Snärjebäcken – Ett mytomspunnet vatten

Jag är tillbaka vid Snärjebäcken, det har nu gått drygt en månad sedan jag var här med nymfspö och provade på Euro Nymphing för första gången, det gick väldigt bra måste jag säga. Riktigt kul att prova en ”ny” fiskemetod. Snärjebäcken som ligger ett stycke norr om Kalmar har snabbt blivit ett favoritvatten, i dag är Andreas med och vårt mål i kväll är att fånga regnbågar på torrfluga. Vi har med nymfspöna ifall torrfluga inte funkar. Väl framme ser vi snabbt att det kläcker rikligt och torrflugespöet blir förstavalet.

När jag står intill den lilla bäcken som ringlar sig fram vackert i landskapet får jag liksom en flashback. För några år sedan var jag uppe i Edsbyn och jobbade som Ambulanssjuksköterska, jag passade på att besöka kanske det mest mytomspunna fiskevattnet vi har i Sverige, Hans Lidmans Svartå.

Jag känner väl till Hans Lidman, och läst en del om hans mytomspunna Svartå. När jag kommer fram till Hans Lidmans Svartå är det med lätt darr i knäna jag stiger ur bilen, jag kan känna historiens vingslag. Tänk att denna lilla å fått så stor uppmärksamhet, försiktigt smyger jag fram till åkanten i förhoppning om att få se någon öring, kanske var jag inte nog försiktig för någon öring får jag inte syn på.

20180821_145334
20180821_151008
20180821_151144
20180821_151314

Jag ser många likheter med Svartån och Snärjebäcken.

I Snärjebäcken dröjer bara något kast innan en regnbåge i kanonkondis hugger på min klinkhammer. Den är fruktansvärt stark trots sin storlek. Hel och fin i fenorna, förvildad och jag kan bara tänka mig att känslan när fisken väl ligger i håven inte kan ha varit så olik känslan Hans Lidman hade när han fick en av sina första fiskar i sin berömda Svartå.

Det blir ett oförglömligt minne, vi har ett fantastiskt bra torrflugefiske denna kväll, regnbågarna är som galna i våra torrflugor. Vi turas om att fiska och filma, Vi har nu gjort en hel del fiskefilm vid det här laget och om något är svårt så är det att få med just hugget på film, det vet alla som filmar fiske. I kväll är det inget problem för maken till många huggsekvenser i en och samma film får man nog leta efter, ja det är så man får nypa sig i armen.

Tyvärr skymmer det på, klockan går fort när man har roligt och som kronan på verket avslutar vi i skymningen med dubbelhugg och två fiskar i håven!! När vi är på väg hem har vi väl krokat av ett 30 tal fiskar, bra facit på ca 2-3 timmars fiske.

Inkom kort kommer det en film om detta magiska torrflugefiske på Youtubekanalen Every Fish Counts från detta mytomspunna vatten.

Vill du läsa mer om flugfiske, kolla då in +MagazineFishEco där vi numera skriver om flugfiske.

För mig håller Snärjebäcken på att bli min Svartå.

/Tight Lines

NovaScottia Eventcenter – ”Grand Slam i Gottåsa”

För några veckor sedan besökte vi Gottåsa och närmare bestämt NovaScottia Eventcenter, ett put and takevatten som vi fiskat många gånger i nu. Vi, Andreas och jag , ja numera ett radarpar när det kommer till flugfiske. Alltid lika trevligt, mycket skratt, och en och annan gliring. Vi känner varandra mycket väl och har tillbringat åtskilliga fisketimmar ihop under årens lopp. Vi har alltid haft bra fiske i Gottåsa och denna gång skulle visa sig inte vara något undantag. Anläggningen har Regnbåge, Öring och Gullspångslax i dammarna.

Andreas har sin båt med sig, vilket är perfekt, då kommer man ju åt alla heta fiskeplatser utan problem. Vi börjar fiska och det dröjer inte länge innan första hugget kommer. Det är Andreas som får det första fisken en finfin Gullspångslax.

Snart är det min tur, det visar sig att det också är en Gullspångslax. Den är otroligt stark för sin storlek, och inte så konstigt, när den väl ligger i håven ser man varför. Precis hel och fin i stjärtfenan, som vi brukar säga, är bara motorn hel så……

Snart är det spöböj i båten igen, denna gång en öring i yppersta kondition, och vilken teckning den har, gudomligt vackert!

Vi gör en förflyttning och prövar lyckan i den större dammen, men där har vi ingen framgång, Martin som äger stället kommer förbi och småpratar lite, han säger att bara för några dagar sedan har några andra haft ett superbra fiske i den stora dammen men de fick inget i den mindre dammen. Ja så, kan det ju vara, sånt är fiske ibland.

Efter lite käk provar vi åter den övre dammen, här är så fint, lagom undanskymt, Martin och Sanna (ägarna) har kört dit stugor som håller på att installeras, det här kommer att bli riktigt bra!

Plötsligt hugger det igen, det verkar vara så att den ena kanten är bättre än den andra, det var lika dant förra gången vi var här fast då var den andra delen av dammen bättre huggmässigt. Denna gång är det en regnbåge som krokas av och därmed har vi ännu en gång lyckats med en ”Grand slam i Gottåsa”. Hatten av, i dag är det Andreas som visar var skåpet ska stå. Det är så roligt detta, att det finns inga sura miner om den ena får mer fisk än den andra, tvärt om så glädjes vi åt varandras fångster och jag känner minst lika stor glädje i att få till ett riktigt bra foto på fångsterna. Estetiken har kommit att betyda mycket för mig. Visst, jag har alltid tyckt att det varit kul att dokumentera fångster och upplevelser. Sedan Andreas och jag mer och mer fiskat tillsammans har jag fått en djupare förståelse för bildens betydelse, inte minst när jag bloggar då bilderna har stor betydelse.

Här en film från NovaScottia Eventcenter och vår fiskedag där. Gilla gärna klippet och prenumerera på vår Youtubekanal, Every Fish Counts

Nu har vi lyft det hela till en helt annan nivå, där vi mer eller mindre jobbar som ”proffs”, i bland på uppdrag, när vi gör fiskereportage för MagazineFishEco, inte minst då blir bilens kvalitét, vinkel, ljussättning och skärpa väldigt viktigt. Och jag, jag bara njuter, njuter av att vara på rätt ställe vid rätt tidpunkt! Och att jag har möjlighet att få fiska med en sådan kompis som Andreas!!

Berget Sportfiske – Regnbågsfiske med chans till PB

Då är vi ”on the road again”, denna gång styr vi kosan mot Eksjö och Berget Sportfiske. Andreas och jag är på väg till ett reportagefiske för FishEco Flugfiske och MagazineFishEco, men vi är där också med filmkameror för vår Youtubekanal Every Fish Counts. Självklart är min blogg Gälgreppet med av bara farten. Vi har haft denna tur planerad några veckor nu och förväntningarna är minst sagt höga. Det är dom alltid av någon anledning. Vi anländer till Berget ca 19.30, Lena som sköter bokningarna möter upp oss, hon berättar om anläggningen och vi blir tilldelad en stuga. Stugorna är fräscha, ett litet pentry finns med spis och kylskåp. Bara ett kort rollkast från stugan finns en kanonfin kåta som får nyttjas av de som fiskar här på anläggningen. Inuti finns eldstad och rikligt med sittplatser.

Anläggningen har sju stycken dammar som det simmar STORA regnbågar i, ja till och med gigantiska regnbågar i vissa av dom, nyligen togs den näst största regnbågen i Bergets historia på 11,44 kg, stort grattis till den magnifika regnbågen! Största fisken hittills togs 2019 på hela 11,9 kg. Det är nog just det som lockar så många hit, chansen till att fånga en regnbåge av modellen ”El Giganto”. När jag går över den klassiska träbron får jag rysningar i kroppen. Som jag har längtat efter detta. Ett visst orosmoln finns dock, av rapporterna att döma har det varit väldigt trögt fiske de senaste två veckorna. Hoppet är ju som bekant det sista som överger en fiskare. Vi är inte sena med att tackla våra spö och som barn i en godisaffär beger vi oss mot en av dammarna.

Redan i andra kastet hugger det stenhårt, ett riktigt karatehugg. En rejäl båge kämpar för att komma loss. OjoJojoj, gång på gång rusar den och hoppar men sedan lugnar den sig och låter sig håvas.

Både Andreas och jag är lyriska, vad är detta? Jag kan andas ut förts när regnbågen ligger tryggt i håven. Några kast senare är det Andreas tur att spö med spöböj, en ursinnig båge som är riktigt bastant.

Vi har ett bländande bra fiske i kvällningen, attans att vi inte kunde komma loss tidigare. Jag har haft uppkörning under eftermiddagen med godkänt resultat, C1 behörighet. Anderas måste jobba till 16.00. Jaja sånt är livet.

Snart hugger det igen, alltså dom är så starka, skönt att jag inte slarvat med att ha för tunn tafsspäts, jag har 1X vilket verkar funka bra. Snart hugger det igen och nästa fisk ligger i håven och fisken får bjuda på ett snabbt foto innan den återgår till dammens djup.

Tiden går fort när man har roligt, innan skymningen tar vi några fiskar till, det är så man får nypa sig i armen, stenhårda hugg i Berget, jo ja tackar jag.

Vi tar kväll och tänder en brasa, grillar några korvar och planerar inför morgondagen. Fasen vad gutt att kunna sitta här och snacka om livet, inmundiga en kall god bira och bara njuta av livet, njuta av att jag nyss blivit Farfar, jag visar Andreas bilder på ”det lilla undret”. Carpe Diem, ja det gäller att fånga dagen.

Ny dag, inte många timmars sömn innan klockan ringer. Kl 04.30 ringer klockan, det är tryckande konstig värme redan på morgonen. Enligt väderleksrapporterna är det åska i antågande. I dag det blåsigt, stundtals hårda byvindar. I dag är fisket som förbytt, vi kastar och kastar men ojojoj så trögt. Vi vet av erfarenhet att regnbågsfiske kan vara nog så knepigt ibland.

Jag tänker när jag går genom anläggning att det är nog en av de mest välskötta fiskecamperna jag varit på, jag menar, välklippta gräsmattor, strategiskt gjorda kastgator, sopkärl, rent och snyggt överallt. Grillplatser och vindskydd. Ja, allt för att sportfiskande gäster ska trivas så bra som möjligt.

Vi ser att det kläcker rikliga mängder av några mindre sländor så fort vinden lägger sig och solen skiner. Vi provar med Danica och Vulgata torrisar med ingen fisk vill ha dom, kanske för tidigt ännu. I en av dammarna provar jag mina nytillverkade Vulgatanymfer, nu då! Efter några kast när jag sakta tagit hem nymfen vad jag tror bottennära så kommer hugget, så där befriande skönt, oväntat och stenhårt.

Andreas skyndar till och blir ”håvman”, Jäklar vilken fin firre. Otroligt bred över ryggen.

Vid 16 tiden tackar vi Berget Sportfiske och beger oss hemåt. Jag säger det igen, en superfräsch anläggning där man verkligen har lyckats att tillfredsställa flugfiskarens behov. Snart sitter vi och redigerar dagens filmklipp, TACK Berget Sportfiske för att vi fick komma till er på reportagefiske!

Första gången jag ”nymfar” – Snärjebäcken

För någon vecka sedan var min fiskebroder Andreas i Snärjebäcken straxt norr om Kalmar. Ett fint put and takevatten som i sina övre delar består av en fin strömsträcka av mindre karaktär. Längre nedströms övergår den till en damm som någon gång varit en fördämning till en kvarn. Tyvärr hade jag inte möjlighet att följa med Andreas när han skulle dit. Jag fick rapport om hur fisket varit och det var idel tummar upp. Han hade ”nymfat”, en flugfiskemetod som är synnerligen effektiv. Andreas är min mentor när det gäller nymfingmetoden. Han behärskar denna metod mycket bra vilket han har bevisat åtskilliga gånger vi fiskat ihop. Jag däremot har dragit mig för det, gjort något halvhjärtat försök någon gång. För ett tag sedan investerade jag i ett nymfspö. Ett G Loomis NRX 10′ #4. Nu blev min fiskeabstinens allt för stor. Jag var bara tvungen att pröva nya spöet och ta mig i kragen och prova på att nymfa efter regnbåge. Jag är inne i en mycket intensiv jobbperiod nu så ett fiskepass är mer än välkommet. Äntligen framme vid Snärjebäcken.

Jag drar mig till minnes vad Jonas Olsson sade till mig vid en fisketur i Alsterån för något år sedan. – Nymfen ska följa bubblorna som bildas i strömmarna, där kommer maten, det vet fisken. Jonas tävlar i flugfiskelandslaget, om någon vet hur man fiskar med nymfingmetoden så är det han, han har dessutom varit Andreas mentor när det kommer till Euro Nymphing.

Jag sänker ner min nymf i en fin lite strömkant och snart får jag kvitto på att jag gör rätt. Jag känner en lätt dragning i linan men inget fastnar, gjorde jag mothugget för tidigt? Efter ett par kast känner jag ett mer distinkt hugg, jag gör mothugg och min glädje är svår att dölja (det hörs på Goproklippet).

Vilken kvalitet, hade jag inte vetat att jag varit i Sverige hade jag tagit den för en vild regnbåge. Straxt under kilot, stridig som få, underbar att få på flugspö. och inte att förglömma. MIN FÖRSTA REGNBÅGE MED NYMFINGMETODEN!

Jag fiskar vidare och snart får jag en till, Loffeflugan levererar. Loffe har verkligen hjälpt husse fånga fisk på massor av platser. Just denna variant blandat med guldribbad peacock dubbing, tungstensskalle och en röd huggpunkt.

Jag stortrivs, det verkar som om bågarna står i de lite djupare partierna. Jag känner att det är flera fiskar som nyper i min nymf. Jag försöker tänka på alla de viktiga saker som Andreas sagt till mig. Känna genom linan hur nymfen har kontakt med botten och följa med med spöet och armen när nymfen driftar bottennära.

Till sist kommer jag fram till slutet av den lilla strömmen, där den sedan övergår till att bli en dam, det står massor med fisk där. Jag verkligen njuter av nuet. I parti och minut hugger det, jag har fisk på som släpper och ibland följer det med en firre ända in till håven. Avkokningen är ju inga problem när man fiskar hållningslöst.

Med Goprons hjälp blir det en liten film om fisket. Hit vill jag verkligen komma snart igen. Snärjebäcken, Kalmar Sportfiskeklubb. Jag köpte fiskekort online via IFiske. Här är vackert som i en saga, en utmaning i de övre partierna, ack så fina och huggvilliga regnbågar. Balsam för flugfiskesjälen.

I samarbete med Every Fish Counts, FishEco Flugfiske, +MagazineFishEco

Premiärfiske i Strömhult – Camp MayFly

Alldeles i början av Mars får Andreas och jag möjlighet att ha lite premiärfiske i legendariska Strömhult. Tommy på Camp MayFly har nyligen tagit över driften efter Robert, närmare bestämt från 1 Mars. Tommy har haft bråda dagar, tillsammans med sin personal håller han på att renovera stugor och övrigt boende, även renseriet får sig en ansiktslyftning. Kvällen innan har vi spenderat i vackra Ulvereds Hjorthägn. Vi anländer till Strömhult på morgonkvisten, isen ligger i sporadiska små isflak på dammen.

Förväntningarna är höga! Vi vet att det är ofiskat och denna möjligheten är verkligen unik. Det är mycket vatten i systemet. På morgonen är det riktigt kyligt, Vi riggar flugspön och kameror, sju stycken kameror har vi faktiskt med oss. Det börjar bra, Andreas får hugg ganska omgående men den släpper lika fort som den högg. Snart står han med spöböj igen.

Det dröjer inte länge förrän jag krokar min första båge för dagen, det är så härligt att känna de välkända knyckarna i mitt Sagespö #6.

Det är så man får nypa sig i armen, vi har ett exceptionellt bra fiske. Om vart annat få Andreas fisk, sedan är det min tur och sedan Andreas igen. Vi har kanonväder denna tidiga Marsdag. Vi träffar en Strömhultslegend som vi byter erfarenheter med, mycket trevligt!

Fiskarna håller en otrolig kvalitét, hela och fina i fenorna, stora och huggvilliga. Det går inte att önska sig mer, livet så som jag känner det just nu är perfekt.

Det är väldigt speciellt, just denna tur till Strömhult innebär vårt första fiskereportage för MagazinFishEco och FishEco Flugfiske. MagazinFishEco storsatsar på flugfisket, jag och Andreas har fått JanO´s förtroende att ansvara för och skriva om flugfiske i Magazinet.

En fluga som är helt outstanding för mig är Wiggle Vorm, jag får så många bågar så jag tappar räkningen.

En fluga som inte ser så mycket ut men ack så effektiv!

Vi filmar och fotar så mycket vi kan, och det blir många timmars film att gå igenom när vi väl är hemma. Vi redigerar tillsammans vilket vi tycker funkar bäst, ja jäklar vilket team vi är. Här nedan är filmen om vårt Strömhultsfiske denna dag.

Detta inlägg är relativt kort och det kommer en längre artikel om vårt fiske framöver i MagazinFishEco.

Årets första spöböj 2022 – Gäddflugfiske

Det är fortfarande vinter men här nere i söder har det varit skiftande vinterväder. Ibland minusgrader och ibland några plusgrader och regn. För någon vecka sedan blev fiskeabstinensen för stor för att kunna motstås. Lägligt nog hade det varit milt några dagar och den is som retfullt låg strandnära var bokstavligen som bortblåst.

Min vapendragare Andreas hade bara några dagar tidigare gjort ett försök med flugspöt men gäddorna ville inte bjuda upp till dans då. Efter att det blåst kraftigt var vattnet mycket grumligt, kanske kunde det vara en bidragande orsak till att det var dåligt fiske. I dag verkar förhållandena vara närmaste idealiska, en frisk västlig vind, solsken som är blandat med lite moln. Jag får en go fiskekänsla i maggropen. Jag bestämmer mig för att åka en runda. Först ut en runda med Loffe, våran underbara svarta Cocker Spaniel, han har hunnit passera 12 år nu. Hu, vad tiden går fort. Ner med vadare, jacka, flugspö, rulle, rygga, Gopro, flugaskar, linkorg och tång i en IKEA kasse. Tror inte jag glömt något. Väl framme, yes! Så där lagom med högvatten. Viken jag ska fiska i ligger lite i lä.

Jag går en bit och kliver i vattnet med vinden i ryggen. Jag börjar med en fluga som har tail men efter att inte känt så mycket som ett pet på grejerna byter jag till en vanlig grön flashfluga. Ett säkert kort. Bunden på hullingfri krok. Redan i andra kastet har jag en fisk efter, en kraftig virvel. Snabb koll på flugan och sedan ut med flugan igen och hugget kommer brutalt stenhårt!

När man fiskar med hullingfri krok är det om än viktigare att hålla linan spänd genom hela drillningen för att flugan inte ska lossna. Nu kommer det trixia, jag vill ju dokumentera min fångst och jag måste ju säga att jag har blivit mycket bortskämd eftersom vi fiskar nästan alltid tillsammans och just fotodokumentationen blir oändligt mycket lättare om man är två. Nå ja, jag gör så gott jag kan. Härligt, då kanske det finns flera fiskar här. Snabbt ut med flugan igen, några kast senare tar det tvärstopp igen. Men lika fort släpper den, tusan också.

Det är väl knappast någon hemlighet att jag fiskar i Kalmar sund, det gäller att ha koll på såväl fredningstider och fredningsområden. På Länsstyrelsens hemsida kan man hitta all information om detta. Även Havs och vattenmyndigheten har information om gäddfiske i Kalmar sund. Fredningsområden för åmynningar hittar du här.

Jag fiskar vidare och snart hugger det igen. Jag njuter i fulla drag, gäddflugfiske, ja kanske det allra roligaste flugfisket. När man väl hamnar rätt är fiskarna ofta, stridiga, många och stora om man jämför med öring och harrfisket i alla fall. Huggen kommer ofta explosivt, ett riktigt adrenalinfiske. I dag är det mycket fisk här, så kul, jag har fisk på, krokar av, tappar fisk, ny följare, nytt hugg. Allt om vart annat i huller om buller. Ett riktigt gäddflugfiskerace.

Efter ett par timmar är det dags att åka hem, nöjd och glad beger jag mig hemåt. Gött! Då är nollan för året spräckt och jag har haft årets första spöböj. Håll utkik på FishEco, mycket spännande på G där nu.

/Tight Lines

Därför mår jag så bra av att flugfiska

2021 har på många sätt varit ett fantastiskt fiskeår, upplevelserna har varit många och när jag tittar tillbaka på blogginlägg från året så inser jag att det trots allt blivit en hel del fiske. För egen del är det här med att driva en fiskeblogg ytterligare en dimension till det praktiska fisket. Självklart är det ju så att inte alla fisketurer dokumenteras här på bloggen och så ska det väl också få vara, en del saker ska få vara minnen utan att behöva fotodokumenteras. Annars är just det med text och fotodokumentation något som kommit att bli allt viktigare för mig och då menar jag inte bara att fånga fångsten på bild utan att även bevara det omgivande, det där som finns runt om flugfisket. Att föreviga fisket med filmkameran har ytterligare kommit att berika mitt fiske, tillsammans med Andreas har vi skapat Youtube kanalen Every Fish Counts. Jag kommer att återkomma till hur viktigt det är att njuta av nuet, ta vara på möjligheten och möjligheter i livet. Plötsligt är man på rätt ställe vid rätt tillfälle och då gäller det att ta vara på de möjligheter som erbjuds.

Någonstans under livsresans gång har det i alla fall för mig blivit allt viktigare att upplevelsen står i centrum. Förra året tvingades jag inse att jag själv inte på något sätt är förskonad från plötslig sjukdom. När sjukdom drabbar en själv, kompisar eller nära anhöriga till en står det klart vad som verkligen är viktigt i livet.

När livskarusellen snurrar på för fullt är det så skönt och avkopplande att komma i väg med fiskegrejerna och helt enkelt tänka på något annat. Någon sa en gång att fiske är att jämställas med meditation och även om jag inte i traditionens mening mediterar så kan jag bara hålla med om att det är i alla fall så det känns.

Det är inte bara fisket som står i centrum utan även naturupplevelsen. Det händer saker med en när man är ute i naturen. Jag känner mig inte stressad till vardags men när jag läser det Anders Hansen skriver om stress och stresshantering inser jag varför jag mår så bra av att komma ut i naturen och flugfiska.

Anders Hansen är överläkare i psykiatri och författare till bland annat boken ”Hjärnstark” skriver att: grunden till stresshantering att lära känna sig själv. Inte minst genom att förstå vad som sker i hjärnan.

– En viktig utgångspunkt när det gäller stress tror jag är att vi inser att vi inte kan plocka bort stressen ur våra liv helt och hållet. Vi lever i en värld där våra livspussel utsätts för stark stress. Det kommer vi inte runt. Men det är viktigt att försöka bli mer tolerant mot den.

– Jag tror att man kan förstå det på ett lite djupare plan om man förstår hur hjärnan är utvecklad. Det gör man om man backar bandet. Evolutionen tar hundratusentals år innan den gör förändringar så rent biologiskt är vi kvar på savannen. Det är det liv vi är skapade för, oavsett vad vi tycker om det. I ljuset av det så förstår vi bättre psykisk ohälsa, men också mycket av mänskligt beteende, säger Anders Hansen.

Levt som jägare och samlare majoriteten av vår tid

I dag har vi förstås svårt att se ett liv utan bilar, elektricitet, smartphones och alla andra tekniska framsteg men evolutionärt är det väldigt onaturligt. Människor har levt som jägare och samlare under den absoluta majoriteten av vår tid på jorden. Att inte se det är ett misstag vi människor gång på gång gör, menar Anders Hansen.

Förr var lösningen att fly eller slåss. Sedan var hotet förhoppningsvis avhjälpt. Numera utsätter vi i stället våra hjärnor och kroppar för ett konstant stresspåslag, snarare än explosiva toppar.

När det kommer till stress är kroppens mest centrala system HPA-axeln. Den börjar i hypotalamus i hjärnan och fortsätter till hypofysen, körteln på undersidan av hjärnan. Sedan fortsätter den vidare till binjurarna där hormonet kortisol bildas. När vi utsätts för ett hot reagerar HPA-axeln och ökar kortisolnivåerna i blodet. Det gör i sin tur att hjärtat slår snabbare och hårdare eftersom kroppen behöver mer blod för att möta faran.

–  I vår tid belastar vi det här systemet med psykosocial stress, i form av räntehöjningar och villalån och dagispassningar och annat i vår vardag. Det är nog inte det här systemet riktigt utvecklat för. Men det är också viktigt att komma ihåg att det här är gäller vid långvarig press, månader och år. Kortvarig stress är inte farlig utan är tvärtom något som vi behöver för att fungera. Det är också väldigt individuellt hur vi påverkas av stress.

Hjärnan i konstant larmberedskap

Arbetsmarknadens höga krav i kombination med vårt digitala och ständigt uppdaterade liv sätter därför hård press på hjärnan. Anders Hansen beskriver det som att vi går runt i en slags konstant larmberedskap. Och den ökade stress och informationsbelastning som vi har sett de senaste decennierna tror han än så länge är svår att veta konsekvenserna av.

– Det är en extrem förändring på så kort tid. Jag tror att vi utsätter oss själva för ett jättelikt experiment med digitaliseringen. Den innebär mängder av fördelar och vi har gjort ofattbara framsteg i termer av livslängd och livskvalitet, men de här förändringarna måste rimligtvis påverka hjärnan. Den anpassar sig till den värld vi lever i och bombarderar vi den med till exempel 3 000 mobilswipes per dygn så får det konsekvenser. Vi har nog bara skrapat lite på ytan när det kommer till förståelse av vilken effekt digitaliseringen har på våra hjärnor, säger Anders Hansen.

Det är svårt att förklara varför vissa har större stresströskel än andra. Delvis kan det ha ärftliga orsaker, som vi inte kan ändra på. Det kan också ha att göra med händelser i vår barndom.

– Det är oerhört viktigt att kunna förstå och tolka kroppens signaler på att vi har utsatts för stark stress under lång tid. Kroppens varningssignaler är viktiga – de ska vi ta på allvar. Den här perioden av huvudvärk eller vad det nu är kan vara ett tecken på stress och när man har fått den varningsflaggan av sin kropp och hjärna är det dags att bromsa.

Viktigt med fysisk aktivitet

Följderna av stress är lättare att förebygga än att behandla. En viktig del i att öka sin stresstålighet är fysisk aktivitet.

– Tänk dig att du har en tablett framför dig och den här tabletten gör så du kan vara mer kreativ mer koncentrerad minnas bättre att du tål stress bättre. På köpet får du av den här tabletten skydd för en lång rad sjukdomar, hjärt och kärlsjukdom, diabetes, flera former av cancer och den här tabletten kommer göra så du lever i genomsnitt fem till sju år längre. En sån här tablett låter naturligt vis för bra för att vara sann, men faktum är att det finns en sån tablett och det är fysisk aktivitet, säger Anders Hansen och fortsätter:

– Fysisk aktivitet har fullständigt ofantliga effekter på både kroppen och hjärnan. Vad gäller hjärnan så blir vi mer kreativa vi minns bättre, vi blir mer koncentrerade och vi tål stress bättre.

Fysisk aktivitet är egentligen en form av stress. När vi anstränger oss stiger kortisolnivåerna i blodet för att efter cykelturen eller träningspasset sjunka tillbaka till en lägre nivå än vad det var innan man började springa.

– Det intressanta är att om man upprepar den här löpningen, cyklingen, simturen, promenaden, fotbollsmatchen, desto mindre stiger kortisolhalten under själva aktiviteten och desto mer sjunker kortisol efter att aktiviteten är klar. När man sedan stressas av andra orsaker än träning, kommer man att få en lägre kortisolökning om man är vältränad. Ett sätt att sammanfatta det är att regelbunden fysisk aktivitet lär kroppen att bättre hantera stress rent fysiologiskt.

Enligt överläkaren räcker det i princip en halvtimmes snabb promenad om dagen för att få alla hälsofördelar.

– Vill man göra maximalt för sin hjärna utifrån perspektivet tankemässiga förmåner, alltså förbättra kreativitet, minne och koncentration; då verkar det som att man ska få upp pulsen, till exempel springa, tre gånger i veckan cirka 30-45 minuter per gång. Med det sagt så får man ändå mycket effekt av promenaderna och nyligen visade norska forskare att bara en timmes vardagsmotion i veckan tycks minska risken för depression. Så även vardagsmotion verkar ha en viktig förebyggande funktion för att skydda oss mot psykisk ohälsa, avslutar Anders Hansen.

Jag tycker att flugfisket ger mig åtminstone stora delar av fysisk aktivitet, när jag flugfiskar går jag oftast längre sträckor, dessutom är ju själva fisket som ett ”mindre träningspass”, där i alla fall jag rör mig mycket. Fast det är ju klart att fysisk aktivitet vid sidan om flugfisket behövs det med. Att förstå hur hjärnan fungerar och hur stress påverkar hjärnan är väldigt viktigt. Plötsligt inser jag att en del av förklaringen till varför jag mår så bra av att flugfiska är just att det upplevs så avstressande, en motpol till vardagsbestyren. Förmodligen är det också därför det sedan några år tillbaka är godkänt som friskvård och att ”friskvårdsbidrag” kan användas till sportfiske.

Just nu är det mycket spännande på G, så ni som följer mig här på FishEco, håll utkik!

Gälgreppet – årskrönika 2021

Årskrönika för fiskebloggen Gälgreppet, Ja, vart ska jag börja, 2021 har varit ett helt fantastiskt galet bra fiskeår. Det har varit mycket fokus på regnbågsfisket men också gädda, Mörrumsfiske, lite harrfiske och flera reportagefisken m.m. I en sådan här årskrönika blir det nästan omöjligt att skriva om varje fisketur så här kommer ett axblock av hur fiskeåret varit. Bloggmässigt har det formligen exploderat vad gäller hur många som läst mina blogginlägg men vi tar det från början. Den digitala fiskeplattformen +FishEco har en stor del i denna framgång!

2021 började med ett besök i Norrefors, en av Camp Mayfly’s anläggningar i vackra Blekinge. Redan 2020 började Andreas och jag med ett nytt projekt där vi satt fokus på att göra fiskefilmer, det finns redan ett antal Youtube kanaler där härliga fiskegäng förevigar sina fisketurer men vi känner att det finns utrymme för ytterligare en Youtubekanal. Vi vill på ett seriöst sätt förmedla fiskefilm med närhet, känsla och estetik, där man ska bli sugen på att åka och prova de ställen vi har fiskat på. Någonstans längs med denna väg föddes idén med att göra reportagefisken. Eftersom vi båda också driver bloggar blir det en gynnsam plattform där vi kan erbjuda stor exponering till de som väljer att låta oss komma och göra reportagefisken. Det är svårt att skriva en årskrönika för bloggen Gälgreppet utan att lyfta fram vår Youtubekanal Every Fish Counts.

Andreas och jag har spenderat många fisketimmar i hop detta år, det är både väldigt roligt samtidigt som det verkligen är utvecklande för mitt flugfiske. Trots att jag har flugfiskat i ganska många år nu finns det alltid något nytt att lära. Att fiska med Andreas har gjort att jag vågar vara mer innovativ, testa nya metoder, även flugbindningen har utvecklats. Min andra vapendragare är Magnus, att ta rygg på Magnus har för mig varit ett framgångsrecept. Även Magnus är en mycket skicklig flugfiskare, han bemästrar även den svåra konsten att läsa vattnet väldigt bra. Vi har alltid jättekul när vi träffas.

Fram på vårkanten var det dags för årets första PB, det måste jag ju bara skriva om. Någon vecka innan det blev fiskeförbud i Kalmar sund klev det på en riktig krokodil till gädda. 108 cm superfin gäddhona kunde inte motstå min gäddfluga, försiktigt kasade jag upp gäddan i tången, lade mitt flugspö bredvid för att den ska kunna dokumenteras, jag ville inte lyfta gäddan med risk att skada rom/slemsäckar. Typiskt nog var jag ensam på denna fisketuren, det är ju svårt med ”poseringsbilder” när man är ensam. För övrigt har jag i år skrivit ett blogginlägg om hur viktig kamerakillen är för att det ska bli bra bilder, vill du läsa det inlägget klicka på länken här bredvid ”Kamerakillen” kanske den allra viktigaste?

Kort efter var det dags igen, denna gång årets andra PB! Jag hade bestämt träff med Magnus dag tre efter premiärfisket i den legendariska Mörrumsån. Jag har gett mig den på att lyckas fånga en blanklax men det är lättare sagt än gjort. Hur som helst hade denna tur föregåtts av ett ivrigt flugbindande, Magnus är inte bara en skicklig flugfiskare han är i mina ögon också extremt duktig på flugbindning. Något jag med glädje tagit efter.

Det var denna fluga som fick simma i Mörrumsån den morgonen, och efter utmärkt guidning av Magnus gjorde flugan sitt jobb. Årets andra PB var ett faktum, 80 cm Mörrumshybrid, Gött!

I April var det havsöringsjakt på menyn, ofta tillsammans med havsöringsguiden William som driver guideföretaget Sea Trout Adventures, William guidar havsöringsfiskare på södra Öland. Han är riktigt dedikerad när det kommer till havsöringsfisket och kan sina havsöringslokaler på Öland.

När det började bli lite varmare blev det årets andra besök i Norrefors. Norrefors känns som mitt hemmavatten, vi har haft riktigt bra fiske där detta år. Vi nosar denna dag på torrflugefisket men det är lite tidigt på säsongen ännu för det. Det blir streamer och boobyfisket som är effektivast ännu så länge…

Snart var det åter dags för fiske i Norrefors, denna gång med ”Fiskeligan”, ett glatt fiskegäng som jag fiskat med i några år nu, vi åker till put and take anläggningar ett par gånger om året, riktigt kul. Min grabb Fille var med i Norrefors denna gång.

I slutet av Maj kom värmen på allvar och det innebär att insektskläckningarna på allvar tar fart. Ja, det har blivit mycket regnbågsfiske detta år, kul! Andreas och jag var tillbaka i Norrefors, denna gång med Danicaimitationer i boxarna. Året innan hade vi ju ett formidabelt Danicafiske här i Norrefors, skulle vi kunna upprepa den bedriften? Ja, det gjorde vi faktiskt.

Kort efter var vi i Gottåsa och Nova Scottia Eventcenter, åter igen med Danicaimitationer. Vi hade ett helt galet fiske med ett 80 tal kontakter och ca 40 fiskar som avkrokades. Mest öring men jag hade nog 2021 års regnbåge på, länge….. innan den släppte. Fisken i dessa dammar har gått här ca ett och ett halvt år, så fenkvalitén går inte att klaga på. Den regnbåge som slurpade i sig min Danicafluga, där det för övrigt var 10 m djupt hade massor med vatten att jobba med, det är hittills den starkaste regnbåge jag haft på. Vi såg den ett par gånger och vi uppskattar den till 4-5 kg, den var helt otroligt stark och hade jag fått upp den hade det helt klart varit en av årets starkaste fiskeminnen, nu är det det ändå men jäklar vad det hade varit kul att få kroka av den.

Jag måste säga att någon stans i denna perioden fastnar jag rejält för torrflugefisket. Att kunna fånga både öring och regnbåge på torrisar berikar verkligen. Även i detta fiske har jag mycket Andreas och Magnus att tacka för. Dom är fantastiska vänner både i och utanför fisket. Något som jag sätter stort värde i. Det är ju så kul att kunna dela fiskeminnen med någon. Tack Martin och Sanna för en oförglömlig dag i Gottåsa!

Straxt innan midsommar drog vi till Öland för att försöka fånga havsöring, självklart på fluga. En magisk kväll som slutade med en underbart fin lite havsöring, 40 cm silverblank magi.

Att fota och filma har blivit allt mer viktigt för mig, när det kommer till estetik och att kunna ta det där riktigt bra fotot, ja det har jag Andreas att tack för. Han är så skicklig med kameran vilket jag försöker ta efter. Det tar sig och allt oftare får även jag till det.

Sommaren kom och ”gäddförbudet” i Kalmar sund upphörde vilket betyder gäddflugfiske, kanske det fisket som ger mest adrenalinkick!

Min Fru Petra och jag åkte på den sedvanliga fjällenresan med destination Vemdalen. Så härligt med några dagar i fjällmiljö.

När hösten kom blev det flera reportagefisken, rikligt kul! Mycket regnbågsfiske, öringfiske och en del gäddfiske.

Det började med ett kärt återbesök i Norrefors, Blekinge. Denna gång visade det sig att getingflugor har helt outstanding. Öringarna och regnbågarna formligen kastade sig över flugorna.

En oförglömlig fisketur och en av de fiskar som lägger sig på minnet är denna regnbåge, i skymningen drar jag min svarta Goddards caddis sakta i ytan, plötsligt hugger en regnbåge underifrån våldsamt. En kanonfin båge som är mycket stridbar.

Hösten började så smått vara i annalkande och Andreas och jag fick möjlighet att vara med på ett riktigt premiärfiske. Tommy som äger Camp MayFly hade nyligen förvärvat Ulvereds Hjorthägn med tillhörande restaurang, stugor m.m. Självklart var vi på plats i Ulvered. En fantastisk anläggning som har stor potential till att bli så där ”extra allt”. När vi var där fanns de två st dammar men redan några veckor senare började Tommy gräva ut strömsatta poler som är direkt anslutna till den ena dammen. Det ska bli kul att komma tillbaka och fiska där när anläggningen är färdigbyggd.

Torsås Sportfiskeklubb hade sin årliga fiskeresa till Hulsby Sportfiskeanläggning, många fick fisk och framför allt hade vi medlemmar supertrevlig. Att kunna dela med sig av kunskap och erfarenheter och att se glädjen hos barnen när dom får fisk är väldigt härligt.

Mer regnbågsfiske, Camp MayFly Bondemölla. Superkvalitet på fiskarna härligt att känna spöböj igen.

Fiskeligan var i Ekdala, en annan av Camp MyFlys fiskecamper. Grov fisk som blev huggvillig när stormen och regnet väl upphörde.

I mitten av Oktober bjöd bågarna upp till dans i härliga Vitgöl – Camp MayFly Kosta. Ösregn hela dagen men skam den som ger sig. Nya Wiggle worm visade vart skåpet skulle stå. Redan i andra kastet högg en finfin båge. Hel och fin i fenorna precis som man vill ha det!

Hösten har nu på allvar lagt sin hand över vårt landskap, är man uppe riktigt tidigt finns möjlighet att få se underbara färger på himmelen i gryningsljuset. Så var det när Bergkvara Gäddfestival gick av stapeln sista helgen i Oktober. Självklart vart vi med och fiskade med Teamet FishEco Småland, vårt team är förövrigt tävlingsansvariga. Det var otroligt trögfiskat. Fram på förmiddagen hittade vi lite fisk, och som kronan på verket fick jag en fin 85:a på fluga som räckte till vinst i flugfiskeklassen!
Teamet FishEco Småland slutade på en hedrande andra plats i lagtävlingen.

Andreas fick en helt fantastisk bonusfisk denna dag, en Abborre i supersize!

Ja, mycket fiske har det blivit och fiskeåret var inte slut här, plötsligt blev Andreas kontaktad och tipsad om Brännvinsdammarna av en bloggkollega och erkänt skicklig sportfiskare, Sussi Stridh. Vi tog kontakt med Brännvinsdammarna för ett nytt reportagefiske. Brännvinsdammarna ligger straxt utanför Vinslöv i Skåne. Anläggningen har nyligen satt Röding, där finns även grov öring och regnbåge. Man satsar på kvalitet i första hand. Det ligger inbäddad i vacker bokskog, två stycken dammar med ginklart vatten. Vårt mål var självklart att fånga en åtråvärd röding. Det började med ett par fina bågar.

Och fler fiskar blev det, jag lyckades även ta en på torrfluga, i slutet av Oktober!

Och plötsligt så händer det, Andreas får en fantastisk fin röding. Den har fina vita fenkanter, röd buk, ja en drömfisk. Glädjen finner inga gränser. Andraes har länge längtat efter att få kroka av en sådan här fisk.

Fenkvalliteten går inte att klaga på i Brännvinsdammarna, otroligt! Som en vildfisk!

Magnus och jag har en gäddbatalj som sträcker sig över året, innan vinter kom hade vi årets sista gäddträff, fantastiskt trevligt! Inte så många gäddor uppe men många hugg och då gör vi ju rätt i alla fall, Totalen, ja det var jag som drog det längsta strået detta år.

Fiskeåret avslutas utanför Vetlanda, närmare bestämt i Slageryd hos Smålandsfiskarna. En anläggning som har fyra dammar, Nyligen har den bytt ägare och har nu ny arrendator. Det kom sig så att en av våra följare på Youtube och vår Youtube kanal Every Fish Counts önskade ett fiskereportage här hos Smålandsfiskarna, självklart tog vi kontakt med Jouni som driver anläggningen. Det slutade med en av årets största regnbågar för mig. Härligt! Tack Hannes för tipset om Smålandsfiskarna, kul att du gillar vår Youtubekanal.

Ett helt fantastiskt fiskeår är snart till ända, ja vad kan jag säga annat än att jag njuter, njuter av att fiska, njuter av att ha möjlighet att fika med fiskekompisar som Magnus och Andreas. Framför allt har Andreas och jag fiskat mycket tillsammans under året som gått. Det är otroligt utvecklande att fiska med skickliga fiskekompisar. Och det visar sig att vi kompletterar varandra utmärkt, ibland får den ena mer fisk än den andre och vise versa. Vi glädjes åt varandras fångster. Det ger mig och jag vet att Andreas tycker lika dant att det är minst lika roligt att föreviga fiskekompisens fångst på bild som att få kroka av fisk själv. Kanske är det det osjälviska som gör det hela så bra. Stort tack Andreas Olsson Flugfiskaren i Småland för att du är den du är!

Gälgreppet – bloggandet är väldigt roligt, det är på något konstigt sätt väldigt utvecklande att skriva om mitt fiske, varje fisketur har sin egen berättelse att berätta. Framför allt har regnbågsfisket varit i fokus detta år. Det har bara blivit så och det blir tydligt att man blir duktig på det man gör ofta. Nä, jag ska inte skryta på något sätt, även om jag i ärlighetens namn blankar något pass ibland så får jag/ vi oftast fisk. Att fiska regnbåge över hela säsongen som vi gjort i år har också tvingat oss att vara innovativa när det gäller flugval. Detta har också varit väldigt utvecklande. Jag har riktigt fastnat för torrflugefisket i år. En helt ny dimension i flugfisket, och att kunna skifta fiskemetod under fiskepasset har flera gånger visat sig vara ett vinstgivande koncept. Men jag har mycket mer att lära. Något som jag till exempel bara nosat på är ”nymphing”, ett metod som jag vet är oerhört effektiv.

Min blogg Gälgreppet har utvecklats massor under 2021, bara det att jag ökat i antalet visningar från 22.749 förra året (2020) till att i skrivande stund vara uppe i 31.277 visningar visar att det jag skriver på bloggen intresserar fler och fler, en markant ökning! Helt galet många som läser mina blogginlägg, så kul! Bildvalliten är mycket bättre i år, mycket tack vare Andreas som jag delar fotointresset med. Jag ser verkligen fram emot fiskeåret 2022, jag hoppas att Sportfiskemässan blir av och att pandemin mattas av snabbt. Nästa år har jag mycket spännande på gång.

Jag vill också passa på att skicka ett stort tack till JanO och +Fisheco, som tagit min blogg under sina vingar, ett stort tack till Tommy Svensson på Camp MayFly, ett stort tack till Johan och Eva-Lena Philip på Vidinge Gård och Strömfiske Alsterån, ett stort tack till Ken och Sameo, ett stort tack Fredrik WallinMadflies, ett stort tack också till Sporfiskemässan. Och självklart ett jättestort TACK till alla er som läser bloggen Gälgreppet, 2021 har med råge varit det år som flest läst mina blogginlägg. Det mest lästa inlägget var Put and takefiske, tipsar om 5 riktigt bra fiskevatten, det visar sig att inlägg om tips på olika saker är väldigt populära.

Allra mest vill jag ändå tacka min underbara hustru Petra som, gläds åt och stöttar mig i mitt fiske och bloggande.

Gillar du Gälgreppet, prenumerera på bloggen!

God Jul och Gott Nytt År, var rädda om er och snälla ni som inte har vaccinerat er mot Covid ännu, GÖR DET!

Bygg enkelt ditt eget spötubställ 2.0

Nu när kung Bore har Sverige i ett järngrepp passar jag på att åter igen skriva om hur du enkelt bygger ditt eget spöställ. Nu när isen ändå hindrar flugorna från att vaja i strömmarna kan man lika gärna skapa ordning och reda bland spötuberna.

Flugfiske…… Flugspön…….. Har man fastnat i ”flugfisketräsket” är det förvånansvärt lätt att plötsligt inse att spötuberna hamnar lite här och där. Inte för att jag hade oordning på grejerna men det kan ju alltid bli bättre. Jag fick inspiration från ett inlägg på facebook om ett tubställ och jag tänkte att ett liknande kan jag göra själv.

Sagt och gjort, jag började med att åka till den lokala byggvaruhallen, i bland spillvirket hittade jag läktbrädor i 3 meterslängder för 20 kr st. Det gick åt ca 4 st, högst överkomligt pris för ett spötubställ tycker jag. Börja med att kapa till rätt längder, jag valde 210 cm.

Tanken är att göra det enkelt, inte behöva en massa flashiga verktyg. Sedan mätte jag ut med en ställbar vinkelhake själva ”hyllplanen”, 20 cm långa och något snedställda så att inte spötuberna rullar av. vill man ha längre hyllplan så gör man självklart det, denna längd passar till två spötuber.

Jag mätte sedan ut mellanrummet mellan ”hyllplanen” (10 cm), förborrade, kontrollmätte med den ställbara vinkeln och skruvade fast hyllplanen.
Ökar man mellanrummet går det ju att ha spötuber ovanpå varandra på höjden också.

Sedan gjorde jag en till fast spegelvänd.

Putsa av så det inte är vassa spetor, jag hade lite svart färg över som jag målade delarna med. 4 st vinkeljärn, sedan är bara att montera spötubstället på väggen.

Jag tycker det blev kanonbra, ordning och reda. Jag byggde stället så att jag får plats med 2 spötuber på varje hyllplan.

Vårda din fluglina – Tips på billig linförvaring 2.0

Det händer emellanåt att originalkartong samt linspole av olika anledningar ”får fötter” eller att man helt enkelt inte vill linda upp linan på orginalspolen för att man tycker att det då blir för små loper med linminne som följd. Jag tipsar här om både hur du kan tvätta din fluglina och hur du enkelt, billigt och snabbt kan tillverka din egen linspole för fluglinor. Självklart kan denna anordning användas till vilken lina som helst.

Nu när vintern kommit är det dags att låta grejerna vila tills nästa säsong drar i gång.

Vårda din Fluglina

Börja med att tvätta linan. Använd två hinkar, häll i ljummet vatten i båda och häll i en skvätt diskmedel i den ena hinken. Lägg fluglinan i det ljumna vattnet med diskmedel i, låt ligga typ i 5 min. Är linan jättesmutsig låt den ligga upp till en halvtimme. Se till att inte röra om för mycket det är då lätt att linan trasslar till sig. Ta sedan en ren handduk/putsduk och dra linan genom handduken/putsduken samtidigt som du pressar duken om fluglinan. Låt fluglinan landa i den andra hinken med ljummet vatten. Dra på nytt linan genom en ren putsduk, nu borde alla rester av diskmedel vara borta. Tycker du att linan inte blivit ren upprepa ”tvättningsmomentet” ytterligare en gång eller tills linan är ren. Det finns specialprodukter att köpa för dessa moment om man inte vill använda en handduk. Det går bra att klippa/riva sönder ett lakan som gjort sitt. Det sista steget är att behandla din lina med exempelvis Tiemco från Fly dressing, denna behandling både rengör och ger linan en glatt yta.

Det finns en uppsjö av filmklipp på Youtube som visar hur man kan tvätta och ta hand om sin fluglina.

Tillverka linspole

Börja med att ta fram två papperstallrikar och ett limstift.

20181115_151156

Applicera rikligt med lim på ena tallrikens baksida, var noggrann med att inte missa något ställe.

20181115_151232

Vänd tallrikarnas baksidor mot varandra. Sätt någon tyngd som håller ett konstant tryck mot tallrikshalvorna. Vänta tills limmet torkat.

20181115_151510

Om du inte har kvar originalkartongen till linan kan du med fördel skriva på en tallriken så du inte glömmer vilken lina du spolat upp på spolen.

20181115_151925
20181115_151940

Ja ha, då var det klart. Nu kan linan ligga och gosa till sig till nästa gång det är dags för en tur med flugspöet utan att det blir linminne. Självklart kan tvättning av linan göras ofta under säsongen, det märks när linan är smutsig, den trasslar sig lättare eller så glider den inte lika lätt genom spöringarna. Att tvätta och smörja in fluglinan gör att den håller mycket längre.