febrilt efter lämpliga flugor i alla sina fack..

Niclas-byter-fluga

Niclas hittar snabbt en lämplig förtyngd tuss och fisket är igång igen..

VAcker-fena

Jodå, Sölvbacka levererar både fisk och flygfän till allas vår glädje..

Bukfenan

och jag får även njuta av att dokumentera med kamerorna både över och under ytan.

Harr-i-release

Här går fiskaren till och med ner på knä för dessa vackra skapelser.

Eftermiddagen började gå mot kvällen.

Vi stekte en harr på plats, över elden och njöt av den goda fisken serverad på knäckebröd.

Gourmet mat idag igen!

Ove-fiskar-i-dimman

Framåt natten besökte vi Sölvbacka igen för att se om det fanns några huggvilliga öringar av modell större.

Ove fiskar på in i dimman..

Harr-på-Big-Daddy

Jag safeade genom att använda Big Daddyspöet, dels för att det är det spöet jag har sink 3 lina och slomolinan till och dels för att jag ville kunna lägga ut stora flugor knutna i tjock tafs.

Vem vet om storfan drar på?!

Det blev dock två harrar som valde att kliva på Mikael Westlunds fina röd/svarta storöringstreamer och jag kan lova er att dessa harrar bjöd på ett rejält spöböj i gäddpåken.

Det låter helt sjukt att fiska harr med ett gäddflugspö, men galnare saker har säkert inträffat och uttrycket man tager vad man haver funkar väldigt bra… ibland..

Grabbarna-i-morgondimman

Vi fortsatte dänga våra spön tills solen gick ner och upp igen, men inga krokade öringar.

Visst hade vi alla hugg på våra flugor, men inga fiskar som ville sitta kvar länge nog för att kunna syna livet ovan ytan.

Dimman-sveper-över-bergen

Så medan solen sakta gick upp igen efter en knapp timmes frånvaro, rullade dimman in över fjällen och steg över vattendragen.

Fiskarna började så smått att vakna till liv och vakade fint i sjöarna vi passerade på vägen tillbaka till stugan.

Trötta, nöjda, mätta och glada kröp vi till kojs efter ännu en underbar fiskedag här i Storsjö Kapell med omnejd.

MEN, fiskehistorierna är inte slut ännu.. Nej, det är minst fyra blogginlägg till som ska skapas…