Flöden:
Inlägg
Kommentarer

Hemma i huset står en gammal sekretär och i väntan på att den ska bli färdigrenoverad, lappad och lagat, så får mitt skrivbord duga som flugbindningshörna.

Jag vill ha fria arbetsytor och kände att jag behövde få lite ordning och reda på de flugbindningsmaterial och pinaler jag hitintills skaffat på mig.

Det kommer ju att bli en uppsjö av mer material framöver då jag vill fortsätta utvecklas som flugbindare.

Jag kom till en slags insikt efter helgens flugbindarkurs om man säger så.

Av en händelse så trillade jag in i en inredningsbutik, Textilhuset, i Nässjö och hittade en takkrona med massor av små krokar.

Perfekt att hänga upp och hänga på allt glittrigt flash.

Flashsnurra i taket

Jo jag vet att det finns flashsnurror att köpa men de kräver ju sin plats på bordet och det är just det jag vill undvika.

hängande big fly fiber

Hemma i gömmorna hade jag ett långt resårband med massor av klämmor på, den använde jag förr för att hänga upp fotografier på tork som jag skrev ut. Funkar numera kanoners att hänga upp tex big fly fiber och lite annat som inte syns på bilden.

redskap

På jysk hittade jag ett plexiglasställ ämnat för makeup prylar, men här funkar det fint för diverse flugbindarverktyg och andra pinaler.

Jag har sett lite smarta prylar från flydressing, som kanske införskaffas lite senare, men jag känner mig ganska så nöjd över mina egna lösningar tills sekretären är klar och då blir det massor av små och stora lådor att lägga prylarna i.

Egenbundna gäddflugor

Bindverkstan är i full gång och här produceras det gäddflugor i mängder, det underlättar en hel del när man har var sak på sin plats.

Det ska bli fantastiskt kul att prova mina egna flugor så fort det är möjligt.

Taggar:, ,

I helgen var jag iväg på en flugbindarkurs i Furusjö utanför Mullsjö.

Aldrig kunde jag tro att jag skulle vara fullständigt tömd på energi när helgen var över, det var knappt jag orkade köra hem i söndags eftermiddag.

Flugbindargruppen_

Efter att delats in i grupper startade vi på fredagskvällen med en lektion Catskillflugor handledd av Niklas Dahlin.

Material till fluga

När man ser det lilla material man blivit tilldelad är det nästan svårt att fatta att det ska bli en liten fluga av det hela, några fjädrar, en liten tuss, bindtråd och en liten krok.

Catskill på gång

Så vart det full fart på bindandet.

Färdig fluga

Jag hade svårt att tro att jag kunde binda ihop detta så det verkligen liknar en fluga.

Men med riktigt bra och pedagogisk handledning gick det över förväntan.

Efter några timmars sömn vart det havsöringsflugor med Tellis Katsogiannos på lördag förmiddagens schema.

Havsöringflugor med Tellis

Förväntansfull satt jag där och fantiserade om havsöringar, krokandes på egenbundna flugor.

Havsöringflugor på gång

Förutom en räkimitation så fick vi lära oss binda fiskimitation på både krok och tub.

Flugbindning med Johan Klingberg

Lördagskvällen spenderade vi med Johan Klingberg och här var det miniflugor i allra högsta grad, som stod på schemat. Det var ett evigt pillande och knypplande men så otroligt roligt.

Akta fjädrarna_

Johan vaktade sina fjädrar likt en argsint pitbull vaktar sitt tuggben.

Den flyter

Lördagen vart intensiv och min hjärna kokade redan av alla tips och trix vi fått ta del av under dessa två dagar.

Håkan Karsnäser

Söndagen fick vi spendera ihop med Håkan Karsnäser. Här skulle vi försöka binda laxflugan The Carnegie.

Fjädrar som ska giftas_

Även här vart jag imponerad över vad man kan göra för konstverk med diverse material tex gifta ihop olika fjädrar till en färgglad variant.

Gifta fjädrar

Laxfluga på gång

Jag gjorde verkligen mitt yttersta att försöka få materialet på rätt plats men det var sannerligen ingen lätt uppgift och det krävs tålamod och träning utan dess like.

Mina flugor från helgen

Det blev en lite ask med blandad kompott och en hjärna som är fylld till bredden med ny kunskap, tack vare dessa fyra mycket duktiga och pedagogiska handledare/flugbindare.

Jag är evigt tacksam över att jag deltog i denna kurs för att få en så bra start som möjligt i mitt flugbinderi.

Tusen tack Tellis, Johan, Niklas och Håkan för ert tålamod och för att ni delar med er av er kunskap på ett fantastiskt bra sätt.

Tusen tack även till Mia och Lasse ( fiskeäventyr ) för att jag fick sova hos er och till Charlotte och Jocke på Sjöhaga pensionat i Furusjö för er enormt trevliga service och supergod mat.

Nu ska jag försöka fortsätta bindande av gäddflugor i första hand men så fort jag har plats till mer material så kommer det bli andra flugor vid mitt bindstäd framöver. Först måste jag bara möblera om lite i stugan här hemma Blinkar

Taggar:, , , , , , , ,

Det kliar i fingrarna efter att få tackla flugspöet och testa flugorna jag själv bundit men även de flugor jag fick av Johan Lindqvist.

Testar Johan Lindqvists fluga

Här är en av Johans flugor, jag gillar den skarpt då den känns riktigt het när vattnet är kallt och gäddorna står på grunt vatten.

release pike

och jodå, lite huggvillig gädda fanns det allt under ytan.

enter the waves_

Det känns underbart att kunna vada ut i öppet vatten och känna vågskvalpet slå mot kroppen.

Året börjar riktigt bra, det är inte ofta det går att flugfiska i mitten av januari så tack vädergudarna för mildväder och att det finns isfritt vatten att tillgå.

Gädda på väg upp

Nästa helg står det flugbindning i agendan, det ska bli riktigt kul att träffa en hel bunt trevliga människor och lära mig mer om detta hantverk.

Taggar:, , , , , , ,

Under ganska många år så har jag lovat mig själv att jag SKA lära mig att binda mina egna flugor, men av olika anledningar så har jag varken haft möjlighet eller tid till det.

Nu är det dock en helt annan era i mitt liv och jag kan knappt slita mig från bindstädet här hemma.

Åtskilliga är de sticken jag fått i fingrarna efter krokar eller tubnålen, men för var gång det sticker till så lär jag mig att vinkla handen på ett annat sätt eller hålla fingrarna borta från de sylvassa spetsarna.

mina flugor

Det är många jag träffat ute vid olika fiskevatten som varit förvånade över att jag inte bundit själv.

Är det så konstigt egentligen?

Hur många av alla spinnfiskare där ute tillverkar sina egna beten?

Men nu kan jag i framtiden svara ja, på att jag binder egna flugor, utan att skämmas.

Ser på och lär

Härom kvällen satt jag och band min första tubfluga och försökte hänga med i instruktionsfilm där Niklaus Bauer binder steg för steg. Filmklippet finns på flydressings hemsida under fliken filmer/TIE TV.

Kanon tänkte jag och försökte hänga med, med städet framför dataskärmen.

Problemet som sen uppstod var att jag inte riktigt hade allt material hemma för att göra flugan efter Nickes instruktioner men men, det är ju bara till att använda sin egna fantasi.

Lacka tuben_

Jag har ju insett att man till största delen binder flugor för ens egna tycke och smak, så jag rotade bland mina nagellack och på så vis fick tubflugan ett lackat avslut av blått glitternagellack.

Självklart kommer inte gäddorna bry sig det minsta om denna skönhetsdetalj, men det är alltid kul att piffa till prylarna lite extra.

Spinner flash

Glitter och glamour i mängder, ja jag tycker nog att momentet med att spinna flash är det roligaste än så länge.

Min fluga

Fortsättningsvis kommer ni nog få stå ut med en hel del flugor, bundna av mig, här i bloggen men jag ska försöka att inte trötta ut er.

Johan Lindqvist flugor

Lite fler gäddflugor att leka med, damp ner i min brevlåda och här är det Johan Lindqvist som skickat ett gäng till mig.

Nu är jag sjukt fiskesugen och det ser inte helt omöjligt ut att hinna med lite gäddfiske den kommande veckan.

gädda

Hurra för mildväder i januari!!!

Taggar:,

Det är nästan ofattbart att hänga med i svängarna och återigen är jag glad att jag har bloggen för att kunna titta tillbaka och minnas höjdpunkterna från året som gått.

Sussi med PB havsöring_

2014 har varit både ett toppen och ett botten år men svackorna har varit mindre djupa än vad topparna varit höga så det positiva har verkligen överträffat det negativa.

Finalen i december var långt bättre än vad jag kunde hoppas på men för att ni ska hänga med från början så startar jag med lite bilder från den korta ismetestiden som början av året bjöd på

Sussi-med-frsta-gddan-2014_thumb

Vacker-buk_thumb

Det är ju något speciellt med ismete och i skrivande stund ser det hoppfullt ut att hinna ut ett par pass innan året är slut då isen på hemmasjön nästan blivit 10 cm tjock.

Ur-avgrunden_thumb

Det känns helt ok att låta flugspöna vila och låta ismetesprylarna motverka fiskeabstinensen.

Våren rusade förbi och några dagar gick åt för att jobba på sportfiskemässan som för första gången hade ett bloggtorg.

Det var otroligt roligt att sitta där och prata med alla som tittade förbi.

Glöm inte att besöka sportfiskemässan 2015 som går av stapeln den 20-22 mars i Elmia, Jönköping.

1017753_10152081215927081_8718443194267986301_n_thumb

Efter mässan var jag med på flytringstävlingen Lord of the rings Mälaren och till min stora förvåning lyckades jag samla ihop 3 meter gädda!

Vill ni läsa mer om den tävlingen så klicka på bilden ovan

I samband med sportfiskemässan blev jag tillfrågad om jag ville gå med i Visiongänget, av självaste herr Bauer.

Jag funderade några dagar och beslutade sedan att lämna sameo/flugor.se och istället bli en visionist.

team-Vision_thumb

Jag kände mig genast välkommen i gänget och sedan dess har flugfisket tagit ännu mera fart.

Happy-Sussi_thumb

Det blev några vändor till Strömhult även detta året.

Sheldonmys_thumb

Inga nya PB på regnbåge utan mitt gamla på 5,35 kg består men jag besöker ju inte enbart anläggningen för att drilla regnbåge utan även för att gosa med min adoptivkatt Sheldon.

Sheldon och Sussi_

Men såklart är ju en tripp till Strömhult också ett tillfälle att umgås med goda vänner.

Brudarna i Strömhult

Blekinge, har jag besökt ganska så flitigt i år.

Kaffepaus-i-regnet_thumb

Jag har varit där så pass ofta att Uffe och Peter på Sandhamn Marine säger att stuga nr 1 är min och hela Uffes familj har blivit min bonusfamilj.

Gdda-med-fluga-under-ytan_thumb

Det är inte heller någon hemlighet att jag älskar gäddfisket i Blekinge.

Friheten att vada längs kusten och njuta av vackra vyer och för det mesta, huggvillig fisk.

Rocken_thumb

Varje år försöker jag ta en veckas semester för att besöka Storsjö Kapell och så även i år. Fast det såg mörkt ut vad gäller fisket kring midsommar detta året, då det snöade på vägen upp, så fick jag ändå uppleva lite kläckningar och möjlighet till att äta färsk, egenfångad fisk varje dag.

Sussi-med-ring-1_thumb

Det är något visst med fjällmiljön och dess vackra invånare.

Lack-och-bckring_thumb

Detta året hade jag med FishEcoAnna och hennes Ove och även min lillebror. Vi får väl se vem/vilka som hakar på nästa år.

Harr-p-Big-Daddy_thumb

Harrfisket var ju inte på topp detta året, men vi lyckades ändå hitta på några fiskar.

Bckring-p-stekpannan_thumb

Det är ju något visst med att tillreda dem på en öppen eld direkt vid åkanten…

harr-under-ytan_thumb

… men också att återutsätta flertalet av dem.

Gdda-p-vg-bort_thumb

Längtan efter gäddfisket ökade i takt med att temperaturen denna sommar steg mer och mer.

Det var nästan olidligt ett tag, men det hindrade inte mig från ett besök i Blekinge igen.

Det var dock inte lätt att hitta på gäddorna mitt i högsommaren.

Men med hjälp av Martin Stålhammar och Jörgen Dahlin, mina ständigt trogna vapendragare i Karlskrona, hjälpte mig på traven att hitta nya platser och därmed även gäddor.

Gddfiske-p-gng_thumb

Ja det är bara till att njuta de gånger man väl kommer ut.

Team-Antispinn-1-och-2_thumb

Att jag skulle få uppleva fler gäddtävlingar än Lord of the rings hade jag inte alls räknat med, men jodå. Jag blev tillfrågad om jag ville vara med i Team Antispinn, och självklart sa jag JA!

Så i och med detta var jag med i både Pike Open Västervik i september, och St Anna Pike open i oktober.

Sagge och Joel

Joel Berlin och Cristian Sagmar är grabbarna som bemannar båten jag får åka med i och jag trivs superbra med dessa killar. Det är vi som är Team Antispinn 2

Banan-och-pokal-frsta-plats-1-av-1_thumb

Team Antispinn 1 fiskade till sig en seger på St Anna och bara det var fantastiskt kul att få uppleva.

För min del så har jag fått testa på att flugfiska från båt, ihop med två andra som samtidigt svingar sina fluglinor och bara det är en konst i sig.

Helena-och-Jeanette__thumb

Jag hann också med ett besök i Mörrum, projektet Kvinnor fiskar vackrare såg till att det blev en hel hög av nya flugfiskande tjejer under två dagars arrangemang. Det var otroligt spännande att spana in Mörrumsån och även få testa på tvåhandsfisket, vilket var helt nytt för min del.

Tack och lov så lyckades jag inte kroka någon fisk just den dagen jag var med, annars hade jag väl blivit biten av detta fisket också..

10407896_10152487871347081_6164263296235863892_n_thumb

I oktober tog jag mig an två nybörjare på gäddflugfisket, Johnny och Sanne.

Under dessa dagar fann jag ytterligare två nya vänner, Viktor Sjöqvist och Steffan Jensen.

liten-gdda-och-venus_thumb

Vi alla var ju där, i Blekinge, för att fiske gädda och gäddor fick vi såklart. Både stort och smått.

Fiskar-in-i-mrkret_thumb

Det blev ytterligare en vända till Blekinge och jag hade turen nog att få sällskap av Jörgen en dag och ännu ett nytt ställe testades.

Uppspolad-gdda_thumb

Självklart bjöds det på gädda i parti och minut.

Big Daddy och Venus

Årets sista fiskeresa gick till Gotland.

Till min glädje lyckades jag få en veckas ledighet och till ännu större glädje hade jag en egen guide under hela veckan och lite om den resan fick kan ni läsa om i inlägget innan detta.

Men det var ju inte enbart fiske utan även flugbindning som stod på schemat.

Start av gäddflugbindning_

Jag fick träna och träna..

Big Mama 9f

.. skapa mina egna flugor och så passade jag på att fiska in mig på nya Big Mamma spöet, 9f #9 och självklart ska ju flugan matcha spöet… Blinkar

Är man på Gotland så är det ju havsöring man ska fiska efter.

Silvertorpederna längs kusten på denna ö har jag bara hört skrönor om..

PB havsöring

Att jag lyckades kroka en på mitt nya Vision Kustspö #7 var mer än vad jag kunde drömma om.

Min första havsöring på fluga, som jag valde att behålla för den ska avnjutas på nyårsafton.

Jag har nu blivit en erfarenhet rikare och det kommer att fiskas havsöring framöver, det lovar jag!

PB gädda Mälaren 2014

Så med denna återblick av vad 2014 har givit så är jag mer än galet nöjd:

två nya PB en på havsöring och en på gädda.

en helt otrolig back up från vision/flydressing

medlem i ett härligt team “Antispinn”

en hel bunt med nya härliga fiskevänner

nya fiskedestinationer som kräver mer utforskning

Men inget av detta har kommit gratis, jag har självklart offrat en hel del för att nå dit jag kommit idag, men det har varit såååå värt det!!

Tusen tack till alla er där ute, ingen nämnd och ingen glömd <3

Gott Nytt SkitfiskeÅr!!!

Taggar:, , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

God Jul

Medan julbordet dignar av god julmat, paket slits upp av ivriga händer, Kalle Anka visas på TV så sitter jag här vid min nu fungerande dator.

Jag hoppas att ingen av er missat att lyssna på Robert “nyttfiske” Jonssons podcast med mig.

Om ni inte lyssnat på den så klicka på bilden nedan.

Nytt Fiske Pod

Jag har inte kunnat blogga på ett bra tag nu pga. datakrasch och brist på material.

När jag så äntligen fick ihop lite spännande fiskeberättelser så blev pressarna stoppade.

Jag tillbringade en fantastisk vecka på Gotland nu i december tillsammans med Frank Gustavsson.

Målet med resan var att kroka min första havsöring på fluga, lära mig binda gäddflugor och utforska ön.

Havsöringfisket.. Ja, bara det är en historia för sig men att lyckas kroka en 4-kilos på 70 cm för första gången på fluga var ett äventyr som heter duga.

Mer om detta kommer jag att berätta om i en artikel i ett magazine framöver.

Spännande naturbilder vill jag ju som vanligt bjuda er läsare på men även här måste jag hålla igen lite och spara på publiciteten.

Lite gäddfiske har jag också hunnit med årets sista månad.

Tack och lov har det varit plusgrader och öppet vatten.

Men även detta fiske måste jag tyvärr mörka lite för er ett tag till.

Ni får hålla till godo med bilderna så länge  Blinkar

Men alla ni som håller ögonen på mig både via –> instagram <– och facebook vet ju att jag håller på med fisket på den ena eller andra sättet nästan varje dag.

Så med detta korta lilla inlägg passar jag på att önska ALLA mina fina vänner där ute en riktigt GOD JUL!!

Jag måste ärligt erkänna att jag är oerhört glad som har fantastiskt trevliga och bra vänner runt om i detta avlånga land.

Jag är också glad över att inte bara ha passion för gäddflugfisket utan även för fotografering, för det finns stunder där ute som är så magiskt vackra att det inte går att beskriva med ord.

Uppspolad gädda

För hur vacker är inte en tjock liten höstgädda? Som i det här fallet precis ska krokas av i vågskvalpet och få simma tillbaka till friheten.

Pike on Frankfly

Jo, det finns gott om vackra gäddor men de flesta blir inte ens avbildade utan krokas av så snabbt som möjligt.

Drillar gädda från en sten

Hur många tusentals vackra vyer lyckas man inte se under ett fiskepass om man då och då stannar upp och lyfter blicken lite?

Åtskilliga soluppgångar och solnedgångar har etsat sig fast i min näthinna, som upplevts tack vare detta fiskeintresse.

Fiskar in i mörkret

Jo det är nästan som en fantasivärld som vi fiskenördar äntrar lite då och då.

Flygande start

Så mina kära vänner, glöm inte att lyfta era vingar lite då och då för även en grå månad som november, så finns det många vackra väsen och vyer på riktigt där ute.

Taggar:, , , , , , , , ,

Dagens tips!

Det är onekligen väldigt kul att umgås och träffa lite olika fiskefolk där ute.

Jörgen är ju en kul kille som jag fiskat ihop med några gånger tidigare, men jag har då aldrig lagt märke till hur han förvarar sina flugor.

Jörgen med flugpåse

Jo, en kalsongpåse funkar kanon att förvara gäddflugorna i!!

Innanför vadarbyxorna

Sen kan man ju undra vad Jörgen gör med handen långt ner innanför vadarbyxorna??!!

Aha, det är där mobilen förvaras…

Tusen tack för att du delar med dig av dina ovärderliga tips Jörgen!!

Taggar:, , , ,

Varför ska det vara så omöjligt för mig att komma iväg i tid, om jag inte har någon direkt tid att passa?

Gick upp ganska så tidigt hemma och tänkte att det är bara till att äta frukost, packa bilen och sedan ratta iväg mot Blekinge för att hinna med några timmars fiske innan det blir för mörkt.

Jo tjena… Timmarna gick där hemma och när jag väl skulle plocka med det sista så vart spöna ockuperade..

Snuttan vaktar spöna

Mellan spöna och linkorgen, låg kattskrället och fräste!!

Jag vet inte vad hon menade med detta, antingen var det väl att

– Nähä du matte, nu får du allt stanna hemma du var ju nyss iväg..

Eller så tyckte hon helt enkelt att spöna och dess fodral tillhörde henne, hon låg nog väldigt bekvämt där.

Det känns ju fint på ett sätt, jag behöver ju knappast skaffa mig en vakthund, det räcker med en fräsig birmakatt.

Jag hann dock, trots allt, med att svinga venusspöet ett par timmar innan det blev kolsvart ute.

Nu är det högvatten här och storm från andra hållet, jämfört med förra veckan.

Hänger i stingerkroken

Jag testade Simon Hermanssons fina SMS fluga… Sandhamn Marine Special, eller om det var en variant av den.

Gäddorna gillade den definitivt och nu har jag även fått kvitto på att mina egenbundna krokriggar håller att fiskas med.

I morgon SKA jag vara ute i tid och njuta av fisket hela dagen lång!

Taggar:, , , , , , ,

Igår fick jag klartecken, det blir ingen fiskekryssning för min del i år.

Många av mina vänner ska åka med, men lika många stannar på land.

Som den gäddfreak jag kommit till att bli så är det med glädje jag hellre styr kosan mot Blekinge och Sandhamn Marine för nu börjar det bli hett på riktigt!

Vattentempen ligger på ca 10,5-11,5 grader just nu, jag hade dock önskat att den låg på strax under 10. Men men…

Iglar på gång

… redan förra veckan hittade jag en del gäddor som börjat bli lite mer stilla.

Iglarna har börjat ta plats på gäddornas kroppar och jag minns vilket toppenfiske jag fick uppleva förra hösten.

Så, nu packas det för fullt för fiske i några dagar och redan nu vet jag att jag ska få fiska ihop med både lite nya och gamla bekantskaper.

liten gädda och venus

Ser verkligen fram emot vassa gäddkäftar, skrikande rullar och vinande höstvindar.

Jag önskar alla som kliver ombord på Galaxybåten, att ni får ett härligt dyng med lite gung Blinkar