Flöden:
Inlägg
Kommentarer

Jag har fiskat sedan barnsben och åren rullar på.

Nu ser jag att mina syskonbarn börjar få upp intresset för fisket och således kan de släppa spelandet på sina datorer för en stund, det gör mig varm om hjärtat. De har hela livet framför sig och med den tillgången som finns idag jämfört med när en annan var liten, med tanke på internet och sociala medier, så öppnas en hel värld av möjligheter för dem… om de vill.

Det var över 12 år sedan jag greppade ett flugspö för första gången, 7 år sedan jag krokade min första gädda på fluga och det är snart 5 år sedan jag band min första gäddfluga.

En pinfärsk gäddfluga

Inte visste jag där och då att jag några år senare skulle starta en enskild firma med syfte på att bland annat kunna ha introduktionskurser i flugfiske, workshops, fotografering, artikelskrivning och sälja gäddflugor.

Som med allt annat här i livet så gäller det att våga ta klivet ut, testa sig fram och dra lärdom av vänner och bekantar i ens omgivning. Det svåraste av allt är att sätta priser som dels är rimliga för kunden och dels bidrar till att jag åtminstone kan få lite intäkter utöver materialkostnader och omkostnader. De är tyvärr helt omöjligt att få ut en skälig timpenning på bindandet av gäddflugor men jag är nöjd så länge det blir en liten slant över på firmakontot som åtminstone täcker försäkring och andra omkostnader som har med firman att göra. Detta är i dagsläget inget jag kan försörja mig på utan firman drivs utöver mitt vanliga heltidsjobb.

För att återgå till just hantverk och i mitt fall gäddflugor, så har jag lagt många timmar på att lära mig både materialkännedom, val av bindstäd och verktyg, gått kurser och kanske det viktigaste av allt, fiskat med mina egna flugor. En gäddfluga kan se väldigt vacker ut när det är torr och nybunden, men det är ju i vattnet den ska se smaskig ut och locka gäddorna till hugg.

Bilderna på de två gäddorna nedan tog på exakt samma fluga, just den flugan levererade också ett antal mindre gäddor innan jag själv råkade förstöra flugan genom att sätta den i en vass sten varpå halva flugan satt kvar på stenen.

En vacker skärgårdsgädda på 109cm från Blekinge

En vacker norrländsk gädda på 109cm från Storsjö Kapell

En del material är mer känsligt än andra tex fjädrar så man får ju räkna med att flugan inte ser ut som den gjorde när den var pinfärsk, efter några gäddor.

Ny gäddfluga och en som fått stå ut med ett 70-tal gäddor

Det första som mer eller mindre ryker från flugorna är ögonen. Jag önskar att jag kunde använda uv-lim för att få just ögonen att sitta kvar betydligt bättre, men tyvärr har jag utvecklat en svår kontaktallergi mot just uv-lim. Det spelar ingen roll om jag har handskar på mig, ser till att använda uv-lampan den tid som krävs för att limmet ska härda eller att tvätta av allt med medicinsk sprit. Det funkar tyvärr inte. Jag får kliande blåsor på fingrarna och händerna och sedan blir det otäcka sår. Så alla ni där ute som laborerar med lim och dylikt, se till att ha ordentlig skyddsutrustning på er och gärna någon form av bra ventilation. Jag lärde mig den hårda vägen då jag band mycket flugor och använde uv-lim för att bygga upp skallar och det utan ens handskar på mig.

Så till prissättningen av mina flugor. Tro mig, jag önskar att jag hade all tid i världen och att jag var ekonomiskt oberoende, då hade jag kunnat fortsätta skänka bort flugor till höger och vänster. Ni ska bara veta en sak, alla flugor är handbundna, det finns mig veterligen ingen maskin i dagens läge som kan binda/tillverka flugor och ni kan nog själva lista ut vart en del flugor tillverkas för att kunna säljas så billigt som möjligt och med billigast möjliga material.

Tack vare min fantastiska särbo, Jens ”jenzza.lures” Norblad så har jag kunnat diskutera och få tips om hur jag ska tänka när jag ska ta betalt för mitt hantverk. Han är ju trotts allt en av Sveriges vassaste betesbyggare och har både erfarenhet och rutin på det där med att sälja sina beten.

Här kommer några av mina kreationer som är till salu, givetvis går det att beställa flugor av mig enligt egna önskemål vad gäller färger och utförande det är bara att skicka pm via facebook eller instagram alternativt maila till info@sussistridh.se

Jag vill verkligen, från botten av mitt hjärta, tacka alla de kunder som handlat av mig, fiskat med flugorna och återkopplat genom att skicka filmklipp och bilder på sina fångster. Senast igår fick jag ett pm från Simon Sköld Karlsson i Västervik då han ville köpa en av tubflugorna från bilden ovan och precis swishat till mitt konto:

Välkommen att höra av dig om du har några frågor eller vill köpa/beställa flugor eller tillbehör såsom wiretafs, tailar, tubriggar mm

/ Sussi Stridh

Sommaren sjunger nu på sista versen och hösten väntar runt hörnet. Sorgligt tycker många, underbart tycker jag.

Jag tycker att sommarfisket är fruktansvärt jobbigt, det är varmt och det finns sällan en chans att undfly solen om man nu inte väljer att fiska kvällstid det vill säga.

Nåja, jag ska absolut varken gnälla eller klaga då starten på sommaren var över förväntan och för min del startade semestern med en resa upp till Storsjö Kapell, för 11:e året på raken. Jens och jag hade bestämt oss för att försöka göra allt i vår makt för att hitta långa fina gäddor, dels för att ta team jenzza.lures till en bra position i tävlingen sommargäddan men även bättra på våra individuella resultat i tävlingen gäddfajten.

109cm flugfångad gädda

Jag blir ju lite extra lycklig när mina gäddflugor lockar långa gäddor till hugg men det är inte alltid optimal att flugfiska. Det är en av anledningarna till att jag envisas med att lära mig behärska även spinnfiske, jag kan väl inte göra annat när mannen i mitt liv är en superskicklig betesbyggare ;)

111cm och nytt spinnPB för mig.

Jag har spinnfiskat i lite mer än 1½år och då blir man lite extra glad när man lyckas dra ett nytt pb på spinn. Många anser att det är lite fjantigt att kategorisera olika personbästa utefter olika metoder, men för mig är det stor skillnad mellan det metoder jag utövar dvs flugfisket, spinnfiske och ismete så därför tycker jag det är lite extra kul när man bättrar på sitt eget rekord.

Som sagt, sommaren startade riktigt bra vad gäller gäddfisket men sedan gick det mer eller mindre rakt utför.

Nu i helgen deltog jag och Jens i tävligen Blekinge 24h Pike Challange och för vår del så har vi nog aldrig fiskat så dåligt som vi gjorde nu. Ja man skäms faktiskt lite grann med tanke på att fisket bedrevs i vårt så kallade hemmavatten, Karlskrona skärgård. Vi hade otroligt svårt att hitta godkända gäddor, dvs gäddor över 70 cm men vi har bara oss själva att skylla. De hot spots som levererat tidigare år levererar inte alls längre och varken jag eller Jens har fiskat där sedan i början av sommaren så mycket har väl hänt på ett par månader.

Men, nu börjar vi ladda om batterierna och ser fram emot ännu en tripp norrut. Vecka 38 finns vi på plats i Storsjö Kapell för att förhoppningsvis njuta av hösten, urstarka gäddor och norrsken. Än så länge så finns det platser kvar så vill ni haka på och leta efter gäddor i mer eller mindre orörda vatten så ta kontakt med Storsjö Fiskecamp via mail eller telefon för att boka boende, båtar, flytring, guide

Följ även eventet Norrskensgädda på Facebook

Norrskensgädda

Jämförelse av sargade händer från alla gälgrepp på gäddorna som togs i somras

Jag hoppas vi blir många gäddfiskare under vecka 38, som kan slutas upp i restaurangen på campen om kvällarna, äta riktigt god mat och skrävla om våra äventyr och fångster!!

För lite drygt ett år sedan började jag spinnfiska efter gädda på allvar.

Jo jag vet att de flesta av er som följt mig genom åren, ser mig som en flugfiskare i första hand men jag har kommit till den punkten där jag känner att jag inte vill vara begränsad i mitt fiske. När det inte finns en rimlig chans att kunna svinga flugspöet så har jag ingen som helst lust att bara lägga ner fisket utan jag vill kunna anpassa mig, behärska andra metoder och genom det utveckla mitt sätt att fiska.

Sagt och gjort, så beställde jag nyligen ett haspelspö från Greys som heter GR100 Lure 9′ 40-100g.

Greys GR100 LURE 9' 40-100g
Greys GR100 LURE 9′ 40-100g

Spöet invigdes för två veckor sedan men det blev inte många kast med det då tiden var knapp. Men den här gången hade jag sett till att vara lite extra ledig från jobbet för att kunna tillbringa en hel vecka nere i Blekinge (givetvis inte enbart för att fiska, jag vill ju umgås med Jens också emellanåt ;) )

I fyra dagar har jag alternerat mitt fiske mellan att svinga mina nybundna flugor och kasta gummibeten och idag var inget undantag förutom ett riktigt motsträvigt väder dvs blåst med snudd på storm så det blev av förklarliga skäl betydligt trevligare att spinnfiska.

Benen vek sig mer eller mindre

Jag var ute själv då Jens var hemma för att måla beten för fullt inför sportfiskemässan, visserligen är jag ute och fiskar på egen hand för det mesta men just idag hade det varit bra om man hade haft sällskap. Gäddan tog betet stenhårt och en kamp uppstod då jag skulle försöka drilla den mot strömmen för att säkra den i håven. När jag väl lyckats håva den så ringde jag Jens och han var mer eller mindre färdig med sina bestyr så han slängd på sig fiskekläderna och körde iväg så fort han kunde till mig. Jag la mig på bryggan då adrenalinet pumpade, gäddan låg fint i håven och självklart var håvnätet under vatten så jag visste att hon skulle klara sig bra där en stund.

107cm praktgädda

Jens hjälpte glatt till med mätning, 107cm och vägning 9,4kg och såklart även med bilder.

Obeskrivlig lycka

Tusen tack AbuGarcia för att ni tror på mig och hjälper mig med rätt utrustning och för att jag får vara en del av teamet. Tack Greysfishing för att ni har förtroende för mig och att jag får vara ert ansikte utåt. Tack älskade Jens Norblad för att du är en fantastisk man som hela tiden pushar mig till att bli en bättre människa och sportfiskare och för att du står ut med mitt (vårt) intresse <3

Detta var inte ett nytt pb för mig men likväl en minnesvärd gädda som jag kämpat otroligt hårt för och bara det är värt sin vikt i guld!

I år missar jag havsöringpremiären på västkusten den 1:a april men jag missade inte premiären i Lyckebyån.

Efter otroligt mycket jobb och en hjärna som var segare än kola så missade jag helt och hållet att det var havsöring Jens och jag skulle satsa på de första timmarna när fisket i Lyckebyån öppnade för säsongen. Jag hade sett framemot gäddfiske och var så glad att få möjlighet att testa mitt nya spinnspö GR100 från Greys så jag hade helt missat att ta med havsöringprylarna. Hur som hur så testade jag ändå att kasta ett litet 18grams tobydrag och för att jämföra upplevelsen så att ni ska förstå hur det kändes så skulle man kunna beskriva det hela som om att man kastar små flugor, typ nymfer, med ett gäddflugspö eller att man slår i små nubb med en slägga (fast det senare alternativet kan göra ont, riktigt ont om man har otur)… det går, men det är inte optimalt.

Tobydrag med uträtad krok

Påpassligt nog så skulle Jens gå upp och hämta något i sin bil och jag var inte sen med att testa hans spö. Vilken skillnad! Nu kunde jag åtminstone känna vibrationerna av draget i spötoppen och ha någorlunda kontroll över vart draget befann sig där under ytan. Jag tog ytterligare ett kast och det tog tvärstopp någon millisekund innan jag kände att det var tungt och att det var en fisk på kroken och inte ett bottennapp.

Jens kom kutandes ner för slänten till ån och grep tag om den stora gäddhåven, ja för någon mindre håv hade vi inte med oss, det visade sig att jag lyckats kroka en havsöring. Det var dessutom årets första på den sträckan vi fiskade på då de andra som fiskade bredvid oss lyckades kroka gäddor istället för havsöring.

Pigg havsöring

Efter mätning och vägning visade det sig att denna firre var 74cm lång och vägde 3,44kg. Tack vare längden så slog den mitt gamla pb med 4cm. Mitt huvud var ju fortfarande segt som kola så jag förstod inte riktigt vad som hände och vad jag upplevde där och då.

Poseringsbild

Jens tog en hel del bilder och firren simma tillbaka i ån. Jag tog en liten paus för att skriva fångstrapport. Det ryktades nämligen om att Lyckebyåns Fvof brukade ge ett pris för första och ett pris för största havsöringen på premiärdagen. Vi hade ingen aning om, om min var först dåjag krokade den 25 minuter efter starten eller störts eller både och då ån är lång och många fiskar längs andra sträckor än där vi var.

Efter att gått upp kl 05 på morgonen så vart jag mer än lovligt sliten så jag bröt fisket efter bara en timma, för att gå hem, äta frukost, sova ett par timmar för att sedan bege mig ut och flugfiska gädda i ett par timmar.

Efterlängtad fisk

Jag har två nya gäddflugspön från Greys som ska få bekänna färg och då krävs det att jag lägger lite mer tid på gäddflugfiske så det blir troligtvis inte mer havsöringfiske innan sportfiskemässan… Det blev en del gäddor som glupskt bet i min gäddfluga innan det var dags att möta upp Jens för ytterligare ett pass i ån på seneftermiddagen, men denna gång var det full fokus på spinnfiske efter åns beryktade stormadammer.

Just denna eftermiddag var madammerna på hugget, åtminstone på jenzzas beten och det kom upp en riktigt fin gädda som landade på 10 kilo blankt men det är tyvärr inte min historia att berätta ;) Missa inte att följa Jens nya blogg här på FishEco klicka på —> jenzzaluresblogg

10:an med en ål i gapet

Vilken fantastisk premiär det var! Nytt PB för mig!!!

Jag lyckades inte ta priset för första fisken men däremot fick jag pris för största :)

Ni som följt mig genom åren vet att jag då och då försöker bidra till någon form av välgörenhet och denna gången är det barncancerfonden som ska få sin del.

Jag deltar i Livlinan2018 ihop med jenzza.lures där vi bidragit med rykande heta beten/flugor och en fiskedag ihop med oss. Alla intäkter går oavkortat till barncancerfonden. Vill också passa på att tacka initiativtagaren Janne Knutsson som roddar i hela projektet Livlinan, superbra jobbat!!

Här är vår beskrivning i auktionen:

Jenzza.lures och Sussi Stridhs gemensamma projekt på temat cancer/överlevare. 2 st jerkar i Bokträ av jenzza där den blå är en one-of på modellen Hasslö jr, och den svarta en one-of modell. 17cm/100g resp 12cm/60g. 2 stycken gäddflugor knutna av Sussi, den rosa är ledad med dubbla enkelkrokar och ca 25cm, den svarta är knappt 20cm med en enkelkrok. Betena ligger i en trälåda tillsammans med ett värdebevis där vinnaren av auktionen tillsammans med en vän får en heldags fiske med jenzza och Sussi. Båtfiske, vadfiske eller isfiske enligt vinnarens önskemål, lunch och fika ingår.

Så detta är vad vi lagt tid och pengar på att knåpa ihop så nu är resten upp till er vad ni tycker detta är värt och bara det att få en fiskedag ihop med mig och Jens Norblad går ju inte av för hackor ;)

Här är länken till vår auktion: Livlinan 2018 jenzza.lures & Sussi Stridh

Men tiden är knappt, auktionen går ut på torsdag 1/11 kl 18:04!!!!

Det finns såklart massor av andra beten, flugor och annat att buda på så gå in på tradera och sök på Livlinan så får ni upp annonser från alla givmilda sportfiskare/betesbyggare och flugbindare.

Under tiden som livlinanauktionerna pågår så ska jag luta mig tillbaka och njuta av lugn och ro, eller egentligen inte då det är fullt upp på jobbfronten tills nästa fiskeäventyr ska genomföras.

Happy bidding och skitfiske!!

Jag har i skrivande stund två ”tävlingar” på gång, en på min facebooksida och en på instagram, där du har möjlighet att vinna en gäddfluga bunden av mig. Det är alltså två flugor som ska få byta hem och vatten. Flugorna är bundna på enkelkrok och är lättdressade så inga problem att kasta med flugspö i #8 och uppåt.

Du kan självklart delta i båda tävlingarna.

Följ instruktionerna om hur du deltar genom att klicka på följande länkar:

Facebooksidan: Sussi Stridh Fiske&Fotografi

Instagram: Sussi Stridh

Vinnarna dras på söndag 30/9

Jag har några få enkelkroksflugor kvar i denna färgsättning som är till salu så är du intresserad av att köpa så kan du kontakta mig via pm på facebook, instagram eller mail info@sussistridh.se

Funkar flugorna?

Ja självklart gör de det. Här håller jag precis på att kroka av en ursinnig Norrlandsgädda som jag tog via ett flytringspass under eventet Norrskensgädda i Jämtland förra veckan.

Tills vi återigen är uppe i Storsjö Kapell på eventet Norrskensgädda!!

Nu är det återigen dags att samla gäddfiskare från hela landet för en gemensam sammankomst i en vacker fjällmiljö. Möt höstens färgsprakande fjäll om dagarna medan du fiskar gädda

och njut av sprakande norrsken om kvällarna, om vädret tillåter, när vi samlas för gemensam middag och drar våra fiskehistorier.

Syftet är att framhäva gäddan som en viktig art i våra vattendrag och samtidigt bevisa att vi är en stor grupp fiskare som gärna åker till platser som ännu är outforskade och få chansen att uppleva ett magiskt bra gäddfiske.

Träffa likasinnade fiskare och ta lärdom av varandras erfarenheter. Det spelar ingen roll vilken metod du fiskar,om du spinnfiskar, trollar eller flugfiskar. Alla är välkomna och vem vet, kanske finns det möjlighet för dig att prova en ny metod för att lura gäddan till hugg.

Ta med dig dina bästa polare, båten, flytringen, kajaken, vadarna eller vad du nu själv finner lämpligt för här finns möjlighet till att fiska i både små och stora vatten.

Storsjö Fiskecamp erbjuder följande:
Stuga 36:1 och 36:2 (minst 2 pers i varje stuga) 2.075kr/pers
Campingstuga ( där kan man bo ensam också) 1.325kr/pers
I det priset ingår logi 3 nätter (Tor 20/9 – Sön 23/9 v.38) + fiskekort 3 dagar + middag 3 dagar.
Tillägg lakan/handdukar 110kr/pers
Slutstäd 200kr/pers
Hyra flytring/båt 120kr/pers

För mer info/boka boende och eventuellt båt/flytring via telefon eller mail
0687-21122
storsjo.fiskecamp@telia.com
Uppge Norrskensgädda2018

Jan Ohlsson från FishEco och Sussi Stridh GreysFlyfisning/Team Abu kommer att finnas på plats för att dela med sig av sina kunskaper. Sussi Stridh har besökt Storsjö Kapell i 10 års tid och de senaste åren med stort fokus på gädda med riktigt bra resultat. På fiskecampen finns guiden Kristian Rantala som ni har möjlighet att boka. Kristian har stor erfarenhet av gäddfisket i och omkring Storsjö med omnejd.

Hoppas vi ses!!

… som är intresserade av ett fiskvänligare elavtal!!

För några år sedan, i samband med Sportfiskemässan, så snubblade jag på Tranås Energi. De hade en monter på mässan och jag var såklart nyfiken över varför ett energibolag var med i sportfiskesammanhang. Jag fick stillat min nyfikenhet och självklart såg jag till att byta elleverantör ganska så omgående. Tranås Energi satsar stenhårt på att bygga omlöp/faunapassage vid sina kraftverk och det har på sikt lett till att bland annat öringen kan vandra och fortplanta sig.

I slutet av juli fick jag äran att träffa VD´n Niklas Johansson och vattenkraftsansvarig Magnus Lundberg ute vid en av deras anläggningar. Jag gjorde en kort vlogg för att dela med mig av deras berättelser samt att jag lyckades få Niklas till att testa flugfiske i Bulsjöån utanför Östebymo.

Med tanke på den låga vattenföringen, ja sommaren har ju varit extremt torr och varm, behövdes inga vadarkläder. Niklas kunde stå torrskodd på land och ändå nå ut med flugan.

Vid Visskvarns anläggning fick jag möjlighet att se vakande öring och bara det är ett gott tecken.

Tanken var att jag skulle lägga lite mer tid på fisket här men tyvärr blev ju inte denna sommar till någon fördel för fisket, alldeles för varmt i vattnet för att fisken ska må väl vid catch and release och för lite vatten i de strömmande partierna. Men jag kommer såklart att åka tillbaka hit redan nästa år. Öringen blir ju fredad från och med 16 september och då är det stopp på det fisket.

MEN! Jag har fått ta del av ett unikt erbjudande att bjuda er läsare på!!

Tranås Energi värnar om friska vatten och även oss sportfiskare så de har valt att bjuda mina läsare på första årsavgiften (värde 220kr) om ni tecknar elavtal hos dem. Skriv SUSSI i rutan för kampanjkod och detta gäller t.o.m 30/9 2018

Klick in på Tranås Energi och där går ni vidare till ”teckna elavtal”, passar även på att kika runt på hemsidan och läs mer om deras fantastiska arbete.

Här kommer vloggen

Inlägget är producerat i samarbete med Tranås Energi

… som utställare/flugbindare.

Ja det var nu i helgen som jag fick äran att delta på  Skånska Jakt-& Fiskemässan i vackra Bosjökloster utanför Höör.

Inför mässan hade jag bundit upp ett gäng varianter av mina favoritgäddflugor

Vanliga enkelkroksflugor, flugor med vasskydd och en del försedda med extra allt dvs rasselkammare och tailar. Jag hade också fixat en hel bunt med färdiga tafsar, försedda med bft´s fastach och några få med silikonkon allt för att kunna fiska i vatten som hyser tät vegetation.

Jag fick stå mellan proffsiga betesbyggare och det var en helt fantastisk stämning både bland oss, övriga utställare och besökarna. Mycket skratt, erfarenhetsutbyte och vi gjorde allt i vår makt för att besökarna skulle känna sig välkomna.

Det bjöds på bucktail till rastlösa valpar..

… och skydd undan lördagens skyfall.

Det här var en av de roligaste mässorna jag deltagit på. Många kom förbi och ville spana in när jag försökte binda gäddflugor, utomhus i sjukt jobbiga vindbyar, vilket var en rejäl utmaning. Det var också en hel del som ville ha tips på hur jag gör mina tafsar och en del av besökarna fick möjlighet att själva prova på att göra en komplett uppsättning av fluorocarbontafs och smältvajer. Allt för att lättare komma igång med sitt gäddflugfiske.

Men största överraskningen på mässan var när Waidelures tittade bort till mig och köpte specialflugan jag gjort inför mässan..

Det var väldigt otippat att just en betesbyggare skulle lägga vantarna på den och även om jag nu vet att den inte kommer att fiskas med, utan hängas upp i hans samling där andra fina beten hänger, gör att jag blir extra varm i hjärtat.

och ännu en av mina flugor hamnade i ett vitrinskåp, hemma hos ingen mindre än Fredrik Angsmo som binder och fiskar för A.Jensen.

Det finns några få flugor, en hel del tailar, tafsar försedda med fastach för krokflugor och ett par tafsar med fastach och kon så är du intresserad av att köpa något på bilden ovan så dra ett meddelande via messenger/facebook, instagram eller mail info@sussistridh.se

Hösten rullar in med full fart och i det närmaste ska jag ha en gäddflugfiskekurs, delta i PikeOpen Västervik och sedan ratta norrut till det efterlängtade Norrskensgädda 2018. Hoppas vi ses där ute vid vattnet!!

PS tusen tack jenzza.lures för markservicen och att du ständigt finns vid min sida, tack även till mässledningen och A.Jensen för riktigt gott samarbete och såklart till iFiske för er ständiga närvaro med gott kaffe och ständiga nytänk till att förbättra och förenkla fisket för oss alla i hela landet!!!

… eller väldigt, väldigt lång!!!

Ja denna sommaren går väl till historien som sämsta sommaren ever! I alla fall om man har fiske som huvudintresse..

Men Jens och jag hade tur, dels för att vi hann besöka de norra breddgraderna innan vattnet blev för varmt och för lågt och dels för att vi kunde tillaga mat och kaffe ute vid vattnet innan det blev eldningsförbud i nästan hela riket. Det är ju lite det som är grejen när jag är iväg norröver, vara ute hela dagarna eller nätterna och kunna göra upp eld för att kunna fixa käk och tanka energi.

Det finns ju inget mer rogivande och gott än att göra upp en eld och tillaga t.ex nyfångad fisk och det gjorde vi såklart ett par gånger minst. Fördelen med att åka norrut under sommaren är ju också att det är midnattssol vilket innebär att man kan vända fullständigt på dygnet, sova när man är trött, äta när man är hungrig och framförallt fiska när det passar.

För Jens del var det första gången han testade på att flugfiska efter harr och öring och det tog inte många minuter innan han krokat sin livs första harr..

Min första resa till Storsjö Kapell var 2008 och i år var det ju lite av ett 10:års jubileum för min del. Jag har åkt upp minst en gång om året, varje år och varje resa dit har jag bestämt mig för att testa nya vatten, nya sträckor längs de många åarna osv och denna gången blev inget undantag.

Det lönar sig att vara nyfiken och utforska varje vrå av ett vatten.

Vi hade ett fantastiskt bra harrfiske och även ett gäng öringar fick syna håven men det var inga större exemplar som krokades.

Men skönheten hos öringarna går inte att förneka, varken på de små eller stora.

Sista dagarna lyckades vi också få till ett magiskt bra gäddfiske och det bådar ju gott inför eventet Norrskensgädda2018 vecka 38, då alla som vill och kan är välkomna till Storsjö Fiskecamp för att köra just gäddfiske.

Jens lyckades kroka på ett flertal gäddor över metern med en topp på 117cm

och även jag hittade åtminstone en gädda som landade på 104cm.

Som vanligt har jag samlat ihop lite videoklipp från vår tripp och skapat en vlogg så ni får en liten uppfattning om vad vi upplevde, såg, åt och råkade ut för.. Håll tillgodo :)