En otrolig båtsäsong!!

Nu är båtsäsongen över för i år och det känns tråkigt, men jag laddar för isfisket vilket tyvärr verkar dröja…  Det har varit ett fantastiskt år som jag tror jag får svårt att toppa. Jag trodde inte jag skulle kunna toppa förra året vilket också kändes kanonbra men där hade jag fel 🙂

Tänkte börja med att berätta om sista fisketuren/fiskeresan med båt vilket var på Sibbofjärden. Det var för drygt 2 veckor sen och jag hade Fredrik Lundberg med mig i båten. Jag sa till honom att jag hade en riktigt bra känsla och hade ända sen jag var där sist känt att om jag kommer ut en gång till i år så kommer den efterlängtade 10:an i år att komma upp. Jag hade hela året längtat efter en ”10+ Grand slam”, det vill säga en 10+ gös i en älv, en 10+ gös i en klassisk gössjö och det enda som var kvar var en 10+ gös i havsmiljö. Nu var det sista chansen och efter 1 1/2 timme så fick jag ett rejält hugg som kändes som gädda och betedde sig också som en sån. Jag sa därför till Fredrik att ”Äh det är nog en gädda, men riktigt fin” men när den visade sig vid ytan så såg vi att det var en monstergös. Fredrik slängde sig över håven och lyckades håva den och vi var båda otroligt nyfikna att se om det kunde vara 10+!!! Efter vägning så blev min Grand-slam-dröm sann!! Den vägde 10.25 kg! 🙂

15112015-Cias 10

Två dagar efter var jag ut igen och den här gången helt ensam. Gösarna var tröga och ville inte hugga. När det började skymma hade jag inte fått en enda gös och tänkte åka in till land. Men såg då ett riktigt fint eko som jag tänkte fick bli det sista jag skulle fiska på den dagen och jag blev verkligen paff när jag fick värsta hugget och det sen visade sig vara en gös på 9 kg!!

21112015-IMG_20151117_152841-1

Eter att den gösen högg så kunde jag självklart inte sluta utan jag körde på ett tag till. Det blev mörkt snabbt och jag hittade då ännu ett fint eko som precis som förra gösen högg nästan direkt och det visade sig vara en gös på 9.2 kg!! Jag trodde knappt det var sant att från skitfiske hela dagen till att det exploderade!! Det var lite spännande att vara ute i mörkret helt ensam och det som blir väldigt svårt är att man inte ser hur mycket man svänger motorn när man ska backa på en fisk. För er som fiskar mycket ensam kan jag rekommendera kamera-appen ”Timer kamera” eller ”Sensor kamera”, det är riktigt bra appar för när man ska ha självutlösare!

21112015-IMG_20151117_163123-1

Eftersom båtsäsongen är över så satt jag och kollade igenom det fiske jag har haft i år och det var riktigt kul! Dels tänkte jag tillbaka på många turer och sen så insåg jag vilket bra fiske jag har haft!

Summan av gösarna i år blev så här:

30 gösar över 7 kg. 10 av dom mellan 8-9 kg och 9 av dom var 9+ varav en över 10 kg.

30 Supersize blev det!

Det känns som sagt att jag kommer få svårt att slå det här året, men det sa jag om förra året också 🙂

Här är lite bilder på resterande över 9 kg utöver dom ovan.

9.5

9 kg

97 cm

07072015-123004 (7)

02122015-9.1

02122015-9.3

Här är 8-9 kilos gösarna!

02122015-888

7-8 kilos

02122015-7 gösar

Nu får vi hålla tummarna för att det blir vettig is nån gång!! Det ska bli riktigt kul när isfisket kommer igång!!

Skitfiske på er!! 🙂

2 reaktion på “En otrolig båtsäsong!!

1. Hej!
    Vilka fantastiska fiskar😀
    Är inne på att köpa ett nytt ekolod, ett Lowrance HDS7 gen 3, nu undrar jag vilken givare som är att föredra. Såg att SSS-marin sålde ett lod komplett med Structurescan givare och aktergivare. Misstänker att dessa kan/ska monteras tillsammans, tror att jag sett en bild på att du har gjort det. Men den stora frågan är om de medföljande givarna duger. Har också sett att tex Olssons fiske säljer givarna separat. Då är frågan vilken/vilka givare som är att föredra?

Tacksam för svar, synd att köpa fel prylar då prisappen är så pass stor…

Med vänlig hälsning, Mats M

• Hej! Vad tänker du använda givarna till för slags fiske? Om du ska prickskjuta/pelagiskt fiske så är givaren som heter HST-WSBL bäst. Den är även kanon om du ska köra vertikal på röding i Vättern 😉 Structurescan-givaren heter LSS2

Och ja det kostar en hel del och bra om man får rätt grejer från början 😉