Flöden:
Inlägg
Kommentarer

.. men när ni lyssnar på denna nästan två timmar långa podcast mellan mig och Anton Tsvetkov så kommer ni inte tro era öron.

Ryskenfishing podcast

(klicka på bilden för att komma till podcasten)

Passa på att ladda ner avsnittet och lyssna på det om ni har några timmars bilkörning eller går hemma och pysslar.

Vi diskuterar allt mellan himmel och jord och för att ni ska få lite bilder i era huvuden så titta på dessa, så förstår ni nog hur jag och Anton hade det på våran fiskedag.

Pod på gång

hoppsan

Flytväst och spö

Anton glad ändå

Tusen tack Anton för en otroligt rolig och händelserik helg Blinkar

Taggar:, , ,

Suget efter att få knalla ut på isen var enormt stor, så när Thomas Holmesjö och Pernilla Lilja ringde mig och frågade om jag ville följa med ut på ett ismetespass, rådde det inga tvivel.

Mina fönster får vara skitiga ett tag till och dammråttorna får väl växa sig större, håller jag mig hemifrån så ser jag ju ändå inte.

Så, det blev till att ragga runt och leta hållbar is.

Första sjön höll inte så Thomas tog fram sitt ess ur rockärmen och det visade sig att sjö numer två hade tjock fin is som skulle stå pall denna soliga och varma marsdag.

Hotell Högland Nässjö

Med Hotell Högland som bakgrund och tåg som skramlade fram längs stambanan genom Nässjö stad, riggade vi ut våra ismeten.

Pernilla med citygädda

Pernilla fick napp innan vi ens hade fått ut alla spön och satte därmed ribban för dagens fiske.

Vi förväntade oss mängder av hungriga gäddor, då Pernilla fick drilla gädda nummer två i samma hål men efter det var det trögt, supertrögt.

Jag fick fäll och sprang som en tok, medan solen gassade på men jag lyckades inte få upp gäddan.

Hjärtevippan_

Däremot fick jag testat mina nya vippor i form av hjärtan, bra att gammalt julpynt kommer till vettig användning och jag fick även känna på Franks nya Abu spö. Otroligt trevligt att drilla fisk med även om fisken valde att kliva av.

Sussi med citygädda

Framåt eftermiddagen lyckades jag ändå kroka ett par små gäddor och därmed får jag väl anse mig vara nöjd över den korta ismetessäsongen denna vintern bjöd på.

Till nästa år ska jag införskaffa lite nya ismetesprylar, bland annat rullar som är vänstervevade då de jag har är högervevade vilket gör drillningen lite problematisk för min del.

Cityfiske har både sina fördelar och nackdelar, fördelen är väl att det är när till shopping av förnödenheter såsom tex semlor och nackdelen är saknaden av tystnaden och stillheten ute på sjön där enbart skogens väsen hörs.

Thomas och Pernilla

Tusen tack Thomas och Pernilla, för ert sällskap på isen och vi har verkligen en spännande tid att se fram emot med galet mycket trevligheter <3

Taggar:, , , , , ,

Denna veckan har jag varit en flitig ismetare och det tack vare mina goda vänner Pernilla Lilja och Thomas Holmesjö.

Frank hade lämnat Gotland för att vara med oss och isfiska i några dagar, så i måndags begav vi oss ut på en sjö strax utanför Nässjö.

Isen var inte speciellt stöddig så vi fick nästan hoppa ut från land för att nå is som bar.

snöstorm på gång

Vi fick ut våra spön strax innan snöstormen drog igång på allvar.

Frank i snöstorm

Men efter sex timmar i ruggigt väder på osäker is så packade vi ihop och Thomas hade en plan B i bakfickan.

Så efter att åkt hem och packat om begav vi oss till Fålarp utanför Tranås för att våldgästa Henrik Lundin. Här bjöds det på god mat, dryck och sovplats inför nästkommande dags fiske.

Pernilla med gul gädda

Pernilla lyckades drilla en vacker gädda med en riktigt fin gul buk..

gul gäddmage

Isen var ca 17 cm tjock så det kändes tryggt att springa på fäll, för det blev en hel del av den varan.

Nya ismete PB Sussi

För min del blev det ett nytt ismetes PB, en urstark gädda på strax över 6 kg

Tjockis på väg tillbaka

Gäddan var verkligen en härlig tjockis.

Pernilla med nytt ismetesPB

Även Pernilla lyckades drilla hem ett nytt ismetes PB, som drog vågen till strax över 6 kg, så med andra ord hade vi brudar en lyckad dag på sjön medan Thomas och Frank fick känna sig besegrade genom att drilla de små gäddorna.

Pernilla och Sussi

Kvinnor kan!!! Blinkar

Jag hoppas isen ligger minst ett par veckor till för jag tycker det är galet roligt att fiska på hemmaplan, lära mig mer om ismete och framförallt få en chans att utforska hemmasjöarna lite mer eftersom jag ännu inte har någon båt.

Det är riktigt kul att ismeta då det är väldigt enkelt, socialt och det ger en liten paus från flugfisket.

Tusen tack Pernilla, Thomas, Henrik och Frank för dessa underbara dagar.

Taggar:, , , ,

Fiskelycka

På alla hjärtans dag körde jag lite ismete tillsammans med ett gäng härliga vänner.

Hjärtvippa

Dagen till ära åkte hjärtvippan fram.

Vi riggade både för gös och gädda, bara minuterna efter att allt var riggat och klart så blev det fäll på ett av Thomas Holmesjös och Pernilla Liljas spön.

Pernilla fotar Thomas

Se där ja, en snygg gös synar läget ovan isen.

Thomas Holmesjö med 5 kilos gös

Thomas la ribban ganska högt efter att landat denna 5-kilos gös.

Pernilla drillar_

Kort därefter sprang Pernilla på nästa fäll.

Thomas och Pernillas teamwork

Visst samarbetar de fint dessa två!!??

Fiskelycka Pernilla

En liten gädda krokas av och glädjen är stor, även om inte fisken är det.

Fiskelycka Pernilla och Sussi

Även jag fick ett gäng mindre gäddor på mina spön och självklart blir man lycklig över att vara ute på efterlängtat ismete. Storleken har i detta fall ingen betydelse alls.

Solen tittade fram och värmde våra anleten och huggperioden dog ut en aning.

Livräddar Rex

Även om isen var 20 cm tjock så kändes det tryggt att ha med hunden Rex och han tog sitt uppdrag på allvar genom att agera räddningshund med räddningslinan ständigt i sin närhet. Matte Michelle gjorde premiär på isen och ryktet säger att vi lyckats få ännu en kvinna intresserad av fiske, framförallt ismete  Blinkar

Pernilla återutsätter gädda

Det blev ett gäng gäddor till under dagen medan gösen höll sig borta.

release

Vi bröt upp när solen var på väg ner och förhoppningarna över fler fina ismetesdagar hägrar i luften.

Tack för idag

Tusen tack alla för en underbar, energigivande och trivsam dag på sjön. <3

Taggar:, , , , ,

Även i år har jag fått ett gäng fribiljetter till sportfiskemässan att dela ut bland er bloggläsare.

Men i år har jag valt att göra tävlingen via instagram.

Så vill du ha chansen att vinna en biljett som ger fritt inträde hela helgen så gå in på http://instagram.com/sussissymfoni

Leta upp denna bild i mitt flöde

Sportfiskemässan fribiljetter 2015

och följ instruktionerna.

Lycka till och skitfiske!!

Taggar:, ,

I lördags var det ismetespremiär för mig och samtidigt hade jag min 40-års fest (något försenat).

Fram till i fredags var det osäkert om isen skulle vara tillräckligt tjock för att dra med ett gäng oerfarna fiskare på hemmasjön men till min stora glädje blev istjockleken godkänd av mina goda vänner Thomas Holmesjö och Pernilla Lilja. Dessa två är ständigt och jämt ute på isen och har stor erfarenhet av säker eller osäker is, så det kändes tryggt att ha dem med.

Jag ville erbjuda festdeltagarna en dag på sjön med både ismete, pimpel och korvgrillning.

De som var nyfikna på hur det går till att isfiska tog chansen att vara med.

Teamwork

Pernilla lyckades drilla en liten gädda och Thomas hjälpte glatt till att landa den.

Pernilla med Gisshultagädda

Jag hann inte med något fiske själv men tyckte ändå att det var superkul att vara ute på isen i några timmar och grilla korv bland annat

Sussi grillar korv

Att få introducera folk i fisket är verkligen superskoj.

Andreas och Sara

Mina grannar Sara och Andreas tittade nyfiket ner i hålen och de provade på att pimpla lite

Lasse pimplar_

Lasse från fiskeäventyr och hans Mia var också flitiga med pimpelspöna.

Taktiksnack Frank och Magnus

Frank Gustavsson och Magnus Hammarström snackade taktik

Teamwork Magnus och Frank

och hade fint samarbete då gäddan vart på hugget.

Frank med Gisshultagädda

Frank provade på ismetet för första gången denna helg och han blev minst sagt biten av denna fiskemetod. Så det är bara till att önska sig is på Gotland.

Lotta och Elsa

Även små barn var med ute på isen denna blåsiga dag och här traskar Lotta omkring med sin lilla Elsa i vagnen.

Busiga Lindha

Lindha Hjälm har bus i blicken som vanligt och nu i efterhand vet jag vad hon pysslat med..

födelsedagspresent

Jodå, ett hemmabygge a la fiskestyle! Lindha försökte efterlikna någon av mina gäddflugor och sen vart det lite annat pyssel anpassat till just mig. Verkligen en superfin present Ler

Festen fortsatte sedan med badande i badtunna och bastu, mat och dryck.

Vem vet, kanske jag får med mig flera av mina vänner ut på lite fiske framöver.

Tack alla som var med och firade mig <3

Taggar:, , , , ,

Hemma i huset står en gammal sekretär och i väntan på att den ska bli färdigrenoverad, lappad och lagat, så får mitt skrivbord duga som flugbindningshörna.

Jag vill ha fria arbetsytor och kände att jag behövde få lite ordning och reda på de flugbindningsmaterial och pinaler jag hitintills skaffat på mig.

Det kommer ju att bli en uppsjö av mer material framöver då jag vill fortsätta utvecklas som flugbindare.

Jag kom till en slags insikt efter helgens flugbindarkurs om man säger så.

Av en händelse så trillade jag in i en inredningsbutik, Textilhuset, i Nässjö och hittade en takkrona med massor av små krokar.

Perfekt att hänga upp och hänga på allt glittrigt flash.

Flashsnurra i taket

Jo jag vet att det finns flashsnurror att köpa men de kräver ju sin plats på bordet och det är just det jag vill undvika.

hängande big fly fiber

Hemma i gömmorna hade jag ett långt resårband med massor av klämmor på, den använde jag förr för att hänga upp fotografier på tork som jag skrev ut. Funkar numera kanoners att hänga upp tex big fly fiber och lite annat som inte syns på bilden.

redskap

På jysk hittade jag ett plexiglasställ ämnat för makeup prylar, men här funkar det fint för diverse flugbindarverktyg och andra pinaler.

Jag har sett lite smarta prylar från flydressing, som kanske införskaffas lite senare, men jag känner mig ganska så nöjd över mina egna lösningar tills sekretären är klar och då blir det massor av små och stora lådor att lägga prylarna i.

Egenbundna gäddflugor

Bindverkstan är i full gång och här produceras det gäddflugor i mängder, det underlättar en hel del när man har var sak på sin plats.

Det ska bli fantastiskt kul att prova mina egna flugor så fort det är möjligt.

Taggar:, ,

I helgen var jag iväg på en flugbindarkurs i Furusjö utanför Mullsjö.

Aldrig kunde jag tro att jag skulle vara fullständigt tömd på energi när helgen var över, det var knappt jag orkade köra hem i söndags eftermiddag.

Flugbindargruppen_

Efter att delats in i grupper startade vi på fredagskvällen med en lektion Catskillflugor handledd av Niklas Dahlin.

Material till fluga

När man ser det lilla material man blivit tilldelad är det nästan svårt att fatta att det ska bli en liten fluga av det hela, några fjädrar, en liten tuss, bindtråd och en liten krok.

Catskill på gång

Så vart det full fart på bindandet.

Färdig fluga

Jag hade svårt att tro att jag kunde binda ihop detta så det verkligen liknar en fluga.

Men med riktigt bra och pedagogisk handledning gick det över förväntan.

Efter några timmars sömn vart det havsöringsflugor med Tellis Katsogiannos på lördag förmiddagens schema.

Havsöringflugor med Tellis

Förväntansfull satt jag där och fantiserade om havsöringar, krokandes på egenbundna flugor.

Havsöringflugor på gång

Förutom en räkimitation så fick vi lära oss binda fiskimitation på både krok och tub.

Flugbindning med Johan Klingberg

Lördagskvällen spenderade vi med Johan Klingberg och här var det miniflugor i allra högsta grad, som stod på schemat. Det var ett evigt pillande och knypplande men så otroligt roligt.

Akta fjädrarna_

Johan vaktade sina fjädrar likt en argsint pitbull vaktar sitt tuggben.

Den flyter

Lördagen vart intensiv och min hjärna kokade redan av alla tips och trix vi fått ta del av under dessa två dagar.

Håkan Karsnäser

Söndagen fick vi spendera ihop med Håkan Karsnäser. Här skulle vi försöka binda laxflugan The Carnegie.

Fjädrar som ska giftas_

Även här vart jag imponerad över vad man kan göra för konstverk med diverse material tex gifta ihop olika fjädrar till en färgglad variant.

Gifta fjädrar

Laxfluga på gång

Jag gjorde verkligen mitt yttersta att försöka få materialet på rätt plats men det var sannerligen ingen lätt uppgift och det krävs tålamod och träning utan dess like.

Mina flugor från helgen

Det blev en lite ask med blandad kompott och en hjärna som är fylld till bredden med ny kunskap, tack vare dessa fyra mycket duktiga och pedagogiska handledare/flugbindare.

Jag är evigt tacksam över att jag deltog i denna kurs för att få en så bra start som möjligt i mitt flugbinderi.

Tusen tack Tellis, Johan, Niklas och Håkan för ert tålamod och för att ni delar med er av er kunskap på ett fantastiskt bra sätt.

Tusen tack även till Mia och Lasse ( fiskeäventyr ) för att jag fick sova hos er och till Charlotte och Jocke på Sjöhaga pensionat i Furusjö för er enormt trevliga service och supergod mat.

Nu ska jag försöka fortsätta bindande av gäddflugor i första hand men så fort jag har plats till mer material så kommer det bli andra flugor vid mitt bindstäd framöver. Först måste jag bara möblera om lite i stugan här hemma Blinkar

Taggar:, , , , , , , ,

Det kliar i fingrarna efter att få tackla flugspöet och testa flugorna jag själv bundit men även de flugor jag fick av Johan Lindqvist.

Testar Johan Lindqvists fluga

Här är en av Johans flugor, jag gillar den skarpt då den känns riktigt het när vattnet är kallt och gäddorna står på grunt vatten.

release pike

och jodå, lite huggvillig gädda fanns det allt under ytan.

enter the waves_

Det känns underbart att kunna vada ut i öppet vatten och känna vågskvalpet slå mot kroppen.

Året börjar riktigt bra, det är inte ofta det går att flugfiska i mitten av januari så tack vädergudarna för mildväder och att det finns isfritt vatten att tillgå.

Gädda på väg upp

Nästa helg står det flugbindning i agendan, det ska bli riktigt kul att träffa en hel bunt trevliga människor och lära mig mer om detta hantverk.

Taggar:, , , , , , ,

Under ganska många år så har jag lovat mig själv att jag SKA lära mig att binda mina egna flugor, men av olika anledningar så har jag varken haft möjlighet eller tid till det.

Nu är det dock en helt annan era i mitt liv och jag kan knappt slita mig från bindstädet här hemma.

Åtskilliga är de sticken jag fått i fingrarna efter krokar eller tubnålen, men för var gång det sticker till så lär jag mig att vinkla handen på ett annat sätt eller hålla fingrarna borta från de sylvassa spetsarna.

mina flugor

Det är många jag träffat ute vid olika fiskevatten som varit förvånade över att jag inte bundit själv.

Är det så konstigt egentligen?

Hur många av alla spinnfiskare där ute tillverkar sina egna beten?

Men nu kan jag i framtiden svara ja, på att jag binder egna flugor, utan att skämmas.

Ser på och lär

Härom kvällen satt jag och band min första tubfluga och försökte hänga med i instruktionsfilm där Niklaus Bauer binder steg för steg. Filmklippet finns på flydressings hemsida under fliken filmer/TIE TV.

Kanon tänkte jag och försökte hänga med, med städet framför dataskärmen.

Problemet som sen uppstod var att jag inte riktigt hade allt material hemma för att göra flugan efter Nickes instruktioner men men, det är ju bara till att använda sin egna fantasi.

Lacka tuben_

Jag har ju insett att man till största delen binder flugor för ens egna tycke och smak, så jag rotade bland mina nagellack och på så vis fick tubflugan ett lackat avslut av blått glitternagellack.

Självklart kommer inte gäddorna bry sig det minsta om denna skönhetsdetalj, men det är alltid kul att piffa till prylarna lite extra.

Spinner flash

Glitter och glamour i mängder, ja jag tycker nog att momentet med att spinna flash är det roligaste än så länge.

Min fluga

Fortsättningsvis kommer ni nog få stå ut med en hel del flugor, bundna av mig, här i bloggen men jag ska försöka att inte trötta ut er.

Johan Lindqvist flugor

Lite fler gäddflugor att leka med, damp ner i min brevlåda och här är det Johan Lindqvist som skickat ett gäng till mig.

Nu är jag sjukt fiskesugen och det ser inte helt omöjligt ut att hinna med lite gäddfiske den kommande veckan.

gädda

Hurra för mildväder i januari!!!