Vilken fantastiskt kul och spännande dag!!

Nu var det ett tag sen jag gjorde ett blogginlägg och kände idag för att skriva lite om senaste tiden 🙂

Jag har haft en del guidningar på Sibbofjärden och även hunnit fiska själv både i Sibbo och på Mälaren. Guidningarna har gått bra, det har blivit många nya PB (personbästa) och många skratt i båten med härliga människor. Den senaste guidningen hade jag för en dryg vecka sen, två killar från Schweiz som ville lära sig mer om pelagiskt vertikal. Jag hade åkt ner till Sibbo kvällen innan och när jag tittade ut genom fönstret från Sibbohuset såg jag en fantastisk soluppgång och förstod att det skulle bli härligt väder!

Deras mål var att få en supersizegös (90+ cm).  Dom var lättlärda och gjorde som jag sa och visade. Efter att dagen var slut så hade det kommit upp ett helt gäng gösar och två supersize!! Dom var jätteglada och ville definitivt komma tillbaka! Båda var fascinerade av Garmins panoptix och bestämde sig för att dom skulle köpa samma grejer som jag har. Snacka om att panoptix gjorde bra intryck! 🙂

Jag stannade sen kvar vid Sibbo och fiskade själv och jag testade områden som jag inte hade testat tidigare eftersom jag tyckte det var för grunt där. Men det visade sig att det bodde fina gösar även där!! Det blev flera supersize!!

Jag hittade även en liten vilsen båt på botten!

Efter den turen till Sibbo så blev det inget fiske förrän i söndags då jag och Pelle Johansson skulle medverka i en tävling på Mälaren som Willys sportfiske i Västerås anordnade. Jag är egentligen inte så mycket för att tävla men jag tyckte tävlingsformen var riktigt kul. Man skulle fånga tre olika arter. 2 gäddor, 3 gösar och 5 abborrar och det lag som hade den mesta längden av dom fiskar som man fångat skulle vinna!

Här står alla och lyssnar koncentrerat på kaptensmötet.

Jag och Pelle hade en plan som vi följde hela dagen. Det blev mycket båtåka, men det var det värt!! Vi började med gös då vinden inte var så stark och det tog en bra stund innan vi fick första gösen men det var en fin första gös som var 74 cm lång. En stund efter så ser vi ett fint eko och jag släpper ner min jigg och den högg brutalt och vi blev båda nervösa för att den skulle släppa när vi såg att det var sån fin fisk! Men vi håvade den och mätte 85 cm.

Jag ville att vi skulle ta en vanlig bild också men precis då dök det upp ett nytt fint eko på lodet så vi prioriterade det och släppte tillbaka gösen direkt, tyvärr högg inte den gösen…  Sen fick vi strax efter en gös på 57 cm.

Nästa inriktning var gädda och försöka få den pelagiskt. Vi hade förstått på liverapporteringen att det var trögt gäddfiske på spinn. Det tog en bra stund, men ett fint eko dök upp på panoptixen som vi misstänkte var gädda och både jag och Pelle släppte ner jiggen flera gånger och den reagerade inte ens. Jag tror vi höll på i 15 minuter innan den vaknade till och högg på min jigg! Det blev en riktigt kul fight och när vi håvat den och mätt så var den 94 cm vilket kändes som en riktigt grym gädda den här dagen.

Efter det var det trögt och vi kände att klockan gick alldeles för fort! Vi visste var vi kunde få några abborrar men en till gädda var vår prioritet. Vi började känna oss lite uppgivna men till slut högg det och en gädda på 93 cm kom upp. Då var det bråttom att få några abborrar. Vi åkte till abborrstället och det var ont om tid men vi hann få 3 godkända abborrar, sen var det bråttom tillbaka till gäddeholm!! Vi var osäkra på om vi skulle hinna och fick dessutom soppatorsk på vägen så vi var tvungna att fylla på med en extradunk. Det var full gas som gällde och vi hann precis in i tid!! 🙂

När vi kom in blev det korv och mingel.

När prisutdelningen började så kollade jag min puls och den var hög!!!

Vi visste att vi hade bra chans att vinna med tanke på fina gösar och gäddor trots att vi inte fiskat fullt. Så spänningen var olidlig!!! 🙂 Dom började med pris för längst fisk i varje art och längst gädda fick Göran Hedqvist på 106 cm

Längst abborre hade Joel Fredriksson på 36 cm

Och till min stora glädje hade jag längsta gösen på 85 cm och fick ett par Costa-solglasögon som pris.

När dom sen hade gett pris till 3:e och 2:a plats så förstod vi att vi hade vunnit!! Vilken otrolig känsla!! 🙂

Här är dom som kom 2:a och 3:a, Team Kridge och Team JAH Army.

Och här är vi som vann med turmaskoten Bella. Vi fick i pris ett presentkort från ABU på 10000 kr! Och en vandringspokal som kommer att stå hos Willys sportfiske.

Ett stort tack till Willys sportfiske och sponsorer för en grymt kul tävling!! Och vi kommer garanterat tillbaka nästa år!! 🙂

2 reaktion på “Vilken fantastiskt kul och spännande dag!!