Flöden:
Inlägg
Kommentarer

Nu i helgen deltog jag och min bror Niclas i tävlingen Betescupen

Jag bidrog med två flugor till tävlingen

Denna färgsättning har gett mig bäst resultat under våren och inte nog med det..

flugorna som jag bundit har jag försett med vasskydd så det är inga problem att fiska med dessa flugor i stubbvass, bland näckrosor och andra vattenväxter som har förmåga att fastna på kroken.

Tävlingen pågick i två dagar men eftersom jag jobbade i helgen och vädret bjöd på sommarvärme och strålande sol (riktigt skitväder med andra ord) och både jag och Niclas ville se Sverigematchen i lördags så kom vi inte ut på sjön förrän efter 18:00

Vi paddlade ut i flytringarna, jag körde fluga och brorsan fick låna min spinnutrustning för att köra spinnfiske.

Brorsan krokar första gäddan inom en halvtimme och den var över minimimåttet. Så vi bestämmer oss för att försöka få bilder på gäddan, liggandes på måttbrädan för att slippa paddla in till land.

Gäddan mäter in på 84 cm.

Så där har vi vår första tävlingsfisk.

MEN… vart tog spinnspöt vägen??? Oturligt nog så ligger det på botten av sjön och vi la runt tjugo minuter på att försöka hitta det i det humusfärgade vattnet, självklart utan resultat. Det var bara för oss att paddla tillbaka, brorsan fick bege sig hem och leta efter någon form av kastspö så att vi kunde fortsätta fiska. Han kom tillbaka med mer eller mindre oduglig utrustning men vi gör ändå vårt bästa. Under tiden som vi fortsätter kämpa på så ringer Niclas en av sina vänner, som turligt nog är på hemmaplan och har komplett spinnutrustning. Varpå vännen Micke kommer ner till sjön och överlämnar sitt spö så vi kan fortsätta fiska. Klockan är nu över halv nio på lördagskvällen. Jag hade ett par kontakter på fluga men inget krokat och precis när vi skulle paddla tillbaka och ge upp för dagen så krokade Niclas på en riktigt fin gädda.

Denna gången chansade vi inte utan gäddan säckades och vi paddlade iland med gäddan simmandes i säcken bredvid flytringen.

Den mätte in på 107 cm och det var vi mer än nöjda med!

Glädjen var stor och min förlorade spinnutrustning var som bortglömd för stunden.

Snabba posebilder tog innan gäddan fick simma tillbaka till sitt rätta element igen och vi packade ihop för dagen. Knappt två timmars effektivt fiske gav ju ändå två godkända tävlingsfiskar.

På söndag morgon begav vi oss ut i flytringarna igen. Vi hade knappt tre timmar på oss att fiska innan det var dags för mig att återgå till jobbet.

Niclas fick tre gäddor varav den ena mätte in på 89 cm, de andra var mindre, så vi ökade på vårt resultat och just där och då låg vi på en 17:e plats av 332 anmälda team (jag vet i och för sig inte hur många av dessa team som tävlade) men med tanke på den minimala tiden vi hade på oss plus borttappat spö så var vi såklart mer än nöjda.

Alla gäddor tog på spinn denna helgen, den första på ett gummibete från jennza (som ligger kvar på sjöns botten) och de andra på ett tailbete från ”ge fan i våra vatten”, fluga verkade totalt ointressant, men sånt där vet man aldrig, nästa dag är det fluga som funkar bäst.

Vi vill såklart tacka Betescupen för en riktigt kul tävling, en tävling där man kan fiska vart man vill så länge man inte bryter mot några fiskeregler osv. Det var superspännande att följa tävlingen online, se alla bilder som trillade in och läsa i chatten där teamen skrev. En tävling som inte leder till något hårt fisketryck i ett specifikt vatten och där man har möjlighet att delta även om man måste få vardagspusslet att gå ihop sig.

Vi slutade på en 20:e plats men det är långt bättre än vad vi förväntat oss.

och vi säger såklart stort GRATTIS till vinnarna, bra kämpat och otroligt bra fiskat i denna sommarvärme!!

Nu är det äntligen dags för årets inomhushöjdpunkt, nämligen Sportfiskemässan.

Jag kommer att befinna mig i Hardy/Greys monter alla tre mässdagar och jag hoppas att ni tittar förbi, pratar tips och trix angående framförallt gäddflugfiske, självklart har ni möjlighet att titta och prova de spön jag använder inom flugfisket.

Men du som besöker mässan, tänk på att försöka komma ihåg att ta med dig en påse, väska, trunk, container beroende på hur mycket du planerat ta med dig/köpa hem från mässan. Med tanke på att vi alla älskar att vara ute i naturen, längs älven eller på sjön, man blir ju totalt spak och ledsen av att se all plast som ligger och skräpar där ute. Så en liten tanke från mig då det är långt ifrån alla butiker som packar ner sålda varor i papperskassar till er kunder. Men, det finns en del butiker som faktiskt valt att gå över till papperskassar istället för plastpåsar, en stor eloge till er!!!

Det var bara en lite tanke i all välmening från mig, så rota nu fram din snyggaste shoppingbag och shoppa loss bland sortimentet eller plocka på dig kataloger och diverse informationsmaterial.

Jag ska också ärligt erkänna att jag har liiiite ångest över att behöva vara inomhus denna helgen, med tanke på vädret och det fina isläget jag har på hemmaplan. Det är nästan så att jag hellre vill vara hemma och ismeta men jag vet att det är så värt det att delta på mässan och prata med gamla och nya vänner. Jag har precis snickrat ihop en vlogg om ismetet 2018 som jag hitintills upplevt ihop med både nya och gamla vänner.

Vill ni kolla in den så finns den och en del andra vloggar på min youtubekanal –> Sussi Stridh Sportfishing

Foto: Joacim Bertilsson

Isande seger!

Det ”sibiriska” kylan biter rejält i mina kinder och skapar kaos i delar av södra Sverige. Men för att balansera kylan med lite värme så kommer här ett inlägg från helgens bravader.

För första gången skulle jag delta i en seriös isfisketävling, arrangerad av Bengtssons fiskebutik i Korsberga. Jag tvekade länge om jag skulle vara med eller inte, ville avvakta väderleksprognosen och den såg ok men inte optimal ut inför tävlingshelgen. Men tillslut bestämde jag mig och kollade med mina två kumpaner, lillebror Niclas och särbon Jens om de ville vara med. Niclas kunde ställa upp och Jens sa sig behöva en paus från betesbyggadet, så bara några dagar innan tävlingen var nästan allt klart. Jag skulle bara fjäska lite extra för min chef och kollegor så att jag kunde ta ledigt från jobbet eftersom det var min jobbhelg, även det gick vägen.

Varken Niclas eller Jens har någon ismetesutrustning så jag kastade iväg en beställning för att utöka mina spön från 7 till 15 stycken, då 15 var maxantalet/team i tävlingen. Dessutom har jag några spännande projekt på gång framöver så jag behövde ändå utöka ismetespöna för att kunna ta mig an kommande uppdrag. Nåja, för att återgå till tävlingen så satt vi tre ”dårar” och knåpade ihop nya vippor, tafsar, ispluggar, mat och ved på fredagskvällen och kom till sängs lite väl sent.

Lördag morgon kl 04:45 påkallade larmet att det var dags att lämna den varma sängen och bege sig ut i kylan. Ärligt talat så är det egentligen inte min melodi att ismeta när det är minusgrader, men är det tävling så är det och har tävlingsledningen inte blåst av så är det bara till att tuta och köra och försöka göra sitt bästa för att skydda eventuellt fångade gäddor utefter bästa förmåga.

Efter att släpat pulkorna i snö och stöp, borrat femton hål och placerat ut alla spöna så var det bara till att pusta ut och invänta fäll. Ganska omgående kom första plinget från bjällrorna på ett av spöna och Niclas fick äran att kroka fisken och det visade sig vara en riktigt fin pjäs. Vilken start!! Gäddan mätte 107 cm och den var tung, riktigt tung. Eftersom det troligtvis var ett nytt pb för lillebror så tog vi även en vikt på gäddan och den landade på 9,8 kg. Japp, där satt ett nytt pb för honom!!

Vi hade en hel del fäll under dagen och många bomhugg men lyckades skramla ihop en längd på 462 cm på de fem längsta gäddorna.

Följande fiskar efter dag 1: 107+84 cm Niclas Stridh, 92+90 cm Sussi Stridh och 89 cm Jens Norblad

Med hettande kinder efter en dag i strålande solsken så gav vi upp strax innan mörkrets inbrott för att bege oss till mina mörtstugor. Mörten tröt så det var lite halvpanik att få tag i mer betesfisk. Tyvärr vart det ingen vidare fångst och det rådde brist på betesfisk hos alla i närområdet, så det var bara att gilla läget och kämpa på med de vi hade kvar. Det blev sänggående väldigt tidigt på lördagskvällen då larmet skulle väcka oss, mer eller mindre, mitt i natten på söndagen kl 04:15 närmare bestämt.

Söndagen bjöd även den på minusgrader och kyla men det hindrade inte oss att tåga ut på isen med glatt humör. Vi hade ingen som helst aning om hur vi låg till eller vilka lag sam var med så det var bara till att kämpa på.

Sista tävlingsdagen hade vi stora förhoppningar om att kunna byta ut några gäddor, gärna hitta minst en meter+ och ett par 90+are.

Vi lyckades hitta dem efter att successivt flytta spöna, vilket gav oss ett slutresultat på 497 cm, tre fiskar kunde vi byta ut genom följande

105 cm Niclas Stridh, 98 cm Jens Norblad och 95 cm Sussi Stridh.

Jens har härmed introducerats i ismeteträsket och det är inte dåligt att ställa upp i en tävling och göra det med bravur med tanke på att det var hans andra ismetepass någonsin.

Måndag och dags för prisutdelning, vilket skedde i butiken i Korsberga. Det var jag som fick åka iväg och representera teamet då Jens hade åkt hem till Blekinge igen och lillebror hade hockey på schemat. Vi hade ju ingen susning om hur vi låg till med det visade sig att vi gick segrande ur denna tävling.

Förutom äran så fick vi en hoodie var och ett presentkort på 6000 kr. Med resultatet i hand så kunde vi konstatera att vi hade segern i hand redan efter dag ett men det var värt att kriga på även dag två.

Glädjebilder på vårt ”team seuppfördårarna” tog vi efter tävlingstidens slut i söndags, vi var ju såklart superglada för en trevlig och rolig helg som bjöd på ett superbra gäddfiske men bilden passade ju även bra så här i efterhand.

Ismete är något jag verkligen brinner för och lägger väldigt mycket tid på, dels vad gäller att fånga egen betesfisk men även att lära mig mer om sjöarna i närområdet.

En vlog är på gång så håll utkik på min youtubekanal: Sussi Stridh Sportfishing

Jo jag vet, jag ligger efter, långt efter med mina blogginlägg men nu har jag tagit mig tiden att gå igenom bilder och videoklipp från när Jens och jag var på Fårö i början av november.

Vi hade hyrt en trivsam liten stuga och spenderade nätterna där.

Dagtid spenderade vi ihop med min vän och tillika guide, Christoffer Malmqvist, fiskandes efter havsöring.

Jens var först ut med att kroka silver.

Men vi kunde ju inte låta bli att fiska lite träskgädda, så en dag spenderades i ett träsk på Fårö och Christoffer visade snabbt vart skåpet ska stå eller rättare sagt vart gäddan stod.

Jag passade även på att öka på min bildbank genom att unna mig en dags fotograferande medan grabbarna fiskade.

Jag har varit på Fårö många gånger men inte unnat mig att åka runt för att fotografera så det var ett sant nöje att få jobba med systemkameran i jakten på naturupplevelser.

Det är inte många fotografer som har vadare och kan traska ut i vattnet för att få bilder på ”turistfällor” från lite andra vinklar.

Medan jag försökte fota Fårö fyr, utvadandes i vattnet, så fick jag även sällskap av en liten pippi som inte var direkt blyg av sig.

Denna lilla rödbena brydde sig inte det minsta om mig och mitt stapplande med kamera och stativ i högsta hugg.

Nåja, många var platserna vi besökte och åtskilliga kast krävdes men fisk fick vi alla och motion, frisk luft, god mat och en hel del skrattsalvor.

Jag har även knåpat ihop en vlog så vill du se lite videoklipp så klicka dig vidare till min kanal på youtube: https://www.youtube.com/sussistridhsportfishing

Skitfiske och på återseende!!

I början av oktober var vi i Strömhult på två dagars regnbågsfiske. Denna resa har varit en tradition sedan minst fyra år tillbaka och varje år kan det bli platser över för lite nytt folk att delta.

Så i år var min särbo Jens med, han har bara flugfiskat ett par gånger tidigare men det visade sig att han minsann var en fena på att flugfiska och landade sju regnbågar. Riktigt starkt gjort!!

Vi hade tur med vädret, vilket alltid kan vara lite lurigt så här års.

De tidiga morgnarna bjöd på frost med påföljd av isbildning i spöringarna.

Denna resa så var Andreas ”Flugfiskaren i Småland” Olsson med, en bloggare jag följt under en längre tid och som nu även bloggar under FishEco-portalen. Välkommen Andreas! Det var riktigt kul att få träffa dig! Spana gärna in bloggen då även han skrivit om Strömhult.

Ett besök i Strömhult innebär många kast, stark fisk, tafsbrott, lite sömn, leriga skor och kläder. Men det är så värt det och det ska bli spännande att se vad det blir för gäng som åker nästa år.

En sak är dock helt säker, jag och Jens åker mer än gärna tillbaka igen :)

Tack alla för denna gång!

Sist men inte minst, ännu en vlog där ni får se lite av det vi upplevt ;)

Det här året har jag deltagit i Pike Open tävlingarna i Västervik, både vår och höst.

Det är en av höjdpunkterna och det är så fantastiskt kul att träffa alla deltagare som man lärt känna under åren. Som vanligt har jag tävlat för Fisheco och jag tycker det är galet kul att Fisheco har ett eller ett par tävlingsteam.

MEN det höll på att gå åt skogen när hösttävlingen började närma sig. JanO kunde inte vara med den tävlingshelgen och jag stod ensam kvar i teamet. Att ragga nya teammedlemmar var inte helt lätt och dessutom hitta en lämplig båt gjorde att jag höll på att missa tävlingen helt och hållet. En räddande ängel, som dessutom äger en båt lämplig för skärgårdsmiljö, erbjöd sig att gå över från sitt egna team och köra med mig i team Fisheco. Tusen tack Jens ”Jenzza.Lures” Norblad för att du hittade bästa lösningen och joinade mig och såg till att Team FishEco kunde delta i höstens tävling.

Hur det gick i tävlingarna och hur jag upplever tävlingsdagarna kan ni se i min senaste vlog. Som jag nämnt tidigare, jag åker inte till Västervik för att uppleva ett magiskt bra fiske utan för att det är en social tillställning i allra högsta grad ;)

Taggar:, ,

En vecka i september, närmare bestämt v 38, begav jag mig iväg till Storsjö Kapell i Jämtland/Härjedalen för en veckas gäddfiske ihop med min kompis Christoffer Malmqvist (guide på Fiska Fårö). Vi körde de 84-milen upp till Storsjö Fiskecamp på natten mellan söndag och måndag för att vara framme strax innan kl 04:00 på måndag morgon. Några få timmar sömn blev det innan det sög för mycket i fisketarmen.

Christoffer satsade hårt på att försöka slå sitt PB, men det tänkta flytringsfisket varje dag blev istället varannan dag då hans vadare läckte.

Redan första dagen hittade vi urstarka gäddor i ett litet tjärn, man skulle kunna tro att det var meterfisk som klev på men icke..

Gäddorna i den lilla tjärnen landade på mellan 77-83 cm vilket i sig inte är fy skit det heller.

Vi flugfiskade i dagarna fyra innan resten av Norrskensgäddegänget kom upp.

Och självklart blev det en och annan lunch och kokkaffe ute i det fria mellan varven.

Övriga som deltog i Norrskensgädda detta året var:

Jano och Anna från FishEco.

Tidaholmsborna Alexander Wiman och Jerry Högbom från Crazy Pikes

Foto Alexander ”crazy pikes” Wiman

Alexander hittade en snygg abborre i ett av vattnen vi besökte.

Foto Jerry ”Crazy Pikes” Högbom

Men även en och annan gädda fick syna ytan.

Även Jerry hade tur med gäddorna och var väl de av oss som krokade flest.

Följ gärna grabbarna på instagram: Team Crazy Pikes och spana gärna in deras Facebooksida Crazy Pikes

Så här sa grabbarna om resan: ”De va en häftig resa med bra fiske, en häftig miljö, många nya vänner, gäddor med bra krut i och framför allt fantastisk mat!”

Två andra grabbar som också var med var Daniel Selldin och Jonas Samuelsson, från södra Dalarna.

Foto Jonas Samuelsson

Foto Daniel Selldin

De hade med sig egen båt och pannbensfiskade i Storsjö med en fin gädda som resultat.

Här kommer deras resumé:

Vi är två gäddgalna dalmasar med en förkärlek till pannbensfiske vid namn Daniel Selldin och Jonas Samuelsson. Fiskar vanligtvis pelagiskt eller riktigt djupa branter i Dalälvens vattensystem men har börjat söka oss till andra vatten mer och mer nu!

Har snackat länge om att bränna norröver och när vi hörde att Sussi och FishEco skulle jaga igång intresset för gäddan i Storsjö så bestämde vi oss för att haka på. Chansen att fiska efter gädda som inte är en, ”main-target” under konstant fisketryck får man ju sällan i dagens gäddboom.

Fisket överlag för våran del där uppe vart dock riktigt trögt. Det vart lite som en käpp i hjulet när man fick höra att det saknas normal vitfisk, typ brax, mört, osv i vattnet. Det är ju det vi fiskar normalt runt. Att det dessutom hade kommit en köldknäpp med snöoväder och kyla dagarna innan hjälpte nog inte heller till vår fördel. Men å andra sidan så brukar ju finmat som sik och harr kunna pressa kondisen rejält på dom individer man hittar! Lyckades landa en finare fisk runt 90-95cm i superkondis runt ca 7 kilo. Fisken tog i ett gräsbälte på ca 2 meters djup på en Eastfield Wingman XL i färgen ”Weksellgösen”. Lata som vi är när fisken inte riktigt räcker hela vägen till ”wow”, så vart den tyvärr ovägd och ingen exakt längd togs heller.

I övrigt så är det helt fantastisk miljö, maten var exakt vad man ville ha efter heldagar på vattnet och personal och guider är riktigt tillmötesgående!

Jonas insta: pikeknoppen
Daniels insta orebaits och facebooksida: orebaits

Som vanligt har jag knåpat ihop en vlog också, här bjuds det på drillningar av gädda i flytring och annat smått och gott. Blir ni sugna på att själva följa med så blir det Norrskensgädda även nästa år i september v 38. Boende mm bokas via Storsjö Fiskecamp, jag ska helt klart åka igen så hoppas vi ses där!!

I olika grupper och forum på sociala medier så verkar det som om de flesta tror att flytringsfiske bara är till för flugfiskare, men så är det självklart inte. Det går precis lika bra att spinnfiska sittandes i flytring, framförallt när man kör med jigg. Det kan såklart bli en aningens bökigare om man kör jerkbait.

För lite drygt två veckor sedan tog jag med mig Jens ”jenzza.lures” Norblad ut på ett hemmavatten så att han skulle få testa på flytringsfisket.

Självklart gick det strålande bra och Jens sa att det inte var sista gången han ville fiska sittandes i flytring. Det är en speciell känsla att paddla om kring med simfenorna på fötterna och drilla fisk.

Helgen efter flytringsfisket hemma i Nässjö var det dags för båtfiske i Karlskrona skärgård och här gick det inget vidare att flugfiska. Gäddorna stod packade bland rena rama salladen och jag kunde knappt ta hem ett par tag med flugan fören kroken var full av spagettiliknande gräs. Men nåja, ett par tre kustgäddor lyckades jag allt lura upp till dans.

Men weedless krok på jigg slog fluga överlägset och som vanligt, jag förlorar aldrig.. Antingen vinner jag eller så lär jag mig något och kontentan av detta fick mig att fundera och klura på hur jag ska binda flugor som man kan fiska i tät vegetation. Så detta blev en ny utmaning för mig.

Jag knåpade ihop en kort vlog där Jens och jag är ute på äventyr så ni kan få en liten uppfattning om hur vårt fiske var dessa dagar och hörrni, nu börjar höstfiske på riktigt!!!!

Håll tillgodo :)

Tack Jens för fantastiskt roliga dagar med dig <3

I början av juni drog min semester igång och jag valde att spendera tre veckor uppe i Storsjö Kapell med omnejd. Stugan var bokad sedan länge och tanken var att vi skulle varit 4-5 personer som åkte upp, men den ena efter den andra droppade av och till slut var det bara jag kvar. Men det hindrade inte mig från att ratta upp de 84 milen, med bilen och båten på släp.

Jag har alltid tyckt att en vecka är på tok för lite uppe i Storsjö, men skulle tre veckor vara för mycket? Skulle jag få lappsjuka? Längta hem?

Svaren på frågorna är nej. Tre veckor går galet fort när man trivs och sysselsätter sig med motion, foto och fiske. Jag hade nog kunnat stanna ännu längre. Jag fick inte lappsjuka utan trivdes riktigt bra med att rå om mig själv, göra det som föll mig in för stunden och bara få njuta av naturen och upplevelserna den bjuder på. Om jag längtade hem, både ja och nej. Jag längtade inte direkt hem men däremot längtade jag enormt mycket efter en person som kommit till att betyda väldigt mycket för mig. Men den som väntar på något gott väntar alltid för länge.

Det blev mest flytringsfiske efter gädda men jag kunde ju inte låta bli att flugfiska både harr och öring. Ibland gick jag bara längs vattnet och njöt av stillheten, dofterna, ljudet av porlande vatten och vakande fisk.

Stugan jag bodde i var perfekt och låg lite för sig själv med ängar som omgivning och storsjö i sikte bakom de gröna kullarna.

Byns renar var på besök lite då och då och nästan varje dag såg jag en älgko stryka längs stugan. Det blev ett slags sällskap för mig då jag kom på mig själv att säga både god morgon och god natt till älgen.

Nåväl, jag har försökt knåpa ihop en vlog också så här får ni lite film som sammanfattar mitt äventyr kort och gott

Efter två dagars flytringsfiske hos Anton Tsvetkov så var mitt fiskebegär något stillat så jag lämnade gänget där, för vidare färd söder ut.

Närmare bestämt till ett vandrarhem strax utanför Hässleholm, där jag mötte upp Jens jenzza.lures Norblad, Björn Nettel Baits Nettelbladt och Richard Thunberg.

Vi tillbringade lördagskvällen på en mysig restaurang i Höör tillsammans med grabbarna Daniel Wickman och David Berg från Camp Dragsö. Grabbarna hade jobbat i monter och på betesbyggargatan på mässan och de var riktigt positiva till både antal besökare, bokade guidningar och försäljning av beten så det såg riktigt lovande ut inför söndagen och sista mässdagen.

Efter en god natts sömn, frukost och lämnandet av vandrarhemmet tidigt på söndagsmorgonen styrde färden vidare mot mässan.

Väl framme på Bosjökloster så stannade jag upp och njöt till fullo! Vilket ställe! Vilka miljöer och vilka fantastiska fotomiljöer denna plats hyser!! Det är som gjort för att ha mässa för just jakt och fiskeintresserade människor. Det fanns jägare, hundar, fiskare och diverse utställare på plats och jag tog mig tiden att gå runt och fotografera bara för att försöka förmedla lite över hur det ser ut på Bosjökloster.

Vackra byggnader, vackra trädgårdspartier och olika paviljonger att gå och strosa i. Jag hann knäppa några bilder innan solstrålarna varvades med åska och skyfall. Minst sagt en spännande upplevelse ur fotosynpunkt.

Mässan kändes extra levande när man kunde höra livemusik från jakthorn i samstämmig kör. Dessa gossar spelade inte för första gången om man säger så.

Förutom ljudet från diverse blåsinstrument hördes också en hel del hundskall..

Det fanns de som ville passa på att prova sina hundars agerande på ett mekaniskt rullande vildsvin och i just detta fall var det en jycke som tyckte att den hjulförsedda grisen var riktigt otäck.

Tur att husse finns där som trygghet när grisen beter sig hotfullt!

Jag är ju uppvuxen med jakt och fiske i min familj, så jag fann det oerhört intressant att titta på när hundar skulle tränas och visas upp och jag blir lika fascinerad varje gång jag se samarbetet mellan människa och djur.

Det bjöds på fantastiska uppvisningar där allt gick klockrent och de där det gick mindre bra om man säger så, men underhållningen låg på en hög nivå för oss åskådare.

Denna mässan var en sån där feel good mässa och det rådde definitivt inga brister på förnödenheter heller när magen började kurra.

Oliver!!! Jajjamensan.. ni kan lita på att jag köpte minst tre kilo!! ;)

Godis! Självklart måste man införskaffa sig lite marknadsgodis.. För min del vart det brända mandlar (som jag fick hjälp att äta upp, av ett par betesbyggare, inga namn nämnda)

Jenzza.Lures

Jag hade två uppgifter på mässan, att hålla Jens sällskap (kanske lyckas sälja lite av hans fantastiska beten, både trä och gummi) och fotografera Janne Brax Sabbath Lures Knutsson då han ville ha lite bilder till sina sidor på sociala medier.

Brax Sabbath Lures

Så nu har vi kommit fram till självaste fiskeavdelningen på mässan

Nedanför fiskeavdelningen låg Ringsjön och där kunde man se diverse båtar, som barn delta i metartävling och även få provåka en och annan båt.

Gunnar ”pikestrike” Ahlström i full färd att flugfiska från kajaken

Gunnar Ahlström var på plats och visade upp att det är fullt möjligt att stå upp i kajaken och flugfiska.

Betesbyggarkiosken var på plats och det fanns möjlighet att titta på hur man tillverkar jiggar och även testa att göra egna.

Janne visar vad man använder och hur man gör för att få rätt konsistens på massan som så småningom ska bli en jigg.

Solle Rask Nielsen var på plats och vi två smidde lite framtida planer ;)

Jens och Solle diskuterade material, som i mina öron lät som om det kom från en annan galax men jag ska sätta mig in i detta med betesbygge nu när jag ändå har det nära till hands. Jag ska absolut prova på att gjuta lite gummi någon gång under hösten/vintern bara för att jag är så nyfiken på hur det går till.

Jag menar, det är svårt att hålla tassarna borta från alla färgflaskor och glitter, det liksom trollbinder mig på något sätt.

Nettel Baits

Sista mässdagen bjöd tyvärr på klent antal besökare till fiskeavdelningen, det var stundom ganska tomt, men jag lyckades i alla fall sälja ett bete åt Jens så jag tror jag klarade mina uppdrag.

Jag hoppas och tror jag kommer att besöka denna mässa igen nästa år. Visst kan man tycka att den ligger utanför säsongen just med tanke på fisket, men för min del är det startskottet på bästa fiskesäsongen, nämligen höstfisket!!! Jag ser fram emot grådassiga dagar men krispig luft, färgstarka lövträd, kallare vatten och ursinniga gäddor. Faktum är att de flesta fiskarter är roligare att fiska på hösten, de blir mer kampvilliga och bjuder upp till härliga fajter när vattnet är svalare och dessutom klarar de catch and release betydligt bättre i syrerikt och svalt vatten..

Tusen tack alla som var med på mässan i Bosjökloster! Det var riktigt kul att träffa både gamla och nya vänner och framförallt få tid över till att sätta sig in i en helt annat bete än fluga ;)