Skabröst stoltserande, ständigt slösande

Jag själv, ställföreträdare samt syndabock, skäligen skyldig i skådespelet som sänds i städer, socken så som samhällen. Skiten som smutsar samhällets scen skottar sig stadigt spiralliknande nedåt. Skaparna; skarpsinniga snikna, sliskiga snubbar, skurkar som saknar samvete, sover sorglöst sött i sängen. Samhällets skoningslösa svin spelar sonika schack, samtliga stillsamma svagare själar; samfällda, sargade spelpjäser som springer svagsint och slampigt, stressade på samhällets spelplan. Slentrian säljs själar stående i samhället, skamligt stuffas stuga och ställe, saker, saker, saker! Skabröst stoltserande, ständigt slösande själar. Slutligen sitter signatären sansad, samlad samt ständigt skeptisk. Sanningen skarpt synlig, skådar samhällets skuffelser.12674178_10153748242560202_886623805_nVi är numera så hjärndöda tack vare prestationssamhället, karriärsklättring och annat skitsnack som likt en hök svävar spejande ovan våra huvuden dagligen. Detta medför en otrolig stressfaktor hos många och verkar ta över en ansenlig del av våra liv, att prestera och klättra. Stress som får oss att göra irrationella saker och fatta kufiska beslut. Även i fiskevärlden är det i hög grad saker som har gått snett, i likhet med mycket annat i vår vardag. Konsumism är en av dessa kufiska företeelser, köp, köp, köp! Så mycket skit vi köper, alldeles för ofta, till råga på allt om du frågar mig! Det är inte svår matematik, du är förmodligen pank nu, eftersom du köpt en massa skit som nu inte får plats någonstans. I och med att vi har gått bärsärk i butiker de senaste åren, så har vi konsumerat så mycket att vår uppmärksamhet samt vårat fokus verkar nu bara kunna registrera våldsamheter.12666410_10153747988175202_40137186_nTitta bara på vad som har hänt de senaste åren när det kommer till att namnge produkter, (nu väljer jag i första hand att fokusera på fiskebranschen). Förr gav man namn som Silver creek, Horizon, Majesty, Brilliance eller Atlantic, trevliga och gemytliga namn på fiskespön, eller hur? Nu har produkterna namn som Devil fish, Grim reaper, Vendetta, Sweep fire, Devil, Tank, Monster stick, Addiction, Beast, Gun smoke, Brawler, Vengeance!

Vad hände här egentligen, vad är det för fel på oss?! Hur kan vi bara stå och glo medans detta händer, är vi så fruktansvärt avtrubbade att vi inte reagerar på detta? Hur kan vi ha blivit så jävla kåta på våld, blod och död? Företagens produkter och reklam baseras på konsumenternas behov, det vet vi alla. Vad är det som har skapat denna drastiska förändring av produktnamn? 

När jag växte upp, på 90-talet, då det fortfarande var viktigt att bry sig om människor, respektera varandra samt att vårda sitt språk. På den tiden när vi hade ett mer omfattande vokabulär och inte var tvungna att fylla ut våra meningar med ”ord” som -Ba, liksom eller typ, tiden då man kunde artikulera sig och faktiskt kunde säga alltså inte asså! När butikerna skyltade med rea, som numera verkar heta Sale på svenska? Det var en oskyldig, enklare och vänligare tid. Hade Facebook existerat för 20 år sedan så kan jag ge mig fan på att statusarna hade sett helt annorlunda ut; -”I denna stund finner jag mig sagolikt lycklig”. Idag finns det ingen personlighet bakom skrift; -”Ida’ e ja glad”. För helvete, någon måtta får det faktiskt vara!  För 20 år sedan var ortografi i högsta grad viktigt! Ja, ortografi är ett ord, kolla upp vad det betyder så har du lärt dig någonting idag!

12647771_10153747976190202_278883475_n

3 reaktion på “Skabröst stoltserande, ständigt slösande

  1. Intressant inlägg. Vi matas ständigt med information så för att sticka ut väljer tillverkarna namn som skapar ett intryck, namnen måste bli grövre och grövre för att inte normaliseras i en värld vi ”flyr” ifrån. Alla dessa dåliga namn kanske påminner oss om vår vardag som vi inte pallar med. Jag tror inte vi är kåta på blod, vi är kåta på att fiska, blod påminner oss bara om att vi ska åka och fiska.

    Eller så är det jävligt coolt.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *