Resan till Hauki, Dag 3

Myggen surrade och fåglarna kvittrade utanför fönstret. Solstrimmor dansade in på sovrumsgolvets matta, silade genom lövverket utanför. Ännu en molnfri, klarblå himmel visade upp sig i full prakt. Det var dags att stiga upp, att påbörja dag 3 av gäddresan i Finland.

Efter en tidig frukost formades dagens plan. Vi skulle börja på gräsflaket som levererat första dagen och efter lunchpausen, när solen värmde som mest, fortsätta med djupvassarna från dag 2. Rosario, som ju tidigare dagar varit kapten på sin båt, ville nu testa Tonys båt så då blev det jag och Micke i Bustern under dag 3.

När vi kom till viken med flaket visade sig vinden inte hitta in där alls, tyvärr. Gassande sol och spegel men gäddorna var med på noterna ändå, åtminstone i Tonys båt. Roger och Rosse krokade 95:or på löpande band redan från start. På kort tid hade de håvat fem fiskar i den klassen medan jag, Tony och Micke blott var åskådare. Efter dagarnas framgång med Burt 23 så fiskade vi allihopa med det betet i olika färger. Plötsligt högg det på rejält på min svart/guldiga som jag fått av Micke strax innan.

98 cm, 6+

Även Micke krokade fin fisk i morgonsolen.

98 cm, 7+ på färgen ”Kräket” som skymtar på bänken till vänster.

Vi tog ett gäng gäddor till innan det så småningom var dags för lunchpaus. Taco stod på menyn och jag och Roger kockade. Det blev mangosalsa, pico de gallo, guacamole, smörstekt majs, och massa annat gott. Följt av en klassisk paltkoma.

Eftermiddagsracet började segt. Gäddorna längs de djupare vasskanterna var inte alls lika sugna på mat som dagen innan. Rosario drog dock en finare fisk på samma fläck där Roger tagit 105:an dagen innan. Enligt Tony var drillningen något alldeles extra då Rosse stod på knä, kämpade in fisken och samtidigt körde ett sportreferat till det hela. Lätt skadad kille det där, men ack så trevlig (samt duktig gäddfiskare och guide som man hittar på Instagram under @fadexer).

100 cm, 7 kilo. Tog på en Burt 20.

Jag och Micke drev vidare längs vasskanterna, kom till en liten vik efter ett sund och hittade en gräsplatå på två meter med en brant ned till nio meter precis bredvid. Det var packat med betesfisk enligt lodet och jag drog en snipa vid vasskanten. Strax därefter small det på stenhårt i Mickes Burt 23. Gäddan stretade rejält men lät sig snart håvas.

Resans längsta fisk var ett faktum.

113 cm. Tyvärr inte i samma kondis som de andra gäddorna varit i så vikten hamnade ”bara” på 8 – 8,5 kilo.

Grabbarna i Tonys båt var i närheten, kom förbi och vi tog en liten paus för överläggning. Vi bestämde att ge flaket en ny chans och köra hela kvällen där. Där drev vi fram och tillbaka, kors och tvärs. Fisket var rejält avstängt och det kom bara upp några sporadiska, mindre fiskar. Olika jerkar fick jobba (tyvärr inte min fina Buster som förolyckades under dag 2…) men även gummi och tailar. Det var riktigt trögt och till slut gav vi upp och lade båtarna bredvid varandra i den sena kvällssolen. När jag skrev vi menade jag de andra grabbarna. Själv fiskade jag vidare. Jag hade satt på ett hemsnidat tailbete som Micke målat och dragit på en orange/guldglittrig svans för att fånga upp den sista solen.

Slaktad!

Jag dängde på medan de andra satt och snackade och tog det lugnt. Från ingenstans kom plötsligt ett riktigt håll-käften-hugg. Fisken bröt genast yta för att sedan dra djupt i sidled och därefter nedåt. ”Håvläge”, tjoade jag och skruvade upp slirbromsen då gäddan ville ta lina, flera gånger dessutom. När den närmade sig båten och den bara skymtades nere i vattnet trodde jag först att det var en plussare som steg mot håven. Pulsen dånade och benen började att skaka – det klassiska, och alldeles underbara gädd-darret. Micke håvade galant och de andra blev först lite förvånade men plockade sedan direkt upp sina spön och fortsatte att kasta en stund.

107 cm…

…och 8,7 kilo.

Det var en riktigt trevlig avslutning på dag 3, att knipa resans tyngsta gädda. Fisket gav just inget mer denna kväll utan gäddorna verkade ha gått och lagt sig. Vi åkte tillbaka till stugan och gjorde detsamma, dock ett antal timmar senare. Lördagskvällen blev sen och med facit i hand skulle vi kanske ha lagt oss lite tidigare, sparat energi till söndagens hemresa. En resa som skulle bli allt annat än oproblematisk.

Fortsättning följer och skitfiske på er, så länge!