Midsommarfiske med vänner.

Det börjar närma sig Juli och man undrar ju verkligen när sommaren ska börja på allvar…

I alla fall så var jag ut i förrgår på gösjakt och hade med en kompis som heter Victor Granath.  Prognosen sa att det inte skulle blåsa så jag tänkte, perfekt för pelagiskt vertikal! Men prognosen stämde inte så det blev alldeles för blåsigt efter ett tag så då föreslog jag att vi skulle åka till den andra fjärden och kolla om det var lugnare där och lugnare var det men ändå blåsigt…

Lyckades ändå hitta några fina fiskar och Victor fick nytt PB med en gös på 6 kg, tyvärr fick vi inga kort på den eftersom den började blöda mycket och vi tyckte det var viktigare att få i den så snabbt som möjligt istället för att fota. Men jättekul med ännu ett nytt PB i min båt!

När blåsten äntligen lugnade sig lite så åkte vi tillbaka där vi började och då fick vi jättemånga fina gösar, vi tappade till slut räkningen, 25-30 st kontaterade vi och Victor fick en till fin gös som vägde 5 kg och han var helt lyrisk över dom fina gösarna.

Igår på midsommarafton så hade jag min kompis Tommy Suomela med och en ny bekantskap Niklas Lövtedt som fiskar mycket med Tommy. Vi hade två mål den här dagen och det var att Niklas skulle få nytt PB och att se om nån av Tommy och jag skulle få hoppa ifrån båten och bada…haha. Vi hade en deal att om Tommy fick en gös över 7 kg så skulle jag hoppa i och om jag fick en på 9 kg så skulle han hoppa i. Tommy blev lite nervös när jag fick på min första gös som gjorde ordentliga spöböj och det visade sig vara en gös på 6 kg så han klarade sig.

Den tog på min favoritjigg Rainbow trout 7 tum som var lite färgad med orange penna. Niklas första gös för dagen var nytt PB på 4 kg, kul!!  Vi fick några till fina direkt efter men sen började det blåsa alldeles för mycket och även den här dagen så stämde inte prognosen så vi fick åka dit där jag hade varit dagen före. Man hittar inte lika mycket fisk där men när man väl hittar så är det fina fiskar. Tommy fick en på 4.5 kg som kämpade riktigt bra. Gösarna var lite kinkiga den här dagen och var bara och nosade på jiggen för det mesta men efter lite lirkande på ett av mina nedsläpp så fick jag en till fin gös och den vägde 4.7 kg och 73 cm!!. En riktig julgris!! Vi blev nästan fundersamma om den inte hade lekt eftersom den var så tokstjock.

Det blev en riktigt kul och trevlig midsommarafton, härligt att få fira den ute i båten med roligt sällskap!

Jag hade ju som plan den här dagen att filma lite men så fort vi tog fram kameran så ville dom inte hugga…. Men får hoppas dom inte har ett sjätte sinne imorgon.