Ut med det gamla in med det nya

Förra veckan bestämde jag mig för att göra vårens sista försök efter färnorna. Jag har tyvärr inte haft det bästa fisket om man ska se det till storlek den här våren men samtidigt så har jag inte fiskat så länge i ån, så mycket av tiden har gått åt till att leta nya sträckor. Bortser man från storleken så har jag ändå fått en hel del färnor och många roliga fighter har de bjudit på, så fisket har varit riktigt roligt ändå!

I onsdags körde jag ut till ån efter jobbet, vädret gick det inte att klaga på med växlande molnighet, behaglig temperatur och knappt någon vind på min valda plats.
Jag började fiska en ganska smal sträcka där jag vet att det brukar fångas några färnor, jag provade först med lite bröd på ytan men det var tyvärr ingen som visade intresse. Så jag bytte till bottenmete och bröd på kroken, första stället gav mig en liten mört som på något vis lyckades få in en fyrans krok i munnen… Så jag valde att kasta i en ny brödbit på en liten plats där strömmen lugnade ner sig och efter max en minut fick jag indikation i spötoppen och sen böjde den sig ordentligt. Färnan rusade snabbt nedströms men efter en liten stund kunde jag omsluta håvnätet kring den.

Bottenmete Färna

En färna på ca 1.5 kilo

Jag bröt av en ny bit bröd och kastade ut i närheten där färnan högg, ibland kan det stå flera på ett litet område. Efter någon minut så darrar det till lite lätt i spötoppen, sen igen och vid tredje gången bugar det bättre. Jag hinner känna fisken i kanske två sekunder innan den släpper… Aja det går inte att lyckas varje gång, tyvärr.
Jag provade en gång till, men efter fem minuter lyckades jag kroka ännu en mört så jag valde att byta plats.

Efter trettio minuter på den nya platsen så hade mörten varit på mina brödbitar hela tiden, så jag klippte ned lite korvbitar och mäskade upp en plats och bytte sedan bete till en större korvbit.
Det blev lugnt i spötoppen, tyvärr väldigt lugnt då ingen färna visade intresse för krokbetet.
När den sista ljusa timmen började och något platsbyte senare valde jag brödet som bete igen efter ha provat både korv och räka utan resultat.

Bottenmete Färna

Jag hittade ett litet bakvatten på motsatt sida och lyckades träffa rätt på första kastet. Nöjd satte jag ned spöt men hann ens inte sätta mig ned på stolen innan det gunga till ordentligt men jag missade såklart. Jag muttrade lite och fick ett praktskratt tillbaka från en anka… Ny brödbit åkte på men tyvärr gav det inget mer, så jag valde att fiska de sista trettio minuterna på den platsen där jag missade en färna i början av passet.
Spötoppen var still länge och när jag funderade på att plocka ihop gungade det till ett par gånger, men jag missade igen…
Trött och förbannad valde jag att åka hem och tacka ån för den här våren. Sen får jag se, det kanske blir något enstaka pass till i sommar. Annars är planen att göra nya försök till hösten.

Nu blir det istället fullt fokus på framförallt sutare och karp, men det blir garanterat några avstickare efter andra arter med.
Så jag har laddat upp förrådet med mäsk, tillsatser och partiklar från Swedbait, men även lite annat smått och gott fanns i paketet som nya slangbellor och ett par tunnare linor till flötmete. I slutet av förra veckan fick jag även hem ett paket från Metebolaget då jag behövde fylla på lagret av rigg-tillbehör, men även lite andra smågrejer. Så i veckan ska det knytas riggar för om allt går enligt planerna blir det karpfiske till helgen.
Jag hann även med ett kortare morgonpass igår för att flötmeta lite i all sin enkelhet.
Klockan ringde redan lite efter 03:00 och vid 03:45 var jag framme och hade fått i grejerna i båten. Efter lite lodande av djup och finjustering av flöte och sänken så var jag igång och fiskade lite efter fyra. Det tog inte lång tid innan flötet försvann och jag kunde veva in en mindre mört och så fortsatte det ett tag. Det finns även sarv i sjön så jag hoppades kunna lura någon större individ, men tyvärr blev det bara mindre exemplar.

Jag använde mig av bröd och majs som krokbete och mäskade med färskt ljust bröd som jag hade kört i mixern dagen innan och lagt i en påse som jag blandade ner lite torrmjölk och krillpulver i. Sen skakade jag bara påsen ordentligt så allt blandade sig.
Väl vid sjön blandade jag ner hampafrön och blötte sedan upp det ordentligt. Jag ville ha ett bra ”häng” i de övre delarna av vattnet och få en rejäl molneffekt vilket torrmjölken hjälper till med och krillpulvret skapar ännu mer attraktion.
Det fungerade utmärkt och många gånger hann inte brödbiten på kroken sjunka långt innan det nappade, galet roligt!

Flötmete

Jag hade lodat så jag fiskade ungefär i mitten av vattenmassorna, så när flötet dök och jag möttes av bättre motstånd så tänkte jag först att det kanske var en bättre sarv, men snart visade det sig vara en sutare! Riktigt roligt och när den kom upp till ytan så gjorde den en rejäl rusning och med 0.18 lina på rullen så fick man försöka att hålla emot så mycket man vågade. Men tillslut kunde jag håva den.

Flötmete Sutare

Årets första sutare är alltid trevlig oavsett storlek!

Efter någon timme blev det ganska lugnt, men det var fortfarande vindstilla och lite mulet så det fanns fortfarande chans på något napp.
Jag valde att loda om och fiska ett majskorn på kroken precis vid botten och mäska med lite majs och krama mitt ”mäsk” hårt för att få det att sjunka bättre. Självklart var målet att få ännu en sutare. Jag placerade flötet bredvid några näckrosor och det tog inte mer än fem minuter innan flötet reste sig lite och sedan dök.

Flötmete

Nu möttes jag av bättre motstånd och slirbromsen skrek sådär härligt och spöt bugade rejält!
När sutaren började närma sig båten efter flera rusningar gjorde den ännu en galen rusning och jag lyckades klanta mig så den fastnade i ankarlinan och istället för att håva en fin sutare fick jag kroka av ett gammalt ankare…  Så kan det gå när man inte är med i svängarna, men sutaren gick fri utan någon krok i munnen vilket var bra.

Vid halv nio började det blåsa och snart efter gav jag upp och åkte hem för att koka fodermajs och tigernötter till helgens karpfiske istället.
Jag kommer framöver visa hur jag preparerar mina partiklar och även dela med mig av lite tips på partiklar m.m. som man kan blanda ner i mäsket eller mäska med till sitt fiske efter bland annat sutare, brax och karp.

Fiske Tillåtet

En bra skylt med en bra text för oss som lever för fisket!