Gästinlägg av Jonas Olsson – Premiärfiske i Alsterån

I lördags var det dags för premiären i Alsterån och eftersom jag inte kunde vara på plats och fiska så kommer här ett inlägg från Jonas Olsson som fanns på plats. Jonas Olsson är en av medlemmarna i  svenska flugfiskelandslaget, ordförande i Emmabodabygdens Sportfiskeklubb och Alsterån är ett av hans favoritvatten. Här kommer hans inlägg

Öring i Alsterån

En fin öring som får simma tillbaka

Efter en lång och dryg vinter var det äntligen dags för premiären i Alsterån vid Älghult, den senaste vecka har spenderats vid städet och i rullväskan för att få ordning på flugor och prylar.  Strax efter 09:00 svängde jag och Paul in till dammen vid zon 4 för att lösa fiskekort och snacka lite med dom som var på plats. Klockan 10:00 skulle starten för premiär tävling vara, så vi hoppade in i bilen och drog oss ner mE3F27CD3-D789-4035-ADE3-AA28B0BD2570ot gränsen mellan Zon 2 och 3 och började tackla upp. För min del så tänkte jag börja med nymf och fiska hålorna som finns i dom mer strömmande partierna. Klockan visade 10 och jag gick ner till vattnet medan Paul gick längre upp i zon 3 till ett lugnflyt, jag började fiska av möjliga och givna ståndplatser men helt utan resultat.

5C1D3C11-04B3-46A1-811F-750E0B2D22FF

Guld i håven

Ganska snabbt hade jag fiskat mig ca 1km uppströms till där Paul fanns men det var helt tomt i det turbulenta vatten. Paul hade lyckats kroka en öring på ca 600g i lugnflytet och tankarna började vandra åt att det kanske var för kallt i strömmarna och att fisken höll sig i dom mer lugna partierna. Vi bestämde oss för att gå ner till bilen och ta en snabb fika samt så kunde jag rigga om till stremerfiske.

9FE00EB8-E5DA-4663-A749-9AAE13A4F607

Fin öring i håven

Efter kort paus gick vi nerströms i zon 2 och stannade till i en relativt lugn pool, jag slängde ut stremern , fiskade in den nära botten och i tredje kastet högg det och efter en kort kamp gled en öring på ca 500g in i håven och åter fick friheten. Jag fiskade mig neråt och över djuphålor jag känner till men hittade ingen mer fisk där så jag fortsatte ner till ett längre och djupare lugnflyt, det visade sig ganska snabbt att det var ett bra val då jag inom loppet av 30 min håvade 4 öringar och missade 2. Sedan var det dags att åka tillbaka till dammen för att kolla hur det hade gått för dom andra, det hade varit bra för dom som stannat och fiskat i dammen då flera fiskar över 1,5kg var uppe.

EF7EE9B4-50CC-41F6-9580-4149EAE39853

Vacker öring

Största för dagen och vinnarfisken vägde 1,9kg, min största låg på 940g. Ca 30 pers deltog i årets premiär. Efter avslutandet av tävlingen,  fiskade Paul och jag  en liten stund till, längre ner i zon 4. Efter att ha fått låna en fluga av mig så krokade Paul sin andra öring för dagen men jag kände inget mer och efter en timme så packade vi ihop och åkte hem.// Jonas

AF7D67D7-7CB7-42E9-A1D7-865DECF81ADF

Dagens spöval, Anglers Roost 10,7ft 3/4 (kortat och custombyggt i usa) och ett av 2 Nymph Or Die spön jag byggt under vintern