Monstergös på 9,7 kg!

Igår var jag och Tommy Suomela ut och fiskade gös. Jag hade inte fiskat på ett bra tag så jag var superladdad inför att komma ut igen. Men det började lite motigt. Det var svårt att hitta fisk och dom vi hittade ville antingen inte ha jiggen eller så blev dom tappade. Sen upptäckte jag att jag glömt mobilen i bilen så det var bara att åka ända in till rampen igen och hämta den.

Men efter lunch började det vända och vi fick några mindre gösar och jag fick en på 4.3 kg så jag tänkte att nu blir det förhoppningsvis bara bättre och bättre. Och det blev det!

Jag fick en ”aha”-upplevelse och provade nåt nytt som jag inte gjort tidigare och det resulterade i att varenda fisk jag hittade pangade på direkt, det var stenhårda hugg och ingen tvekan!

Jag blev så glad över upptäckten jag gjorde och åkte vidare och letade och hittade på ett riktigt stort eko som jag släppte på och än en gång blev det ett stenhårt hugg. Jag kände direkt att det var en större fisk och efter en stund så började den göra världens rusningar och både jag och Tommy spekulerade i  om det kunde vara gös eller gädda. Till och börja med så trodde jag det var en gädda, men efter ett tag så bara ställde den sig och var omöjlig att rubba och då började jag ana att det ändå kunde vara en gös. Sen kom det mer och mer tunga knyckar istället för rusningar och då förstod jag att det var en gös och blev nervös och rädd för att tappa den eftersom jag visste att det måste vara en monstergös! Jag fick hålla på och lirka med slirbromsen fram och tillbaka eftersom jag hade 0.10-lina och ville inte riskera att den skulle gå av. Efter en riktigt kul kamp på flera minuter så visar den sig vid ytan och när jag ser gösen så skriker jag till Tommy ”det är ju en monstergös, fram med håven fort som fan!”

Gösen verkade totalt slutkörd så det var inga problem med håvningen och när vi fick in den i båten så bara tittade jag på den och kunde knappt tro att det var sant! En båt i närheten kom till oss direkt när han såg vilken stor gös jag fått och det var perfekt för då kunde han också ta lite kort ifrån sin båt. Efter fotografering, vägning och mätning så konstaterade vi att den vägde 9.7 kg och var 96 cm lång.

I början av drillningen så bad jag Tommy att filma med min kamera eftersom jag kände att det var en stor fisk, men det som var så synd var att inspelningen slog av efter ett tag och den gick inte att få igång igen. Men på den lilla stund som kom med så var det kul att se vilket spöpöj det blev och hur den nästan drog mig under båten haha. Dom flesta vet säkert att jag brukar köra mycket med fin-s-jiggen Rainbow trout men igår så var inte den lika het som den brukar vara så jag tänkte att jag provar nåt helt annat och då tog jag fin-s-jiggen Mahi mahi och och den funkade klockrent den här dagen.

Efter en helt fantastisk avslutning på en trevlig och kul dag så var jag först uppe i varv när jag kom hem, men sen sov jag som en stock!

Cecilia CWC fishingteam

30 reaktion på “Monstergös på 9,7 kg!

1. Grattis till en riktig fläskgös! Läste i ditt tidigare inlägg om att Suomela var din turmaskot och vad rätt du hade,ni två i båten och vad som helst kan hända! Misstänker att detta inte var den sista megagösen man läser om i din blogg.
    Bra fiskat/mvh JarmoK

• Tack! Ju lustigt nog är Tommy jämt med när jag får mina största gösar. Han gör ett bra jobb som turmaskot ;) Sen fiskar han och jag mycket ihop så det kan ju bero på det också :)

• Framöver kommer det förmodligen bara bli bättre och bättre :) Har ju varit riktigt trögfiskat länge nu, sen beror det ju helt på väder och vind men jag tror och hoppas att det kommer vara bra fiske ett bra tag framöver :)

• Man var ju ett riktigt ”arsel” som inte hejjade på dig förra gången (enda gången) jag var där för några veckor sedan.
        Blir förhoppningsvis någon fler resa inom en snar framtid och då får du inte bli förvånad om någon okänd hejjar på dig på sjön !

• Nu bröt man isen och hejjade iallafall!
            Kul att träffas och jag hoppas det blir fler resor framöver, synd att man har en bit att åka bara.
            Blev inget nytt PB för mig denna gången heller men det känns som om det bara är en tidsfråga.. Provade att ”fumla” lite mer pelagiskt denna gången men det behövs rejält med träning märkte jag!
            Verkar dock vara en förbannelse över sjän för det blir alltid dåligt väder när man är där :)

2. Hej!

Stort grattis till bamsegösen!
    Du verkar ta de stora i parti och minut.

Härligt med regeländringen att man inte får ta upp gös över 75 cm!
    Det kommer sjön må bra av..
    Framför allt fiskar och fiskare!

Jag undrar om det finns någon möjlighet att bli guidad någon dag?
    Vore kul att lära sig av ett proffs – samt kul att skriva om på hemsidan!

Mvh
    Viktor
    admin@superpuppan.se

• Hallå där!
      Ja du får jättegärna hänga med, men det kan dröja ett tag. Ska fiska i helgen men sen ska jag iväg på värtan cup och helgen efter på sportfish masters… Har ju inte lika mycket tid nuförtiden sen jag började nya jobbet men efter den helgen så kan jag och fisket blir bara bättre och bättre fram till isläggningen ;)

3. Hade missat denna firre!
    Grattis till en grym Gös som du sannolikt kämpoat hårt för. Riktigt roligt och bra reklam för sjön. STORT GRATTIS!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>