Nytt personbästa på gös, 8,7 kilo!

Nytt pb 8,7 kilo, jippiiii!

Igår var jag ut på jakt efter storgös igen och vilken härlig dag det blev!! Två nya PB!!

Jag och min kanonbra fiskekompis Tommy Suomela åkte ut vid kl.9.30. Jag har utnämnt honom till min turmaskot eftersom han ofta har varit med och fiskat dom gånger jag har fått storgösar.

När vi kom fram till stället jag tänkte vi skulle vara på så ser jag ett eko direkt och släpper jag jiggen, pang så var första gösen fångad efter bara 20 sekunder. En fin gös på 3.3 kg, vi skrattade högt båda två. Sen blev det några till gösar innan vi åkte in för att hämta en tjej som heter Johanna Färdigh. Hon hade knappt fiskat gös så det var jättekul att hon skulle med och hoppades på att hon skulle få en fin gös. Det tog inte mer än 5 min så fick hon första gösen, en gös på 3 kg och nytt PB för henne. Efter det fick vi ett helt gäng fina gösar. Tommy fick en på fyra kilo och Johanna fick en rolig kamp med en gädda på 5 kg. Sen öppnade sig himlen och det började tokregna så vi åkte in och tog skydd på en ö.

När vi sen åkte ut blev det riktigt kul! Jag stannade båten en bit innan där jag tänkte vi skulle fiska och ser ett klockrent jätteeko på lodet som jag bara kände att jag måste släppa på. Den stod först och bara tittade på jiggen så jag fick lirka lite och försöka locka den och det tog en bra stund innan den reagerade och då blev det världens fart mot jiggen och vilket hugg!! Jag kände direkt att det var nåt större och den gjorde nästan som gäddrusningar men kände att det var en gös på dom tunga knyckarna. Jag kände att jag började skaka och tänkte att den här får jag inte tappa. När den kom upp till ytan så skrek vi alla tre ”vilken gös” och det strulade lite med håven när den gjorde en ny rusning vilket gjorde mig supernervös och ännu mer skakig. Men till slut hamnade den i håven och jag bara skrek av glädje!! Jag anade att det kunde vara nytt PB och när vi sen vägde den så visade vågen på 8.7 kg, äntligen nytt PB efter 10 års väntan! Mitt förra PB var på 8.3 kg och jag visste inte ens om jag någonsin skulle kunna slå det men nu känns det som att nästa mål är en 10+. När jag skulle släppa tillbaka gösen så tog det bara 10 sekunder innan den gjorde världens sprattel och simmade iväg som gjorde att vi alla tre vi vatten på oss och vi skrattade högt. Sen fortsatte härligt fiske och det blev sammanlagt 29 gösar. Vilken underbar dag!!

Eftersom Tommy tog kort på flera av dom fina gösarna och jag inte har hunnit få dom så har jag inte så många kort men på min 8.7 så tog Tommy med min kamera.

Skitfiske på er allihopa!!

Cecilia CWC fishingteam

3 reaktion på “Nytt personbästa på gös, 8,7 kilo!

1. BRA! Grattis! 🙂 vi får kolla ut något bra datum när jag kan komma ner och lära mej lite! 🙂

2. Otroligt vilket gösfiske du alltid har, Cecilia! Grattis! Synd att Sussi och jag bor så långt bort men nån gång kanske vi kan få ihop en tur tillsammans. Vi har precis skaffat egna vertikalspön och ska utforska sjöarna i småland. Ha det gott!

• Ja verkligen synd att ni bor så långt bort men vi får hoppas att ni har möjlighet att komma hit nån gång i sommar 🙂