Storsjöodjuren i Härjedalen

Förväntansfulla inför dagens fiske…..

Det beryktade storsjöodjuret, eller egentligen storsjöodjuren (!) finns! Jag och Sussi vet det! Vi har sett och känt dem……

Detta inlägg får bli en sammanfattning av det fiske efter grov gädda och lite annat som vi just avslutat i Storsjö kapell under 15 dagar slutet av juni och början av juli. Men resan börjar egentligen tidigare än så, då jag hade bestämt att årets resa skulle bli en rejäl hårdtest av min nya gummimodell jenzza.sarven jr, som jag ju lanserade under årets sportfiskemässa, samt även hårdkörning av mina rejält beprövade jenzza.snipor.

Sarven och snipan redo…..

Med vetskapen om hur sliten man kan bli av att dänga stora gummin så hade jag också packat ned lite lättare beten att alternera med…..Storsjö Kapell är ett ur fiskesynpunkt väldigt stort område, med väldigt varierande fiske, och där gäddfisket är relativt outforskat. Här har man möjlighet att fiska strömmande vatten, bakvatten, stora och små sjöar, tjärnar, flottarrännor…. Ja bara fantasin sätter gränser egentligen….När vi väl kom upp så körde vi första dagen till samma plats som vi hittade stor fisk på förra året, en av de stora sjöarna. När vi kom dit kunde vi konstatera att vattenståndet var betydligt högre än förra året, detta då flera av sjöarna med anslutning till Ljungan är reglerade. Stark och kraftig pga det höga vattenflödet i Ljungan gjorde det svårfiskat, och vi hade inga större förhoppningar om att hitta fisken. Första halvtimmen hände ingenting och vi var beredda att flytta oss, men just då fick jag ett rejält hugg som resulterade i uträtad stingerkrok i ett bakvatten till strömfåran…. OK, de var där i alla fall. Kort därefter bommade Sussi bättre fisk mitt ute i strömmen. Ytterligare någon minut senare klippte jag på resans första fisk, en fin 98cm fisk på en jenzza.sarv i braxkostym. Vi insåg att vi nu kunde fortsätta här och köra. Dag 1 resulterade i 8st fiskar med toppar på 106, 102, 98, 92, 90. Bra start kan man nog säga…. Sarven stod för alla mina fiskar…

106cm fin Norrlandsgädda…..

Då vi hade bra kontakter dag 1 med 2 100+ och även ett gäng större tappade så fortsatte vi harva på på samma ställe de närmaste dagarna, och alternerade med flugfiske efter harr och öring. Jag hårdkörde med sarven och snipan och Sussi körde på med i huvudsak snipan. Man kan konstatera att trots att sarv inte finns här uppe så gillade gäddorna betet skarpt. De fullständigt slaktade betet. Det är ganska tuff miljö här uppe och man måste komma ned på djupet bland stenarna så en del beten sattes också i botten….

Rejält slaktad sarv. Men den klarade av 4 st 100+ innan den dog martyrdöden.

Vi fortsatte att dra bra fiskar. Dag 2: 8st upp med toppar på 109, 106, 102, 100, 95. Denna dag bommade jag en riktigt stor fisk som bara stod och stötte och sedemera gick linan av i en rusning.

109 cm, grov, ej vägd men troligen uppåt 10kg…..

Dag 3 testade vi att gå upp rejält tidigt efter att Sussi satt klockan på 0415 och varit sådär jobbigt pigg. Denna dag var det tyvärr Sussis tur att tappa sin troligt största fisk på resan. Även här gick till slut linan av, och vi såg aldrig fisken, men att den var rejält stor råder ingen tvekan om. Efter den missen gick luften ur oss lite, och vi stannade med 3 fiskar upp med en 100cm i topp.

Dag 4 bestämde vi oss för att låta vårt första vatten vila och i stället köra båtfiske i en av Gruckarna. Bensinmotorn till båten som man hyr från Fiskecampen var tyvärr på service så vi fick köra med elmotor med relativt begränsad actionsradie, så vi höll oss rätt nära strömfåran och båtplatsen. Rätt snabbt så krokade Sussi på en bättre fisk på fluga och den visade sig vara rejält fin. efter en nervös fight lyckades vi håva en rejält grov och fin madame på 109 cm, och Sussi återfick geisten efter gårdagens bommade jätte. Båtfisket var annars mycket trögt och vi hade faktiskt bäst på gammal hederlig bonnatrolling med fluga släpandes efter. Någon 90 fisk kom upp annars endast några mindre på 70-85 fick syna insidan av båten.

Sussis praktfisk på 109 cm. Tagen på fluga. Faktiskt samma fluga som hon tog en annan 109cm fisk från min båt nere i Blekinge några veckor tidigare. KUL!

Vid de här laget var vi lite osäkra på vårt första vatten då vattnet hade stigit kontinuerligt under de första dagarna och det blev svårare att hitta fisken. På morgonen dag 5 var Sussi sliten så jag drog ensam ut för att se om jag kunde hitta fisken. Det kan man säga att jag gjorde….. Första kastet: en 97:a, andra kastet: en 92:a, tredje kastet: en 102:a, fjärde kastet: bomhugg, sedan dött….. i tre kast, Åttonde kastet: en 94….. Jag insåg att vi hade ett race framför oss, så jag åkte hem och vi åt gemensam frukost och åkte sedan tillbaka tillsammans. När vi väl kom dit drog vi ytterligare 6 fiskar med 110 och 106 i topp. Vi bommade också några riktigt fina fiskar. Men det är framförallt en av dessa bommade fiskar jag aldrig kommer glömma. Jag stod högt uppe på en sten och fick ett hugg som var så brutalt så jag kan inte ens beskriva det. Fisken högg ytligt på en sarv så hon kommer upp till ytan rätt snabbt. Upp kommer ett huvud som jag aldrig sett maken till. En koskalle de luxe. Benen börjar skaka, fisken går ned på djupet och ställer sig. Denna är STOOOOOOOR….. Jag ropar på Sussi som står 100 meter upp i eländig terräng, hon tar sig nedåt för att vara beredd att håva. Jag tvingar upp fisken från djupet för att undvika stenarna på botten. Hon går upp och tailar. Hon är låååång, och grooooooov. 110-fisken jag tagit några minuter tidigare är liten i jämförelse….. Denna fisken är 125cm. MINST!!!! En drömfisk! Jag ser att hon sitter stenhårt. Sussi är nära nu, ska bara gå ut nedanför stenen jag står på. Fisken är mer eller mindre klar för håvning. Hon gör en sista ansträngning och tailar igen. Och…….. Stingern går av….. eller inte går av utan snarare skruvar ur sig bakvägen när betet lossnar från shallowskruven. Jag bommar mitt livs fisk på grund av klantigt monterad stingerrigg. Jag hade bara trätt fjäderringen över shallowskruvens ögla utan en tanke på att den skulle kunna skruva ur sig bakåt i händelse av att betet skulle lossna…. RIDÅ…….. Vi avbryter fisket i och med detta och jag behövde en rejäl grogg på campen för att döva ångesten…..

110 cm, ej heller vägd med troligen även denna runt 10kg. Men liten i jämförelse med den drömfisk jag bommade några minuter senare….
En snipa efter ett rejält bomhugg…..

Dag 6: 9 fiskar upp och en liten revansch för mig med resans hittills längsta fisk med 111 cm, utöver detta 105, 99, 97, 95 i topp.

En ”tröstfisk” på 111cm. En av få fiskar tagna på annat än jenzza.beten. Denna tog en giant pigshad. Började få slut på sarvar och ville spara några till andra veckan….

Dag 7: 8 upp. 103, 102, 100, 99, 94 i topp. Bommade tyvärr en 115+ vid håvning. Stolpe ut……

Dag 8-9. Segt fiske, väldigt högt vatten och slitna kroppar. Fokuserar lite mer på harr och öring, samt att jag körde ett båtpass i nedre Grucken med guiden Kristian Rantala. Ingen meterfisk upp dessa dagar. men vi hade bra harrfiske jag och Sussi med mycket fisk över 40 cm, och där Sussi lyckades ta den största på ca 50 cm. Vi hade hade också bra sikfiske på fluga med flera fina fiskar…

Fin harr på runt 45 cm
En fin sik tagen av Sussi. Vi behöll några för rökning
En öring på runt 35 cm tagen på nymf, den största för mig på resan. Tappade också en rejäl som slet av tafsen…..

Dag 11 Snittmässigt den bästa dagen på gädda. Vi tog stor fisk i 2 olika vatten. Först ut var Sussi som tog sin största på resan. En mycket fin 111cm fisk, och jag tog en sliten krigare i strömmande vatten på 109 cm. Det märks att de stångas i tuff miljö men stora skrapsår lite överallt…..
Topparna denna dag var 111, 109, 104, 100, 90.

Sussis kanonfisk på 111 cm. Troligen runt 10kg denna med.
Och min slitna strömgädda på 109 cm. Fisken gjorde under drillning ett luftsprång där hon var säkert en meter ovanför vattenytan. Häftigt!

Dag 12. Vid det här laget har det dragit in ett rejält kallras. Betesfisken (siken) har dragit sig utåt och det är rejält svårt att hitta gäddorna. Vi nollar dag 12 och försöker oss på bäcköring dag 13 för att låta våra kroppar vila lite. På grund av kallraset så är det tyvärr också väldigt svårt med bäcköringen som dragit sig ned i djuphöljorna. Tar endast ett fåtal. Avbryter bäcköringfisket och förökser oss på ett sent kvällspass på gädda trots allt. Ett endaste hugg får vi, och det är jag som får det. Väldigt försiktigt hugg, och jag tror det är liten fisk. men när hon kommer närmare ser jag att det i alla fall är meterfisk…. Så jag ber Sussi håva för säkerhets skull. Väl i håven så inser jag att hon är stor. Resans största fisk är ett faktum. 113 cm! Väldigt loj vid drillningen men galen i håven…. Trassel de luxe innan vi lyckas reda ut allt……

113 cm. Resans största. Troligen över 10…..

Efter detta följer några dagar där vi inte hittar mer stor fisk. Vi försöker allt, landfiske i olika vatten , båtfiske. Tyvärr kan vi inte köra flytring nu då det blåser för mycket….. Några fiskar åker upp med topp på 97cm.

Sista dagen innan hemresa bestämmer vi oss för att köra ett flytringspass, detta då vinden äntligen ser hyfsat gynnsam ut efter en rejält blåsig vecka. Vi stasar på en liten tjärn ganska nära campen. Sussi kör fluga och jag spinn, med mindre beten nu, då jag inte längre orkar dänga tunga gummin….. Vi får mycket fisk, men bra smått….. Vi bestämmer oss för att lägga oss mitt i sjön där det finns lite gräsbälten….. Segt fiske, men jag bommar 2 rejäla hugg där. Inser att de lite bättre fiskarna nog håller till här. Kort fika/kissepaus i land, och sedan ut igen i mitten….. Bommar ett kanonhugg direkt när jag kommer ut. Känner tyngden innan hon lossnar. men ingen krokkänning….. Kastar ut igen på samma ställe. Ingenting. Kastar ut en tredje gång på samma ställe. PANG! Där sitter hon. Ropar direkt till Sussi som är 100 meter bort. Vi börjar paddla mot varandra för jag inser att jag kommer behöva hjälp att landa henne. Jag drillar henne i säkert 10 minuter utan att se henne. Rusning på rusning…… Blir bogserad av henne där jag sitter i min lilla flytring….. Till slut får vi in henne och vi ser att hon är stor. Efter lite meck så lyckas Sussi få in henne i vågsäcken och vi bogserar in oss till land för mätning. Det blev dock ingen höjning, men en väldigt fin 108:a. Det blev den sista 100+ gäddan för resan.

Att drilla urstarka Norrlandsgäddor i flytring är en utmaning och otroligt roligt!

Vi avslutar våran sista dag i Storsjö kapell med att avnjuta en entrecote på campen, och sedan kör vi ett sista pass efter harr och öring nere i Sölvbacka. Jag kör lite harr och Sussi kör i de starka forsarna med egenbunden ledad streamer. Jag missar hela händelsen då jag är för långt borta, men Sussi drar på sitt livs öring där i forsen. Över 60 cm, troligen större än så. Tyvärr spottar den flugan. Hon kommer tillbaka helt skakig och adrenalinpåslaget är påtagligt. Hon kan inte fiska mer…… Vi ger oss. Men hon vet var den står. Nästa år är den ännu större…..

Slutligen kan man sammanfatta dessa 16 dagar såhär…..

Vi lyckades tillsammans ta 23 fiskar på 100cm eller större Topparna landar på: 113, 111, 111, 110, 109, 109. Vi vägde inga fiskar, detta då miljön inte är snäll här med vassa stenar och vi vill säkerställa så skonsam hantering som möjligt av fisken. Vi har dock troligen 4 st på 10 eller strax över. Därutöver ett 40-tal fiskar på 90+. Om man bortser från sista dagens tjärn-fiske med många små, så hade vi endast ett fåtal fiskar under 90cm….. Helt galet…….

Lägg därtill kanonfiske på harr och våra första sikar tagna på fluga, kontakt med stor öring…. En kanonresa rakt igenom.

Mitt testfiske med jenzza.sarven jr och även med snipan var en succe. Ca 75% av 100+ fiskarna jag tog tog jag på sarven. Den levererade suveränt bra. Jag har ett gäng över till försäljning om önskemål finnes. Kontakta jenzza.lures via FB-sidan i så fall.

Tack naturligtvis till bästa Sussi! Min livskamrat och bäste vän och en otroligt vass fiskare! Stort tack till Storsjö fiskecamp! Bosse, Kristian, Uffe, Stefan, Peter och ni övriga!

V 38 i höst kör vi igen. Då arrangeras Norrskensgäddan 2019. Är du sugen på att haka på? Följ länken här för info: https://www.facebook.com/events/2364620557128917/

Anmälan görs direkt till Storsjö fiskecamp på telefonnummer 0687-21122:

Mer info om området hittar du på: http://www.storsjo.com/

Eller på Facebook: https://www.facebook.com/Storsj%C3%B6-FiskeCampFishingCamp-Sweden-125917034136451/