Flöden:
Inlägg
Kommentarer

Det här med att köpa hus går verkligen ut över fiskandet och bloggandet, men jag har lyckats hålla liv i listan för art-tävlingen i alla fall. Och här nedan kommer lite fina fiskar som fångats i tävlingen på senaste tiden, håll till godo tills jag är klar med huset 🙂

Anders Sandskädda

Fredriks blågylta

Olofs vitling

Peters gädda

Efter att ha spenderat en tid ute i havsbandet så var jag en vecka inne i Västervik och där testade vi på lite mer stadsnära LRF. Jag fiskade tillsammans med Kristoffer I och hans splitter nya utrustning. Första dagen var den bästa, vi hittade en brygga där det låg en gammal båt och runt den båten fanns det en hel del abborre, och de var verkligen på hugget. I övrigt så fiskade vi av många små hamnar och bryggor men det var mest abborre, vitfisk och en liten smörbult som högg. Vi hade hoppats på att hitta skrubbskäddor och vi såg små skrubbor simma i ytan, de måste ha varit från årets lek, men lyckades inte hitta föräldrarna. Jag tyckte vi hittade många bra platser för skrubba men det är möjligt att de är längre ut i skärgården på sommaren och att dessa platser är grymma andra tider på året. Nedan lite bilder från vårt fiske

Stadsnära LRF är spännande, vad gömmer sig runt båtarna egentligen?

Jo, dessa små gynnarna söker gärna skydd och föda runt båtar och bryggor

Då man fiskar med lätta grejor och beten av typen Isome, i stället för vanliga gummijiggar, så ökar chansen för fångst av vitfisk, här en björkna.

Enligt olika källor jag läst så finns svart smörbult i Östersjön upp till Stockholm ungefär, men jag har aldrig es sett någon, än mindre fångat någon, men med LRF tackel fick jag denna skönhet

Det som drog mig till LRF var att det var ett fiskesätt som gjorde att man med samma tackel kunde få flera olika arter, det vill säga att man vet inte vad det är som hugger när det hugger. Det finns inte riktigt samma förutsättningar i Östersjön, utan här får man mer rikta sitt fiske, och det kan vara trevligt det med. Jag har sommarstuga på en ö långt ut i skärgården utanför Västervik och där försökte jag fånga några nya arter.

Först ut var storspigg, dessa gynnare har tyvärr i stort sätt tagit över hela området jag fiskade på. Med hjälp av en pilk och en pimpelkedja med krok storlek 16 föll denna bjässe för en bit Isome.

Storspigg

Nästa art på listan är lite mer ovanlig och det är bara jag som fått den hitintills, nämligen Elritsa, eller hamntorsk som den kallas i dessa trakter. Under alla år så samlas de under en speciell brygga och mycket riktigt fanns de där i år också. De var inte lätta att få till hugg men helt plötsligt var det som jakt/aggression kickade in och flera börja anfalla min Isome-bit. Jag hade samma tackel som till spiggen, en pilk med en kedja o storlek 16 på kroken.

Elritsa

Sen var det dags att försöka på löja, här visste jag om ett gammalt skjul där det ofta står löjor på sommaren. Det krävdes många kast med en liten mormyska och isome innan en äntligen tog betet

Löja

Med tanke på hur Östersjön mår (dåligt) så fanns det få mörtar och inga abborrar i omlopp men till slut lyckades jag få en mört då jag jiggade med en mormyska och en bit Isome, så då var de arter (förutom abborren) jag var ganska säker på att jag skulle kunna få hittade och fångade.

Mört

Min lätt rastlösa bror var vid vår stuga i Västerviks skärgård och beslutade sig för att testa det där med LRF. Någon dedikerad utrustning fanns inte att tillgå men vi fiskade UL efter abborre när jiggen gjorde sitt stora genombrott i Sverige så lite grejer fanns det. Han lyckades hitta sitt gamla Ultralätta UL spö, ett Tiny, ett sett med det mjukaste spöt och minsta rullen jag någonsin sett. Det var lite för vekt för abborrfisket för i tiden men till detta var det perfekt. Tunnaste linan som fanns i fiskeboden och minsta kroken som det gick att hitta. Med detta byggde han en split-shot rig och sen var det bara att sätta på små bitar av gulp och köra. Tre arter att logga fick han, nedan lite bilder.

Löja

Storspigg

A flash from the past, Tiny spö och rulle såldes som det lättaste av det lättaste när UL började bli populärt i Sverige. Spöt är i en del och du kan typ böja ner spetsen till rullen

Brorsan i egen hög person

Vår Facebookgrupp Light Rock Fishing Sverige har växt mycket på den korta tid den funnits och Fredrik ville att det skulle finnas någonstans för nytillkomna att snabbt nå den bästa informationen. Han snickrade ihop ett inlägg men det är svårt att göra det grafiskt tilltalande och överskådligt så vi beslutade oss för att flytta infon hit och sen lägga detta inlägg som en länk så alla kan se det.

Få svar på frågan: Vad är LRF

I dessa två inlägga försöker jag beskriva vad LRF är för något på ett tydligt sätt. Del 1 och Del 2
Alla bor inte vid saltvatten så här diskuterar jag lite om LRF i sötvatten
När LRF kom till Europa så skrev några pionjärer denna skrift, nästen ett måste att läsa
Jag har även skrivit en introduktion till LRF för Fiskebutiken EL-GE, läs den här.

Tips på beten/spön/linor

Det betet som många anser har varit en bidragande orsak till att LRF blivit stort är Power Isome, läs att om det här.
En länk för att köpa Isome finns här.

Filmer

Om det bästa är att fiska så kanske det näst bästa är att se på välgjorda fiskefilmer på Youtube? Här är de enligt mig bästa filmerna som finns tillgängliga

En film om att testa LRF för första gången på en semester, och som handlar om glädjen med LRF. Den har en lite tjatig ton som inte alltid går hem hos oss svenskar men väldigt sevärd.

The Totally Awsome Fishing Show har ett par avsnitt om LRF, jag tycker mycket av deras material är värt att se, men denna är min favorit.

The Flicker gör många korta filmer där han fiskar på väldigt vackra ställen, denna filmen är bara en av många exempel, det är hans kanal, snarare än enstaka filmer, jag tycker man ska till sig.

Relativt ny film, från maj 2018, om LRF på floden Tyne. Väldigt välproducerad

Hur undviker man folk vid populära ställen? Man går upp riktigt tidigt förstås. Sagt och gjort, jag tog bussen tillsammans med sovande Volvoarbetare ut till Lilla Varholmen i morse. Jag började med att fiska av delen runt bussarna först, här var det små beten och vertikalfiske som gällde.

Här gick det att lägga armarna på räcket och fiska rakt ned bredvid de permanenta ”fendrarna” för färjorna. Det var hugg hela tiden men väldigt få fiskar som följde med upp.

När man väl fick fast något så var det alltid en av dessa små gynnare, här tagen på en bit rosa Isome.

Jag testade att fiska utan Isome också, och det gick att få dem då också, och jag hade mycket hugg, jag gillar att använda mig av mormyskor som jigghuvud på grund av deras tyngd och storlek. Dock var man tvungen att skära till jiggarna lite för att de skulle passa.

Olika LRF-jiggar jag trimmat ner ytterligare för att passa med en mormyska som jigghuvud

Efter att ha testat runt hela ”hållplatsen” så gick jag bort till några klippor för att testa med metal-jiggar från Fladen och snart såg jag hur makrillen började jaga stagg. Ut med betet mitt i jakten och första makrillen steg på, den tappades tyvärr strax innan landning., men nu visste man ju att dom var här och då har man gott om tålamod. Snart bärgades årets första makrill på LRF och sen var det bara att dra upp till en middag och bege sig hemåt.

Inte årets största men årets första, det är så man hamnar på foto.

Lite fiskegodis

Nu är jag snart ifatt med bloggande genom att jag lägger ut lite random bilder här :-). Det mesta är fina fiskebilder från gruppen som kan få oss på tårna inför sommaren och semestern.

Fredrik med en fantastisk öring från skärgården

Fredrik visar att LRF fungerar lika bra i sötvatten, gös fångad en morgon/förmiddag

Jag gillar dessa små gynnare, denna är fångad vid Saltholmen

Det har fångats många fjärsingar på LRF i juni, här ett fint exemplar från Olof.

I Storbritannien är olika sorters gyltor många LRF:ares favoritfisk, här visar Peter att det finns fina exemplar i Sverige också

En av de häftigaste grejerna med LRF är att det är en disciplin som respekterar alla arter, vi blir aldrig besvikna över att ”fel” art huger, den underskattade näbbgäddan är en fanatisk fisk på LRF, detta exemplar togs av Peter

Oslo dag 2

Efter att ha fått ur mig den värsta fiskefebern så satsade jag dag två på att inte bara fiska med Isome utan försöka med andra jiggar också. Hur bra Isome än är så tycker jag att dess konsistens ibland är lite för lös, det är lätt att den åker snett eller åker av efter ett påslag och när det är så effektivt att det räcker med en liten bit på toppen av kroken så tar det ibland bort det lustfyllda med artificiella beten.

när det gäller arter som  smörbult och snultra så var det en avsevärd försämring men det kom in ett stim med mindre gresejar jag kunde kast in i och det var ett av de roligaste fiskena på länge, eftersom jiggen hela tiden satt där den skulle så hade man flera hugg i varje i kast. Jag varvade Isome och andra jiggar och även i stimmet med sej så var nog isome aningen vassare, men skillnaden var inte lika stor.

Oslo dag 1

I år åkte vi till Oslo redan på torsdagen vilket gav mig tre chanser för fiske de nästkommande morgnarna. Jag brukar gå upp tidigt och fiska ett par timmar innan det är dags för frukost. Det blir lätt lite för fullt med turister för min smak i centrala stan så därför denna tidiga vana. Jag vet att jag har sagt det förut, men Oslo en tidig morgon i maj är verkligen ett paradis för LRF, att ha havet precis inpå knuten är fantastiskt.

Eftersom jag inte släpar med mig så mycket utrustning på mina resor, snarare tvärt om, jag försöker att hitta så universella tackel som möjligt, så målet för dagen var att försöka fånga mini-arter utan att ha extra små krokar med mig.

Som vanligt så måste man passa sig för torskarna, när jag ”pimplade/jiggade” precis vid kanten så smällde det på en jättetorsk som kom undan innan jag han få ett foto av den, i övrigt fick jag smörbultar, snultror och sej. Huggen var många och en hel del fiskar landades, den tacklingen jag hade bäst framgång med kallar jag för hook-point rig och går helt enkelt ut på att man sätter en bit Isome över krokspetsen. Det innebär att det inte blir någon som helst ”rörlighet” i jiggen men jigghuvudet fungerar lite som en mormyska under vinterfiske.

Några av invånarna i centrala Oslo

För någon vecka sedan skedde första träffen bland LRF-fiskare i Göteborgstrakten. Vädret var strålande och platsen var Saltholmen, ett mycket lämpligt ställe med tanke på att det är både lättillgängligt och oftast ger goda resultat. Nedan kommer några bilder från dagen.

Gråsej

Smörbult i fin storlek

Smörbultar kan se väldigt olika ut