Den här gången stannade faktiskt ”bussen”….

Så sällsynta på Mälaren...

Så sällsynta på Mälaren…

Jag har sett dom på ekolodet så många gånger i år, dom är stora, dom är gula och dom står ofta alldeles stilla… De riktigt stora ”bussarna”, ”hädanfärdsekona” som Håkan Fransson kallar dessa, dom som så sällan tar… Jag har serverat stora jiggar, mellan jiggar och små jiggar men nix, dom har inte varit bra nog… Så har det sett ut hela sommaren men jag har vägrat att ge upp. Jag vet ju att Mälaren är svår när det gäller de lite större fiskarna och det är faktiskt lite grann tjusningen oxå, jag gillar utmaningen faktiskt…

Där satt den!

Idag var det i alla fall min dag. Årets första SuperSizegös ville faktiskt vara med å leka. Jag fick truga den flera gånger, den stod så snällt kvar och struntade i mina naturfärgade jiggar. Sen bytte jag till vad jag egentligen inte gillar, en jigg med fantasifärger, gult o blått eller kanske grönt… En Twin Teez Sriped Lakers i lite mindre modell. Fisken gick upp och tittade, smälte ihop i en gul jättefläck med jiggen, som den gjort flera gånger förut. Den den här gången blev det dock ett litet litet litet ”tjick” i linan å jag nitade… Tvärstopp och de där härliga stångande huvudruskningarna avslöjade att det faktiskt var en riktigt bra fisk.

Årets första SuperSizefisk!

Nåväl, den kom upp och visade sig faktiskt ligga på SuperSizestorlek, 91 cm och ganska prick 7,6 kilo. Tack för den min fina men oftast så sura Mälarfjärd.

Ok, dom funkar väl då...

Ok, dom funkar väl då…

Ps, högtrycket just nu i kombination med åskvädren har gjort Mälarfisket riktigt bra just nu. Ut o prova.

Diagonalfiske fungerar verkligen!

Nöjd försäljningschef

För ganska prick två år sedan spelade Sebastian Wiman in en film med några utländska vertikalfiske-ess. Filmen handlade om något för oss svenskar helt nytt, en metod som söderut kallas diagonalfiske…

Ett alternativ till det traditionella vertikalfisket där vinden är din vän istället för något man ofta svär över vid just VJ. Genom att utnyttja vinden driver du över ställen du vet är heta eller utforskar nya hotspots. Betet ”släpar” du efter båten med små rörelser. Ofta räcker båtens rörelser för att betet ska gå attraktivt vid botten. Det här är både ett grymt sätt att lokalisera fisk för att snabbt kunna hitta produktiva fläckar, vid tex gösfiske men också en metod som verkligen fångar fisk när traditionellt VJ är trögt. Jiggen rör sig ganska fort och har säkert förmågan att trigga trög fisk till ”reaction strikes”. Du kan även använda dropshot rigg för detta fiske vilket verkar vara väldigt ovanligt hos oss, det funkar dock, tro mig :)

En av fiskar från förra året på diagonalfiske/ dropshot

Förra året och även i år har jag flörtat lite med metoden och faktiskt har den funkat över förväntan. För några dagar sedan hade jag Olle Lidesjö från Abu Garcia på besök. Då vädret varit kass och gösen trög hade jag redan i förväg tänkt att vi skulle söka fisken vida diagonalmetoden, vinden låg på kanske 4-5 sekundmeter. Efter några tröga drifter lyckades vi till slut fånga tre gösar med en topp på kanske tre kilo. Vad som var än mer intressant var att även gäddan gillade vår metod. Tre gäddor med en flott cirka sexa som störst ville också vara med.

FishEco Anna med fin diagonalgös från Storsjön!

För mer detaljer kolla in filmen nedan.

Att metoden funkar riktigt bra på gös är redan bevisat. Nu ska jag faktiskt ta och göra ett rejält försök att fresta sommar gäddorna på samma sätt, med anpassade beten. Ni får nog läsa mer om detta i +MagazineFishEco snart :)

//Jan O

Laxen är stor, blank och vacker i Emån men så vår….

Fiskmästare Håkansson i position...

Fiskmästare Håkansson i position…

Jag har fiskat i Emån i över 20 år… Kärleken till öringarna, laxen, dom gamla ekarna och dom halvtama hjortarna sitter så djupt rotad att det nästan bubblar i hjärtat när jag tänker på Em. I år blev det inget fiske av olika skäl, å det är inte bra för själen. Igår var jag på möte i Västervik och när det blev dags för hemfärd kunde jag inte låta bli. Jag körde vidare söderut istället för att åka hem direkt som var planen. Inga spön i bilen och kläderna var kanske inte riktigt anpassade för detta men jag kunde inte låta bli, det var rätt beslut!

Legendaren LP Gustavsson fiskar sin "Tilda" fluga med självförtroende...

Legendaren LP Gustavsson fiskar sin ”Tilda” fluga med självförtroende…

Vi vattnet mötte jag direkt legendaren LP Gustafsson, en av få som fångat inte bara en utan två fluglaxar över 20 kilo, dessutom i svåra svåra Emån… Det luktade lax, ljuset var lite dovt, ån rann med dryga 25 kubik och temperaturen snuddade runt 12 grader. Jag språkar med LP medans han riggar sitt spö och Fiskmästare Kent Håkansson kommer gående, även han har känt den nästan magiska doften av lax från ån… Herrarna tar position i Homepool och efter en stund, mitt i ett samtal, blir både Kent och jag alldeles stela. Ett dovt, tungt plask från ån, en liten bit uppströms får allt utom mitt hjärta att frysa. Hjärtat slår istället några extra slag. Nu är dom här, dom få, stora, tunga och vackra men ack så svåra blanka Emålaxarna…

Korta kast över laxens ståndplats... ska den ta....

Korta kast över laxens ståndplats… ska den ta….

Jag har prickat rätt, men utan spö och i lågskor. Konstigt nog finner jag ett enormt nöje i att i timmar titta på Kent och LP när dom frestar laxen, kameran åker fram och jag tar några bilder… Hemmet kallar och jag sätter mig i bilen efter att ha lovat mig själv att komma tillbaka snart, kanske nästa vecka, kanske……… Om dom fick någon lax? Vet inte, hoppas det, annars tar jag den stora, tunga, vackra blanka fisken när det blir min tur…

//Jan O

Idag blev det fiske med Andreas Ollinen från Sportfiskarna….

Andreas Ollinen

Andreas Ollinen med flott gädda…

En av fördelarna med att arbeta med sportfiske och fuska sig fram med lite journalistik är att man får möta så många intressanta människor. Med mig i båten idag hade jag Andreas Ollinen. Andreas är sedan tre månader tillbaka PR- och kommunikationsansvarig hos Sportfiskarna, en ny tjänst på vårt förbund som inte funnits förut. Andreas har en riktigt intressant bakgrund, fiske och naturintresse sedan barnsben, en juristexamen som på livets underliga vägar ledde honom till arbete både i Pakistan och Bosnien för att sedan verka som politiskt sakkunnig på regeringskansliet och nu som sagt PR- och kommunikationsansvarig på vårt förbund.

Andreas kunskaper om hur det fungerar i maktens korridorer är självklart en stor fördel för Sportfiskarna som organisation och för oss som medlemmar. Under vårt fiskafänge idag, som förövrigt handlade om djupjiggning efter gädda, hade vi mycket intressanta diskussioner om allt från laxfiske till tillståndet i världen :) Om vi fick någon fisk? Jajamen, det blev två flotta gäddor för oss var, Andreas kan fiska, å det är bra det :)

//Jan O

Samlarklubben Rullen samlar folk med samlarmani…

Bland alla utställare som säljer beten och rullar på Sportfiskemässan i Nässjö, så hittade jag en liten speciell klubb. I en monter satt Bjarne Fohlman i Samlarklubben Rullen och visade upp en mängd samlarobjekt.

bjarne_fohlman

Samlarklubben Rullen är en liten ideell förening som är öppen för alla, eller som klubben skriver på sin hemsida:

”Samlarklubben Rullen är en förening för alla oss som har ett renodlat intresse av gamla sportfiskeredskap. De må vara spön, rullar, drag m.m. Vare sig ditt intresse är historik, teknik, modellutbud eller ren samlariver.”

På mässan låg det mest samlarbeten ute till försäljning.

beten1

beten2

beten3

beten4

beten5

beten6

beten7

De har till och med en medlemstidning som heter Samlarnytt.

sk-rullen

Det är drag i den lilla klubben och medlemsantalet ökar sakta men säkert. Kul med alla dessa små föreningar som samlar folk runt sportfisket…

Läs mer på rullen.se!

Felix Rimfrost
felix@fisheco.se

Plötsligt händer det…

Fet som en julgris!

Ja jäklar….!!!! Jag har rest en del för gäddfiske, ostkusten, Rügen, älvar…. och visst har det gått bra med toppfiskar på runt 12 kilo. Men räknat i timmar har det ändå varit Mälaren som fått mest av min tid. För bara någon vecka sedan svor min kamrat Linus o jag över just detta ”vi måste lägga mer tid i bättre vatten, fisken är för liten i Mälaren”. Det var vår gemensamma uppfattning, för så är det ju. Tiden mellan stora gäddor i Mälaren, om dom någonsin kommer, är mycket lång… Min största gädda från mina hemmavatten är fin, ca 9,5 kilo men det är ganska prick 30 år sedan den fick se ovansidan av vattnet… Det är rätt lång tid… Nåväl, idag var en tung dag, hela helgen har ju spenderats på Sportfiskemässan och även om det är kul är det en ganska rejäl mental urladdning. Imorse valde jag mellan en riktigt lång promenad eller en tur på mina egna vatten. Valet föll på Mälaren. Inspirerad av fisket i bla Foxen har jag länge velat testa pelagiskt spinnfiske. Stället för detta har jag och Linus pratat mycket om… En lagom lång båttur bort dessutom. För att göra en lång historia kort så väl framme till vårt scoutade sund satta jag på ankarvakten och började gno längs en djupkant. Lät jiggen sjunka några meter och sakta sakta veva hem den med några få spinnstop. Jag nöp en liten pelagisk fisk på kanske andra eller tredje kasten, kul men som vanligt kanske bara en 2:a. Bara några kast efter får jag ett lätt ”tjickhugg” på ett spinnstopp. Djupet var mellan 7-8 meter och jiggen fiskade jag på kanske fyra…

Säkrad i håven!

Jag nitade snabbt och i andra änden fick jag svar av låååånga tuuuunga suuuuug. Det är ju så underbart när spöet verkligen gungar…. inte spritter som det gör för mindre fisk. Ganska odramatiskt ändå lyckades jag under drillen samtidigt få ihop håven, det var ju såklart inte gjort. Fisken låter sig enkelt håvas och jag upptäcker att mitt hjärta slår, händerna darrar faktiskt!!!! Fisken är stor!!! Jag nyper ihop skänklarna på håven, hänger dit saltvågen och den slår i på ca 15 kilo!!! En Mälardrottningarnas Mälardrottning!!!

Jäklar vad stooor!!!

Å det är jag som har fått den!!! Vad ska jag göra nu, fiske är rejält säkrad i håven och jag börjar ringa runt. Andreas Dybedahl har kontoret bara en kvart bort och det är bara 100 meter till en brygga. Han och FishEco-Anna slänger sig i bilarna och kommer ner för att hjälpa med vägning o foto… Jag ska inte ta hela historien här men allt slutade gott för både gäddan och oss. Fotad o vägd fick hon en stunds hjälp sedan slog hon sig fri med kraftiga slag med fenorna. Gäddan som är min största Mälarfisk och faktiskt nytt PB hade måtten 113 cm, 57 cm i omkrets och 13000 gram tung! Vacker som en dröm.

RONO shadjigg var betet för dagen!

En RONO shadjigg i blått och vitt med ett tiogramshuvud blev dagens bete. Det går att fiska otroligt långsamt med bibehållen härligt paddlande stjärt. Rekommenderas varmt för stora Mälargäddor :)

Ojojoj...

Ojojoj…

Kan verkligen slå ett slag för BFT Roots 9 fot 150 gram, ett spö jag tidigare skrivit om i +MagazineFishEco, oroligt kraftfullt laddat med en Ambassadeur NaCl 51 och Svartzonker nya braid blir det en gäddkombo av världsklass!

...and back she goes...

…and back she goes…

//Jan O FishEco

Ps, har sparat några bilder till ett reportage, så det kanske inte är de allra allra bästa ni ser här ;)

Lyckogädda och småjiggar…

lyckopike

För en tid sedan bloggade jag om en lyckogädda som duktiga betesbyggaren Jonas Lindelöf gjort. Nu har den äntligen kommit med posten. Gissa om jag är glad? Och jag fick den stora äran att få #1 av de tillverkade. Och för att verkligen hålla på “könsrollerna” så fick min Sussi #2. Blinkar

Grymt fin finish på gäddhuvudet och nu hänger den i bilen vid backspegeln som en lyckoamulett. Nu kanske jag slipper olyckor i framtiden. Vill inte volta som jag gjorde en gång för några år sedan. Hade änglavakt den gången och hade jag inte haft säkerhetsbälte så hade jag kanske istället fiskat gädda i de sälla jakt- och fiskemarkerna…

bilpike

Som en liten bonus så skickade Jonas med ett gäng abborrjiggar som han tillverkat själv. Huvudet på jiggen påminner lite om en Alien Eel i miniatyr. Små men naggande goda och har vid provfiske redan levererat flera abborrar mellan 800-1350 g. Ska bli kul att testa vid tillfälle.

lyckojoggar

Tack än en gång för gäddlyckoamuletten, Jonas! Den är så vacker… Ler

Felix Rimfrost
felix@fisheco.se
www.fisheco.se

Besök på Hardy i England…

Hardy LRH Greased line - En splitcaneklassiker.

Hardy LRH Greased line – En splitcaneklassiker.

Anno 1872 öppnade William Hardy den första butiken i Alnwick England som idag är det världsberömda flugfiskeföretaget House of Hardy eller Hardy & Greys som det egentligen heter… William var vapensmed och vid den här tiden förekom ingen fiskeutrustning.

Efter en tid anslöt brodern John James till företaget och 1874 kunde man läsa i tidningen att man också sålde ”superior River and Sea Fishing tackle”… å på den vägen är det. För inte så länge sedan köpte Pure Fishing hela Hardy och där hamnade företaget i gott sällskap med vårt eget ABU och många andra sportfiskevarumärken. Varför skriver jag om detta då, jo, imorgon tisdag går flyget mot Alnwick. Här ska jag och min gode vän Eric Hasso få beträda helig flugfiskemark. Besök i fabriken och i museet är bokat. Allt från super high-tec nanospön till splicane och gamla sköna Hardy Perfects ska beskådas…
Allt om detta kommer snart i +MagazineFishEco och banne mig och det inte kommer att bli lite film också ;)
Ps, jag kunde inte låta bli att damma av mitt gamla tvåhands splitcane Hardy LRH Greasedline och ta en bild. Snacka om hantverk…

//Jan O

Den vackraste abborre jag någonsin fått…

_DSC1932-1

Text: Sebastian Wiman +FishEco
Foto: Elis Wessmark – Team Mosbricka

I vår och sommar kommer mitt fokus ligga på stor abborre. Planen har det slipats på sedan i höstas, och nu är det snart dags att köra igång. Men, tydligen var det redan dags igår…

Ismete efter gädda och sporadisk pimpling stod på menyn, och precis när dagens första ljus började stiga upp bakom trädtopparna hade vi satt ut alla ismetespön. Sjön håller bra med kilosabborre och har även indikerat att gäddfisket kan vara intressant. Vi satt inte länge i stolarna innan pimpelspöna åkte fram och pirkar och mormyskor sänktes ned i hålen. Tusenbröder och mört var de enda som behagade nappa, mormyskan var effektivas och knep två handfull mört och småabborre innan grill-lunchen. Fläskoset lade sig som en flottig dimma över viken. Timmarna gick och några mindre gäddor mellan 2-4 kg landades under dagen, men det var pimpelfisket som skulle rädda den…

_DSC1948-1

Efter att en mört skickats tillbaka ner i hålet, nafsar något åter på mormyskan, jag rycker till och det svarar stumt. ”Lite större mört”, tänker jag direkt, men då fisken plötsligt drar iväg ordentligt med lina börjar det osa större abborre. Efter ett par rusningar kommer en rejäl kluns upp genom hålet. Det är utan tvekan den vackraste abborre jag någonsin sett, riktigt grov och skön i sin färgsättning. Kompisen Elis tycker den påminner lite om en Peacock bass, och det har han nog rätt i. Efter en stunds kort beundran och några foton så får den simma hem igen, en magiskt syn i det klara vattnet.

_DSC1958-1

Nu är jag taggar inför resterande abborrsatsningen, det kunde knappast ha börjat bättre!

//Sebastian +MagazineFishEco

Vätternlaxen är en frukt, dvs en frukt som inte finns…

Kalla Vättern!

Blåsten o dyningarna får mig nästa att tappa balansen, det regnar på tvären, det snöar på tvären, det är fuktigt o kallt… å det nappar inte… Ja, nu har jag totalt lyckats förnedra mig i hela tre långa dagar på Vättern för att få ihop egna intryck, bilder mm som till slut ska hamna i ett reportage i +MagazineFishEco. Det går bara inte!!!

Rödingen är vacker men fel art för dagen...

Rödingen är vacker men fel art för dagen…

Jag kan inte låta bli att tänka på Facebooksidan ”Hästar finns inte”, en humoristisk grej som driver med hästmänniskor och som till och med fick vår ”egen” minister Eskil att gå ut med en dementi. Jodå, hästar finns sa Eskil, han hade träffat fler själv och dom är djur, inte frukter som Facebook hävdar. Ja jävl…. kast på kast på kast… nytt ställe, kast på kast på kast… Inget hugger förutom ett par enstaka oönskade, men mycket vackra, rödingar.

Skickliga Team Garmin kan sitt trollingfiske...

Skickliga Team Garmin kan sitt trollingfiske…

Till råga på allt elände, där fick trollingkillarna fisk! Kanske man skulle trolla istället… nä, vi har vårt tänk, vår metod ”stick with the plan”!!! Nåväl, jag ger mig icke! som Karl Oskar sa i Mobergs Utvandrarna eller kanske Invandrarna. Ill be back, å det skaaaaaa bli ett reportage!

Mr Westin lägger kast på kast på....

Mr Westin lägger kast på kast på….

Ps, tack Daniel ”mr Westin” Nilsson och Kristian ”Happy Angler” Keskitalo för att ni stått ut med mig i era båtar. Jag kan inte klaga på sällskapet, ni är grymma å nästa gång blir det Bulls Eye! :)