Ismetepremiär

Igår blev det så äntligen dags för det första ismetepasset den här säsongen!
Jag har gått här hemma och väntat som ett barn på jultomten, jag har säkert kollat väderapparna 10 gånger om dagen i flera veckor nu. Stämmer det verkligen, ska det vara 5-15 minus… Det kan väl inte stämma, jag måste kolla igen. Sen visar jag min sambo som slutat lyssna för flera veckor sedan, kolla det ska vara 15 minus inatt, isen kommer lätt vara 15-20 centimeter till helgen! Hon svarar inte utan börjar istället prata bröllopsplaner, jag låtsats lyssna och nickar inställsamt medan jag fortsätter studera väderapparna, ska det verkligen bli 15 minus inatt…?
Ja ni fattar hur det ligger till, ismete är en metod jag verkligen uppskattar och ser som en favorit när det kommer till gäddfiske. Så förra veckan byttes det lina på rullarna, tackel knöts, krokar vässades och övrig utrustning gicks igenom grundligt, allt skulle vara perfekt och redo för premiären.

Helgen gick verkligen i minusgradernas tecken, men igår vid lunch hade ändå temperaturen stigit så pass att det var ok att åka ut några timmar för att stilla begäret. Så bilen packades med alla grejer och en kort bilfärd tog mig till sjön. Efter en snabb marsch så var jag framme, hål borrades och spöna sattes ut.

Ismete Ensamvargensfiske

Pulkan tömd på prylar så nu var det bara att vänta på dagens första fäll

Klockan var ungefär 13:00 när jag satte mig i stolen och tog fram termosen. Kaffet smakade fantastiskt bra i solen, äntligen var man tillbaka på isen!Ismete Ensamvargensfiske

Det är något speciellt med metoden ismete och det verkar vara ”antingen hatar du det eller så älskar du det” i Sverige, men personligen så tycker jag det är en väldigt effektiv metod där man kan nöta på en plats man tror på och som kanske inte går att komma åt annars.

När jag hade suttit i kanske 45 minuter så tog jag fram mina mackor, jag hann ta två tuggor sen hördes det lätt magiska ljudet från en bjällra och jag ser en vippa som dansar fram och tillbaka.
Jag tog min IKEA påse med allt det nödvändiga som avkrokningsmatta, tänger, måttband m.m i och gick mot den dansande vippan. När jag kommer fram till hålet så lämnar det lina från rullen, men inte i någon rasande fart. Jag tar bort den lilla isskorpan som bildats i hålet och sen sätter jag in årets första mothugg. Jag möts av några knyck i spöt, men känner ganska snabbt att det inte är någon större gädda. Efter en kort stund kan jag styra upp en mindre skalle i hålet. Jag krokar av den i hålet så den snabbt får simma tillbaka igen. Uppskattningsvis var den runt 2 kilo, men man slapp bli det fula ordet på premiären.
Ny betesfisk sattes dit och sen återgick jag till mina brödbitar.

När jag fått i mig mackorna och några koppar kaffe i det härliga vintervädret så började jag gå och ta bort isen ur hålen, när jag tömt andra hålet och ska precis gå mot det tredje så fäller det. Jag går försiktigt fram, ser att linan lämnar rullen, fast väldigt sakta. Jag knackar bort isen och väntar i några sekunder innan mothugget sätt in. Nu blir det lite tyngre i andra änden. Men gäddan följer med ganska lätt in, jag hinner se huvudet på den innan den börjar rusa och linan sprutar av rullen. Såg helt klart ut att vara en bättre fisk. När jag står där och drillar så hör jag helt plötsligt ett Tjena bakom mig, Nu kom du i rätt ögonblick svarade jag bara, det ser ut att vara en bättre gädda. Efter ytterligare ett par kortare rusningar så kan jag säkra gäddan. Jag krokar av damen i hålet då jag inte vill ha gäddan ovan ytan några längre stunder. Sen lyfter jag upp henne och min polare hjälper till med ett snabbt mått. Prick 90 centimeter men tjock som en julegris, riktigt välkonditionerad och vi uppskattar vikten till 5-6 kilo. Lika fort som hon kom upp ovan ytan var hon tillbaka och under isen igen.

Då den snabba mobilbilden blev extremt dålig fick det bli en futuristisk lösning istället!

Klockan tickade på, och termosen ekade tillslut tom. Solen började sakta gå ner och försvinna bakom träden. Det var helt enkelt dags att ge sig för dagen.Ismete Ensamvargensfiske

Ismete Ensamvargensfiske

Pulkan är färdigpackad och det är bara att börja gå tillbaka mot bilen

Det blev bara två fäll men ändå en helt klart ok premiär då det bara blev tre timmars fiske. Men hellre tre timmar än inga timmar alls. För det viktigaste är att ha kul och uppskatta varje minut man får spendera hemma, i naturen!

2 svar på ”Ismetepremiär

1. Ser ut som en härlig dag på sjön! Här i Jönköping har det för egen del hunnits med 2 pass, när termometern visat -10 eller högre. Inga stora, men heller inga bompass ännu. Ismete har verkligen sin tjusning, lite ”stökigare” än annat fiske bara, med tanke på betesfisk osv.
    Har du haft bra fiske på dött bete vid ismete?

• Hej Magnus,

Det var en riktigt go eftermiddag!
      Jag brukar alltid ha minst ett spö med dött bete på, det ger mindre fäll men oftast brukar snittvikten på gäddorna bli större. Vissa dagar tidigare år har jag faktiskt haft bättre på dött bete, men så tror jag att det är lite från vatten till vatten. Så är det ganska lugnt en dag på isen, prova med dött bete på 1 spö och se om det gör någon skillnad!